130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

MarrieLeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:29

SSDesign schreef:
Of ik altijd 130 rij? Uhmm... Is het een schande als ik eerlijk beken nog nooit 130 te hebben gereden?

Ik rij het liefst 100-105 op de snelweg, blijf keurig aan de rechterkant. Als ik dan toch een vrachtwagen in moet halen, wacht ik wel even tot de snelle haasjes voorbij zijn en haal ik met ongeveer 110-115 in. En waarom ik geen 130 rij? Het rijdt gewoon niet relaxt in mijn Corsaatje en daarnaast verdubbelt het brandstofverbruik bijna. Dat vind ik nou niet echt nodig.

De snelle, stoere Bokkers zullen zich ongetwijfeld ergeren aan mijn rijstijl. Andersom erger ik me aan mensen die roekeloos 130 rijden over de linkerbaan en ook bij snelheidsbeperkingen door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden het liefste nog steeds 130 rijden. Daarbij zijn de snelheidsverschillen met vrachtwagens groter dan wanneer je gewoon rustig rijdt. Dus ik weet eigenlijk niet wat gevaarlijker is.

Kijk en aan jou zou ik me dus totaal niet ergeren hoor! :) Niet dat ik zo'n 130-snelheidsduivel ben. :+
Maar jij anticipeert op jouw manier ook op het andere verkeer, door de snellere automobilisten niet te hinderen en toch op jouw manier in te halen. :j

De 130-rijders (en harder) die jij noemt vind ik ook verschrikkelijk. :n

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:30

Sani schreef:
Waar ik trouwens echt heel erg slecht tegen kan zij de automobilisten (over het algemeen met dure auto onder de kont) die met een te hoge snelheid aan komen rijden wanneer jij een andere auto al inhaalt met een snelheid van 5km boven maximum en dan vervolgens gaan seinen met hun lichten. :x
Dan zakt per ongeluk mijn voet iets van het gaspedaal en ben ik haast in staat om nog langzamer te gaan rijden.. :') wie denken ze wel niet dat ze zijn dat ik in rook op kan gaan?
Ben met mijn vorige auto overigens de Duitse snelweg eens opgegaan met mijn vader om te kijken hoe snel hij kon.
Te leuk als een fiat cinquecento een dikke bwm of Audi inhaalt O:)

Zijn dit niet juist de mensen die veel op de Duitse snelwegen rijden? Juist daar gaan ze veel gebruik maken van hun lichten om te seinen dat je aan de kant moet.

Suusje92 schreef:
Ik flikker alleen met me lichten als ik met 140 aan kom rijden en 1tje schijt hem er nog zo vlak voor terwijl hij alle tijd had dat je vieshard je rem moet intrappen. Dan sein ik meer met me lichten van kom op dude, doe normaal en had eerder ingevoegd.

Hier precies zo.

_Nelleke_ schreef:
Ik sein ook echt nooit, vind ik aso.

Stel er zit een oudere dame achter het stuur met een iets minder snel reactievermogen dan wij jonge meiden, die zich vervolgens helemaal opgejaagd voelt en niet meer durft te autorijden.

Nee, gewoon even geduld hebben hoor, is nog nooit iemand slecht van geworden.

Ik mag hopen dat die oudere dame in je voorbeeld veel beter kijkt in de spiegels voordat ze haar auto die hooguit 80 rijdt voor een auto gooit die eraan komt rijden met 130 op de teller.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:32

purny schreef:
Het is inderdaad een maximumsnelheid. Geen hond die mij verplicht die snelheid op te volgen

Je kunt er geen bekeuring voor krijgen maar als jij rond de 90 gaat rijden op een snelweg kun je wel degelijk aangehouden worden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:33

Waarom is 130 dan meteen roekeloos? Wat een onzin..

Suusje92

_Nelleke_ schreef:
*trekt wenkbrauw op naar Suusje92*

Haha nee grapje. Ik vind het gewoon niet nodig, negativiteit naar andere mensen in het verkeer.

Negativiteit heb je altijd in het verkeer. Ik geef toe ik ben ook niet de allerkeurigste bestuurder, maar ik houd ondanks mijn snelheid wel rekening met me mede weggebruikers. En dat met het licht seinen is 1 maal, meer om diegene te laten weten van hej, er zat nog een auto half naast je, opletten. Kijk niet bij alle mensen hoor, maar bij degene waarvan ik zeker weet dat het ze geen donder kan schelen. Hoevaak ik wel niet een middelvinger heb gezien terwijl ik keek, ik vind een middelvinger opsteken erger dan mijn wenkbrauw die omhoog gaat :=

Sunnda

In het westen is het een stuk onduidelijker aangegeven als in het oostwn merk ik altijd!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:34

lucifertje schreef:
En toch is het niet zo. In de VS hebben.ze het stay in youre lane systeem. Hier mag je dus rechts voorbij zolang je maar zo min mogelijk heen en weer schuift. Het is ongrlooflijk hoeveel mensen moeten schuiven vanwege auto's die niet de toegestane snelheden.rijden en vaak onbewust op de middelste banen blijven rijden. Als jezelf de toegestane snelheid rijdt is het.bloedirritant dat je van helemaal rechts naar links moet om in te halen. Als je er rechts voorbij mag scheelt.dat weer een boel in heen en.weer slingeren en situaties die mensen verkeerd inschatten en niet kijken.

In de VS werkt dat omdat de gemiddelde snelweg 5+ banen heeft. Dan is enkel links inhalen gewoon geen doen meer. De reden dat het daar niet gevaarlijk is, is omdat ze het daar gewend zijn en erop anticiperen dat er ook rechts mensen kunnen inhalen. In Nederland mag het niet, mensen verwachten het niet, en dus is het bloed link.

De toegestane snelheid is een grens... geen eis.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 03-09-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:35

Zijn toch van die nieuw regels dat er elke 1000m op de hectometer paaltjes moet staan of je 120 of 130 mag?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:35

saskiakefie schreef:
purny schreef:
Het is inderdaad een maximumsnelheid. Geen hond die mij verplicht die snelheid op te volgen

Je kunt er geen bekeuring voor krijgen maar als jij rond de 90 gaat rijden op een snelweg kun je wel degelijk aangehouden worden.

Dat is echt dikke onzin. Mensen met aanhangers en vrachtwagens mogen niet eens harder dan 80, waarom zou je als personen auto dan geen 90 mogen rijden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:36

Ik vind mensen die langzaam rijden gevaarlijker dan de snelle rijders. Fileveroorzakers zijn het. Maar ik vind veel NL-ers slecht rijden, zomaar de auto ervoor slingeren terwijl ik 130 rijd op de snelweg en zij met 80km/h even een vrachtwagen in willen halen waar ze vervolgens ook nog veel te lang naast blijven rijden omdat ze er niet omheen komen met hun "snelheid."

Oja, mensen die onnodig links blijven rijden met hun lage snelheid 8)7
En mensen die niet weten dat men op een autoweg 100 rijdt. Ook irritant.
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 03-09-14 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:36

Shiloh schreef:
Dat is echt dikke onzin. Mensen met aanhangers en vrachtwagens mogen niet eens harder dan 80, waarom zou je als personen auto dan geen 90 mogen rijden?

Mensen met aanhangers mogen gewoon 90 tegenwoordig. Al best een tijdje trouwens!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:38

antje_vip, er is wel even een groot verschil tussen langzame rijders die het verkeer anticiperen, snelle mensen afwachten en gewoon even gas bij geven bij inhalen, en de langezame rijders die jij beschrijft.

Ik rijd ook maar 100/105, maar doe echt mijn best het overige verkeer niet echt dwars te zitten. Maar als ik netjes optrek naar 120 om in te halen en er komt met een noodgang achterop iemand met 140/150 aanscheuren die vervolgens in mijn kont gaat duwen, dan denk ik ook, hallo, ik doe mijn best, ik pas me aan, nu wacht jij ook maar ff!

MarrieLeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:39

_suus19_ schreef:
Zijn toch van die nieuw regels dat er elke 1000m op de hectometer paaltjes moet staan of je 120 of 130 mag?

Nee, volgens mij komen ze juist een beetje van de hectometerpaaltjes terug, omdat op sommige stukken een dynamische snelheid geldt. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:39

Leonoor schreef:
Shiloh schreef:

Mensen met aanhangers mogen gewoon 90 tegenwoordig. Al best een tijdje trouwens!

Dat wist ik niet, rijd nooit met aanhanger. Maar dan nog, waarom zou je als personen auto zonder aanhanger dan niet ook gewoon 90 mogen. Is niks verboden aan en word je echt niet door van de weg gehaald.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:40

Leonoor schreef:
Shiloh schreef:

Daarnaast mag je met aanhangwagen en als vrachtwagen niet inhalen in de spitsuren. Ik haal overigens nooit in met aanhangwagen of trailer. Puur omdat ik zoiets heb van heb een levend dier achterin en er hoeft inderdaad maar 1 te zijn die link rijd met 180 en mij niet zo gauw ziet. Dan maar 85 rijden achter een vrachtwagen..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:40

MarrieLeen schreef:
_suus19_ schreef:

Nee, volgens mij komen ze juist een beetje van de hectometerpaaltjes terug, omdat op sommige stukken een dynamische snelheid geldt. :)

Oh wist ik niet. Maar hier (A1) hebben ze dat laatst bij alle paaltjes gedaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 10:41

saskiakefie schreef:
purny schreef:

Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik zou ook niet weten waarom.. Wat is het verschil tussen een auto met een kleine aanhanger die dus max 90 mag of een auto zonder aanhanger qua zichtbaarheid?
Zeker als er veel vrachtverkeer is, en ik geen zin heb om de hele weg links langs de vrachtwagens te moeten scheuren, dan wil ik best nog wel eens een stukje rechts blijven rijden met de vrachtwagens mee. Daar wordt je niet voor aangehouden hoor.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-09-14 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:42

_suus19_ schreef:
Oh wist ik niet. Maar hier (A1) hebben ze dat laatst bij alle paaltjes gedaan.

Zou kunnen, omdat je op de A1 daar hele stukken hebt waar gewoon altijd 130 geldt. :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:43

Shiloh schreef:
antje_vip, er is wel even een groot verschil tussen langzame rijders die het verkeer anticiperen, snelle mensen afwachten en gewoon even gas bij geven bij inhalen, en de langezame rijders die jij beschrijft.

Ik rijd ook maar 100/105, maar doe echt mijn best het overige verkeer niet echt dwars te zitten. Maar als ik netjes optrek naar 120 om in te halen en er komt met een noodgang achterop iemand met 140/150 aanscheuren die vervolgens in mijn kont gaat duwen, dan denk ik ook, hallo, ik doe mijn best, ik pas me aan, nu wacht jij ook maar ff!

Maar dat snap ik dan ook weer niet. Heel veel mensen in dit topic geven aan langzaam te rijden om brandstof te besparen, maar dan gaan ze wel 20 km harder rijden om in te halen. Dat kost pas veel brandstof elke keer gas bij geven.

Ik heb het een tijdje geprobeerd om 100 te rijden. Het werkte bij mij niet. Ik werd er ten eerste gek van omdat ik mezelf steeds klem reed en dan moest wachten om in te halen. Ten tweede kosten al dat gas geven met inhalen erg veel benzine

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:44

Dat was bij zo'n programma als stop politie of wegmisbruikers oid. (en hij reed verder netjes)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 10:45

Even kort gas geven kost nooit zo veel benzine als lange afstanden sneller rijden hoor :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:45

saskiakefie schreef:
Dat was bij zo'n programma als stop politie of wegmisbruikers oid. (en hij reed verder netjes)

Dat zal meer zijn als je echt het andere verkeer hinderd. Dus iemand die 90 rijdt en dat niet doet zal niet snel aangehouden worden. Ik denk dat je eerder aangehouden wordt als je 70 rijdt op de snelweg en gelijk hebben ze... }:0

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:46

Nee hoor, zoals ik al eerder zij, met mijn huidige rijstijl rijd ik boven de 1:16, ga ik standaard 120/130 rijden (waarbij je ook steeds moet inhouden en optrekken omdat ander verkeer langzamer is), rijd ik maar 1:12/13.

Punt is, als je rechts 100 rijd, ga je ongeveer even snel als de vrachtwagens, ietsje sneller misschien. Daardoor duurt het veel langer voordat je uberhaubt hoeft op te trekken omdat het gewoon heel lang duurt voor je van de ene vrachtwagen bij de volgende vrachtwagen ben. Vervolgens is het anticiperen of er verkeer van achter komt, komt er niks aan blijf ik gewoon 100/105 rijden, komt er wel iets aan die in mijn huidige snelheid last van mij zou kunnen hebben, dan trek ik even door naar 120, en zak eenmaal rechts gelijk weer terug. Dat scheelt echt klauwen met geld!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:47

Verboden om langzamer te rijden op de snelweg is het zeker niet en mensen die zich in het rijtje met vrachtwagens zetten en daar mee keuvelen met 85 km/u, heb ik geen last van ;) Maar hinderen van andere verkeersgebruikers is zeker niet de bedoeling.

Aanhanger mag je inderdaad 90 km/u mee, wat betekent dat je al snel 93 km/u rijdt, waarmee ik dus wel inhaal als nodig is. Maar probeer dat wel altijd op een rustig moment te doen op de weg of een 3 baans. Met caravan trek ik hem overigens sneller langs een rij vrachtwagens dan met de trailer. En als ik kort stukje moet met de trailer, dan neem ik de moeite niet, maar pasgeleden 750 km enkele reis, dan wil je wel ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:49

8nnemiek schreef:
Even kort gas geven kost nooit zo veel benzine als lange afstanden sneller rijden hoor :)

Het zal je verbazen hoe hoog je verbruik wordt bij versnellen. Bij mijn huidige auto kun je het verbruik zien wat je op dat moment hebt. Bij versnellen verdubbeld/driveoudigd dat al snel terwijl als je 10 km harder rijdt het misschien 0,1/0,2 op 100 scheelt (bij mijn auto). Ik wil niet zeggen dat je dan maar sneller moet rijden, maar 1 tempo aanhouden is altijd beter als steeds remmen/versnellen...