Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:15

Amandavd schreef:
Ik heb dit jaar nog contact gehad met CZ hierover, ik ben zelf basis plus jongerenverzekering en ik moest ook een eigen bijdrage doen. Waardoor ook ik niet gestart ben met therapie.

Vroeger betaalde je een eigen bijdrage over ieder consult. Dat is afgeschaft.
Nu betaal je alleen nog de eigen bijdrage voor elke vorm van zorg die je afneemt, dat is wettelijk zo bepaald. Dit laatste mag je in termijnen betalen, dus dan zijn de kosten wel te overzien.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:18

Amanda, geen idee hoe dit in jouw polis geregeld is en of het komt door de soort therapie die je overwoog, maar hier vind je de wettelijke regeling:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... lemen.html

Edit: waarin dus ook staat dat het polis/verzekeraar afhankelijk kan zijn wat je zelf nog moet betalen. Maar ik lees geen immens grote bedragen. Niet werken en niet kunnen werken kost op termijn meer dan hulp. Denk ik.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:21

Pinda dipje, heel lief aanbod. Zodra ik de mogelijkheid heb mijn cv te kopieren stuur ik het meteen door, vanaf telefoon lukt mij dat niet. Is dat erg? Zou het anders ook per email kunnen? Ik heb mijn cv volgens mij wel in een emailbestand staan dat ik zonder bijlage kan versturen.

Nogmaals, superlief van je!

Psychologische hulp wordt beperkt vergoed en met eigen bijdrage per consult. Is wat ik iig begrijp uit het polisblad.

Ik heb geen eigen paard. Ik rij er al jaren een bij en de eigenaar wil graag dat ik haar die dagen dat ik kom behandel als mijn eigen en waar ik indien nodig ook beslissingen over mag nemen. Dat gaat al 8 jaar prima, maar kost mij geen geld. Je kan ook van een uitkering geen paard onderhouden. Ik niet iig.

Ja, ik weet dat ik de kont tegen de krib gooi. Maar ik heb ook al tig keer uitgelegd waarom ik voor deze volgorde heb gekozen. En wordt moe van tig keer hetzelfde uitleggen.

Dreamybol

Re: Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:24

Maar hoe wil je aan die werkplek komen om verder te leren met je faalangst om te gaan, als je nu te veel last hebt van je faalangst om een werkplek te vinden?
Je volgorde klinkt voor jezelf misschien heel logisch, maar voor een ander niet. En niet voor 1 ander, maar voor een heleboel anderen. Echt, ik vind mijn eigen redenaties vaak ook heel goed klinken, tot ik ze hardop zeg, of tot iemand anders me vertelt wat ik zeg. Dan zie ik best wel eens dat er wat aan schort. En dan is er echt niet meteen wat aan gedaan, maar het is wel weer een stapje.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:29

Het is niet de meest logische volgorde, dat weet ik ook wel. Maar ik ben niet rijk genoeg om een andere volgorde te hanteren. Had ik iets financiele ruimte was het echt een heel ander verhaal geweest. Dan had ik dit topic ook niet hoeven openen. Ik heb domweg niet genoeg tijd om eerst de problemen op te pakken.

Als de berg niet naar mohammed komt moet mohammed maar naar de berg. Niet ideaal, soms kan je niet anders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:32

Kan je vriend het geld niet voorschieten? Of een familielid?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:34

Waarom ga je dan voor nu niet zoiets doen als folderwijken/krantenwijken, dat er wat inkomen is. Dan aan de hand daarvan op zoek naar een meer geschikte baan en hulp. Je zult alles stapje voor stapje moeten doen..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:36

Wat Kimberly zegt lijkt mij ook een prima idee! Eerst wat geld verdienen met bijvoorbeeld een krantenwijk, post bezorgen of huishoudelijke klusjes en van dat geld naar de psycholoog en psychiater.
Waar een wil is, is een weg :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-08-14 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:43

ik heb al eerder gezegd dat je ook als intieme mailoperator worden. vanuit huis. betaalt niet veel, maar je deelt zelf je uren in. heb je iig wat inkomen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:56

Met post of krantenwijk los ik niets op. Dan kan ik mss net aan droog brood eten maar nog steeds geen eigen bijdragen betalen. Een minimuminkomen is echt nodig. En psychologische hulp is echt niet zaligmakend, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. De theorie ken ik, echt. Ik heb nu meer praktische hulp nodig zodat ik de theorie kan leren toepassen.

Pelryo, ik had ook al per pb gereageerd op zo'n functie, maar zie net dat dat iemand anders was. Sorry. Nee, dat kan ik niet. Ik kan niet iemand voorhouden afspraken te maken en die dan afzeggen. Daar zou ik echt wakker van liggen. Voor mezelf dan, heb geen principiele bezwaren tegen het werk en kan me heel goed voorstellen dat meiden dat doen. Heb vorig jaar wel dat topic daarover gevolgd, maar moest concluderen dat ik daar niet voor in de wieg ben gelegd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:58

mick75 schreef:
Het is niet de meest logische volgorde, dat weet ik ook wel. Maar ik ben niet rijk genoeg om een andere volgorde te hanteren. Had ik iets financiele ruimte was het echt een heel ander verhaal geweest. Dan had ik dit topic ook niet hoeven openen. Ik heb domweg niet genoeg tijd om eerst de problemen op te pakken.

Als de berg niet naar mohammed komt moet mohammed maar naar de berg. Niet ideaal, soms kan je niet anders.

Misschien mosterd na de maaltijd maar nu wil je werk en heb je geen geld om de therapie te bekostigen. Begrijp me goed, ik val je niet aan en ben ook blij dat ik niet in je schoenen sta maar die tien jaar hiervoor???

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:03

Pfoe TS, ik snap je probleem, echt waar. Maar wat voor tips wil je nou verder?
Je wimpelt alles af of blijft koppig. Tja, op deze manier gaat het gewoon zoeken worden naar een speld in een hooiberg, zeker met deze instelling.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 18:04

Ik zie sowieso niets in therapie. Dat heb ik jarenlang gehad, en de theorie ken ik. Ik weet hoe de mechanismen wrrken, ik herken ze ook. Het enige is het toepassen ervan, en dat moet ik toch zelf doen. Het zou alleen wel fijn zijn een handje hulp te krijgen met het openen van de deur, daarna kan/ moet ik heg toch zelf doen. Daar kan ook niemand me mee helpen.

Maar deze discussie over therapie leidt alleen maar af van het feit dat ik gewoon een handje hulp nodig heb bij het openen van die deuren. De rest kan ik zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:04

Kan de gemeente niets voor je betekenen?
Qua post of folders lopen, het is niet veel maar het is iets..
Als je je zo onder druk gezet voelt is het dan geen idee om die druk weg te halen, dat lijkt me ook niet goed voor je faalangst namelijk.
Je zou jezelf doelen kunnen stellen? Per dag bij (in te vullen aantal) bedrijven solliciteren, zodat je niet zo onder druk staat maar er wel genoeg aan doet om werk te vinden.
Dat je vriend het niet leuk vind dat je geen werk hebt en geen uitkering meer snap ik wel, maar als je onder druk gezet word lijkt mij dat je het faalangst probleem alleen maar groter maakt of zie ik dat verkeerd?
Misschien is vrijwilligers werk niet iets wat je graag wil, maar als het je kan helpen met je faalangst is het dan ook geen optie?
Ik had er bijvoorbeeld moeite mee om mensen te bellen, deed dat liever niet maar sinds ik vrijwilliger bij de Dierenambulance geworden ben is dat helemaal over, daar zat ik zoveel aan de telefoon dat ik er nu geen enkele moeite mee heb om de telefoon te pakken. Dat is toch ook iets waard?
(Voor mij is het niet de reden geweest om het werk te gaan doen maar het is wel mooi meegenomen)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:06

mick75 schreef:
Met post of krantenwijk los ik niets op. Dan kan ik mss net aan droog brood eten maar nog steeds geen eigen bijdragen betalen. Een minimuminkomen is echt nodig. En psychologische hulp is echt niet zaligmakend, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. De theorie ken ik, echt. Ik heb nu meer praktische hulp nodig zodat ik de theorie kan leren toepassen.

Met post of krantenwijk los je wel degelijk wat op. Op die manier heb je tenminste al meer geld dan dat je nu verdiend: namelijk niets. En vanuit die positie kun je altijd weer verder zoeken. Ik vind het jammer dat je dat soort dingen niet eens overweegt te proberen.
Je legt de lat nu gewoon te hoog. Begin ergens, desnoods met post, krantenwijk of intieme mailoperator. De baan die je nu zoekt ga je op deze manier niet vinden, echt niet. Daar zul je eerst op een andere manier in je schoenen voor moeten staan.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:09

nog een tip ivm computer, je kan bij de bibliotheek meestal lekker rustig computeren. CV mee op een USB-stick of aan jezelf mailen op een webmailadres, dan kan je zo aan de slag. en gelijk vacatures zoeken in krant of online.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:09

Trouwens, het fruitpluk seizoen komt er ook weer aan!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 18:16

Zie het als iemand die een ongeluk heeft gehad (de burnout als heg ware), en na revalidatie bijna alles weer zelfstandig kan. Het enige wat echt niet lukt, ook na jaren en jaren oefenen, is het openmaken van bepaalde deuren. Maar als iemand eventjes een duwtje tegen het slot geeft lukt het wel. Zo is het voor mij ook. De deur moet net even op een kiertje gezet worden, verder kan ik het wel.

Ik wil idd niet iets doen waarmee ik financieel amper wat opschiet. Voor minder dan iets waarvan ik kan leven ga ik het niet doen. Dergelijke bedragen verdien ik al meg klusjes en zo. En dat is iig leuker om te doen. Werk hoeft niet leuk te zijn maar ik moet er wel van kunnen leven.

Cayenne, ik weet niet of je het nieuws gevolgd hebt wbt fruitteelt... Die hebben op het moment wel werk, maar geen geld met dank aan die fijne handelsboycot. En Denk je dat ik daar nog niet geweest ben? Ben bij de meeste hier in de buurt wel wezen vragen om werk.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:19

Je kunt meerdere folder/krantenwijken doen en daar kun je toch al best wat geld mee verdienen. Is in ieder geval meer dan je nu hebt idd en je vriend ziet dat je in ieder geval probeert, dus wss ook meer begrip van zijn kant. Misschien moet je het gewoon doen en geen excuus bedenken, want die is er niet.. Nu moet je jezelf wel even een schop geven..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:20

mick75 schreef:
Met post of krantenwijk los ik niets op. Dan kan ik mss net aan droog brood eten maar nog steeds geen eigen bijdragen betalen..

Alle beetje helpen toch? Ik snap niet dat je hier niet goed naar kijkt. Natuurlijk helpt het wat. Je verdient er toch iets mee? Desnoods neem je meerdere wijken.
Vaak kun je je via internet aanmelden en krijg je niet eens een echt sollicitatiegesprek. Ik zou toch echt eens gaan kijken naar een krantenwijk/folders bezorgen of als postbezorger bij TNT.

Zo'n baantje kun je altijd opzeggen als je wel een fulltime baan hebt gevonden. En misschien vind je een parttime baan en kun je die mooi combineren met post/kranten/folders bezorgen.

Ga ook eens bij boeren langs met kassen om te vragen of je daar kunt werken. Of bij fruittelers idd!

Ik begrijp dat het enorm moeilijk is voor je, maar je geeft zelf aan dat je niet langer je handje op wilt houden en aan het werk wilt. Toevallig wilde een kennis van me ook weer wat doen. Zij heeft zich aangemeld bij TNT als postbezorger en ze binnen 2 weken kon ze aan het werk.

Ik heb bijv. een verschrikkelijke hekel aan onbekenden bellen. Daar kan ik echt verschrikkelijk tegen op zien. Ik schrijf dan eerst ongeveer uit wat ik wil vragen/zeggen. Soms moet je jezelf toch een schop onder je kont geven, om daarna trots te kunnen zijn dat je het toch gedaan hebt!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 18-08-14 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:21

Maar even vanuit een werkgeverskant gezien....mensen met grote gaten in hun cv zonder daarvoor een redelijke verklaring nodigden wij al niet uit voor een gesprek.
Op het moment dat jij op je cv een krantenwijk kunt zetten en dit onderbouwd met de reden dat je heel graag weer aan de slag wilde en omdat de arbeidsmarkt op dit moment niet zo best dit jou een goede manier leek om in ieder geval weer de markt op te komen, zou ik veel liever zien en voor mij getuigen van een ondernemend type die de touwtjes in handen neemt.
En wie zegt dat jij je krantenwijk niet naast je klusjes kan doen. Dan heb je bij elkaar toch in ieder geval al weer iets meer inkomsten.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 18-08-14 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:22

Cayenne schreef:
Nogmaals: waarom is je uitkering stopgezet?

Zij woont samen dus dan heb je geen recht op een uitkering als de ander inkomen heeft. Zo zit dat in elkaar.
Laatst bijgewerkt door Soraya10 op 18-08-14 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:22

Mick tweedelijnshulp, die je gegarandeerd nodig heb, wordt volledig vergoed. Je zal hooguit een eigen bijdrage over het intakegesprek moeten betalen, dat was in mijn geval maar 20 euro.

Geef aan wat je al hebt gedaan en waarom het niet werkte en ga niet naar het GGZ maar zoek een kleinere praktijk.
Ook ik kan precies vertellen wat ze willen horen, maar daarmee help ik mezelf niet, je moet je blootgeven wil je echt vooruit kunnen komen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:25

Soraya10 schreef:
Cayenne schreef:
Nogmaals: waarom is je uitkering stopgezet?

Hij woont samen dus dan heb je geen recht op een uitkering als de ander inkomen heeft. Zo zit dat in elkaar.

Nee, TS heeft al een andere reden gegeven voor het stopzetten. Even teruglezen :)

En TS, je schuift alles van tafel en hebt op iedere suggestie een weerwoord. Wat voor werk zie je eigenlijk zelf wel zitten?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:31

Huh? In het begon geef je aan zelfs voor t minimum te willen werken, en nu kennelijk niet.
Een werkgever is verplicht een minimumloon te betalen, daarnaast heb je recht op huur-kind en zorgtoeslag....