Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:42

Ik snap werkelijk niet dat veel mensen trouwen op huwelijkse voorwaarden als een motie van wantrouwen zien. Onze kinderen zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd, op ons aanraden. Ons testament is namelijk zo opgesteld dat de koude kant word uitgesloten. En niet omdat wij geen vertrouwen in de partners hebben, zeker wel, zijn geweldige mensen. Maar mocht het ooit fout gaan dan hoeven de kinderen de erfenis die ze van ons krijgen (wat ze er mee doen moeten ze zelf weten) niet te delen met de ex partner. Al heel veel ellende gezien in het verleden en als je de mogelijkheid hebt om niet in de ellende te komen dan is het het beste dat mensen de roze huwelijksbril afzetten.
Heb je een partner die het als een motie van wantrouwen ziet als jezelf op huwelijkse voorwaarden wilt trouwen dan zou ik me goed achter de oren krabben waar dat vandaan komt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:44

Gemeenschap van goederen is een typisch Nederlands instituut.

Het is heel romantisch om in gemeenschap van goederen te trouwen, alleen heeft het flinke gevolgen als je ooit uit elkaar gaat.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:45

Leuk onderwerp. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd met de belangrijke voetnoot dat dit onder Duitse recht is gebeurd en dat is een kleine maar belangrijke voetnoot. Het Nederlandse huwelijksrecht is namelijk nogal verouderd.

In Duitsland als je trouwt in gemeenschap van goederen betekend het kortweg gezegd dat alles wat je in het huwelijk opbouw in gemeenschap van goederen is (m.u.v. erfenis binnen een bepaalde tijd) en dat als je gaat scheiden dus alles van voor het huwelijk weer zo verdeeld moet worden als het was. Dit kan natuurlijk ook voor veel ruzies zorgen, maar het is dus niet automatisch zo dat je er onder de streep op vooruit kan gaan als een vermogen van je partner al voor het huwelijk al was opgebouwd.

Als ik in NL getrouwd zou zijn zou ik dezelfde voorwaarden koppelen aan het huwelijk.

Overigens zijn mijn man en ik voornamelijk getrouwd omdat dat in D makkelijker is op een aantal punten (met kids) en zelfs financiële voordelen kan geven (en een beetje omdat ik dat graag wilde). Maar dat wil niet zeggen dat we niet van plan zijn om ons hele leven samen te leven ;) In tegendeel…

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:49

Ik ben precies een week geleden getrouwd, en idd ook op huwelijkse voorwaarden. Dit omdat we dat beiden prettiger vonden. Manlief krijgt zoals bigone ook aangeeft hierboven (uiteindelijk) een erfenis, en ik zou niet willen dat hij dat met mij moest delen als we zouden gaan scheiden..

Ik zie het hele probleem eigenlijk niet zo, je moet doen wat goed voelt :j Voor ons was dat alles netjes te regelen. Scheidingen haalt vaak niet het beste in de mens naar boven ;)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:51

Zo, nog maar eens een familierechtadvocaat: Waarom moeten mensen die verder kijken dan dat feestje, zich verantwoorden. De meeste mensen die op HV trouwen, gooien nog altijd alles bij elkaar en houden niet bij wie wat betaalt, maar als je dan toch uit elkaar gaat, dan hoef je zoveel minder te bedenken en te bekibbelen met diegene die de oorzaak van je verdriet van dat moment is. Regel het lekker als je nog alles voor elkaar over hebt. En je financiële afspraken zeggen toch niks over hoe gek je op elkaar bent, of is dat bij andere mensen aan elkaar gekoppeld??

En dan zo'n verrekenbeding. Dan moet je over de jaren nog gaan kijken wat die ander aan jou zou hebben moeten betalen. Dan sta je als gewezen partners ineens tegenover de rechter te vertellen dat die ander heel onverstandige ondernemersbeslissingen neemt en dat de rechter dus maar moet aannemen dat die beslissingen niet genomen zouden moeten worden en er dus meer geld voor het verrekenbeding over zou blijven. Vrijwel niemand verrekent feitelijk, dus dan kan je altijd achteraf gaan zitten uitzoeken of een bepaald goed (dat uiteraard heel erg in waarde is gestegen) indertijd met te verrekenen vermogen is verworven. Verrekenbedingen zijn de engste addertjes onder het HV-gras die je je kan voorstellen.

En die nieuwe regelgeving, man, o, man, daar gaan Tulandro en ik centjes aan verdienen. Want als je tien jaar getrouwd bent, dan heb je die auto die je al had, inmiddels ingeruild. En je moest wat bijbetalen voor de volgende. En dat heb je met gemeenschappelijk geld gedaan. Valt de auto er dan in of uit? En waar moet je dan over afrekenen. Of van je zuinige privé spaarrekening heb je inmiddels achter je gezamenlijke woning een stal laten bouwen, voor je gemeenschappelijke paarden. Maar ja, natrekking he. Over die regeling is echt zo slecht nagedacht.

Maar ja, zolang mensen huwelijkse voorwaarde 'gedoe' vinden (heel anders dan de corsages, het menu, de gastenlijst en de band die je uitnodigt), zal het altijd wel een illusie blijven dat mensen hun afspraken zo netjes regelen dat ze zonder vechten uit het huwelijk kunnen stappen.
@bigone: die koude uitsluiting werkt ook als ze in gemeenschap van goederen zijn gehuwd hoor.
@janouk: als je getrouwd bent, ben je automatisch fiscaal partner en kan je (voor de fiscus) veelal schuiven zoals je wil, dat heeft niks met je HV of met je verrekenbeding te maken.
Laatst bijgewerkt door FloortjeM op 01-09-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:54

FloortjeM schreef:
@bigone: die koude uitsluiting werkt ook als ze in gemeenschap van goederen zijn gehuwd hoor.

Juist, mijn ouders hebben dit ook zodanig laten vastleggen bij de notaris, dat de koude kant geen aanspraak kan maken op een eventuele erfenis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:01

Kim_89 schreef:
FloortjeM schreef:

Juist, mijn ouders hebben dit ook zodanig laten vastleggen bij de notaris, dat de koude kant geen aanspraak kan maken op een eventuele erfenis.

Klopt "helaas"en dat kan na een scheiding ook voor veel problemen zorgen.

Als met het geld bv een gedeelte van de hypotheek is afgelost, geldt dit niet mee met de verdeling.
Dus houdt de partner (theoretisch) altijd schuld aan de partner totdat hij/zij is overleden.
Zo ook als het (of een gedeelte) op de rekening van de kids is gestort.

Dan kan het zijn dat het huis bij scheiden een overwaarde heeft (of gelijk staat), maar de partner wel geld moet ophoesten omdat de erfenis (met uitsluiting) in het huis zit.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:13

Morgen zijn mijn man en ik drie jaar getrouwd. Met huwelijkse voorwaarden!

Ik vond vroeger ook altijd dat als je trouwde je alles moest delen en dat gemeenschap van goederen daarbij hoorde. Aleen toen puntje bij paaltje kwam ben ik er toch maar eens goed over na gaan denken. Laten we uitgaan van het rooskleurige scenario waarin je altijd bij elkaar blijft.

Mijn man heeft een heel klein eigen bedrijfje, maar mocht dat ooit uitgroeien en vervolgens failliet gaan, zijn 'onze' duurste bezittingen:
1. Het huis
2. De auto
3. Mijn paard

Ik hoef niet te vertellen dat nummer 3 voor mij een énorme emotionele waarde heeft (ik zou nog eerder in een doos gaan wonen dan haar te verkopen). Ik moet er dus niet aan denken dat er ooit ook maar een héél klein kansje zal zijn dat ze in beslag genomen wordt.

Overigens word je niet alleen bij het hebben van een eigen bedrijf met je privé vermogen aansprakelijk gesteld. Er zijn ook andere situaties (bijv. als je in het bestuur zit van een vereniging) waarin je in sommige gevallen aansprakelijk kunt zijn.

Dus ook als je inderdaad noooooooooooooit meer uit elkaar gaat en lang en gelukkig samen zult leven (net als mijn man en ik :D ) is het áltijd verstandig huwelijkse voorwaarden op te stellen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:32

bigone schreef:
Ik snap werkelijk niet dat veel mensen trouwen op huwelijkse voorwaarden als een motie van wantrouwen zien. Onze kinderen zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd, op ons aanraden. Ons testament is namelijk zo opgesteld dat de koude kant word uitgesloten. En niet omdat wij geen vertrouwen in de partners hebben, zeker wel, zijn geweldige mensen. Maar mocht het ooit fout gaan dan hoeven de kinderen de erfenis die ze van ons krijgen (wat ze er mee doen moeten ze zelf weten) niet te delen met de ex partner. Al heel veel ellende gezien in het verleden en als je de mogelijkheid hebt om niet in de ellende te komen dan is het het beste dat mensen de roze huwelijksbril afzetten.
Heb je een partner die het als een motie van wantrouwen ziet als jezelf op huwelijkse voorwaarden wilt trouwen dan zou ik me goed achter de oren krabben waar dat vandaan komt.

Hier net zo.
Geld gaat alleen naar de eigen kinderen.
Partners hebben nergens recht op.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:46

sflj schreef:
Maar welke moderne, zichzelf respecterende, geemancipeerde vrouw kiest hier dan ook voor? M.a.w; die moet dan ook de consequenties maar dragen, vind ik.

Over het algemeen maken mensen in een huwelijk zulke beslissingen toch wel samen dus lijkt het me logisch dat je daar ook samen de gevolgen van draagt ook als je niet meer getrouwd wilt zijn. Tenzij je ongewild met een lui varken bent getrouwd wat niet wil werken maar dat is dan toch eigenlijk ook je eigen schuld :Y)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik gauw zou trouwen, imo is dat vooral handig als je samen kinderen wilt en ik heb geen kinderwens dus ik zie het nog niet gauw gebeuren. Imo is een mooie reis maken samen ook romantischer dan een feestje geven om te zeggen dat je elkaar lief vind waar al je vage kennissen je arm kunnen drinken :P

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:51

Ik ben inmiddels ook alweer bijna een maand getrouwd :)
En jawel ook onder huwelijkse voorwaarden, vanwege het bedrijf dat mijn man heeft.
Mijn man heeft samen met zijn ouders een melkveebedrijf (inmiddels zit ik zelf ook in het bedrijf) en daarom zijn we onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.
Dit werkt 2 kanten op, 1 als we uit elkaar gaan, neem ik niet de helft van het bedrijf mee (iets wat de afgelopen 100 jaar is opgebouwd, wat verkocht zou moeten worden als ik de helft mee zou nemen) maar ook, stel het bedrijf gaat failliet? Dan ben ik ook niet aanspreekbaar voor de schuldeisers.
Daarnaast hebben we voor mijn man ook een testament laten maken, mocht hij overlijden, dan erf ik alles van hem (ook dat wat geschonken is door zijn ouders) maar als ik daarna overlijd, dat vloeit datgene wat tot het bedrijf behoort (bedrijfsvermogen en dat wat zijn ouders ooit geschonken hebben aan hem) weer terug naar het bedrijf (hetzij zijn ouders, danwel zijn zussen) en dus niet naar mijn ouders.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:53

blokje schreef:
bigone schreef:

Hier net zo.
Geld gaat alleen naar de eigen kinderen.
Partners hebben nergens recht op.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Wat als jouw kind een huis koopt met zijn partner en hij vervolgens overlijdt? Is het dan wel van de partner? Of moet de partner dan ook het erfenis-deel terugbetalen? En wat als er iets voor de kinderen van gekocht wordt? Of de gezinsauto? Moet die dan per se met jouw kind mee als ze uit elkaar gaan?

Ik denk dat je best veel kunt vastleggen en ben absoluut een voorstander van huwelijkse voorwaarden en goede testamenten, maar alles willen vastleggen kan ook erg onhandig zijn.

Bij ons is het als volgt: Vriend en ik zijn eerste erfgenaam van elkaar. Als wij trouwen, gebeurt dat onder HV en is de erfenis van zijn ouders, niet van mij. Het tweede huisje dat we van plan zijn daarmee te kopen, staat wel voor de helft op mijn naam. Dat is dus al bijzonder ingewikkeld vastleggen bij de notaris.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:59

liedje89 schreef:
sflj schreef:
Maar welke moderne, zichzelf respecterende, geemancipeerde vrouw kiest hier dan ook voor? M.a.w; die moet dan ook de consequenties maar dragen, vind ik.

Over het algemeen maken mensen in een huwelijk zulke beslissingen toch wel samen dus lijkt het me logisch dat je daar ook samen de gevolgen van draagt ook als je niet meer getrouwd wilt zijn. Tenzij je ongewild met een lui varken bent getrouwd wat niet wil werken maar dat is dan toch eigenlijk ook je eigen schuld :Y)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik gauw zou trouwen, imo is dat vooral handig als je samen kinderen wilt en ik heb geen kinderwens dus ik zie het nog niet gauw gebeuren. Imo is een mooie reis maken samen ook romantischer dan een feestje geven om te zeggen dat je elkaar lief vind waar al je vage kennissen je arm kunnen drinken :P

Verstandige keuze. ;) maar ook voor kinderen hoef je niet getrouwd zijn hoor! 1 handtekening en t is geregeld.

_Nancy

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 14:29

Ik vind de hele regel van alles wat voor het huwelijk is gekomen, dat mag je houden en alles wat binnen het huwelijk komt moet worden verdeeld, best een goede eigenlijk :j :)

Dan is het alsnog wel gvg..

Ik vraag me dan echter wel af... Stel je ontvangt je erfenis binnen de tijd van het huwelijk, moet dat dan bij scheiding ook worden verdeeld? (Dus als je dit NIET hebt vast laten leggen, maar de nieuwe regel zou wel gelden..)

Ik ben echter helemaal niet materialistisch en heb ook geen noemenswaardig bedrijfje. Ik ben nog altijd voor gvg. Noem mij naief of ouderwets, maar ik blijf erbij. Ik vind het huwelijk een heel romantisch gebeuren.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:35

Ik zou echt nóóit in gemeenschap van goederen trouwen.
Wij zijn 42 jaar geleden getrouwd, op huwelijkse voorwaarden. Mijn man wou altijd al een eigen bedrijf en omdat alles op mijn naam staat, kon ons dat bij een eventueel faillissement (wat gelukkig nooit gebeurd is) niet afgenomen worden. Ook in ons testament staat dat onze nalatenschap aan onze dochter toebehoort en nooit opgenomen worden kan in een eventueel huwelijk in gemeenschap van goederen. Ze is trouwens onder huwelijkse voorwaarden getrouwd......... :+
Dat heeft niets te maken met wantrouwen of rekening houden met een scheiding maar simpelweg gezond verstand. Je huwelijk is echt niet minder romantisch..................

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:37

Ja, als diegene waarvan je erft gewoon een testament, of zelfs geen testament heeft waarin uitsluiting van de koude kant voorkomt, dan krijg je als gehuwde dus bvb 50,000 euro, ga je een maand later uit elkaar dan ben je 25.000 euro lichter want je hebt de erfenis gekregen toen je nog in gemeenschap van goederen getrouwd was. Maar de advocaten hier weten het beter, bovenstaande is volgens mij en ik ben geen advocaat.

BigOne

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:40

Ik ben nog in de ouderwetse tijd opgegroeid en snap dus echt niet dat trouwen een soort van realityblock veroorzaakt. Natuurlijk is trouwen een van de mooiste gebeurtenissen in je leven maar realiteit is dat 1 op 3 strand. Dus met oogkleppen op trouwen is gewoon echt niet meer van deze tijd, huwelijkse voorwaarden is geen motie van wantrouwen maar het maken van een zeer doordachte keuze zoals ook het aangaan van een huwelijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:19

Qua erfenis; wij komen beide van een zelfde soort gezin qua financiën. Ja mijn ouders hebben meer, maar aan de andere kant hebben de schoonouders weer een duurder huis en die al voor een groot deel afgelost. Per saldo scheelt het niet veel want ik heb nog 1 gezinslid meer om de erfenis mee te delen. Dus dat speelt ook niet mee. Trouwen onder huwelijkse voorwaarden zou geen meerwaarde zijn voor ons hebben (ook omdat wij bij het huwelijk evenveel inbreng hadden financieel) tov het nadeel van bijhouden etc. Trouwen in gemeenschap van goederen was voor ons juist een rationele keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:42

Bij ons zit er wel een heus verschil in inkomen en in eigendommen. Mijn vriend werkt hard en heeft al hard gewerkt voor alles wat hij nu heeft, ik zie niet in waarom ik dan achteraf daarvan de helft moet opeisen. Net zo min dat hij de helft moet opeisen van alles waar ik me krom voor heb gespaard, of dingen die ik in schenking heb gehad. Zeker niet omdat onze eigendommen met de jaren gaan stijgen in waarde. Mochten er kinderen komen, dan vind ik dat meer dan normaal dat alles naar hen gaat of onze eigen dingen naar onze eigen familie.

Voor de dingen die we samen willen doen, dragen we beide maandelijks eenzelfde bedrag af. Tov van onze lonen betaal ik 1/3, voor hem is dat mss 1/8 :+ Maar hier heb ik zelf voor gekozen. Waarom? Als we met dat bedrag dan iets aankopen, dan is dat 50-50 in eigendom. Gaat het ooit mis, dan is dat resterende bedrag op die rekening eenvoudig weg 50-50 te verdelen. Klaar. Dingen waar we beiden aan willen bijdragen wordt ook met die rekening betaald. Al de rest betalen we van onze eigen rekeningen. Hij betaald dus niks aan mijn paarden en ik betaal niks aan zijn oldtimer. Vinden we ook gewoon lekker makkelijk zo, geeft nooit verwarring :)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:52

kleinvosje schreef:
Mijn man en ik zijn 15 jaar geleden getrouwd onder huwelijksvoorwaarden. Niet omdat we dingen gescheiden willen houden, maar vanwege het feit dat hij destijds al de ambitie had een eigen bedrijf te beginnen. dat is ook daadwerkelijk gebeurd, en de huwelijksvoorwaarden zorgen ervoor dat bij faillissement schuldeisers mij niet privé aansprakelijk kunnen stellen. We hebben dus veel op mijn naam laten zetten zodat dat niet afgepakt kan worden door eventuele schuldeisers.

Hierdoor trouwen wij inderdaad onder huwelijkse voorwaarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:38

Wij hebben gelijke inbreng, we verdienen ook hetzelfde want zelfde baas. Voor ons was de keuze voor gemeenschap van goederen de meest logische. Zoveel eigen bezit hadden we niet echt. Ja hij had een bank en een kast.. maar we hadden beiden een tv etc.. alles wat we nu hebben hebben we samen gekocht op het bedframe, die bank en de kast in de logeerkamer na :')

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:17

Tink89 schreef:
Ik snap je punt wel hoor. Het is niet romantisch om alvast een zekerheidje in te bouwen voor het geval het mis gaat. Aan de andere kant lopen er zo ontzettend veel huwelijken stuk, dat ik het best naïef vind om er klakkeloos vanuit te gaan dat het bij jullie wel eeuwig goed blijft gaan. Niemand trouwt om te scheiden namelijk..En om je dan af te vragen of mensen die waarde hechten aan die zekerheid überhaupt wel zouden moeten trouwen, vind ik een beetje bot.

Ik snap jouw punt ook.
Lees mijn reactie nog eens, ik denk dat je te snel hebt geoordeeld en mij onterecht als naïef en bot afschildert.
Ik zal wat meer uitleggen waar mijn vraag vandaan komt:
Als het puur gaat om 'mijn 100 euro blijven van mij' of van mijn part 'mijn bierdopjesverzameling' , samengevat kleine dingen, omdat er onderweg wel eens iets kan gebeuren met de een of de ander, is er dan wel een stabiele basis om uberhaupt te trouwen?
Er van uitgaan dat het mis gaat en die rottige 100 euro of die bierdopjes in bezit blijven.
Ik zou dan zo'n relatie toch wel even goed onder de loep nemen.

In ons geval, dus na 25 jaar al samenwonen, dochter, eigen huis en andere bezittingen was het niet de moeite waard om alles onder HV te gaan stellen.
Dat was allemaal al wettelijk geregeld voor het trouwen ging gebeuren.
Geen van beiden een eigen zaak, financiële inkomsten vrijwel gelijk.
Mocht dit ooit nog extreem wijzigen, dan kunnen er alsnog HV tegenaan worden gegooid.
Ons huwelijk onder GVG was puur om de erfenis van dochterlief wettelijk veilig te stellen.

bigone schreef:

Kijk, dit vindt ik dus ook een goede reden: uitsluiting van koude kant.
Dan komt mijn bovenstaand eigenlijk wel te vervallen. Ja, ik ben eerlijk!
Dochterlief is (nog) niet getrouwd, maar dit hou ik zeker in gedachten. :j
Maar dan moet er wel iets te erven zijn en geen 100 euro of een bierdopjesverzameling. ;)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:20

bigone schreef:
Ja, als diegene waarvan je erft gewoon een testament, of zelfs geen testament heeft waarin uitsluiting van de koude kant voorkomt, dan krijg je als gehuwde dus bvb 50,000 euro, ga je een maand later uit elkaar dan ben je 25.000 euro lichter want je hebt de erfenis gekregen toen je nog in gemeenschap van goederen getrouwd was. Maar de advocaten hier weten het beter, bovenstaande is volgens mij en ik ben geen advocaat.
Nee, dat is dus juist niet zo. Want het valt (dat is dus die koude uitsluiting) buiten de gemeenschap. Dus als niet kan worden aangetoond waar die erfenis is gebleven, krijg je die aan het einde van het huwelijk terug. En dat kan ook heel onterecht zijn (denk aan de situatie dat je 'omdat je een erfenis krijgt' die mooie wereldreis maakt, twee jaar later gaat scheiden. Dan kan je ex je netjes komen terugbetalen). Maar je krijgt dus juist wel terug wat je ontvangen hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:01

FloortjeM schreef:
bigone schreef:
Nee, dat is dus juist niet zo. Want het valt (dat is dus die koude uitsluiting) buiten de gemeenschap. Dus als niet kan worden aangetoond waar die erfenis is gebleven, krijg je die aan het einde van het huwelijk terug. En dat kan ook heel onterecht zijn (denk aan de situatie dat je 'omdat je een erfenis krijgt' die mooie wereldreis maakt, twee jaar later gaat scheiden. Dan kan je ex je netjes komen terugbetalen). Maar je krijgt dus juist wel terug wat je ontvangen hebt.

Ik bedoelde zonder uitsluitingen in een testament.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:06

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, omdat mijn man huwelijkse voorwaarden niet zag zitten. Hij vindt dat als je onder huwelijkse voorwaarden wilt trouwen je al van plan bent om ooit te gaan scheiden. Ik kreeg het bij hem er maar niet in zijn hoofd dat je dat doet omdat je niet weet hoe de toekomst er ooit uit zal zien. Maar goed, in gemeenschap van goederen dus. We hadden allebei niets, alles wat we nu hebben, hebben we samen opgebouwd. Ik had wel mijn poot stijf gehouden wanneer er kostbare erfstukken of een eigen zaak mee gemoeid was. We kunnen nu nog van alles vast laten zetten als dat nodig is.

Ik heb volgens mij een keer een artikel voorbij zien flitsen waarin het huwelijk standaard op huwelijkse voorwaarden wordt afgesloten en wanneer je in gemeenschap van goederen wil, dat je dat vast moet laten leggen. Ik vind persoonlijk dat in gemeenschap van goederen trouwen hopeloos ouderwets.