Ik heb iemands leven gered (donor)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:03

Wow!!!! Ik ben even helemaal stil....

Zelf ook geregistreerd donor, maar tot nog toe geen oproep tot donatie gehad.
Vind het echt tof dat je toevallig een jonge vrouw uit dezelfde leeftijds catergorie hebt kunnen helpen met overleven.
En dan nog zo ver weg in Canada helemaal!!!!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:03

Wat een prachtig verhaal zeg!
Dit heeft mij echt aan het denken gezet, ik ben zelf ook al bloeddonor maar zit nu ook echt te denken door jou verhaal om mijzelf ook op te geven voor beenmerg donor geweldig!

Waar halen ze het precies weg?
En hoe lang diirt het herstel?

Suoer wat je gedaan hebt!!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:04

Wow, jeetje! Respect! Heel gaaf dat je dit hebt gedaan! :j

Shoran123

Re: Ik heb iemands leven gered (donor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 13:27

Herstel verschilt heel erg per persoon. Ik had er een paar dagen echt goed last van, de andere(vaak diegene 70% die aan het apparaat ligt, kan diezelfde dag nog dingen doen)

Inderdaad heel mooi eigenlijk, maar al was het een vader van 50 jaar met jonge kinderen is het ook heel mooi.

Ik ben 19.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:33

Bedankt voor het openen van het topic, heb zo gelijk actie ondernomen wat ik al een tijd(je) moest doen maar iedere keer vergat

Ik ben jarenlang bloeddonor geweest maar de laatste jaren niet meer omdat ik met mijn eigen gezondheid kwakkel(de), ik wist niet 100% zeker of er bij mij een HLA typering was vastgesteld en of ik dus in het systeem zat.

Ik heb net een telefoontje gepleegd en bleek wel HLA getypeerd te zijn en stond dus vanaf 2000 in het systeem. Echter, en dit kan ook belangrijke informatie zijn voor mensen hier in het topic.
De reden waarom ik de laatste jaren geen bloed meer heb gegeven heeft te maken met dat er coeliakie bij mij geconstateerd is en mijn ijzergehalte vaak op de rand zit, daarnaast heb ik ook de ziekte van Hashimoto, maar dat heeft weinig met bloed geven te maken.

Wat hierin belangrijk is, is dat deze 2 ziektes beide auto-immuunziektes zijn, mensen die een auto-immuunziekte hebben zijn uitgesloten van stamcel/beenmerg donatie ivm het overbrengen van genetisch materiaal, ondanks dat de 2 ziektes die ik heb zeer zeker niet levensbedreigend zijn wordt dit absoluut niet gedaan.

Ik heb mij vandaag helaas dan ook weer uit laten schrijven uit de internationale databank

Voor TS, wat bijzonder en speciaal dat je dit hebt mogen doen

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:14

Wat een ontzettend mooi verhaal om te lezen! Ik heb mijzelf ook direct aangemeld als stamcel donor. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:23

wauw wat onwijs mooi verhaal, je bent inspiratie voor vele, ook voor mij! Ik ga me ook aanmelden als donor!!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:25

Wauw, wat een prachtig verhaal met een prachtig einde. Ik ben nog geen stamceldonor, maar ik zal mij n.a.v. dit topic hier zeker in verdiepen. Ts, je bent een topmeid. :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:25

Prachtverhaal!!

Ik heb me ook direct aangemeld :))

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:50

Ik ken jullie beide niet, maar ik krijg een brok in mijn keel bij het lezen van die brief...
Erg jammer dat jullie elkaar nooit zullen ontmoeten maar ergens ook wel begrijpelijk natuurlijk.
Goed dat je dit deelt, niet alleen omdat het een mooi verhaal is maar omdat er vast veel mensen zijn die niet weten dat dit mogelijk is, en zich er niet bewust van zijn dat je met en niet extreem risicovolle ingreep iemand het leven zou kunnen redden.
Ik heb mij na het lezen van je verhaal ook ingeschreven :)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:53

Erg mooi om te lezen hoe dankbaar je 'ontvanger' is, en dat jij het ook een mooie ervaring vond. Dankzij jouw verhaal heb ik me ook aangemeld als donor. Bloed geven kan ik niet (te dunne en te diepe aders), maar dit kan wel. Ik ga er van uit dat ik nooit opgeroepen wordt, maar het is een fijn idee dat ik iets kan doen :)

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:56

wauw prachtig, kippenvel.

Voor mij heel dubbel, ben helaas paar jaar geleden een dierbare verloren aan Leukemie.. Die ook stamcel transplantie heeft gehad. Helaas is het bij hem niet aangeslagen en hebben wij hem moeten los laten..

ik vind het erg dapper van je en wees trots op jezelf, want er zijn zoveel mensen die een voorbeeld aan jou kunnen nemen!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:26

Wow, wat een verhaal! Je bent een held :)
Op de site gekeken en mijzelf aangemeld.
Hopelijk inspireer je zo nog veel meer mensen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:52

Wat mooi om jouw topic te lezen. Ik wist niet eens van beenmerg donatie af en heb de sites eens goed bekeken. Ik zou niet weten waarom ik mij niet zou aanmelden dus dat ga ik zsm doen.

Enorme eyeopener dit topic en lees dat er al een hoop anderen zich daardoor aangemled hebben. Goed hoor!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:28

Top TS!
En ook mij heb je op ideeën gebracht! Ik heb mij zojuist ook aangemeld voor zowel stamcel als bloeddonor!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:23

Ik wou mij toen ik achttien ging worden aanmelden voor bloeddonor en stamceldonor. Alleen ben ik dit helemaal uit het oog verloren :o (ondertussen zijn we alweer een aantal jaar verder) Ik dacht dat ik de enige emokip was maar blijkbaar niet haha. Ik kreeg namelijk ook tranen in m'n ogen door die fragmenten.
Momenteel heb ik het ontzettend druk (en owv het feit dat je als beenmergdonor op gesprek moet etc), maar in september meld ik mij aan! Ga voor die tijd eerst m'n bloed maar eens laten prikken bij de HA want heb regelmatig ijzer- en B12 tekort en bloed doneren is dan niet aangewezen.

Ik vind die privacywet inderdaad ook maar logisch. Het is iets dat je onbaatzuchtig doet, en zou anders mensen op ideeën kunnen brengen (triest, maar sowieso zijn er zulke types). Daarenboven zou ik de ontvanger eigenlijk niet eens willen kennen. Ik wil die persoon namelijk niet het gevoel geven dat hij/zij iets aan mij verschuldigd is. Wat je imo onvermijdelijk krijgt als je die persoon zou ontmoeten. Wel is het fijn om te weten dat het goed terecht gekomen is, m.b.v. dat briefje dus :)

Je bent top TS +:)+

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:09

Gekopieerd vanaf de site:

stamcellen geven

Bloedstamcellen kunnen op twee manieren worden afgenomen: uit het beenmerg of uit het bloed. Een beenmergdonatie vindt plaats onder algehele narcose. De arts haalt dan met een dikke naald wat beenmerg uit het bekken. Bij een PBSC-donatie (Perifere Bloed Stam Cel) worden met geavanceerde apparatuur stamcellen uit het bloed gehaald. Om te zorgen dat zich voldoende stamcellen in het bloed bevinden, krijgt de donor van tevoren een zogeheten groeifactor toegediend. Beide procedures zijn in principe veilig en de meeste donoren ervaren de belasting als aanvaardbaar. Welke procedure gekozen wordt, hangt meestal af van de behandelend arts. Soms kan de donor zelf kiezen. De donatie is altijd geheel vrijwillig.

Beenmergdonatie
Een beenmergdonatie vindt onder algehele narcose plaats, omdat de ingreep anders te pijnlijk zou zijn. Ingewikkeld is de afname verder niet. Met een dikke naald worden de stamcellen uit de achterste rand van het bekken gehaald. Dat is het bot dat men kan voelen aan de bovenzijde van de billen. Het bekken is rijk aan beenmerg. Het is een groot en stevig bot, waaruit zonder problemen wat beenmerg kan worden weggenomen. Bij een beenmergdonatie wordt ongeveer 4% van de totale hoeveelheid beenmerg van de donor afgenomen.

De donor kan na de afname van beenmerg wel de beurs gevoel of pijn hebben aan de spieren onder in de rug. Deze klachten verdwijnen meestal binnen 14 dagen. Ook kan de donor door bloedverlies tijdelijk wat sneller moe zijn na inspanning. Omdat het beenmerg in het bekken sterk doorbloed is, wordt met de afname van beenmerg ook relatief veel bloed opgezogen, tot wel een liter. Daardoor kan lichte bloedarmoede ontstaan. Het lichaam herstelt het tekort snel en na enkele weken is de bloedarmoede verdwenen.

Stamcellen uit het bloed (PBSC-donatie)
Bloedvormende stamcellen bevinden zich normaal gesproken alleen in het beenmerg in de botten. Als de donor enkele dagen een groeifactor krijgt toegediend, komen er ook stamcellen in het bloed terecht. Met een speciale techniek, de zogeheten aferese, kunnen deze cellen uit het bloed worden gehaald. Via een naald en een slangetje stroomt er bloed van de donor naar deze machine. Deze haalt de stamcellen eruit en het bloed gaat terug naar de donor. In de loop van enkele uren worden zo voldoende stamcellen verzameld. Bloedverlies treedt nauwelijks op.

Voorafgaand aan de afname van stamcellen krijgt de donor vijf dagen lang een groeifactor toegediend. Deze groeifactor is een lichaamseigen stof. In het lichaam wordt hij vooral aangemaakt als er een infectie is. Hij zorgt dan dat er meer witte bloedcellen worden aangemaakt. Toediening van deze groeifactor kan als bijwerking een grieperig gevoel geven. Ook kan de donor een zeurend pijnlijk gevoel onderin de rug en in de bovenbenen ervaren. Deze bijwerkingen van de groeifactor zijn verder onschadelijk en zijn meestal een dag na de afname van stamcellen alweer verdwenen. Wel kan de donor zich nog enkele dagen moe voelen. Wanneer de klachten langer duren, als er andere klachten optreden of wanneer de donor vragen heeft, kan deze altijd contact opnemen met Europdonor.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:17

Wat een schitterende brief heeft ze naar je gestuurd. En wat top van jou dat je het hebt gedaan! Lijkt me echt geweldig om iemand zo te helpen. Of ik het zelf zou doen weet ik niet, wel ontzettend fijn dat je iemand er zo mee helpt. Dat zet je wel aan het denken!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:22

Wat ga je zelf sturen dan?

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:23

Ladybird schreef:
Wat ga je zelf sturen dan?

Daar ben ik nog over na aan het denken. IK mag maar 1x schrijven, en wil kijken of ik deze brief kan evenaren met toch een eigen snaartje eraan.

De brief wat ik terug stuur houd ik wel prive. Die brief is voor haar bedoeld. Wat zij ermee doet moet zij zelf weten.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:31

Wat super dat jij dit gedaan hebt, en dan die brief!

Zelf zit ik er wel eens over na te denken om een donor te worden, maar heb enorme twijfels.
In 2011 is mijn vader bijna verongelukt en belande op de intensive care.
Hij was toen meer dood dan levend, later had die van een arts vernomen wanneer hij donor zou zijn geweest ze hem hadden opgegeven.. Tja..

Bloed donor etc. vind ik dan een ander verhaal, maar door wat er tegen mijn vader is gezegd heb ik gewoon enorme twijfels stel dat hij wel donor was, dan was ik mijn vader gewoon verloren.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:41

respect! heel fijn dat je iemand zo hebt kunnen helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:09

Ontzettend mooi dat je dit gedaan hebt! En wat een prachtige brief! Diep respect

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:29

Echt geweldig TS dat je dit hebt gedaan! En wat een mooie ontroerende brief.
Ik kan me voorstellen dat je er even over na moet denken voor je exact weet wat je terug moet schrijven. Ik neem aan dat je haar graag de dingen wilt vertellen die ze wilt weten? :) Omdat je maar 1 x mag schrijven kan ik me voorstellen dat je dit zorgvuldig wilt doen.
Nogmaals, echt petje af voor jou!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:42

Wauw echt super dat je dit gedaan hebt, ook ik heb me gelijk ingeschreven, en ga zometeen even een linkje plaatsen op facebook puur voor de mensen die niet weten dat dit er is en het misschien ook wel willen. Ik vind het super dat je dit gedaan hebt, en nu gelijk mensen inspireert dit zelfde te doen!