Kan iemand mij uitleggen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:37

Vjestagirl schreef:
dees_daan schreef:
Wat betreft die bloemetjes, de boodschap is duidelijk toch? Zo fris als bloemetjes.. Dus ja dan staan er bloemetjes op, niet omdat alle vrouwen van bloemetjes houden maar omdat de boodschap is dat het zo fris als bloemetjes is en niemand er op zit te wachten om naar bier of bitterballen te ruiken lijkt mij.

Dus de vlinders op mijn tampon verpakking (ja ik heb hem erbij gepakt nu) zijn omdat ik dan gemakkelijk door mijn menstruatie heen fladder?
De krulletjes op de deobussen zijn... omdat het geen lijm is en we aan de krulletjes kunnen zien dat we er soepel onder blijven?

Sorry, maar dat is echt klets. Er gaan bloemetjes en vlindertjes en krulletjes en zogenaamd handgeschreven lettertypes op omdat vrouwen daarvan horen te houden.

Dus er mag nergens meer iets op staan omdat dat meteen discriminerend is?
Die vlinders kunnen daar aan bijdragen ja, die krulletjes zijn gewoon decoratie en ik zie echt niet in waarom dat discriminerend zou zijn.
Het is geen onzin want de reclame ging wel degelijk om een bloemengeur, hetzelfde met de roze kleur, dat is gewoon duidelijk.
Wat mag er dan nog wel op staan als je je al stoort aan krulletjes? Overigens zijn er genoeg alternatieven zonder vlinders of bloemetjes dus je hebt zelf de keuze welke je mee wil nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:40

Shadow0 schreef:
Tiffany schreef:
De grootste groep vrouwen pakt inderdaad sneller een pakje ob's met vlindertjes en bloemetjes dan een pakje met doodskoppen. Verder bestaan er ook neutrale pakjes tampons, weliswaar van een ander merk. Dan ga je daar toch gewoon voor?

Nou zou ik niet meteen voor doodskoppen gaan, maar een ander soort uiterlijk, is dat uitgeprobeerd? Gewone vrolijke abstracte kunst bv? Ik zou het wel willen.

Daarom ook de tip van een andere bokker een paar posts boven jou als het goed is; op ieder pakje staat wel : tips, suggesties, vragen, stuur ze naar adres x (iets in die richting dan).

Het zal mij aan m'n reet roesten wat voor verpakking ze hebben, als het maar doet wat het moet doen. Aan het eind van het liedje gooi je ze namelijk toch weg, zowel de tampons als de verpakking en het doosje.. :+

MarlindeRooz

Re: Kan iemand mij uitleggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:42

Ik lijst ze altijd in. :j

Serieus, het zijn producten gericht op vrouwen. Logisch dat ze dan de grootste groep pakken. (mensen die er van houden en mensen die het geen fiets uitmaakt)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:42

Shadow0 schreef:
Tiffany schreef:
De grootste groep vrouwen pakt inderdaad sneller een pakje ob's met vlindertjes en bloemetjes dan een pakje met doodskoppen. Verder bestaan er ook neutrale pakjes tampons, weliswaar van een ander merk. Dan ga je daar toch gewoon voor?

Nou zou ik niet meteen voor doodskoppen gaan, maar een ander soort uiterlijk, is dat uitgeprobeerd? Gewone vrolijke abstracte kunst bv? Ik zou het wel willen.

Je hebt toch gewoon normale verpakkingen zonder allerlei poespas? Wat is nu eigenlijk het probleem?

Ik vind dit echt zeuren om het zeuren.

Afbeelding En anders via internet te bestellen... :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:49

Ik snap dit hele topic niet.
Commerciele bedrijven zijn hier niet de veroorzaker van hoor. Die volgen wat de massa het liefst wil en blijkbaar zijn dat nog steeds bloementjes..andere soorten heeft blijkbaar geen zin omdat dat niet verdient. De vrouwen zijn dus zelf schuldig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:51

gekvanfleur schreef:
Commerciele bedrijven zijn hier niet de veroorzaker van hoor. Die volgen wat de massa het liefst wil en blijkbaar zijn dat nog steeds bloementjes..andere soorten heeft blijkbaar geen zin omdat dat niet verdient.

Commerciele bedrijven spenderen miljarden aan het manipuleren van de consument. Vraag wordt gecreeerd. Het is echt volstrekt onjuist om te denken dat bedrijven alleen maar de voorkeuren volgen, en niet tot het uiterste beinvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:55

Als ze er vrolijke abstracte kunst op zetten krijg je het gezeur weer dat er niets vrolijks en kunstig aan de menstruatie is.. En dat écht niet alle vrouwen van kunst houden.
Dat gezeur heb je nu al met happy period, ik vind het zelf ook een domme slogan maar ze kunnen het toch nooit goed doen.

Mij boeit het niet hoe de verpakking er uit ziet, ze staan in het kastje en anders zie ik ze alleen als ik ze moet gebruiken dus of er nou iets op staat of niet kan me echt niets schelen.
Met dat plaatje hierboven zou ik echter niet meteen zien dat het tampons zijn als ze zo in het schap staan, ik vind het meer op een mentos verpakking lijken, dus die duidelijkheid speelt wel degelijk mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:55

Shadow0 schreef:
gekvanfleur schreef:
Commerciele bedrijven zijn hier niet de veroorzaker van hoor. Die volgen wat de massa het liefst wil en blijkbaar zijn dat nog steeds bloementjes..andere soorten heeft blijkbaar geen zin omdat dat niet verdient.

Commerciele bedrijven spenderen miljarden aan het manipuleren van de consument. Vraag wordt gecreeerd. Het is echt volstrekt onjuist om te denken dat bedrijven alleen maar de voorkeuren volgen, en niet tot het uiterste beinvloeden.

Nogmaals, het staat je toch altijd vrij om je klacht bij de "producent" neer te leggen m.b.t. verpakkingen? :') Snap het niet zo hoor.. Alsof je tampon lekkerder zit als erop staat "nu ook geschikt voor heren"? :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:01

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:14

Leuk :j

Maar kun je nagaan hoe sterk die vooroordelen er dus nog wel zijn, als je de foto's van FB moet verwijderen omdat allerlei mensen er een oordeel over menen te moeten hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:16

Volgens mij is het probleem niet zo zeer dat er producten zijn die inspelen op de voorkeuren van jongens/mannen en meisjes/vrouwen maar meer de waarde oordelen die heersen mbt die voorkeuren.

Alle typisch vrouwelijke eigenschappen worden door de Nederlandse (mannen)maatschappij gezien als schattig maar vrij nutteloos. In principe dienen meisjes voor de entourage en kunnen dus ook niet serieus genomen worden in zaken die er echt toe doen, zoals bijvoorbeeld techniek, economie of politiek. Ik denk dat meisje al van kleins af aan monddood worden gemaakt doordat hun vragen zelden fatsoenlijk beantwoord worden. Hierdoor denken meisjes al op jonge leeftijd dat ze het wel niet zullen snappen of kunnen en leren al snel geen vragen te stellen en verliezen de interesse.

Mijn mening is dat je stereotypering net als discriminatie bij wet moet verbieden zolang er waarde oordelen aan hangen.
Ik zeg daarmee dus niet dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn, er zijn grote verschillen tussen beiden net zoals er grote verschillen zijn tussen mannen onderling en tussen vrouwen onderling. Maar het een is niet beter dan het ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:23

Shadow0 schreef:
Leuk :j

Maar kun je nagaan hoe sterk die vooroordelen er dus nog wel zijn, als je de foto's van FB moet verwijderen omdat allerlei mensen er een oordeel over menen te moeten hebben.

En toch is dat niet de fout van de fabrikant, die maken waar om gevraagd word.
Ook ik zou wel even raar kijken als ik een jongetje met zulke schoenen zie, maar ik zou er niets van zeggen en als hij ze mooi vind moet hij ze aan kunnen doen.

Ik keek net even op mijn deo bus en daar staat een bloem met een elfje op :') maar het heet ook mystic moments dus op zich is het wel passend. Ik zie het nu dus pas, ik let eigenlijk alleen op de kleur als ik een nieuwe nodig heb maar de afbeelding past wel bij de naam van het product en dat is met de meeste producten het geval, en als de verpakking niet aantrekkelijk zou zijn dan zou het product ook niet verkocht worden en uit de handel gehaald worden, ze doen dus wel iets goed als het zo goed verkoopt.

Edit: een duidelijke boodschap op tampons of maanverband zetten is lastig, je kan er moeilijk een bloederige afbeelding op zetten dus ze zullen wel iets anders moeten verzinnen en als je boodschap dan is dat je lekker fris blijft dan zijn de bloemetjes en vlinders niet zo raar.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:32

Bedrijven maken echt niet alleen vraag hoor.
Marketing zit iets ingewikkelder in elkaar dan dat. Er moet vraag gecreëerd worden. Alsof we blenders nodig hebben als je een staafmixer hebt.
Maar ze maken er toch lekker in een speciaal kleurtje zodat mensen ze toch gaan kopen. Dat is echt niet zo dat mensen perse die kleurtjes willen. Dat gebeurd wel, maar ook weer niet zo vaak dat alles in man en vrouw moet onderverdeeld worden. Alles is nu wel overdreven maar goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:33

dees_daan schreef:

Dat is niet waar hoor. Ze creeren een groot deel van de vraag juist zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:38

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:

Correctie; jij vínd dat niet waar.. Je verkondigt je mening min of meer als waarheid. Als jij stopt met roze tampons te kopen, goed voorbeeld doet goed volgen, dus is er geen vraag meer, dus worden de tampons weer neutraal. Bam. Niks moeilijks aan, een beter begin begint dus bij jouzelf als consument.

Dat van die moeder.. Tja.. Niemand heeft d'r verplicht om het op facebook te zetten óf om het eraf te halen.. Maar goed, ik heb sowieso een hekel aan moeders die werkelijk waar álles op facebook zetten dus ach.. :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:39

chelle_dora schreef:
Correctie; jij vínd dat niet waar.. Je verkondigt je mening min of meer als waarheid.

Ja, want het is ook de waarheid, heeft niks met mijn mening te maken. Dat is gewoon hoe het werkt. Bedrijven steken veel onderzoek en middelen in het creeren van vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:40

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:

Ik denk er anders over.
Als mensen dat product niet willen hebben omdat de verpakking ze niet aanstaat dan verkoopt het niet, simpel zat.
Natuurlijk hebben ze er een aandeel in maar ze zullen met iets moeten komen waar jij je tot aangetrokken voelt.
Ik durf te wedden dat als ze bier of pizza op de tampons zetten dit niet verkoopt, hoe graag ze ook zouden willen.
Het doel en de boodschap moet duidelijk zijn via de verpakking en het moet opvallen, en dat is nou net wat ze doen. En dat komt niet door hen, maar door 'ons'.. Ik heb geen zin om echt te moeten zoeken om een product bijvoorbeeld, dus als er een product tussen staat dat opvalt, goed werkt, en ik meteen kan vinden dan kies ik daar voor. Die tamponverpakking van hier boven zou ik dan ook laten staan want dat doet me niet denken aan tampons en ik zou daar dus ook overheen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:42

Shadow0 schreef:
chelle_dora schreef:
Correctie; jij vínd dat niet waar.. Je verkondigt je mening min of meer als waarheid.

Ja, want het is ook de waarheid, heeft niks met mijn mening te maken. Dat is gewoon hoe het werkt. Bedrijven steken veel onderzoek en middelen in het creeren van vraag.

En die vraag komt door de....?

Consument. Precies. Dus nee, de fabrikant fabriceert enkel waar de consument naar vraagt en wat goed verkoopt. Op het moment dat 'groen' helemaal hip en happening is, en er wordt veel "bombarie" over gemaakt, stapt iedereen "ineens" over op het produceren van groene kleding, groene tampons, groene elastiekjes, groene BIC pennen, you name it. Dus nee, de fabrikant creëert geen vraag naar een bepaald item, dat doen de consumenten al voor ze die overal over tweeten, facebooken en delen.
Maar dat staat sowieso los van het hele jongetjes/meisjes/discriminatie/boehoe gebeuren.

Als jij denkt dat zwarte tampons goed verkopen kun je uiteraard altijd een berichtje doen naar de de marketing afdeling van OB met de suggestie om eens een andere OB verpakking te maken als je je daar écht aan stoort :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:48

Chelle_dora en dees_daan, jullie mogen er zeker anders over denken. Alleen is het niet in overeenstemming met de feiten. Er zijn gigantische hoeveelheden psychologisch en marketingtechnisch onderzoek en theorie, waarbij gewoon keihard en ondubbelzinnig wordt uitgelegd en bewezen dat bedrijven heel bewust vraag creeren en helemaal niet 'slechts' reageren op de vraag van consumenten. Manipulatie van consumenten is een uitgebreid vakgebied waar heel veel geld in omgaat.

Maar het staat je geheel vrij om er ondanks dat je eigen mening erover te hebben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:50

sorry hoor mensen, marketing is echt anders dan enkel vraag.
Shadow heeft gewoon helemaal gelijk.
Een deel is vraag, een deel is aanbod. Heeft niets met eigen mening te maken, het is gewoon zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:52

En de feiten zijn gebaseerd op wat?

Je kan een hoop roepen over psychologisch markt onderzoek, maar voorlopig zie ik enkel een hoop geblaat zonder bronvermeldingen.. Geeft niet hoor, maar het valt erg op. En het zou mede daarom fijn zijn als je JOUW mening (zolang ik een hoop geblaat lees zonder bronvermelding zie ik het enkel als een mening die er doorheen gestampt wordt omdat JIJ iets vind en omdat JIJ vind dat je gemanipuleerd wordt door de marketing afdeling) niet presenteert als een feit.

Ik ga me dan ook ontstippen want als ik tegen een muur wil praten zet ik m'n pc wel uit :+

Aria_zz: Shadow stelt dat de fabrikant zélf de vraag creëert, en dát wil ik best wel eens uitgezocht zien worden met een onafhankelijk onderzoek...

Maar goed, langs de andere kant, als je vind dat je benadeeld wordt met betrekking tot je salaris omdat je een vrouw bent en daardoor "minder waard bent" op de arbeidsmarkt, dan kun je altijd zelf nog besluiten om ergens anders te werken..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:57

Marketing gaan studeren :+
En daarnaast, iedereen kent toch de uitspraak: vraag en aanbod? Dus die twee spelen op elkaar in twee richtingen.

En vrouwen worden structureel onderbetaald. In heel veel jobs. Van job veranderen is niet altijd de oplossing
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 08-10-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:14

De verpakkingen zijn niet toevallig een bepaalde kleur en een logo is niet toevallig een bepaald lettertype.
Daar is allemaal grondig psychologisch onderzoek naar gedaan.

Zo wekt de kleurencombinatie geel en rood een hongerig en onvoldaan gevoel op.
Dus van de MacDonalds krijg je honger en de kans is groot dat je meer bestelt dan je eigenlijk van plan was. Zelfs het interieur is speciaal zo ingericht en neergezet zodat je minder snel merkt dat je voldaan bent.

Budget winkels hebben bijna altijd geel in hun huiskleuren zitten, daar worden we hebberig van.
"Oh, ik kan dit ook nog wel mee nemen, kost toch maar 50ct." etc.

Financiele bedrijven gebruiken heel vaak de kleur blauw in hun huisstijl omdat deze kleur ons een vertrouwd gevoel doet. We zullen dus sneller met ze in zee gaan.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de plaatsing en namen van producten in de supermarkt. Er is echt niets aan toeval overgelaten.

Sterker nog, de mensen die ingehuurd worden door supermarkten en merken om deze psychologische truukjes toe te passen zijn allemaal heeel erg rijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:19

Het gaat gewoon 2 kanten op.
Het snoep ligt bij de kassa om een reden, ja dat is psychologisch maar als er geen vraag naar zou zijn dan zou het er niet liggen.
De goedkopere producten liggen onderin, producten met meer marge liggen op ooghoogte en dat is geen toeval en er staat met opzet geen bloed, bier of bitterbal op een tampon.
Fabrikanten en winkels spelen gewoon in op de (onbewuste) vraag van de consument.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:21

Natuurlijk kan een fabrikant vraag creeëren en mensne beïnvloeden, maar iets gaat niet lopen als het tegen staat. Met andere woorden, je zegt het zelf ook al, men zoekt echt wel uit of iets in de smaak valt.
Mijn zus en ik hebben trouwens ook nog in zo´n commissie gezeten waar allerlei enquetes op afgevuurd wordne om te kijken hoe het zit met ontvangst van nieuwe producten.
Dingen die niet lopen, verdwijnen van het toneel.

Met andere woorden, blijkbaar zijn er genoeg vrouwen die het worst zal wezen hoe de verpakking is, als het product maar deugt, of ze vinden de verpakking zelfs aantrekkelijk.

En nogmaals, je kunt actief meedoen met het veranderen, door ideeën in te sturen. Heb ik ook vaak genoeg gedaan en het feit dat een bepaald maandverband eind jaren zeventig of begin jaren tachtig begon met zijstroken van niet doorlatend spul om zijkant lekkage te voorkomen is dan ook mede aan mij te danken.
Want wij leerden al jong om te proberen te veranderen wat je niet aanstaat ipv alleen je gal spuwen bij mensen die alleen "ja erg" terug zeiden. (Er was toen geen internet.)

Ze weten ook niet alles als producent. Ze kunnen niet weten wat er bij elk individu speelt dus werken ze met wat ze wel weten van een grote hoop of maatschappelijk bepaalde dingen.

Je ziet hier op bokt zelfs enquetes waarbij mensen meteen roepen "je enquête deugt niet" in verschillende varianten, omdat het best moeilijk is om iedereen in te sluiten en vooraf te bedenken hoe je dingen kan stellen zodat je een globaal beeld krijgt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-10-14 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt