Edelstenen en hun werking, waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:19

Misschien heb je je verdiept, maar ik zie niet dat je bereid bent om te blijven leven met de vraag. Er moet een antwoord komen....en dat is "placebo".

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:19

Denken is feilbaar :)

En daar laat ik het bij.

Ik lees graag verder hier over de edelstenen.

minikatje

Re: Edelstenen en hun werking, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:20

Alles is feilbaar.
Te weten dat je onwetend bent is het begin van alle wijsheid :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:21

Of zoals de tegeltjes wijsheid; alles te weten, maakt niet gelukkig :D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:21

Ik weet het niet, aan de ene kant sta ik er best sceptisch tegenover maar aan de andere kant vind ik het ook wel interessant en zou ik het best willen 'proberen', mits de steen er een beetje mooi uitziet :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:22

De steen hoeft er niet mooi uit te zien om te werken. Dat heb ik geleerd van mijn groezelige aquamarijntje.

Kies een steen op gevoel en niet met het oog....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:27

Cassidy schreef:
Het heeft alles te maken met de bereidheid om je ergens in te verdiepen, gevoeliger te worden, leren luisteren naar je lijf en eventueel naar dingen om je heen zoals een steen, en aan jezelf te gaan werken.

Precies dat, of het heeft te maken met jezelf langzaam maar zeker iets op de mouw spelden, een verklaring die ik veel aannemelijker vind. :) Ik weet namelijk niet veel, maar één ding weet ik wel en dat is dat mensen verbazingwekkend gemakkelijk voor de gek te houden zijn. Je hoeft daar echt niet dom of onderontwikkeld voor te zijn, iedereen is hier gevoelig voor. In dit topic zie ik daar ook het ene na het andere voorbeeld van langskomen. De grootste valkuil van ons allemaal is namelijk zelfoverschatting. Niemand is daar immuun voor. Nee, ik ook niet, daar ben ik mij van bewust. ;)

Zo denken we bijvoorbeeld aardig goed te kunnen inschatten hoe 'toevallig' het is dat iets gebeurt, terwijl we daar in de praktijk juist helemaal niets van terechtbrengen, zelfs niet in simpele situaties. Dit is uitentreuren onderzocht, omdat de onderzoekers er zelf de grootste moeite mee hadden om te geloven dat we er echt zo slecht in zijn (zij lijden aan hetzelfde euvel). Ik heb dus mijn vraagtekens bij de situaties die hier voorbij komen waarvan wordt gezegd dat het écht geen toeval kan zijn. Heel vaak zal er namelijk wel gewoon sprake zijn van toeval, of van andere factoren. Vaak worden er namelijk allerlei dingen tegelijk geprobeerd en is niet meer vast te stellen wat nu echt het effect veroorzaakt heeft. Mensen realiseren zich daarbij te weinig dat de meeste dingen met slechts geduld vanzelf overgaan of veranderen.

Daarnaast wordt het placebo-effect structureel onderschat. Ik las hier bijvoorbeeld dat 'edelsteenwater' een positief effect heeft en daar twijfel ik niet aan. Kraanwater heeft namelijk ook een positief effect. Mensen die zich bezeerd hebben of overstuur zijn krijgen niet voor niets vaak een glaasje water aangeboden. Een variant is het 'kusje erop', iedereen weet dat zulke dingen helpen, ook al werken ze niet. Je hoeft hiervoor echt geen kind te zijn, zelfs al ben je volwassen en supernuchter dan ben je nog niet ongevoelig hiervoor. Het placebo-effect is zelfs zo sterk dat er bij volwassen mensen (bij hun volle verstand!) die weten dat ze een placebo krijgen een significant positief effect optreedt in vergelijking met een controlegroep. Zelfs als je er niet in gelooft 'werkt' het, mensen worden gefopt waar ze bij staan terwijl ze weten dat ze gefopt worden! Dat is één van de redenen dat ik de bewering dat een edelsteen niet zou werken als je er niet in gelooft bijzonder vreemd vind, immers zelfs een placebo 'werkt' als je er niet in gelooft en daarvan weten we dat het niets doet. Mensen onderschatten de kracht van hun eigen lichaam en van het effect dat aandacht heeft. En waarom zou dit niet gelden voor een kind of voor een dier? Als je gelooft dat een steen effect heeft op een kind of dier zul je toch zeker geloven dat aandacht effect heeft op een kind of een dier? Dan hebben we het nog niet eens over wat je verder bewust of onbewust anders doet dan voor de behandeling en het effect van jouw positieve blik op het resultaat.

Ik heb je links bekeken Cassidy, maar niet echt gevonden wat ik zocht, namelijk een wetenschappelijke studie die aantoont dat edelstenen een werking hebben. Wat voor werking dan ook, ik ben niet kieskeurig wat dat betreft. Wat ik bijvoorbeeld heb gevonden is dat Michael Gienger heeft 'aangetoond' dat edelstenen werken doordat mensen die er in een groep over spraken het eens waren over de werking. Sorry, er is meer voor nodig om mij te overtuigen. Dit is een voorbeeld van een bijzonder interessant sociaal experiment, maar over de werking van edelstenen zegt het helemaal niets. Als jij andere onderzoeken kent die beter in elkaar zitten dan hoor ik het heel graag. Ik sta er voor open, maar vrees met grote vreze dat ze er niet zijn.

Dat leidt mij tot de uitnodiging aan iedereen om samen met mij het experiment aan te gaan. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om onderzoek te doen! :Y) Wie is er voldoende ontwikkeld en weet genoeg van edelstenen om de uitdaging aan te gaan?

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:29

Bij mij werkt het zeker, maar het klopt dat het niet voor iedereen werkt. Je moet wel open staan voor de krachten van de steen. En niet iedereen is gevoelig voor edelstenen dus werkt het niet bij iedereen. Bij mij werken ze zeker, tegen van alles. Ik heb een hele verzameling, maar ook gewoon omdat ik ze mooi vind.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:31

Ik draag een regenboog maansteen als hanger. Het zou goed zijn voor de hormoonhuishouding. Geen idee of het werkt, ik heb wel iets minder last van een onrustige huid, dus dat zou samen kunnen hangen. Ik voel hem wel bij tijd en wijle zwaarder drukken, alsof hij als een magneet op me vastzuigt.
Als het niets doet, geeft dat ook niet, het is gewoon een mooie hanger.

En dan nog even over 'toeval'. Hebben jullie dat woord weleens letterlijk gelezen? Toeval: iets valt je toe, het is dus voor jou.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:35

Cassidy schreef:
De steen hoeft er niet mooi uit te zien om te werken. Dat heb ik geleerd van mijn groezelige aquamarijntje.

Kies een steen op gevoel en niet met het oog....

Hoe doe ik dat voelen dan?

En als elke steen een andere werking heeft, zou ik dan ook niet telkens een andere steen moeten hebben? Aangezien je mentale toestand ook niet continu constant blijft?

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:41

Je voelt het gewoon. Lastig uit te leggen. Maar de steen waar je het meeste naar toe trekt, is jouw steen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:45

Als je in een winkel staat kan de verkoper je eventueel ook helpen door de steen voor je te pendelen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:02

Oke, volgensmij zit er bij mij in de beurt zo'n winkel waar ze ook edelstenen hebben, weet alleen niet of ze daar ook dat pendelen doen.

Maar is dat dan gewoon je "vaste" edelsteen of kan het zijn dat je na maanden/jaren en andere moet hebben? En zo ja, hoe weet je dat dan?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:15

Ik wil er best in geloven dat het werkt. Maar het zal ook grotendeels wel tussen de oren zitten. Net zoals ze zeggen dat eerst je linkerrijlaars aantrekken geluk brengt. Toen ik het andersom deed pleurde ik van m'n paard af. Dat was bizar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:20

Tinkergekj schreef:
Ik wil er best in geloven dat het werkt. Maar het zal ook grotendeels wel tussen de oren zitten. Net zoals ze zeggen dat eerst je linkerrijlaars aantrekken geluk brengt. Toen ik het andersom deed pleurde ik van m'n paard af. Dat was bizar.

Ik doe altijd mijn rechterlaars eerst aan eigenlijk :') Puur gewoonte :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:20

Cassidy schreef:
Als je in een winkel staat kan de verkoper je eventueel ook helpen door de steen voor je te pendelen.

Lijkt me leuk zoiets. Maar naar welke winkel moet ik en hoe weet ik dat het geen kwakzalver is?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:26

muntdrop schreef:
Hoe doe ik dat voelen dan?

Als je een steen ziet waarvan je denkt 'ooooooooh die is mooi', dan pak je die en leg hem in je linkerhand, je rechterhand er bovenop. Probeer goed met beide benen op de grond te staan (aarden), concentreer je op je ademhaling. Je mag je ogen dichtdoen wanneer dit je concentratie vermogen versterkt.
En dan....... voelen....voelen wat de steen bij je doet!
Geloof me.. in zo'n winkel kijken ze er niet raar van op wanneer je dat doet ;)

Voel je je aan de grond genageld staan dat is het een steen die je met 'beide voeten op de grond houd', een 'aardingssteen dus'.
Voel je je licht in het hoofd worden dan is hij niet goed voor, ook niet wanneer je er hoofdpijn van krijgt.
Wordt de steen 'heet' in je hand dan zou hij ook goed bij je kunnen passen of krijg je er gewoon een warm liefdevol gevoel bij dan past de steen ook bij je.

Ik doe het meestal op die manier bij stenen waarvan ik de werking nog niet ken. Wanneer ik een 'gevoel' door krijg dan kijk ik daarna op het kaartje wat bij de stenen ligt waarop staat waar hij voor is.

Wanneer je geen pendel hebt kun je ook pendelen met je lichaam. Houd de steen op dezelfde manier vast als dat ik hierboven heb geschreven. Stel daarbij de vraag; 'heb ik deze steen nodig'? Moet je van te voren eerst uitzoeken wat bij jou een 'ja' en een 'nee' is.
Bij mij is achterover hellen een 'nee' en voorover een 'ja'.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:31

Of je doet je ogen dicht en je gaat met je vlakke hand over de stenen (niet aanraken, er net boven zweven) en dan voelen naar welke steen je hand toegetrokken wordt door bijv een gevoel van warmte
Gewoon een aantal keer heel rustig(!) boven de stenen heen en weer vegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:55

Ik ga de stenen aan de koordjes doen, ik ben heel erg benieuwd of het wat gaat doen!

Minikatje, mooie steen!

Suzanne F. schreef:
Ik heb jaren geleden een Obsidiaan steen gedragen. Het is niet meer na te gaan of ik 'beter' ben geworden door de steen of dat ik dat toch wel had geworden.

Gelukkig heb je de steen niet meer voor zijn werking nodig, en ben je 'beter' geworden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:03

Ik draag idd ook een obsidiaan :j Wel de apachetraan dus dat is een iets mildere variant.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:12

Interessant.. Ik ben heel nuchter maar met sommige dingen zoals stress werken middeltjes niet zo goed.
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben door een edelsteen te gebruiken?

Ik ben best slim.. Tenminste volgens mijn omgeving. Op school snap ik veel en kan ik dingen goed uitleggen. Alleen tijdens toetsen en zoals laatst mijn studiekeuzecheck klap ik dicht en kan ik echt geen nuttig woord op papier zetten. Zinnen zijn niet meer vloeiend en ik stress hem heel erg op zulke momenten...
En mede hierdoor haal ik de belangrijkste examens onvoldoendes en slechte scores terwijl ik alles feilloos ken. 1x overlezen en ik weet het.

Ik geloof er niet in maar ik wil er in geloven maar tot nu toe werkt niks voor mij en ga hierdoor ook steeds meer en meer stressen... Dus iemand die hier ervaringen mee heeft en een edelsteen gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:46

Wat een interessant onderwerp! Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een steen die je kracht of rust geeft. Maar ik heb geen idee in wat voor een winkel je die zou kunnen kopen.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:55

[***] schreef:
Wat een interessant onderwerp! Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een steen die je kracht of rust geeft. Maar ik heb geen idee in wat voor een winkel je die zou kunnen kopen.

In een esoterische of spirituele winkel bvb of in een stenenwinkel maar ook gewoon op internet. Ik koop m stenen liever zelf. Dan kan ik voelen. Bij bestellen via internet kan dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:58

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:06

Ik kan mij goed voorstellen dat mensen mijn epistels overslaan, maar ik wil toch nog even kort aandacht vragen voor het volgende:
goeroe schreef:
Dat leidt mij tot de uitnodiging aan iedereen om samen met mij het experiment aan te gaan. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om onderzoek te doen! :Y) Wie is er voldoende ontwikkeld en weet genoeg van edelstenen om de uitdaging aan te gaan?