"Wij doneren niet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:22

Ik heb meestal echt geen kleingeld en als ik het wel heb dan geef ik het graag, want ik vergeet anders toch dat ik het heb en maak het alleen maar kwijt zonder het uit te geven. :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:33

Hier net mensen/kinderen aan de deur die bolchrysanten willen verkopen voor 2 keer zoveel als in een winkel :').
Nee dankje.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:35

Alvaron schreef:
Ik heb ook zo'n NEE sticker tegen collectes, colportage en geloofsovertuiging. Hier werkt het met name goed tegen de collectes. Zie vaak mensen met een collectebus naar de voordeur lopen, en weer weglopen.
Alleen energieleverancier colporteurs zijn hardnekkig. Maar goed dat en ik dan ook.

Omdat ze niet weten wat een colporteur is.. Jaja dat heb ik meegemaakt..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:42

josewoos schreef:
Bloedje hekel heb ik aan collectes of die kranten jochies die in december hun handje ophouden.
Als ik ze aan zie komen lopen doe ik ook niet open hoor. Hoezo ben ik asociaal dan?
De mensen die aanbellen vind ik juist onbeschoft om aan mijn deur te staan bedelen.

Ik pik deze er nu uit, maar had ook andere reacties kunnen nemen. Ik schrik van de negativiteit die in dit topic heerst.

Mijn krantenbezorger loopt het hele daar door in weer en wind mijn krant in de bus te stoppen. Als hij aan het einde van het jaar langskomt (is een traditie) dan krijgt hij wat van mij. Als het jouw kind zou zijn die dat doet (kranten bezorgen), dan vind ik dat al getuigen van een iets normaler gedrag dan dat ik bij veel kinderen tegenkom (de hele dag met hun telefoon in de weer, achter de laptop, gamen of hangen op een pleintje) en ik vind het ook normaal dat ik zoiemand iets geef. Veel? weinig? dat is een eigen keuze.

En ja: ik koop de narcissen van de handbalvereniging of de paasstol van de voetbal vereniging. En dat je er dan het 'dubbele' (meestal niet eens waar) voor betaald. So what? Deze dingen worden vaak geschonken of voor een klein bedrag aan de vereniging verkocht. Die zetten er wat bovenop voor de club. Maar wij willen toch ook graag dat dit soort voorzieningen blijven in ons dorp of stad? En wij willen toch ook dat kinderen iets leuks kunnen doen in hun vrije tijd. Alle vrijwillegers bij die clubs krijgen helemaal niks en op deze manier sprokkelen ze iets bij elkaar om de vereniging in leven te kunnen houden....

Maar bédelen voor goede delen, iedereen wil niet meer gestoord worden na een dag lang werken? De mensen die langs de deuren komen hebben misschien óók wel een dag lang hard gewerkt, maar gaan toch - en veelal met hart en ziel - voor het goede doel op pad. Ik doe wél open, pak met portemonnaie en kiep het kleingeld in de bus. Zit er geen kleingeld in, dan zeg ik netjes: sorry, maar heb geen kleingeld.

Het staat iedereen vrij om wel of niet te geven, maar een klein beetje beleefdheid is toch in mijn opinie wel het minste wat je kunt doen.

Want diezelfde mensen (hier in Noord-Holland) lopen vaak wel ineens met St. Maarten met hun kindjes met lampionnetjes langs de deuren: kan ik ook wel gaan zeggen, die k u t koters met hun geblèr.... En dan is het ineens niet erg dat je aanbelt? Of zitten diezelfde mensen dan ook ineens in het donker of achter de bank :j :j

Ik hoor alleen maar direkteuren met dikke salarissen. Ik denk dat maar weinig mensen zich verdiepen in de bestedingen van de diverse goede doelen. In Nederland lijkt het inmiddels wel een trend te worden om dat te pas en te onpas te noemen (lekker overal tegenaan schoppen). Maar o wee als iemand wél ooit met een van deze ziektes geconfronteerd wordt. Dan mag je blij zijn dat er mensen langs de deuren gaan om nog iets voor onderzoek etc. op te halen. Anders zag het er heel anders uit in gezondheidszorgland....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:05

Maar Netje, dat die mensen er zelf voor kiezen om door weer en wind na hun lange vermoeiende werkdag nog een rondje gaan lopen om geld op te halen, dat betekent toch niet dat ik de deur open MOET doen?
Zij maken de keuze om wel naar buiten te gaan, ik maak de keuze om dat NIET te doen. Of in dit geval dan de deur open doen.

Tja, misschien is het niet leuk voor die mensen dat er al vijf huizen achter elkaar niemand open doet, maar daar heb ik toch niks mee te maken? Ik kan moeilijk tegen de buren zeggen 'goh als jullie nou op woensdag en vrijdag open doen, dan hoef ik niet open te doen. Dan doe ik het wel op maandag en dinsdag.' Bij wijze van uiteraard.

Ik woon zelf ook in een dorp dus dat vind ik geen excuus, maar het is mijn keuze om wel of niet de deur open te doen. Dat jij, of de collectant, of de buurvrouw die door de gordijntjes naar binnen staat te loeren, of de directeur van het collectantenbedrijf dat nou asociaal vindt; daar kan ik weinig aan veranderen. Waar we wel allemaal aan wat kunnen veranderen is elkaar lekker in hun waarde laten.

Nogmaals, als die brutale collectant die hier in de straat altijd loopt nou eens met zijn maat 45 uit mijn bloemperkje blijft om naar binnen te gluren (door de halfgesloten lamellen heen notabene) of ik er misschien stiekem toch wel ben; dat zou ik erg op prijs stellen. Ze zijn hier in staat om aan te bellen, te kijken of je niet gewoon op de bank zit en dan nog vijf minuten aan te bellen totdat je zo gek wordt dat je open doet om ze weg te sturen.

Als ik de deur niet open doe kan dat zijn omdat ik er niet ben of omdat ik geen zin heb. Ik zit binnen in een huis met de lamellen half dicht oftewel; niemand kan mij zien. Wie weet er dan of ik thuis ben of niet? Is dat dan ook asociaal 'want ik had maar thuis moeten blijven tijdens het collectanten rondje want het is asociaal tegenover die collectanten als je de deur niet open doet'? Als ik niet open doe, loop gewoon door. Misschien heb je meer geluk bij de volgende.

Je (in het algemeen) mag van mij best proberen om geld op te halen voor wel doel dan ook, je mag van mij best proberen om mij over te halen om gelovig te worden maar NEE is NEE, en als ik de deur niet open doe dan is dat OOK mijn recht. Je mag het proberen, ik beloof alleen niet dat je slaagt. En in mijn geval slaag je dus niet, want als er al 5 collectanten langs zijn geweest in korte tijd dan kan het me echt niet schelen of jij dus al 5 keer langs bent gekomen of dat het 5 anderen waren, of dat je een klein kind bent of een oma met een rollator; ik vind dat vervelend dus in plaats van de deur open te trekken en je te vertellen dat je weg moet wezen en niet meer langs moet komen, doe ik dus de deur niet open om ook bij mijzelf frustratie tegen te gaan.

En wat die stickers betreft; dat spaart die collectant toch ook moeite en tijd? Ik ga echt niet ineens ja zeggen als er nee op de deur staat en je probeert het toch.

Dat jij wel open doet en wat geeft; hartstikke goed en ik geloof zo dat die collectanten en de mensen waar het doel voor is opgericht ontzettend blij met je zijn! Maar dat betekent niet dat ik de plicht heb dit ook de doen. Ik krijg de keuze en ik zeg nee.

Ik spreek hier van 'je' in het algemeen, ik heb het hier dus over het begrip 'de collectant' niet over iemand in zijn persoon.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:22

Netje schreef:
josewoos schreef:
Bloedje hekel heb ik aan collectes of die kranten jochies die in december hun handje ophouden.
Als ik ze aan zie komen lopen doe ik ook niet open hoor. Hoezo ben ik asociaal dan?
De mensen die aanbellen vind ik juist onbeschoft om aan mijn deur te staan bedelen.

Ik pik deze er nu uit, maar had ook andere reacties kunnen nemen. Ik schrik van de negativiteit die in dit topic heerst.

Mijn krantenbezorger loopt het hele daar door in weer en wind mijn krant in de bus te stoppen. Als hij aan het einde van het jaar langskomt (is een traditie) dan krijgt hij wat van mij.

Vind ik nogal wat anders dan collectanten. Een krant nemen is een eigen keuze, in dat geval zou ik de bezorger ook bedanken voor zijn diensten het hele jaar door.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:33

Goof schreef:
Netje schreef:

Mijn krantenbezorger loopt het hele daar door in weer en wind mijn krant in de bus te stoppen. Als hij aan het einde van het jaar langskomt (is een traditie) dan krijgt hij wat van mij.

Vind ik nogal wat anders dan collectanten. Een krant nemen is een eigen keuze, in dat geval zou ik de bezorger ook bedanken voor zijn diensten het hele jaar door.

Dat doe je toch door voor je abonnement te betalen en daarmee bij te dragen aan zijn/haar loon?

En ja, als ze bij mij aan de deur zouden komen kregen ze wel n fooitje (ik woon in een flat en heb geen abonnement, dus komen ze nooit), want toen ik in de horeca werkte vond ik het ook fijn om fooi te krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:45

KylaLover schreef:
Ik ben zelf collectant voor de brandwonden stichting. Ik heb liever dat mensen open doen en zeggen dat ze niet geven als dat je iemand in huis hoort of ziet en er wordt niet open gedaan.
Ik zelf geef ook niet aan alles en iedereen en bedank dan ook gewoon vriendelijk.

Dat vind ik ook... Het is al niet zo leuk om om een bijdrage te vrgen, maar als mensen je dan ook nog negeren terwijl je ziet dat ze thuis zijn, daar heb ik echt geen goed woord voor over. Zeker in een dorp moet je het vaak toch met elkaar leefbaar houden. Misschien heb je nu geen belang bij die verenigingen en clubs, maar wie weet is dat over 5 of 10 jaar anders en ben je blij dat ze nog bestaan. Voor goede doelen collecteren worden mensen ook maar voor gevraagd en die mensen vinden het misschien ook wel moeilijk nee te zeggen. Het minste wat je kunt doen uit respect voor de persoon is opendoen en aangeven dat je nooit wat geeft aan collectes aan de deur. Dan kunnen ze het eventueel noteren en slaan ze je mogelijk de volgende keer gewoon over. Als je dat mondeling en vriendelijk brengt, komt dat heel anders over dan zo'n zogenaamd humoristisch, maar vooral onpersoonlijk bordje. In het dorp onthouden ze het vast wel na een paar keer...

Ladypronk

Re: "Wij doneren niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:00

Bij ons in het dorp wordt regelmatig gecollecteerd of er worden koeken oid verkocht en daar geef ik ook eigenlijk altijd wat aan. Het zijn ook altijd wel bekende mensen.
Voor onbekenden, vage verkopers, Jehova's en meteropnemers doe ik niet meer open. Dat is mijn keus en ik doe dit ook uit veiligheidsoverwegingen. Hoe vaak worden mensen tegenwoordig niet in hun eigen huis overvallen door zogenaamde verkopers, meteropnemers en dergelijke....regelmatig dus. Daarom snap ik dat mensen niet open doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:05

ja, daar noem je wel iets wat helaas ook gebeurd... Hier collecteert men bewust alleen bij overdag, voornamelijk bij daglicht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:26

Netje schreef:
josewoos schreef:

Mijn krantenbezorger loopt het hele daar door in weer en wind mijn krant in de bus te stoppen. Als hij aan het einde van het jaar langskomt (is een traditie) dan krijgt hij wat van mij. Als het jouw kind zou zijn die dat doet (kranten bezorgen), dan vind ik dat al getuigen van een iets normaler gedrag dan dat ik bij veel kinderen tegenkom (de hele dag met hun telefoon in de weer, achter de laptop, gamen of hangen op een pleintje) en ik vind het ook normaal dat ik zoiemand iets geef. Veel? weinig? dat is een eigen keuze.

En ja: ik koop de narcissen van de handbalvereniging of de paasstol van de voetbal vereniging. En dat je er dan het 'dubbele' (meestal niet eens waar) voor betaald. So what? Deze dingen worden vaak geschonken of voor een klein bedrag aan de vereniging verkocht. Die zetten er wat bovenop voor de club. Maar wij willen toch ook graag dat dit soort voorzieningen blijven in ons dorp of stad? En wij willen toch ook dat kinderen iets leuks kunnen doen in hun vrije tijd. Alle vrijwillegers bij die clubs krijgen helemaal niks en op deze manier sprokkelen ze iets bij elkaar om de vereniging in leven te kunnen houden....

Maar bédelen voor goede delen, iedereen wil niet meer gestoord worden na een dag lang werken? De mensen die langs de deuren komen hebben misschien óók wel een dag lang hard gewerkt, maar gaan toch - en veelal met hart en ziel - voor het goede doel op pad. Ik doe wél open, pak met portemonnaie en kiep het kleingeld in de bus. Zit er geen kleingeld in, dan zeg ik netjes: sorry, maar heb geen kleingeld.

Het staat iedereen vrij om wel of niet te geven, maar een klein beetje beleefdheid is toch in mijn opinie wel het minste wat je kunt doen.

Want diezelfde mensen (hier in Noord-Holland) lopen vaak wel ineens met St. Maarten met hun kindjes met lampionnetjes langs de deuren: kan ik ook wel gaan zeggen, die k u t koters met hun geblèr.... En dan is het ineens niet erg dat je aanbelt? Of zitten diezelfde mensen dan ook ineens in het donker of achter de bank :j :j

Ik hoor alleen maar direkteuren met dikke salarissen. Ik denk dat maar weinig mensen zich verdiepen in de bestedingen van de diverse goede doelen. In Nederland lijkt het inmiddels wel een trend te worden om dat te pas en te onpas te noemen (lekker overal tegenaan schoppen). Maar o wee als iemand wél ooit met een van deze ziektes geconfronteerd wordt. Dan mag je blij zijn dat er mensen langs de deuren gaan om nog iets voor onderzoek etc. op te halen. Anders zag het er heel anders uit in gezondheidszorgland....

Bij st Maarten doe ik ook niet open. Ik heb geen kinderen, en geen snoep in huis en ga het ook niet halen voor de gezinnen hier in de eijk die allemaal drie keer zoveel verdienen als ik. Daarnaast heb ik bewust geen kinderen en ben dus ook niet geïnteresseerd in kinder activiteiten aan mijn deur.

Ik heb geen krant en een NEE sticker voor het gratis wijkkrantje en toch komen ze langs voor geld. En al had ik wel een krant, die bezorger krijgt gewoon een salaris en ik kom ook niet bij hem aan de deur aan het eind van het jaar omdat ik mijn werk zo goed gedaan heb.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:28

Mijn baas ziet mij aankomen aan het einde van het jaar : " ik kom het hele jaar op mijn werk, op de verplichte tijden, meld me niet ziek en doe mijn stinkende best. Gelukkig nieuwjaar" en ik hou mijn handje op :+
Whaha nee zeg, daarvoor krijg je elke maand betaald.

Dus nee, ook de krantenjongens krijgen niks. En nee, ik heb geen abbo op een krant maar krijg wel wekelijks zo'n krantje met nieuws uit omgeving (2 verschillende zelfs)
Deze jongens krijgen gewoon hun loon. En als dit werk te zwaar is voor het loon wat ze krijgen, dan gaan ze toch een ander bijbaantje zoeken.

Maar volgens mij is dit een discussie wat los staat van het onderwerp van dit topic. Of je open doet, of dat je doneert :)

st. Maarten word hier niet gehouden en ook daar doe ik niet voor open. Mijn collega woont ergens waar ze er wel aan doen en daar moet je een poster (uit de krant) bij je deur ophangen als je wel mee doet, anders mogen de kinderen niet aanbellen. Vind ik een goede regeling.
Laatst bijgewerkt door josewoos op 06-09-14 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:31

Deurbel eruit en op de deur plakken, wij doneren niet. Negeren ze dat dan alsnog? Kan je de stichting en etc. Bellen. Hebben wij ook gedaan. Dan houden ze meestal op.

Wij wonen nu op industrieën met hekwerk om het terrein, dan heb je ook geen sint maarten en mensen die om donaties gaan vragen.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:52

Ik vind het irritantste dat ze vaak komen tijdens het eten of net als ik mijn dochtertje op bed heb gelegd
(wordt ze vaak weer wakker van ). Ik vind dat er na half 6 gewoon niemand meer aan de deur moet komen.
Dan doen ze maar een simpel briefje in de bus waar je eventueel kunt doneren als je dat wilt.
Als ik boven ergens mee bezig ben ga ik er ook niet speciaal voor naar beneden lopen.

Colporteurs/wervers hebben bij mij helemaal pech, want ik geef ze geen kans om wat te zeggen zeg gelijk dat ik geen interesse heb zeg tot ziens en doe de deur dicht.

Voor st. Maarten hebben ze bij ons een flyer die je voor je raam kunt hangen om aan te geven dat je mee wilt doen dus wordt je nooit ongewild lastig gevallen. Erg handig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:11

Vjestagirl schreef:
Dat doe je toch door voor je abonnement te betalen en daarmee bij te dragen aan zijn/haar loon?

En ja, als ze bij mij aan de deur zouden komen kregen ze wel n fooitje (ik woon in een flat en heb geen abonnement, dus komen ze nooit), want toen ik in de horeca werkte vond ik het ook fijn om fooi te krijgen.

dat is niet helemaal waar. Als je een duur dagblad hebt ja.. want dan worden de bezorgers er ook redelijk goed voor betaald. Folders zijn ook redelijk ok betaald.. maar kleine huis aan huis krantjes (dan heb ik het niet over de Huis aan Huis die zit tussen folders en kleine krantjes in, maar over kleinere krantjes), die worden voor een hongerloontje uitgedeeld..

De dagblad rondes zijn ook de eerste die bezet zijn.
Folders heb je over het algemeen heel erg veel tijd aan om ze te vouwen en ook nog eens rond te brengen.. het loon wat daar tegenover staat is geen zins in verhouding met het werk.
De huis aan huis zijn helemaal onder betaald.

Het gaat via stuksloon om zo minimum loon te omzeilen.

ik had vroeger zo'n prutwijkje, de het autojournaal (nee niet 'autoweek' dat is abonoment). Dat waren 175 krantjes, waar ik meer dan 2 uur over deed om te bezorgen (mijn gehucht was 2 km lang met huizen boven en onder aan de dijk).. en wat kreeg ik ervoor 4 gulden 25... De telegraaf daarentegen had op datzelfde oppervlakte 2 wijkjes van in totaal een kleine 50 kranten.. De bezorgster had beide wijken en kreeg jawel 17 gulden 50 en was in minder dan 45 minuten klaar.

logischerwijs kreeg diegene met de telegraaf ook nog eens hoge inkomsten uit de kerstkaartjes, immers mensen wilde dat blad ook echt. Dus die ving zo'n 100 gulden extra met de kerstronde, met 50 krantjes.

Ik werd daarentegen door sommigen 'betaald met kerst' om dat klere blad nooit meer langs te brengen. soms zelfs met 1.50 gulden :D... mijn kerstopbrengst lag meestal rond de 45 gulden. met 175 krantjes dus..

sorry, maar als je geen NEE/NEE sticker hebt, dan betaal je de bezorgsters niets. ze krijgen ook nog eens een prutloontje. Als ze dan met kerst een prettige kerst komen wensen.. Waarom zou je dan niets geven? ze hebben je wel altijd de reclame folders of je wcleesvoer gebracht. En je betaald er niets voor verder.

Nu kun je zeggen, dan neem je toch niet zo'n prutwijk? Maar dan zeg ik op mijn beurt.. ik zie liever kinderen hun best doen om hun eigen zakgeld aan te vullen en weten wat de waarde van geld is. Het prutswijkje was een kleine aanvulling op de 17.5 gulden die ik verdiende op een zaterdagochtend op een kwekerij als 14 jarige.

Dus ja, ik was heel erg blij wanneer de kerst aanbrak en ik eindelijk eens een extra had voor het vele werk dat ik deed voor dat kleine beetje wat uit de krantenwijk kwam..

sterker nog de meesten zullen nooit aan een krantenwijk (behalve de dagbladen) beginnen als de kerstkaartjes niet gebruikelijk waren.. Het is namelijk slecht betaalt, maar rond de kerst heb je ineens een behoorlijk extraatje om cadeautjes van te kopen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:38

Nikass schreef:
Bij st Maarten doe ik ook niet open. Ik heb geen kinderen, en geen snoep in huis en ga het ook niet halen voor de gezinnen hier in de eijk die allemaal drie keer zoveel verdienen als ik. Daarnaast heb ik bewust geen kinderen en ben dus ook niet geïnteresseerd in kinder activiteiten aan mijn deur.

Ik heb geen krant en een NEE sticker voor het gratis wijkkrantje en toch komen ze langs voor geld. En al had ik wel een krant, die bezorger krijgt gewoon een salaris en ik kom ook niet bij hem aan de deur aan het eind van het jaar omdat ik mijn werk zo goed gedaan heb.

Sorry hoor, maar vind je het erg dat ik je erg bot vind? Gezinnen die allemaal drie keer zoveel verdienen?? Dat zie je aan hun neus??? Je bent zelf zeker nooit kind geweest?

Ik weet niet, maar mijn baas geeft altijd een kerstkadootje (bonnen voor een tijdschrift, parfumerie, VVV bonnen, ieder jaar iets anders). Misschien moet je eens een andere baas gaan zoeken?

Tuurlijk: ieder z'n goed recht en z'n eigen redenen. Maar als ik hier lees na half 6 moet niemand meer aan de deur bellen: nou als de Postcodeloterij aan de deur belt (al is het om 12 uur 's avonds) durf ik te wedden dat iedereen ineens wél wil opendoet :D Maar goed: dan gaat iedereen weer zeggen dat ze daar ook niet aan meedoen. Ben toch zo blij dat als ik hier de reacties allemaal lees, ik anders in elkaar zit.

Er is een mooi filmpje dat rondgaat op FB; helaas krijg ik het hier niet ingekopieerd. Ik hoop dat de link werkt:

https://www.facebook.com/#!/video.php?v ... =2&theater

Het is in mijn optiek altijd nog mooier om te geven dan om te nemen en mijn visie op het leven is: what goes around, comes around. Oftewel: wie goed doet, goed ontmoet !

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:58

Geven moet uit jezelf komen Netje, niet omdat erom gevraagd wordt. Dat mocht ik vroeger thuis ook niet: vragen om snoep of een kadootje aan vreemde mensen. Blijkbaar mogen volwassenen dat wel?
Op twee huizen blokjes na staan in mijn wijk geen huizen onder de 650.000 euro. Sowieso geen huurhuizen. Dus ik mag aannemen dat als je dat kan betalen, je waarschijnlijk meer dan drie keer zoveel verdient als ik.
Je opmerking dat ik een andere baan moet gaan zoeken... 8)7 8)7 8)7
Je weet niet eens wat voor baan ik heb en je spreekt jezelf behoorlijk tegen door te suggereren dat ik een baan moet zoeken waarbij je een flinke bonus krijgt met de kerst. Het was toch belangrijker om te geven??

Je mag bot vinden wat je wil, maar ik wil in mijn eigen huis graag met rust gelaten worden. Het enige moment van rust in alle drukke activiteiten. En als mijn vriend vroeg in bed ligt omdat hij om 4 uur moet opstaan voor zijn werk,zit hij ook niet te wachten op de deurbel.

Ik ben by the way wel kind geweest maar heb nooit st Maarten gevierd (dat was er toen niet in de regio waar ik woonde) ik vind de meeste kids in mijn omgeving behoorlijk verwend. Ze hebben alles al. En van mij mogen ze st Maarten vieren ofcourse, maar ik ben niet thuis of doe niet open. En dat bepaal ik toch echt zelf.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:06

Ik lees dit topic echt met verbazing.
Zoveel onaardige onfatsoenlijke mensen %)

Met Sint Maarten zijn wij vaak met de paarden naar de binnenbak.
Daarom laat ik in huis een lamp branden, doe de buitenverlichting aan en zet een mandje met snoep op het stoepje bij de voordeur.
Nog nooit meegemaakt dat iemand het hele mandje leeg kieperde in zijn tas +:)+

Zielig dat sommige mensen zo hard moeten werken dat ze 's avonds niet meer kunnen opstaan.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:11

Netje schreef:
Sorry hoor, maar vind je het erg dat ik je erg bot vind? Gezinnen die allemaal drie keer zoveel verdienen?? Dat zie je aan hun neus??? Je bent zelf zeker nooit kind geweest?

Ik weet niet, maar mijn baas geeft altijd een kerstkadootje (bonnen voor een tijdschrift, parfumerie, VVV bonnen, ieder jaar iets anders). Misschien moet je eens een andere baas gaan zoeken?

Tuurlijk: ieder z'n goed recht en z'n eigen redenen. Maar als ik hier lees na half 6 moet niemand meer aan de deur bellen: nou als de Postcodeloterij aan de deur belt (al is het om 12 uur 's avonds) durf ik te wedden dat iedereen ineens wél wil opendoet :D Maar goed: dan gaat iedereen weer zeggen dat ze daar ook niet aan meedoen. Ben toch zo blij dat als ik hier de reacties allemaal lees, ik anders in elkaar zit.

Er is een mooi filmpje dat rondgaat op FB; helaas krijg ik het hier niet ingekopieerd. Ik hoop dat de link werkt:

https://www.facebook.com/#!/video.php?v ... =2&theater

Het is in mijn optiek altijd nog mooier om te geven dan om te nemen en mijn visie op het leven is: what goes around, comes around. Oftewel: wie goed doet, goed ontmoet !

Nee inderdaad ik doe niet mee aan loterijen zoals de postcodeloterij enz. dus bij mij zullen ze daar niet voor aan de deur komen ;) .
Ik geef trouwens wel aan de meeste collectes, maar ik vind de tijdstippen dat ze komen gewoon irritant.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:16

Nikass schreef:
... 8)7 8)7 8)7
Je weet niet eens wat voor baan ik heb en je spreekt jezelf behoorlijk tegen door te suggereren dat ik een baan moet zoeken waarbij je een flinke bonus krijgt met de kerst. Het was toch belangrijker om te geven??

Je gaf aan dat je ook niet aan de deur kwam als je je werk een jaar goed gedaan had. Dan neem ik aan dat je kennelijk niks krijgt; misschien foute aanname. Had ik het over een flinke bonus??? Ik zei een kadobon. Je mag onbelast sowieso niet meer dan 50 euro schenken. Overigens hoef ik zelf inderdaad niks te krijgen (boeit me niet) om toch te kunnen geven.

Je mag bot vinden wat je wil, maar ik wil in mijn eigen huis graag met rust gelaten worden. Het enige moment van rust in alle drukke activiteiten. En als mijn vriend vroeg in bed ligt omdat hij om 4 uur moet opstaan voor zijn werk,zit hij ook niet te wachten op de deurbel. Simpele oplossing voor: zet hem uit !

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:54

Ik lees heel veel berichten van mensen die zich verwonderen over het niet open doen, maar die mensen veroordelen net zo hard.

Ik zit in het kamp ik doneer wel, of koop pepernoten/oliebollen/pepermuntjes e.d. maar dan moet ik wel zien dat je aan mijn deur staat. Ik heb momenteel geen deurbel ivm een verbouwing en als ik suiker sta te smelten dan kun je kloppen wat je wilt maar dan verzet ik geen stap. Zo ook bij iemand die met de honden ging collecteren. Als je met twee honden mijn terrein op komt zullen die van mij niet vriendelijk reageren, dus dan doe ik ook niet open.

Ben ik dan aso? Als collectant weet je niet waarom iemand niet open doet. Soms kun je zien dat iemand thuis is maar zijn ze niet in staat de voordeur te bereiken. Of iets aan het doen waarbij ze niet weg kunnen.

Doneren is geen verplichting, collecteren niet, maar open doen toch ook niet? Waarom iedereen toch zo veroordelen. Als je aan de deur staat weet je toch niet waarom ze je laten staan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:46

Er zit wel een verschil in thuis zijn en niet open doen hè (en vooral ook de manier waarop) - als iemand boven is, of in de keuken staat oid zie je niet eens of er iemand thuis is of niet. Maar als er iemand op de bank zit naast het raam (en je soms nog aankijkt ook) is het al wat anders. Sommige wuiven je zelfs geërgerd weg met hun hand, dat vind ik nog het ergste, wel de moeite nemen om naar je raam te lopen en iemand weg te wuiven alsof het een vuile hond is en niet eens de moeite nemen om even die paar stappen meer te doen naar de deur... Die paar keer in het jaar dat er iemand langs komt is voor sommige schijnbaar al teveel moeite.
Of de mensen die je naar elkaar hoort roepen in huis (vaak naar de kinderen) dat ze niet open mogen doen en stil moeten zijn :+

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:32

Hier liep laatst volk rond met het uiterlijk waar opsporing verzocht vol mee zit. Stroopwafel verkoop aan de deur, jaja alsof je daar überhaupt je deur voor open durft te doen.

Meteen politie gebeld en ja hoor, heren hadden autootje bij zich met inbraak gereedschap.

Collectes krijgen een kleine bijdrage, en colportage gooi ik de deur dicht en trek de bel eruit. Toppunt van irritatie voor mij, ik wil deze mensen niet op mijn grond hebben.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:01

Baas? Als collectant ben je ook maar gewoon vrijwilliger hoor!

Rider01 schreef:
geachte collecte mevrouw/meneer:
- ik doneer niet voor de Mercedes van uw baas
- ik doneer niet voor dierenleed
probeer de buren eens!

dan ben je wel eerlijk :+

Zelf doneer ik altijd wel wat, vind het alleen al voor de mensen die er hun kostbare tijd in steken fijn om ze een hart onder de riem te steken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:19

Ik dacht dat jij het asociaal vond, Netje, als wij wel thuis zijn maar niet open doen. Maar nu adviseer je de bel uit te zetten, dus je vindt het wel okee?

Fiffill, misschien zit ik wel op de bank naar een spannende film te kijken, of misschien verrek ik van de pijn in mijn rug en kan ik moeilijk op staan. Daar kan jij niet over oordelen en als je als collectant (niet jij persoonlijk) mij ziet zitten dan sta je toch op zijn minst in mijn tuin naast het pad naar de voordeur en dan vraag ik me af wat je daar te zoeken hebt?