Ik ga toch eens kijken of er wat mogelijk is qua lessen bij een harmonie hier in de buurt. Ik speel zelf bij een fanfare, dus dan kom je niet zover met hobo
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Zo'n mooi geluid
maar het duurt even voor er echt een mooi geluid uit komt
, ik heb 3 jaar les gehad voor ik weer het orkest in kon (2e divisie) en toen moest ik echt nog oefenen met mengen met het orkest en zo en goed zuiver te blijven spelen, met name door vermoeidheid in embouchure en ademsteun bij het langer spelen. 
Ja, dat is inderdaad samen met de ademhaling/ademsteun echt het lastigste thema als het over de hobo gaat. Ik heb altijd minstens drie rietjes bij me als ik naar de repetitie / naar een optreden ga. Favorietje voorop natuurlijk. Tegenwoordig geef ik ze gekleurde stipjes om ze uit elkaar te houden; ik heb momenteel zo'n tiental rietjes in gebruik. En er liggen er nog vijf te wachten om te worden ingespeeld.

): momenteel doe ik als muziektherapeute helemaal niks en ben ik thuisblijfmoeder. Maar mijn droom is het om, als de kinderen wat groter en zelfstandiger zijn, palliatieve muziektherapeutische begeleiding aan patienten en hun familieleden te gaan aanbieden. Tot dan blijf ik me -vooral muziektechnisch- bijscholen. Ik volg nu lessen jazzpiano en begeleid een kinderkoor. En ik oefen hobo in de harmonie.

Ik deed er echt lang over voor ik zelf een beetje tevreden was, en zelfs dat ben ik nog niet helemaal. Maar ik kan nu iig lekker meespelen in het orkest.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Hou je ons op de hoogte?
Ik focus me vooral op de open stukjes en solo's en als het hele orkest tutti speelt, rust ik even uit als het nodig is (hobo mis je dan toch niet) of ik speel een octaaf lager 
Ik moet ook echt wel elke dag spelen om mn embouchure op peil te houden. De eerste repetitie na de zomer is een drama voor mij, dan heb ik lang niet gespeeld 
verootjoo schreef:oh ja, zo herkenbaar!! Ik ben altijd blij als ik ff 10maten rust heb in een orkeststukIk focus me vooral op de open stukjes en solo's en als het hele orkest tutti speelt, rust ik even uit als het nodig is (hobo mis je dan toch niet) of ik speel een octaaf lager

), Isala theater Capelle a/d IJssel, Laurenskerk Rotterdam, grote kerk Naaldwijk en nog
Wel pittig hoor! 

), aanblazen valt me 300% mee. Het klinkt al als een hobo zeg maar

De fis op hobo is idd ook de F op fluit. En de 2e C is als de bes op fluit. Maar dat went snel. Ik vind vooral het blazen erg moeilijk omdat je zoveel weerstand hebt. Dat is bij fluit helemaal niet en heb je ook veel minder ademsteun nodig. In het begin was ik soms bang dat ik stikte en durfde ik niet goed lange zinnen te spelen
Maar bij sopraansax heb je natuurlijk ook al veel weerstand dus ben je dat gewend