Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:47

Ik heb ook altijd meerdere rieten speelklaar inderdaad :j
Ik ga toch eens kijken of er wat mogelijk is qua lessen bij een harmonie hier in de buurt. Ik speel zelf bij een fanfare, dus dan kom je niet zover met hobo :+

Warboel
Berichten: 14734
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:47

Dat met die rieten he.... Ik ben echt blij met een simpel mondstuk :+

Wist ik helemaal niet van dat ademhalen op een hobo! Interessant zeg. En ingewikkeld :+ een vriend van mij zit op het conservatorium en die heeft als hoofdvak ook hobo. Echt een heel erg mooi instrument.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:49

Die ademsteun heb ik op sax ook. Zeker sopraan. Alt is inderdaad wel blazen tot het op is meestal :+
En hyperventileren ken ik ook. Op concert haal ik nog wel eens verkeerd adem. Ondanks de aantekeningen :o

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:51

ik heb ook meerdere bespeelbare rieten, maar om een of andere reden krijg ik altijd maar uit 1 riet het mooiste geluid. Daar ben je dan zo op geanticipeerd, weet je precies waar alle noten zitten. Switchen tussen rieten lukt mij niet zo snel :+

Maar het hobo spelen is wel echt heel gaaf; als het eenmaal lukt om mooi hobo te spelen is dat zo leuk! Vind het veel leuker dan fluit ;) Zo'n mooi geluid :+: maar het duurt even voor er echt een mooi geluid uit komt O:), ik heb 3 jaar les gehad voor ik weer het orkest in kon (2e divisie) en toen moest ik echt nog oefenen met mengen met het orkest en zo en goed zuiver te blijven spelen, met name door vermoeidheid in embouchure en ademsteun bij het langer spelen.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:55

Ja dat geloof ik graag :j
Maar zou het heel graag willen leren. Dat is het enige instrument naast sopraansax dat me altijd heeft getrokken.
Favoriet rietje heb ik ook. Moet ook altijd wennen als er een ander op staat. Zeker met sopraan. Alt is wat dat betreft een stuk makkelijker en luistert minder nauw vind ik.

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:55

Haha, leuk: begin ik over hobo's, beginnen jullie over rieten. :+ Ja, dat is inderdaad samen met de ademhaling/ademsteun echt het lastigste thema als het over de hobo gaat. Ik heb altijd minstens drie rietjes bij me als ik naar de repetitie / naar een optreden ga. Favorietje voorop natuurlijk. Tegenwoordig geef ik ze gekleurde stipjes om ze uit elkaar te houden; ik heb momenteel zo'n tiental rietjes in gebruik. En er liggen er nog vijf te wachten om te worden ingespeeld.
Ooit wil ik nog wel leren om ze zelf te maken maar momenteel bestel ik ze ook gewoon bij mijn leraar.

Tja, hobo's en rieten, daar kan je over blijven vertellen. Ik heb hier een duits gedicht over de hobo hangen, waarvan de laatste zin:
Das Instrument hat Gott erdacht,
das Mundstück hat der Mensch gemacht. :')

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:08

_O-
Zit een kern van waarheid in :')

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:19

Ach Amanda, en om op je vraag te antwoorden (vergeten :o ): momenteel doe ik als muziektherapeute helemaal niks en ben ik thuisblijfmoeder. Maar mijn droom is het om, als de kinderen wat groter en zelfstandiger zijn, palliatieve muziektherapeutische begeleiding aan patienten en hun familieleden te gaan aanbieden. Tot dan blijf ik me -vooral muziektechnisch- bijscholen. Ik volg nu lessen jazzpiano en begeleid een kinderkoor. En ik oefen hobo in de harmonie. :+

Tja, ik heb ook voor de hobo gekozen omwille van de klank. Maar het is echt aartsmoeilijk om die goddelijke klanken uit dat instrument te halen. Ik blijf oefenen...
(Geef je me die link van marktplaats van die goedkope hobo? Gewoon uit interesse. Dat kan echt niet veel soeps zijn! Ik zoek momenteel naar een bruikbaar tweedehands instrument en heb daar een budget van 2000 Euro voor. Voor minder geld wordt het erg moeilijk...)

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:24

http://link.marktplaats.nl/869887466

Mijn. Saxen zijn inderdaad ook in die prijsklasse. Nu heb je een gradatie daaronder prima studieinstrumenten. Moet je geen wonderen van verwachten, maar om het te leren is er niets mis mee. De studieinstrumenten van Yamaha bijvoorbeeld.
Heb je dat bij hobo's niet?

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:33

Je hebt bij hobo's inderdaad ook wel goedkopere studie-instrumenten, maar daar stoot je toch al gauw aan grenzen omdat ze minder kleppen hebben. Bepaalde toonverbindingen kan je dan niet of nauwelijks spelen. Ik zou nooit meer een instrument zonder volledige mechaniek aanschaffen. Ik heb een tijdje zo'n studieinstrument gehad maar dat frustreerde toch redelijk snel.
Voor muziekscholen kan het als leeninstrument voor beginners natuurlijk nog een oplossing zijn...

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:22

Mijn leraar zegt altijd; je kan beter een goed merk tweedehands aanschaffen bij een van de twee goede hobo ateliers in NL, dan een nieuwe goedkopere...
Maar nu speel ik nog op een leeninstrument van de vereniging, wat een prima ding is. Maar als ik beter wordt wil ik eigenlijk wel een betere :P

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:53

Ja, dat sowieso :j
Mijn sopraansax is 28 jaar oud, mijn altsax 38. Topinstrumenten en zeer gewild bij professionals.
Maar hobo wordt voor erbij, dan heb ik liever een goed studieinstrument om mee te beginnen, dan een topinstrument. Nog even los van dat ik dat helemaal niet kan betalen momenteel. Ik hoop dat ik via een vereniging kan lessen, instrument kan lenen en op termijn mee kan spelen. Dat zou het meest ideale zijn :j

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:26

Nou....
Hobo *check* (nog niet in huis, maar wel klaar om op te halen)
Hoboles *check*
Rieten *check*
Vereniging *check*

Ik heb er zin in :):)

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:54

oh echt?! Wow doe je snel!
Ben benieuwd hoe snel jij er mooie klanken uitkrijgt :') Ik deed er echt lang over voor ik zelf een beetje tevreden was, en zelfs dat ben ik nog niet helemaal. Maar ik kan nu iig lekker meespelen in het orkest.

Wat vooral vreselijk irritant in het begin is, is dat je hoort dat het vals en lelijk is maar je er nog niks aan kunt doen omdat je embouchure nog niet goed genoeg is :+

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:06

Jaaaaren denk ik :+
En dat laatste zal inderdaad ook wel het frustratiepunt worden.
Al werd ik wel wat positiever na reacties van docenten en toevallig bleek ik ook iemand te kennen die altsax speelt en hobo erbij is gaan doen. Dus misschien valt het mee :')

Ik heb overigens alleen maar een mailtje naar de vereniging gestuurd zondag. Gister hadden ze repetitie en waren ze erg enthousiast. Nadeel van deze regio: iedereen kent je. En zeker als sopraansax val je dan op. Op zich heel leuk, maar ik hoop maar dat de verwachtingen niet te hoog zijn :=
Ik had dus vanochtend een mailtje in mijn mailbox
Zij bleken een goede hobo te hebben liggen omdat de huidige hoboiste er zelf pas 1 heeft aangeschaft. En of ik les zelf wilde regelen. Dus ik heb vanochtend een mail gestuurd naar de hobodocente bij een zustervereniging en daar zou ik volgende week al kunnen beginnen.
Dan gaat het ineens snel inderdaad _O-

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:18

Hey, leuk dat je er ook aan begint. *\o/* Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Hou je ons op de hoogte?

Tja, die embouchure is echt lastig. Ik heb vooral moeite met volhouden en ben bij de langere stukken blij met elke pauze. Zeker als je aan het einde van een lang stuk hoge noten moet spelen, dat is zo delicaat. :o

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:21

oh ja, zo herkenbaar!! Ik ben altijd blij als ik ff 10maten rust heb in een orkeststuk :Y) Ik focus me vooral op de open stukjes en solo's en als het hele orkest tutti speelt, rust ik even uit als het nodig is (hobo mis je dan toch niet) of ik speel een octaaf lager :P

Kerstmuziek begeleiden enzo is verschrikkelijk omdat je dan continu moet spelen :\ Ik moet ook echt wel elke dag spelen om mn embouchure op peil te houden. De eerste repetitie na de zomer is een drama voor mij, dan heb ik lang niet gespeeld :D

maar ik ben ook benieuwd naar je ervaringen :j

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:24

Ja klopt, als ik niet elke dag speel is het ook om zeep. En nu met de kerst komen de optredens er weer aan dus dan is het dubbel belangrijk.
Die truuk met een octaaf lager spelen als het orkest tutti speelt vind ik goed. Op dat idee wasd ik nog niet gekomen. Moet je orkestleider het wel mee eens zijn. Je zit zo verdomd vooraan met die hobo! :D

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:30

verootjoo schreef:
oh ja, zo herkenbaar!! Ik ben altijd blij als ik ff 10maten rust heb in een orkeststuk :Y) Ik focus me vooral op de open stukjes en solo's en als het hele orkest tutti speelt, rust ik even uit als het nodig is (hobo mis je dan toch niet) of ik speel een octaaf lager :P

Dat doe ik nu met sopraansax ook _O-
Laat de bugels het dan maar doen :+

Ik heb dit jaar gelukkig maar 1 kerstconcert en dat is nog als invaller ook. Lekker rustig. Ik heb wel eens jaren gehad dat ik er 8 had in 2 weken. Inclusief 2 kerkdiensten dan. Dat doe ik echt noooit meer.
Wel gave zalen gehad overigens. Kunstmin Dordrecht, grote zaal in de Doelen Rotterdam (en uitverkocht :oo ), Isala theater Capelle a/d IJssel, Laurenskerk Rotterdam, grote kerk Naaldwijk en nog
3 kleine kerken.
Het waren onwijs leuke concerten, maar pfff... %) Wel pittig hoor!

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:55

Even de nieuwe upload uitproberen :))

Hier een opname van onze fanfare tijdens een regionaal festival.
Pilatus: Mountain of dragons.
Goed voor ruim 86 punten uitgevoerd. Solo sopraan zijn van mij :D

Ik geloof niet dat de upload werkt, maar anders hier een linkje: http://picosong.com/4uCX

daffieduck83

Berichten: 1750
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:51

Klinkt erg mooi. Is ook een van mijn favoriete stukken. Met mijn vorige harmonieorkest veel gespeeld, dan waren de sopraansolo's voor de fluit en hobo.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:58

Oh in harmonie ken ik 'm niet. Klinkt heel anders denk ik :D

Ik heb woensdag trouwens mijn eerste hoboles gehad. Viel niet tegen! Nu fanatiek aan het oefenen, toonladder zit er al in, bes kwam ik per ongeluk tegen, fis ga ik heel vaak fout doen (fis op hobo = f op sax :+ ), aanblazen valt me 300% mee. Het klinkt al als een hobo zeg maar :))

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:19

mooi stuk ja! Ik ken m idd ook voor harmonie :P

Leuk dat het hobospelen al lukt :+ De fis op hobo is idd ook de F op fluit. En de 2e C is als de bes op fluit. Maar dat went snel. Ik vind vooral het blazen erg moeilijk omdat je zoveel weerstand hebt. Dat is bij fluit helemaal niet en heb je ook veel minder ademsteun nodig. In het begin was ik soms bang dat ik stikte en durfde ik niet goed lange zinnen te spelen :D Maar bij sopraansax heb je natuurlijk ook al veel weerstand dus ben je dat gewend :P

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:52

C" is inderdaad ook bes op sax. Maar gelukkig wel een hulpgreep die ik werkelijk nooit gebruik. Dus dat zal geen verwarring worden :+
Ja, die weerstand viel me alles mee. Ademsteun moet wel meer en preciezer. Maar merkte dat dat met sax alleen maar positief werkte :D

_Judith

Berichten: 3943
Geregistreerd: 09-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:02

Hoi! Ik weet dat dit niet echt het goede topic is om te vragen, maar ik doe het lekker toch :Y)

Ik heb ongeveer 9 jaar alt-saxofoon gespeeld (van mijn 9e tot mijn 18e(twee jaar geleden), eerst muziekles en daarna bij het jeugdensemble hier en daarna naar de 'grote' harmonie. Ik ben hier toen mee gestopt omdat iedereen van mijn leeftijd weg ging en ik het dus niet meer zo zag zitten om 'alleen' tussen de 'oudjes' te spelen. Toch heb ik altijd een soort van spijt gehad dat ik niet vanaf het begin voor trompet heb gekozen, omdat ik dit echt een fantastisch instrument vind. Nu spookt het toch steeds vaker in mijn achterhoofd om toch trompetles te nemen. Nu vraag ik mij af, zijn er meer mensen die van een houtblaas instrument zijn overgestapt naar een koperinstrument? en hoe was deze overstap?