Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:54

Als een dokter een tattoo zou hebben schrijf ik daar zelfs allerlei positieve associaties aan toe: modern, gaat mee met de tijd, misschien controversieel, weet ik veel, maar in ieder geval prettiger dan een ouderwetse vastgeroeste dokter.
Misschien ook weer een beetje raar dat ik dan zelfs liever geholpen word door een getatoeëerde dokter, of optometrist, maarja.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:58

Ayasha schreef:
Apple schreef:
Degenen die hier in het topic reageren dat het vreemd is dat deze mevrouw graag niet geholpen wil worden door iemand met een tattoo. Zo werkt het wel in de maatschappij.
Als je jezelf even verplaatst in haar situatie en degene die je helpt heeft een hoofddoekje op? Of degene die je helpt is overduidelijk homoseksueel?

Helaas, zo werkt het. Veel mensen hebben stereotyperingen, vooroordelen, aannames. Of dit nu tegen mensen met tattoos is, hoofddoekjes, rood haar etc.etc.etc..

Als ie weet wat ie doet mag ie van mijn part zijn hells angels jasje nog aan hebben, zal me een zorg zijn.

Doe mij maar die 'laag opgeleide' tattoo-persoon, zo'n omhooggevallen secretaresse wat hier blijkbaar als 'hoog opgeleid' geldt dat anderen hun persoonlijkheid veroordeeld op basis van een plaatje hoef ik niet zo nodig in mijn kennissenkring laat staan in mijn vriendengroep. Let wel: het niet mooi vinden is hier niet de 'reden'. Wel de veroordeling.

Precies dit inderdaad, dáár heb ik moeite mee. Men mag mij tattoo lelijk vinden, en dat ook gerust uitspreken. Maar het maakt me geen ander, of minder mens.

Het gekke is ook, het is in Nederland nog veel minder geaccepteerd dan in bijvoorbeeld Oostenrijk of Engeland, tenminste van wat ik gemerkt heb. Op het instituut liepen in Engeland meerdere getattooeerde professoren rond, net zoals je dreads en piercings zag. Niemand keek ook gek op van mijn tattoo: het gaat erom hoe goed je kunt programmeren en of je metingen wel kloppen - niet om wat je op je huid hebt.
In Oostenrijk zijn tattoos sowieso veel 'normaler' dan in Nederland. Bijna al mijn vrienden hier hebben tattoos, compleet onafhankelijk van of het bouwvakkers, promovendi, boeren of artsen zijn (nogal gemengde vriendengroep hier :') ).

@ Apple: ja, veel mensen hebben inderdaad vooroordelen. Maar dan mogen we dit toch wel jammer vinden? Ik kan er oprecht gefrustreerd en verdrietig van worden dat men nog steeds beoordeeld wordt op zaken die niets met bijvoorbeeld professionele capaciteiten te maken hebben. Tuurlijk, zo werkt het in de praktijk vaak wel, maar dat maakt het nog niet goed.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:04

ik vind tattoos over het algemeen niet mooi, piercing verschrikkelijk lelijk.
Maar ik veroordeel er niemand om. En vaak hebben tattoos ook een bepaalde betekenis en is het voor die persoon erg belangrijk, dus waarom veroordelen.

picobello

Re: Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:20

Tjee....dat er toch nog zoveel mensen zijn die een tatoeage linken aan opleidingsniveau of sociaal milieu. Schrik ik van.
Zit ik dan. Ik heb een doctorstitel, rijd in een net autootje, doe vrijwilligerswerk en ben opgegroeid in een keurig gezin... maar ben met mijn tatoeages dus minderwaardig.
Heb vele jaren hard gewerkt in het kankeronderzoek, maar de nieuwe therapieën die daar uit zijn voortgekomen wil die mevrouw dan zeker ook niet mocht het (hopelijk niet voor haar) ooit nodig zijn.. Bah. Kortzichtigheid ten top.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:23

Persoonlijk heb ik niets met tattoo's, echt helemaal niets. Bij een ander kan ik er vol verwondering naar kijken, juist die rock-types, hartstikke gaaf.

Het maakt een mens voor mij niet anders, zeker niet als in representatieve functies ze gewoon bedekt worden, en als je dan een stukje ziet, soit!

Het enige wat ik echt niets vind is de hals en het hoofd, daarmee kun je een baan ook verrekte moeilijk maken voor jezelf.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:28

Ik heb er zelf ook 1 een vrij grote zelfs,maar lang over nagedacht en ik kan hem makkelijk bedekken.
Ik ben er heel blij mee,heb hem voor mijzelf. Mensen verwachten het ook niet bij mij.
Maar om nou te zeggen dat ik lak heb aan de maatschappij. Niet echt, werk met ouderen en altijd bedekt. Enkele keer zomers dat mijn shirtje wat lager is dat je net de bovenkant ziet op mijn rug.
Maar nog nooit wat negatiefs gehoord.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:36

Hier een tatoeage verslaafde.
Ben op mijn 18de begonnen, nu kan redelijk zeggen dat ik er onder zit.

Ze laten zien wie ik ben. De mooie en minder mooie dingen. Het heeft voor mij geholpen dingen af te sluiten.

Heb een tatoeage die door een monnik in Tibet is gezet, op hun traditionele manier. Ik heb die reis als afsluiting van mijn huwelijk gemaakt, de tatoeage staat dan ook voor het nieuwe begin.

Heb samen met mijn zus een latijnse bijbel tekst die voor onze moeilijke jeugd staat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:08

http://www.bytez.nl/dit-is-hoe-tatoeage ... re-mensen/
Die vraag krijg ik ook vaak. Wat als je oud bent? Als ik oud ben, dan ben ik volgens mij uitgezakt en gerimpeld, dan steekt die tattoo toch niet meer af hoor.
En een tattoo is multifunctioneel. Zet nu een aardbei op je tiet, en tegen dat je 70 bent heb je een worteltje. Constant innoverend...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:38

Ik zie überhaupt het nut niet van een aardbei op je tiet :')
Ik snap echt niet zo goed waar die rage vandaan komt eigenlijk. Ik kan geen enkel argument bedenken waarom ik een blijvende tekening op me zou willen :+
Als herinnering.. Naja, tegen de tijd dat ik zo dement ben dat ik me een bepaald persoon niet meer kan herinneren weet ik waarschijnlijk ook niet meer waar die naam dan voor staat, als hij tussen de rimpels door nog te lezen is :') en een foto van een vlinder/paard/elfje of whatever, naja die laat ik liever op een t-shirt drukken, dan zien andere het tenminste ook nog :+
Er komen hier reacties voorbij waarin mensen echt lijken te geloven dat 90% van de bevolking met een verborgen tattoo rondloopt.. Nou ik zou echt versteld staan hoor, als zo veel mensen een hoop geld uit zouden geven aan een (in mijn ogen) nutteloze inktvlek die niemand ziet :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:42

Ik vrees dat je dan nog best wel eens zwaar versteld zou kunnen gaan staan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:48

Tja, ik blijf het niet mooi vinden en in sommige gevallen vind ik het zelfs behoorlijk typisch overkomen. Ik kan me echt niet voorstellen wat een Keltisch teken, een Tibetaanse tattoo, een bijbeltekst of een aardbei die transformeert in een wortel me zou helpen bij dingen afsluiten of verder gaan met mijn leven.
Ieder zijn ding en mij maakt het niet uit of iemand zich volledig tatoeëert, maar ik mag dar ook mijn mening over hebben en dat is dat ik het een (overschat) modeverschijnsel vind.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:49

ik wil ook tattoo's eind vant jaar komen de eerste er ook op
hier werken bob de bouwers die allemaal wel een tattoo hebben maar vind het leuk om ze half uit te kleden om de tattoo's te bekijken

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:55

Citaat:
Wie echte tattoos laat maken, onderstreept toch hoe hij zijn eigen plan trekt: ik ben ik, en ik heb schijt aan iedereen die me niet pruimt zoals ik ben.

:= Echt? wat een klinkklare onzin is dat zeg! Een tattoeage is toch gewoon lichaamsversiering? Net als gaten in je oren, of je keuze van kleding...
Net alsof je hele karakter bepaald wordt door hoe je je uiterlijk laat zien... :')
Nou vindt ik persoonlijk de meneer op het plaatje bij het artikel wel een tikje té versierd, maar als hij dat mooi vindt, lekker laten gaan. Geldt voor iedereen.

Dit is ook zo mooi:

Citaat:
Wie zichzelf moedwillig en voor altijd schaart in de categorie van de verliezers, door zijn lichaam met inktgedrochten te ontsieren, gooit zijn eigen glazen in.

De dame over wie ze in het begin schreef, is toch gewoon optometrist geworden? Mèt tattoo? Dit mens kunnen ze maar beter niet meer op internet loslaten, van dit soort haatzaaiende, bekrompen schrijvers zijn er al zoveel..

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:00

Zo, wat een vooroordelen heeft die vrouw zeg.. Een uurtje gedragswetenschappen in de week zouden ze moeten verplichten, zo kunnen sommige misschien nog eens leren om respectvol met hun medemens om te gaan.
Dat je tattoos lelijk vindt, dat is je eigen mening, en die kan ik gerust accepteren. Maar alle andere vooroordelen die er aan te pas komen... :r

Als je een zichtbare tattoo hebt zal je sowieso altijd 'anders' overkomen, wat normaal is, hoe je eruit ziet hoort namelijk ook bij een deel van de communicatie.
Maar je beslist nog steeds zelf hoe je het 'ontvangt' en of je daar een (voor)oordeel uit trekt.

Ik denk/(weet) zelf nog niet of ik ooit een tattoo zou nemen, maar ik heb grote bewondering voor mensen met gekleurd haar, piercings en tattoos.
Bij sommige mensen staat dat gewoon echt prachtig.
Nu vind ik 'tutjes' minder mooi. En ik moet toegeven, op het eerste gebied oordeel ik ook wel vaak van "Dat is zo weer eentje," maar dan zeg ik ook weer tegen mezelf dat ik niet op uiterlijk af moet gaan.
Uiteindelijk hoor je gewoon voor iedereen respect te hebben, wat jouw persoonlijke smaak nu ook is, en dat heeft deze vrouw precies niet, aangezien ze zo'n vooroordelen heeft.
Geef mij dan maar liever een 'enge', 'lelijke', 'criminele' en vol getatoeëerde vriendin dan een net uitziende vrouw met zo'n vooroordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:04

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:10

Ik ga nu even net zo hard oordelen als zij...:'): Wat een naar en verschrikkelijk mens. Dat is wat in me opkomt na het artikel gelezen te hebben.

Ik hoop dat ik nooit met zulke mensen van dicht bij te maken krijg in mijn leven.

Wat wel jammer is, is dat het in heel veel gevallen wel echt zo is dat je een streepje minder hebt als je een tattoo of piercing hebt :(

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:19

Apart mens. Verdrietig om zo bekrompen te denken.

Ik ben blij met mn tattoos en wat een ander er van vindt zal me eerlijk gezegd een worst wezen. Vindt iemand het niks? Kijk je toch lekker de andere kant op.. Ik ben wie ik ben en die tattoos horen er bij. Als dat voor iemand reden is om niks met me te maken te willen hebben geloof ik niet dat ik veel mis aan die persoon.

Ik heb altijd geleerd 'don't judge a book by it's cover' en hoewel je best een hoop kunt halen uit iemands uiterlijk is dat ook maar skin deep...
Hoe vaak lopen wij paardenmensen niet stinkend naar stront met modderlaarzen en verwaaid haar door de supermarkt? Zullen de keurige huismoeders vast ook wel hun mening over klaar hebben :+

Ik kan me er allemaal niet zo druk om maken. Jammer dat deze mevrouw (ver) oordeelt op uiterlijk maar daar heeft ze toch vooral zichzelf mee....

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:28

Laat ik het even omdraaien.
Vorig jaar zijn we met vrienden op vakantie. Allemaal tattoo's (groot, klein, veel, weinig) behalve mijn man en ik.
Onze vrienden raken aan de praat met andere mensen (met tattoo's) mijn man en ik zijn een paar meter verderop alle kindjes aan het afdrogen. Eén van die gasten wijst naar ons en zegt: kijk daar, lekker burgerlijk en saai, mét kinderen en zónder tattoo's!
Zegt mijn vriendin: dat is mijn beste vriendin en de helft van die kinderen zijn van mij, loser.

Dus ook zonder tattoo's hebben mensen vooroordelen over je ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:42

chevax schreef:
Tja, ik blijf het niet mooi vinden en in sommige gevallen vind ik het zelfs behoorlijk typisch overkomen. Ik kan me echt niet voorstellen wat een Keltisch teken, een Tibetaanse tattoo, een bijbeltekst of een aardbei die transformeert in een wortel me zou helpen bij dingen afsluiten of verder gaan met mijn leven.
Ieder zijn ding en mij maakt het niet uit of iemand zich volledig tatoeëert, maar ik mag dar ook mijn mening over hebben en dat is dat ik het een (overschat) modeverschijnsel vind.

Ik heb 'et mij tats niks afgesloten ( tribal tussen schouderbladen, roos op bovenarm met wat tribaldingetjes er rond). Ik vind het gewoon mooi.
De aardbei heb ik uiteraard niet :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:06

Toch ook nog geen worteltje mag ik hopen, Duhelo? :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:11

Mijn tattoo staat voor een bepaalde gebeurtenis/periode in mijn leven (overigens staat die op mijn schouder en is daardoor vrij makkelijk te verbergen). Een meisje dat ik ken heeft diabetes en een ("medische") tattoo op haar pols met het type diabetes dat ze heeft. Mocht er ooit iets gebeuren zou zoiets zelfs haar leven kunnen redden.
Ik vind het dan ook jammer dat die vrouw van het artikel zo kortzichtig is en dus gelijk ook al oordeelt zonder achtergrond informatie. Ik vind ook niet elke tattoo mooi maar ik denk dat veel mensen je rustig uit willen leggen waarom ze een tattoo hebben en waarom dat ontwerp. Of het nu is omdat ze het gewoon mooi vinden of omdat er een verhaal achter zit. Dat je het niet mooi vind prima, ik heb mijn tattoo ook niet voor jou maar zo oordelen alleen maar omdat er toevallig/per ongeluk een stukje onder haar mouw vandaan komt..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:11

chevax schreef:
Toch ook nog geen worteltje mag ik hopen, Duhelo? :D

Haha, die ook nog niet nee :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:39

MyHorseGirl schreef:
Zolang tattoo's niet zichtbaar zijn, vind ik het helemaal prima, moet je doen wat je zelf wilt. Zo ben je later ook nog representatief voor je werk, mocht je een baan hebben die dat vereist (dus geen verkoopmedewerker bij de gamma of wat dan ook). Denk dat heel veel jongeren die een tattoo nemen daar niet aan denken, of dat die leuke vlinder die ze hebben op hun 60e geen leuke vlinder meer is door alle rimpels en verzakkingen van je huid. Ik ben(!!!!) ook van mening dat over het algemeen alleen mensen uit een bepaald milieu een tattoo hebben (uitzonderingen daar gelaten, die zijn er altijd). In mijn omgeving is vrijwel iedereen hoog opgeleid en ik zie toch echt niemand met een tattoo, danwel iets dat zichtbaar is. Kijk ik naar lager opgeleide mensen in winkels of wat dan ook, dan zie je meestal een (zichtbare) tattoo zitten. Sorry, maar dan zie je toch echt een onderscheid tussen mensen.

Wat ik me dan afvraag is het volgende: In de winter zul je bij mij geen tattoo's zien.
In de zomer zie je er één op m'n voet en als je goed kijkt een kleine op mijn enkel.
Er komt er mogelijk een op m'n pols bij en een op m'n rug.

Ik sta voor de klas. Basisonderwijs. Vind je nu dat je kind (mogelijk kind) minder goed onderwijs krijgt omdat ik tattoo's heb en (blijkbaar) uit een ander milieu kom? Of nog radicaler: Wil je dat je kind een andere leerkracht krijgt?

Ook: Hoe ziet jouw huid eruit op je 70ste? Niet gerimpeld en verzakt? Jawel toch? Die van mensen met tattoo's is dat ook, maar dan een beetje met versiering!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:43

Ik wil nog een tattoo op mijn onderarm. Ga hem expres iets hoger zetten zodat hij verborgen kan worden onder een driekwart shirtje. Werkgevers houden er niet zo van. Die op mijn enkel zie je ook alleen met een jurk aan en op werk heb je toch meestal een lange broek aan. Maar alleen maar lagergestelde mensen? Onzin. In mijn klas zitten er ook zat en die doen toch echt een hbo opleiding.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:45

Och jeetje. Ik heb een (universitaire) mastertitel op zak en heb een goede baan bij een grote bank. En :oo ik heb een tatoeage. Een klavertje vier, gezet toen ik in Ierland woonde. Het is helemaal niet interessant voor anderen waarom hij er staat. En ik vind het niet heel interessant wat andere mensen er van vinden. Mijn lijf, mijn enkel, mijn tatoeage. En als mensen er naar vragen 'joh! Berdien. Een tatoeage?!' dan vertel ik dat hij inderdaad echt is :D en dat hij in Galway is gezet toen ik daar studeerde. En ik heb nog nóóit iemand gehad die daarop raar reageerde. Of die mij ineens als een blonde muts uit een slecht milieu zag, alleen omdat ik een tatoeage heb. Ik ben wie ik ben, hoe ik ben, en dat ik een tatoeage heb, doet daar gelukkig niks aan af. Oh en dan heb ik ook nog een piercing. In mijn oor. Afgrond, armoe en ellende, here I come!

Mijn tatoeage is overigens gewoon zichtbaar als ik een rokje draag op mijn werk. En niemand die daar een probleem van maakt. Geloof dat zelfs de hoogste directeuren hem wel eens hebben gezien. Lekker belangrijk, die willen een competente hypotheekadviseur, die boeit het niet of ik wel of geen klavertje op mijn enkel heb.

Ik vind het oprecht sneu voor deze mevrouw dat ze haar vooroordelen zo'n grote rol in haar leven laat spelen. Want als je mensen ineens zo anders ziet alleen door wat inkt op hun vel, dan lijkt me dat best heel moeilijk.