Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Alvaron schreef:Ik heb ook zo'n NEE sticker tegen collectes, colportage en geloofsovertuiging. Hier werkt het met name goed tegen de collectes. Zie vaak mensen met een collectebus naar de voordeur lopen, en weer weglopen.
Alleen energieleverancier colporteurs zijn hardnekkig. Maar goed dat en ik dan ook.
josewoos schreef:Bloedje hekel heb ik aan collectes of die kranten jochies die in december hun handje ophouden.
Als ik ze aan zie komen lopen doe ik ook niet open hoor. Hoezo ben ik asociaal dan?
De mensen die aanbellen vind ik juist onbeschoft om aan mijn deur te staan bedelen.
Netje schreef:josewoos schreef:Bloedje hekel heb ik aan collectes of die kranten jochies die in december hun handje ophouden.
Als ik ze aan zie komen lopen doe ik ook niet open hoor. Hoezo ben ik asociaal dan?
De mensen die aanbellen vind ik juist onbeschoft om aan mijn deur te staan bedelen.
Ik pik deze er nu uit, maar had ook andere reacties kunnen nemen. Ik schrik van de negativiteit die in dit topic heerst.
Mijn krantenbezorger loopt het hele daar door in weer en wind mijn krant in de bus te stoppen. Als hij aan het einde van het jaar langskomt (is een traditie) dan krijgt hij wat van mij.
Goof schreef:Netje schreef:Ik pik deze er nu uit, maar had ook andere reacties kunnen nemen. Ik schrik van de negativiteit die in dit topic heerst.
Mijn krantenbezorger loopt het hele daar door in weer en wind mijn krant in de bus te stoppen. Als hij aan het einde van het jaar langskomt (is een traditie) dan krijgt hij wat van mij.
Vind ik nogal wat anders dan collectanten. Een krant nemen is een eigen keuze, in dat geval zou ik de bezorger ook bedanken voor zijn diensten het hele jaar door.
KylaLover schreef:Ik ben zelf collectant voor de brandwonden stichting. Ik heb liever dat mensen open doen en zeggen dat ze niet geven als dat je iemand in huis hoort of ziet en er wordt niet open gedaan.
Ik zelf geef ook niet aan alles en iedereen en bedank dan ook gewoon vriendelijk.
Netje schreef:josewoos schreef:Bloedje hekel heb ik aan collectes of die kranten jochies die in december hun handje ophouden.
Ik pik deze er nu uit, maar had ook andere reacties kunnen nemen. Ik schrik van de negativiteit die in dit topic heerst.
Mijn krantenbezorger loopt het hele daar door in weer en wind mijn krant in de bus te stoppen. Als hij aan het einde van het jaar langskomt (is een traditie) dan krijgt hij wat van mij. Als het jouw kind zou zijn die dat doet (kranten bezorgen), dan vind ik dat al getuigen van een iets normaler gedrag dan dat ik bij veel kinderen tegenkom (de hele dag met hun telefoon in de weer, achter de laptop, gamen of hangen op een pleintje) en ik vind het ook normaal dat ik zoiemand iets geef. Veel? weinig? dat is een eigen keuze.
En ja: ik koop de narcissen van de handbalvereniging of de paasstol van de voetbal vereniging. En dat je er dan het 'dubbele' (meestal niet eens waar) voor betaald. So what? Deze dingen worden vaak geschonken of voor een klein bedrag aan de vereniging verkocht. Die zetten er wat bovenop voor de club. Maar wij willen toch ook graag dat dit soort voorzieningen blijven in ons dorp of stad? En wij willen toch ook dat kinderen iets leuks kunnen doen in hun vrije tijd. Alle vrijwillegers bij die clubs krijgen helemaal niks en op deze manier sprokkelen ze iets bij elkaar om de vereniging in leven te kunnen houden....
Maar bédelen voor goede delen, iedereen wil niet meer gestoord worden na een dag lang werken? De mensen die langs de deuren komen hebben misschien óók wel een dag lang hard gewerkt, maar gaan toch - en veelal met hart en ziel - voor het goede doel op pad. Ik doe wél open, pak met portemonnaie en kiep het kleingeld in de bus. Zit er geen kleingeld in, dan zeg ik netjes: sorry, maar heb geen kleingeld.
Het staat iedereen vrij om wel of niet te geven, maar een klein beetje beleefdheid is toch in mijn opinie wel het minste wat je kunt doen.
Want diezelfde mensen (hier in Noord-Holland) lopen vaak wel ineens met St. Maarten met hun kindjes met lampionnetjes langs de deuren: kan ik ook wel gaan zeggen, die k u t koters met hun geblèr.... En dan is het ineens niet erg dat je aanbelt? Of zitten diezelfde mensen dan ook ineens in het donker of achter de bank![]()
![]()
Ik hoor alleen maar direkteuren met dikke salarissen. Ik denk dat maar weinig mensen zich verdiepen in de bestedingen van de diverse goede doelen. In Nederland lijkt het inmiddels wel een trend te worden om dat te pas en te onpas te noemen (lekker overal tegenaan schoppen). Maar o wee als iemand wél ooit met een van deze ziektes geconfronteerd wordt. Dan mag je blij zijn dat er mensen langs de deuren gaan om nog iets voor onderzoek etc. op te halen. Anders zag het er heel anders uit in gezondheidszorgland....

Vjestagirl schreef:Dat doe je toch door voor je abonnement te betalen en daarmee bij te dragen aan zijn/haar loon?
En ja, als ze bij mij aan de deur zouden komen kregen ze wel n fooitje (ik woon in een flat en heb geen abonnement, dus komen ze nooit), want toen ik in de horeca werkte vond ik het ook fijn om fooi te krijgen.
... mijn kerstopbrengst lag meestal rond de 45 gulden. met 175 krantjes dus..Nikass schreef:Bij st Maarten doe ik ook niet open. Ik heb geen kinderen, en geen snoep in huis en ga het ook niet halen voor de gezinnen hier in de eijk die allemaal drie keer zoveel verdienen als ik. Daarnaast heb ik bewust geen kinderen en ben dus ook niet geïnteresseerd in kinder activiteiten aan mijn deur.
Ik heb geen krant en een NEE sticker voor het gratis wijkkrantje en toch komen ze langs voor geld. En al had ik wel een krant, die bezorger krijgt gewoon een salaris en ik kom ook niet bij hem aan de deur aan het eind van het jaar omdat ik mijn werk zo goed gedaan heb.
Maar goed: dan gaat iedereen weer zeggen dat ze daar ook niet aan meedoen. Ben toch zo blij dat als ik hier de reacties allemaal lees, ik anders in elkaar zit.
Netje schreef:Sorry hoor, maar vind je het erg dat ik je erg bot vind? Gezinnen die allemaal drie keer zoveel verdienen?? Dat zie je aan hun neus??? Je bent zelf zeker nooit kind geweest?
Ik weet niet, maar mijn baas geeft altijd een kerstkadootje (bonnen voor een tijdschrift, parfumerie, VVV bonnen, ieder jaar iets anders). Misschien moet je eens een andere baas gaan zoeken?
Tuurlijk: ieder z'n goed recht en z'n eigen redenen. Maar als ik hier lees na half 6 moet niemand meer aan de deur bellen: nou als de Postcodeloterij aan de deur belt (al is het om 12 uur 's avonds) durf ik te wedden dat iedereen ineens wél wil opendoetMaar goed: dan gaat iedereen weer zeggen dat ze daar ook niet aan meedoen. Ben toch zo blij dat als ik hier de reacties allemaal lees, ik anders in elkaar zit.
Er is een mooi filmpje dat rondgaat op FB; helaas krijg ik het hier niet ingekopieerd. Ik hoop dat de link werkt:
https://www.facebook.com/#!/video.php?v ... =2&theater
Het is in mijn optiek altijd nog mooier om te geven dan om te nemen en mijn visie op het leven is: what goes around, comes around. Oftewel: wie goed doet, goed ontmoet !
.Nikass schreef:...![]()
![]()
![]()
Je weet niet eens wat voor baan ik heb en je spreekt jezelf behoorlijk tegen door te suggereren dat ik een baan moet zoeken waarbij je een flinke bonus krijgt met de kerst. Het was toch belangrijker om te geven??
Je gaf aan dat je ook niet aan de deur kwam als je je werk een jaar goed gedaan had. Dan neem ik aan dat je kennelijk niks krijgt; misschien foute aanname. Had ik het over een flinke bonus??? Ik zei een kadobon. Je mag onbelast sowieso niet meer dan 50 euro schenken. Overigens hoef ik zelf inderdaad niks te krijgen (boeit me niet) om toch te kunnen geven.
Je mag bot vinden wat je wil, maar ik wil in mijn eigen huis graag met rust gelaten worden. Het enige moment van rust in alle drukke activiteiten. En als mijn vriend vroeg in bed ligt omdat hij om 4 uur moet opstaan voor zijn werk,zit hij ook niet te wachten op de deurbel. Simpele oplossing voor: zet hem uit !
Rider01 schreef:geachte collecte mevrouw/meneer:
- ik doneer niet voor de Mercedes van uw baas
- ik doneer niet voor dierenleed
probeer de buren eens!
dan ben je wel eerlijk