Vegetariër, maar wel vis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Re: Vegetariër, maar wel vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:09

Eskegirl: ik heb dat vaker gehoord, ik geloof het alleen niet. Ik kon in in de ingrediënten lijst in ieder geval niks vinden dat er op wijst dat er luizen inzitten. En al is het wel zo, ik eet t toch al nooit.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:11

Ik ken mensen die heel hard "sieluuuhg" roepen als de kat met een prooi aankomt, maar bij het avondeten wel een lekker plofkippetje eten, dat is pas hypocriet :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:12

Ik ben wel van mening dat je ieder dier moet kunnen eten als 'vleeseter', dus ook paarden, honden enzovoorts. Maar, stel ik ben in China en ik kan hond eten, doe ik dat niet als de hond levend gevild en gekookt is, aan die dierenmishandeling doe ik niet mee.
Ik heb bij DWDD university ook gekeken bij dat over de koe, ook toen hij werd geslacht. En ik vond dat, hier in NL iig, snel en vriendelijk gaan.

Over de roze koek: gaat om het E-nummer E120: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Karmijnzuur
http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten ... -insecten/
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 12-08-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

EskeGirl schreef:
Mag ik wat aan de vegetariërs hier vragen? Op roze koeken zitten dode luizen voor de kleurstof, eten jullie die dan ook niet? :)

Ikke "zepoonlijk" niet.
(Ik heb het sowieso niet zo op kleurstoffen. )

F_Orumster

jasz schreef:
Eskegirl: ik heb dat vaker gehoord, ik geloof het alleen niet. Ik kon in in de ingrediënten lijst in ieder geval niks vinden dat er op wijst dat er luizen inzitten. En al is het wel zo, ik eet t toch al nooit.

De roze glace koeken en bepaalde kleuren m&ms stonden er bekend om, maar volgens mij zijn die al overgestapt naar andere kleurstoffen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:19

@jasz
Daar heb je een goed punt.
Want ik ben zo'n hypocriet. Ik eet regelmatig vlees, maar een eigen dier opfokken, dagelijks verzorgen en dan slachten en op smikkelen....euhm slik.
Terwijl ik dan ook met zekerheid een heel stuk gezonder vlees zou eten.
Ja ik ben een product van deze maatschappij.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:23

purple schreef:
Wat ik niet snap is, dat je je als vegetariër/veganist moet verantwoorden waarom je die keuze hebt gemaakt en het gedrag van een "vleeseter" geaccepteerd wordt?

Waarom eet je wel kaas/eieren/vis? Gebruik je wel leer? En om iemand meteen hypocriet te noemen als diegene niet voor alles-of-niets gaat, vind ik een beetje te ver gaan.

Ik eet geen vlees, omdat ik het vies vind en niet nodig heb. Vis eet ik hééél af en toe en dan kom ik er achter dat ik ook dat niet echt lekker vind. Ik heb een leren zadel, hoofdstel en jasje, omdat ik de kwaliteit goed vind!

Toen ik nog vlees at, genoot ik er niet meer van, dan een maaltijd zonder vlees. Daarom ben ik maar gewoon gestopt met vlees eten. Van mijn leer-producten geniet ik wel, jaren lang en niet maar 5 minuten tijdens het eten.

Bij mij thuis wordt wel vlees gegeten en ik heb geen moeite met en het bereiden hiervan, ik kneed gehaktballen en bak ze met alle liefde, ieder zijn eigen keuze. Ook heb ik er niet echt moeite mee dat er dieren gedood worden, mits dit op een goede manier gaat! Als mijn pony oud en af is, gaat ze denk ik ook naar een slager (waar goede ervaringen mee zijn) en als ze niet wit zou zijn, zou ze ook voor consumptie mogen.

Ik vind het nogal kortzichtig om iemand die wel kaas/eieren/vis eet hypocriet te noemen. Want alle beetjes helpen toch mee tegen dierenleed of milieuvervuiling?

Beter kan ik het niet zeggen. Ik eet geen vlees of vis en probeer zo veel mogelijk op te letten om geen dierlijke producten binnen te krijgen (gelatine etc), en ik zal vast wel eens wat binnen krijgen maar ik doe mijn best. Ik kan ieder die (deels) bewust omgaat met het eten van dierlijke producten alleen maar aanmoedigen. Dus minder vlees eten, alleen geen vlees eten, een vleesloze dag etc. Hoe kun je iemand die bewuster omgaat met het eten van levende wezens nu hypocriet noemen? Enorme kromme gedachtengang.

Zo jammer dat ik me als vegetarier continu moet verdedigen en verantwoorden tegenover vleeseters. Alsof ik die bij elke maaltijd ga vragen waarom ze vlees eten en de smerigste details over hun eten in ga peperen. (Weet je wel dat je saucijsje in een darm geperst is?!).

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:27

Cassidy schreef:
Elinex304 schreef:
Ik ben ook vegetariër en eet geen vis.

Maar je eet wel kaas en je eet wel eieren? Realiseer je je daar je daarmee ook de bioindustrie in leven houdt?

Daarom ben je dus vegetariër en geen veganist..
Een veganist eet helemaal geen dierlijkeproducten.
Een vegetariër doet dit wel.

Ik ben zelf ook vegetariër.. eieren komen bij mn schoonouders weg.
maar ik eet wel gewoon supermarkt kaas en m&m's bijvoorbeeld.
Ik koop (voor mezelf) geen leer.
maar een auto stuur is ook leer, ja en dan?

Mijn mening is gewoon, dat elk stuk vlees dat ik de afgelopen 2 jaar niet heb gegeten toch al IETS heeft geholpen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:27

Ik eet wel vlees,en heb juist het idee dat je je moet verdedigen tegenover degenen die kiezen dat niet te doen. mij maakt het niet uit dat iemand vegetarier/veganist is

Laat mensen gewoon doen waar ze zich goed bij voelen.

Ik vind iemand pas hypocriet als iemand je aankijkt op het feit dat je vlees eet maar zelf wel leer gebruikt bv. Of dat iemand die vlees eet zomaar beweert dat een vegetarier niet gezond eet terwijl ze zichzelf tegoed doen aan de mcdonals :P

Verder zal het me een worst wezen. beetje wederzijds respect

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:32

Snoevie schreef:
Ik eet wel vlees,en heb juist het idee dat je je moet verdedigen tegenover degenen die kiezen dat niet te doen. mij maakt het niet uit dat iemand vegetarier/veganist is

Mijn hele familie eet vlees, ik bak savonds gewoon vlees voor m'n vriend.
Het is MIJN keus, niet die van hun, ik heb dus ook totaal geen probleem met mensen die wel vlees eten, dat is namelijk hun keus :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:36

Snoevie schreef:

Dit inderdaad, ik heb niks tegen vegetariërs/veganisten en geniet ook net zo goed van vegetarische recepten. Maar iedere keer als er dan ter sprake komt dat ik wel vlees/zuivel eet moet er weer een discussie aan geweid worden (of erger, ik ben een moordenaar, dierenbeul, hypocriet etc )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:39

Maaaarije schreef:
Snoevie schreef:

Mijn hele familie eet vlees, ik bak savonds gewoon vlees voor m'n vriend.
Het is MIJN keus, niet die van hun, ik heb dus ook totaal geen probleem met mensen die wel vlees eten, dat is namelijk hun keus :)

precies. moet allemaal gewoon kunnen. mijn nichtje eet geen vlees,maar we eten vaak gezellig samen hoor :D ze maakt soms zelfs vlees voor me klaar of ik iets vegetarisch voor haar

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:39

Dat is jammer idd.
Van mij persoonlijk mag iedereen alles in zn mond stoppen zolang ze er maar bewust van zijn wat het is en waar het vandaan komt.

Het jezelf verantwoorden is zwaar vermoeiend.
Oh je eet dit, dan ben je geen echte. O, je mag dat en dat niet.
Hoepel op, ik mag alles alleen kies ervoor om niet alles te nemen :D

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:40

Tsja andersom net zo goed hoor... Eet je echt helemaal geen vlees? Je weet niet wat je mist! Maar dat is toch niet gezond? Die beesten gaan toch wel dood hoor! Oh nou dan neem ik een extra stukje, dat kan wel toch? Kleine greep uit de opmerkingen die ik al jaaaareeen krijg. Vlees eten is nog steeds de norm hoor en er zijn meer wel vleeseters dan niet vleeseters. Niet zo piepen hoor. :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:44

xSogno schreef:
Tsja andersom net zo goed hoor... Eet je echt helemaal geen vlees? Je weet niet wat je mist! Maar dat is toch niet gezond? Die beesten gaan toch wel dood hoor! Oh nou dan neem ik een extra stukje, dat kan wel toch? Kleine greep uit de opmerkingen die ik al jaaaareeen krijg. Vlees eten is nog steeds de norm hoor en er zijn meer wel vleeseters dan niet vleeseters. Niet zo piepen hoor. :')

Zeg heb je het tegen mij!? :')
Dat kan niet hoor, ik ben veel vegadhurdur dan jij doet. (zet alvast pak zout klaar)
Kun je wel lekker bingo spelen
http://farm6.static.flickr.com/5219/543 ... 4158_o.jpg

http://www.veggieleven.be/wordpress/wp- ... _bingo.jpg

oh en de leukste is: "Zo kom je nooit aan een kerel" :')

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:47

Nee tegen de vleeseters die zich zo nu en dan moeten verdedigen tegenover een vegetarier ;).

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:18

Ik krijg ook wel eens de vraag of ik dan wel vis/kip/oid mag eten, of een opmerking als: oh hier zit geen vlees in, dat mag jij dus ook.
Uhm, ik MAG alles eten wat ik WIL :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:34

EskeGirl schreef:
Mag ik wat aan de vegetariërs hier vragen? Op roze koeken zitten dode luizen voor de kleurstof, eten jullie die dan ook niet? :)

Ik niet.
Ik eet geen dierlijke E-nummers

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:55

xSogno schreef:
Nee tegen de vleeseters die zich zo nu en dan moeten verdedigen tegenover een vegetarier ;).

Doet er toch niet toe? Ongeacht wat je wel of niet eet, je kan elkaar in je waarde laten en het is vervelend dat je jezelf moet verantwoorden

ik zeg toch ook niet dat mensen niet moeten piepen die op hun manier een steentje bij willen dragen. Niet echt aardig

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:57

Ja klopt. Maar als vegetarier krijg je veel vaker op en aanmerkingen van vleeseters dan andersom. Vlees eten is nog steeds de norm. Als je er dus voor kiest om geen vlees maar wel vis te eten noemen veel mensen je al hypocriet 8)7 .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:00

Ik vind het alleen hypocriet als je zegt: Ja dieren slachten voor eten is zielig, maar dan wel vis eet (wat ook een dier is), omdat deze een wild leven heeft gehad, maar dan géén 'wild' vlees wil eten, wat imo precies hetzelfde is.

Net zoals ik het hypocriet vind, als mensen een bepaald diersoort als paard (of ander dier) niet willen eten.
Ik hoor dan de reden voorbij komen soms: Geen enkel gezond dier verdiend het om geslacht te worden, nou wat is jouw koe dan die je vanavond eet?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:05

Waarom moeten mensen overal wat over "vinden"? Laat iemand lekker zijn eigen beslissingen nemen!
Als je geen vlees van een bruine koe wilt eten of je wilt geen rode appeltjes eten, omdat je die mooi vindt, prima.
Mensen moeten zich niet zo met anderen bemoeien, maak je lekker druk over belangrijke dingen :roll:

/het woordje hypocriet komt een beetje mijn neus uit...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:11

EskeGirl schreef:
Ik vind het alleen hypocriet als je zegt: Ja dieren slachten voor eten is zielig, maar dan wel vis eet (wat ook een dier is), omdat deze een wild leven heeft gehad, maar dan géén 'wild' vlees wil eten, wat imo precies hetzelfde is.

Net zoals ik het hypocriet vind, als mensen een bepaald diersoort als paard (of ander dier) niet willen eten.
Ik hoor dan de reden voorbij komen soms: Geen enkel gezond dier verdiend het om geslacht te worden, nou wat is jouw koe dan die je vanavond eet?

Maar waarom is dat hypocriet? Iemand denk gedeeltelijk na over levende wezens, wil deze niet meer eten. Wat maakt het dan uit dat het een gedeelte van de dieren is, het is toch iets?

Hoezo is dat hypocrieter dan zeggen, ik hou van dieren en ze dan wel opeten? Wat imo ook best mag, maar hoe kun je zo iemand in godsnaam hypocriet noemen?

Ik ga toch ook niet als iemand zegt dat hij van z'n paard houd zeggen ja dat is vast onzin want je eet ook paard.

Alle beetjes helpen toch? Waarom zou het zwart wit moeten zijn?

Alleen op dit onderwerp zijn mensen er zo fel in. Iemand kan toch ook best in God geloven en toch seks voor het huwelijk hebben? Of roepen jullie dan ook dat ze niet de kerk in mogen omdat dat hypocriet is?
Laatst bijgewerkt door xSogno op 12-08-14 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:15

Dat is mijn mening, ik vind dat als je vlees eet, dat je alles moet kunnen eten. Geen enkel leven, van welk leven dan ook, is imo meer waard dan het andere op deze aardkloot, ook dat van mensen niet.
Ik vind het dus hypocriet om te zeggen: Dit dier is meer waard dan het andere. Dit leven is meer waard dan het andere.
Daarom vind ik, dat als je vegetariër wordt, je ook 'moet' stoppen met vlees eten. Want die vis, is net zoveel waard als die koe.

Maar meningen verschillen daarin dus, en als iemand het doet moet ie het zelf weten, dat accepteer ik, maar ik vind het wel hypocriet :)

Gebruik van dierlijke producten vind ik een iets ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 12-08-14 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:17

EskeGirl schreef:
Dat is mijn mening, ik vind dat als je vlees eet, dat je alles moet kunnen eten. Geen enkel leven, van welk leven dan ook, is imo meer waard dan het andere op deze aardkloot, ook dat van mensen niet.
Ik vind het dus hypocriet om te zeggen: Dit dier is meer waard dan het andere. Dit leven is meer waard dan het andere.
Daarom vind ik, dat als je vegetariër wordt, je ook 'moet' stoppen met vlees eten. Want die vis, is net zoveel waard als die koe.

Maar meningen verschillen daarin dus, en als iemand het doet moet ie het zelf weten, dat accepteer ik, maar ik vind het wel hypocriet :)

Dan heb je dus gewoon een verkeerd idee van hypocriet. Iemand die een aanpassing doet in zijn leven om het beter probeert te maken voor een ander levend wezen is allesbehalve hypocriet.