Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Ik heb hier nog nooit over nagedacht.
80 (8%)
Ik heb hier wel eens over nagedacht, maar het houdt mij totaal niet bezig.
198 (22%)
Ik denk hier regelmatig over na.
28 (3%)
Ik heb hier wel eens informatie over opgezocht.
34 (3%)
Ik heb hier wel eens over gepraat met anderen.
44 (4%)
Ik weet niet wat ik moet doen als de sirene gaat.
23 (2%)
Ik weet wat ik moet doen als de sirene gaat.
146 (16%)
Zonder kraanwater, stroom en supermarkt kom ik de eerste dag al in de problemen.
73 (8%)
Ik red mij wel een paar dagen zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
124 (13%)
Ik red mij minimaal een week zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
58 (6%)
Ik vind dat ik voldoende ben voorbereid.
25 (2%)
Ik wil mij beter gaan voorbereiden.
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 897

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:40

_Nadia_ schreef:
Ik heb 20 liter water op voorraad (altijd al ivm baby)

Even nieuwsgierig :P
Waarom heb je 20 liter water op voorraad ivm een baby?
Is dat voor het geval dat het water ineens niet meer te drinken is of iets dergelijks?
(vraagt zich spontaan af of wij wel dat ook zouden moeten hebben :+ )

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:03

Interessant om te zien wat men hier als een ramp ziet.
Velen zien het als een ingrijpende, blijvend veranderde situatie.
Waar ik vanuit ga is de onmogelijkheid uit een situatie weg te kunnen naar een betere situatie.
Kan je niet weg is warmte en bescherming het eerste dus een deken en iets dat vocht
en wind weerstaat volstaat.
Duurt het langer dan 2 dagen is +/- 2 liter water per dag nodig om afbraakproducten uit het lichaam te verwijderen en het lichaam "gezond" te houden.
Eet je er bij, heb je meer water nodig om het voedsel te verwerken.
Duurt het langer dan 2 weken, moet je 1500 kcal per dag vinden om op gewicht te blijven.

Persoonlijk ben ik nooit de 2 dagen in nood voorbij gegaan.
Detoxen met water voor een week was een persoonlijke test.
Helpt innerlijke paniek te begrijpen en te kanaliseren.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:59

Sizzle schreef:
_Nadia_ schreef:
Ik heb 20 liter water op voorraad (altijd al ivm baby)

Even nieuwsgierig :P
Waarom heb je 20 liter water op voorraad ivm een baby?
Is dat voor het geval dat het water ineens niet meer te drinken is of iets dergelijks?
(vraagt zich spontaan af of wij wel dat ook zouden moeten hebben :+ )

Voor het geval de waterleiding geraakt wordt bij graafwerkzaamheden, of er een storing is bij het water bedrijf, etc etc.
Ik heb 5 kinderen, waarvan 1 baby van een half jaar en wil in geval van geen water meer dan genoeg op voorraad hebben om een tijdje te kunnen over bruggen. Heb al eens 2 dagen zonder water gezeten door een probleem bij het waterbedrijf, en dan ben je echt niet blij als je een flesje ofzo moet maken midden in de nacht.

Mungbean

Re: Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:11

Dat is eigenlijk niet zo onverstandig om in iedergeval 1 fles te hebben staan. Midden in de nacht is niet meer zo waarschijnlijk hier ivm doorslapen maar om 7 uur smorgens is het net zo vervelend uiteraard.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 22:30

Ik ben erg blij dat er in dit topic zo fijn gereageerd wordt en bovendien vind ik het erg interessant om te zien hoe enorm verschillend hierover wordt gedacht. :)

De reacties over het programma Doomsday Preppers herken ik wel, dat gaat zo ver dat ik daar ook wel eens smakelijk om gelachen heb. :o Ik moet ook zeggen dat ik tot voor kort totaal niet met dit onderwerp bezig was, maar langzamerhand ben ik toch iets anders tegen bepaalde zaken aan gaan kijken. Ik heb vertrouwen in de overheid en de hulpverlening, maar denk wel dat het goed is om je te realiseren dat er altijd grenzen zijn aan wat de overheid of de hulpverlening kan doen.

Voor de hulpverleners heb ik heel veel respect en ik denk dat iedereen dat zou moeten hebben. Als puntje bij paaltje komt leggen zij hun leven wel voor een ander in de waagschaal. En niet omdat het familie betreft of omdat ze denken dat die persoon dat ook voor hen zou doen, maar 'gewoon' omdat het hun werk is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit iets fout gaat of dat je geen kritiek mag hebben, maar wel dat ík die kritiek in elk geval zeer slecht verdraag als het niet goed onderbouwd is. Ik dwaal af. :+

Het feit dat er grenzen zijn aan wat de hulpverlening kan doen maakt het volgens mij heel verstandig om toch af en toe eens bij dit onderwerp stil te staan. Ik denk ook dat het goed is om niet alleen naar de hulpverlening te kijken, maar zelf ook een stukje verantwoordelijkheid te nemen. Uiteindelijk kun je zonder al te veel inspanning en zonder dat het heel veel geld hoeft te kosten namelijk al best een eind komen volgens mij. Uiteraard kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Een leven beheerst door angst voor een ramp raad ik niemand aan, maar er zit een hele wereld tussen met niets anders bezig zijn en helemaal niets doen.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:57

Op het platteland gebeurt niet snel een ramp :x

I hope :') maar nee totaal niet mee bezig

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:59

Die mensen hebben soms nog een half huis onder de grond, dat vind ik dan weer erg overdreven.
Een nucleaire aanval overleef je dan misschien, maar alles om je heen is weg, 100 jaar dood, of onderweg naar dood. Je leeft dan nog ff van je voorraad, maar als deze op is zul je toch eens naar buiten moeten, en dan? Ga je daar alsnog dood.

En wat de hulpverlening betreft, ik ben bang dat mensen met geld uiteindelijk het langst geholpen zullen worden. (Tot er een tijd komt dat geld niets meer waard is)

Ja er zijn erg veel films en series gemaakt over rampen, de ene nog nepper dan de ander. (denk aan godzilla bijvoorbeeld)
Maar de films over natuurrampen bijvoorbeeld zijn dan wel geschreven, het zijn soms best wel mogelijke scenario's. Mensen doen immers rare dingen als ze met z'n allen worden opgejaagd door natuurgeweld.
Het liefst denk je er niet aan, maar neem nou Haïti met die tsoenami (was toch daar?) daar zijn zo veel mensen bij dood gegaan ( zie nog steeds die shovels op het strand de lichamen bij elkaar schrapen) daar kan je je bijna niet op voorbereiden.
In een film springen de hoofdpersonen dan net op tijd in een vliegtuig ofzo, maar krijg in het echt maar eens iemand zo gek om op jou te wachten met een veilig plekje in de lucht op te zoeken, daar mag je wel een flinke smak geld voor mee nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:00

Ehm, ik beken... Niet zo goed. Ik heb wel een radio op batterijen en wij hebben ook zeker wel voldoende drinken om iig een paar dagen te kunnen overbruggen en eten ook wel. Warme dekens ook. Maar verder, nooit echt over nagedacht eigenlijk. Bedenk wel dat ik nog een brandblusser nodig heb voor een kleine persoonlijke ramp oid :=

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:11

Vanuit mijn geloofsovertuiging is altijd geadviseerd om een jaarvoorraad te hebben.
Ik denk, persoonlijk, niet dat we er een jaar mee vooruit zouden kunnen... Maar we hebben HONDERDEN liters aan water in jerrycans staan...
Meerdere soorten voedselvoorraad (tarwe, rijst, etc... )
En alle materialen om deze klaar te maken...

En meerdere spullen die handig zijn wanneer je zonder stroom, water, gas komt te zitten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:13

Femke_L schreef:
Vanuit mijn geloofsovertuiging is altijd geadviseerd om een jaarvoorraad te hebben.
Ik denk, persoonlijk, niet dat we er een jaar mee vooruit zouden kunnen... Maar we hebben HONDERDEN liters aan water in jerrycans staan...

En meerdere spullen die handig zijn wanneer je zonder stroom, water, gas komt te zitten...

Ben toch heel benieuwd welk geloof jij aanhangt :) ergens komt mij het bekend voor maar ik kan mijn vinger er nu niet opleggen.is het die kerk met die hele lange naam?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:14

vuurneon schreef:
Femke_L schreef:

Ben toch heel benieuwd welk geloof jij aanhangt :) ergens komt mij het bekend voor maar ik kan mijn vinger er nu niet opleggen.

De kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen.. (Een hele mond vol... :') )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:15

Ja die inderdaad, dacht ik al. De naam onthoud ik nooit, wel dat ie heeeeeeeeeel erg lang is :') mormonen in de volksmond toch?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:16

vuurneon schreef:
Ja die inderdaad, dacht ik al. De naam onthoud ik nooit, wel dat ie heeeeeeeeeel erg lang is :')

Ach, de meeste mensen noemen het in de volksmond 'De mormonen'...
Maar dat is eigenlijk niet de officiële benaming en veel mensen hebben verkeerde associaties bij die naam...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:17

hahaha.... Leuk dat editten van jou, telkens edit je wat ik getypt heb :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:17

Haha ik wist dat ik het wist :') maar moest echt even nadenken, vandaar de edit :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:35

Maar... water in jerrycans, blijft dat wel goed? Dat lijkt me na verloop van tijd toch ontzettend muf worden?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:41

Daar heb je trucjes voor om het 5 jaar goed te houden... daarna moet je de hele reutemeteut vervangen voor nieuw water of een goed waterzuiveringsapparaat hebben...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:54

Waar laat je het eigenlijk? Kruipruimte? Of huis met kelder? Dus eigenlijk eens in de 5 jaar is de waterrekening schrikbarend hoog? :P en de tuin weer goed bewaterd?
Nou ja, alleen maar goed dat het niet nodig is natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-08-14 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:55

lifaya schreef:
Ik plunder gewoon de supermarkt om de hoek, komt goed :Y)

Hier nog een :D
Scheelt alweer dat we voor de dieren (kat en hond) over het algemeen voor 2 weken in huis hebben liggen(tja of de ramp moet net gebeuren als het weer tijd wordt de voorraad aan te vullen :+ ) Dus dat scheelt weer wat sjouwwerk *\o/*

En een kleine voorraad aan grote stompkaarsen in huis dus ben in ieder geval voorzien van licht +:)+

Maar voor de rest? :n nope nu niet bepaald voorbereid op een ramp. Voor alsnog vertrouw ik op onze super voorzieningen in Nederland, die zeer betrouwbaar zijn. Kijk woonde ik nu in een land waar voorzieningen als gas, electrisch en zelfs drinkwaternet onbetrouwbaar zijn, had ik standaard wel bepaalde dingen in huis.

En ik ben erg nuchter in dat soort dingen...en laten we eerlijk zijn; bij een echte grote ramp zul je het met een maand watervoorraad het ook niet redden. Niet als je voor dat dat op is een manier hebt gevonden om alles weer aan te vullen, bv door middel van voedsel verbouwen, waterzuiveringinstallatie in elkaar knutselen, rudimentaire kennis van geneeskunde etc etc.
Als je dat zelf allemaal niet kan en je kan ook geen mensen vinden die dit wel kunnen en jouw opnemen, dan is die watervoorraad en voedselvoorraad alleen maar uitstel van executie

Bij iedere andere ramp zal hulp snel genoeg op gang komen en een paar dagen hou ik het sowieso wel uit

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:18

Grappig om te zien dat veel mensen gelijk aan The Walking Dead denken, ik moest aan de game The Last of Us denken. Ook het survival-zombie gedoe. :)

Ik zou het echt niet lang uithouden denk ik, ik ben daarvoor nog veel te afhankelijk van mijn ouders en daarbij is mijn gezondheid ook niet opperbest.. Dan is het misschien maar beter zo, denk ik :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:32

Pieter25 schreef:
Op het platteland gebeurt niet snel een ramp :x

Landelijker dan wij kun je bijna niet zitten (de buren wonenaan de ene kant drie, en aan de andere kant tien km ver weg).
Toch denk ik dat ik bij de weinige posters hier hoor die een realistiche kans heeft erg binnenkort een natuurramp van dichtbij mee te maken...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:33

Vulkaan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:35

Yep, de grootste van IJsland...griezelig actief momenteel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:37

Ai.... Not funny :n

T is echt prachtig om te zien, maar uiterst verwoestend.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:38

@Femke-L, ik ken de religieuze stroming die je aanhangt, maar dat van die jaarvoorraad is nieuw voor mij, waarom worden jullie geadviseerd die aan te leggen. Is er een profetie die een dergelijke noodzaak voorspeld?

@Vuurneon, ach het heeft óók een zekere amusementswaarde, wel spannend.