Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik heb nog niet bezichtigd
maar het huis is nieuwbouw en dream_lot was er heel enthousiast over, dus ik heb maar meteen ja gezegd omdat de kamers erg gewild zijn. Aankomende week ga ik erheen en kan ik ook mijn contract gaan tekenen
StableDoor schreef:Hoi bokkers,
Ik zit met een probleem. Gisteren kreeg ik te horen dat ik ben uitgeloot voor diergeneeskunde in Utrecht (ik zat in lotingsklasse B met een gemiddelde van 7,6), ik ben er echt kapot vanIk heb volgnummer 27, volgnummers 1 t/m 21 zijn ingeloot in mijn klasse. Dit betekent dat als er 6 mensen van die 21 besluiten om toch geen diergeneeskunde te gaan doen, ik alsnog ingeloot word. Deze kans is best klein, dus ik moet naar alternatieven gaan kijken.
Ik sta ingeschreven voor biologie in Leiden en Wageningen (moet nog kiezen tussen beide steden), biologie studeren voor een jaar en dan weer meeloten was eigenlijk mijn plan als ik uitgeloot zou worden, maar ik weet het niet... Ik weet gewoon dat ik dierenarts wil worden, ik zou niet weten wat ik als bioloog zou willen doen. Ik interesseer bij biologie vooral in gedragsleer, maar dat wilde ik koppelen aan mijn studie diergeneeskunde: ik wilde in mijn minor gedragsbiologie gaan volgen, om als dierenarts ook gedragsproblemen goed te kunnen behandelen. Ik zou niet weten wat ik als (gedrags)bioloog zou moeten doen zonder ook DA te zijn. Kortom: biologie lijkt me een erg leuke studie, maar ik zou niet weten wat ik er daarna mee wil doen. Straks word ik weer uitgeloot en dan weer, dan kan ik dus geen dierenarts meer worden, ten minste, niet in NL en dan zit ik daar als bioloog ongelukkig te zijn met mijn keuzes...
Daarom zat ik toch te denken om naar België te gaan (Gent) voor diergeneeskunde en dan volgend jaar weer meeloten in Utrecht i.p.v. een jaar biologie. Echter, ook dit weet ik niet zeker. Het is een zwaar studiesysteem voor de Nederlanders, weinig mensen halen het. Ook heb je zeer weinig praktijk in de bachelor en in de eerste paar jaar ook geen contact met dieren. En straks word ik nog twee keer uitgeloot in Utrecht, dan moet ik dus wel in Gent de studie afmaken. De diploma van de UGent geldt niet wereldwijd, enkel in Europa geloof ik, in ieder geval niet in de U.S.A., die van Utrecht geldt (vrijwel) overal. Ik wil een tijd in het buitenland gaan werken, het liefst buiten Europa (zoals de U.S.A.), en dat zou lastig(er) worden met een diploma van de UGent. Ook zijn de Gentse dierenartsen veel theoretischer dan de Utrechtse, de Utrechtse dierenartsen hebben veel meer praktijkervaring, de Gentse erg weinig. Daarnaast heb ik van best veel Nederlanders gehoord dat de Belgen het niet hebben op Nederlanders, de sfeer is toch ook wel belangrijk als je zo'n zware studie vol wil houden.
Nu zullen sommige van jullie denken: ga nu nog een jaartje bio doen, loot dan weer mee en ga als je dan uitgeloot ben naar Gent. Hier is ook weer een probleem: in Gent gaan ze waarschijnlijk ook een loting invoerenStraks voeren ze dit volgend jaar al in en kom ik niet door de Utrechtse loting en niet door die in Gent...
Op kamers moet ik sowieso in Gent, dat moet ik ook als ik naar Wageningen ga. Ik zie er wel een beetje tegenop om op kamers te gaan, vooral omdat ik dan mijn beste vriend, mijn hond, alleen nog in het weekend kan zien. Het is aan de ene kant wel fijn om nog even in Nederland te blijven, nog iets dichter bij huis, wat vertrouwder. In Gent word ik meteen in het diepe gegooid: nieuw land, nieuwe stad, nieuwe studie, nieuwe mensen... Aan de andere kant, ik wil wel echt dierenarts worden.
Pfff... Het is zo moeilijkIk wil gewoon dierenarts worden, ik heb er altijd keihard voor gewerkt. Ik heb als alpha (talen, geschiedenis, aardrijkskunde etc. liggen mij heel erg) voor een bètaprofiel gekozen om dierenarts te kunnen worden. Ik heb er onwijs voor moeten vechten, ik heb veel tegenslagen gehad, maar het is me gelukt om mijn diploma te halen, het is me zelfs gelukt om te eindigen als een van de vier beste leerlingen van de school, bij de beste 10% van het land, en dan word dat harde werken beloond met een bericht dat ik uitgeloot ben... Ik wil mezelf niet zielig vinden of zo
maar ik ben zo enorm teleurgesteld. Ik moet binnen 3 dagen (uiterlijk 22 juli) aan de Nederlandse Universiteiten doorgeven wat ik ga doen, dus ik heb maar weinig tijd om deze moeilijke beslissing te maken. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven. Moet ik een jaartje bio doen in NL en weer meeloten of moet ik geen risico nemen dat ik nog 2 keer word uitgeloot en naar Gent gaan?
Even in het kort:
- Ik zit in klasse B (7,5-8,0), voor de loting de 'hoogste' klasse (klasse A is het hoogst, maar die worden allemaal rechtstreeks geplaatst)
- Ik heb een kleine kans op naplaatsing
- Je kan in totaal 3 keer loten, ik ben al 1 keer uitgeloot, dus ik kan nog 2 keer meeloten voor Utrecht
- Mijn oorspronkelijke plan B was een jaartje biologie doen in Wageningen of Leiden en dan weer meeloten
- Ik kan ook diergeneeskunde in Gent gaan doen en weer in Utrecht meeloten
- Aan Gent zitten wel wat nadelen
- In Gent komt waarschijnlijk ook een loting
- Ik moet in 3 dagen weten wat ik ga doen
O ja, een tussenjaar is niet mogelijk voor mij i.v.m. studiefinanciering.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken
(lotingsklasse C, 7.2) mijn tweede optie was biologie in utrecht (of misschien wageningen), want ik vind Biologie een suupperleuk vak, maar ik kon me ook niet indenken wat ik daar nou mee moest als beroep, leraar of adviseur wou ik absoluut niet, en onderzoek in een lab is wel interessant, maar zou ik ook niet de rest van me leven willen doen. Toen ben ik dus gaan kijken voor Belgie maar ik twijfelde heel erg ook omdat het zo moeilijk was, en ik was ook aan het denken met de invoering van het leenstelsel volgend jaar, en met loting enzo. En ik ga volgend jaar sws weer meeloten in utrecht, maar de kans om ingeloot te worden is ook weer niet erg groot. Uiteindelijk tog voor gekozen om naar Antwerpen te gaan, want hoe moeilijk het ook is, dierenarts is wel wat ik echt wil, en ik zou er sws spijt van hebben als ik het niet zou proberen. Ik ga gewoon me best doen!
StableDoor schreef:Als ik nu een tussenjaar neem val ik volgend jaar buiten de stufiregeling en moet ik alles lenen, vandaar
Ik realiseer me dat er een overschot aan dierenartsen is, daarom wil ik ook een diploma waarmee ik wereldwijd aan de slag kan. Ik wil ook stages gaan lopen in binnen- en buitenland om extra ervaring op te doen,
Ook biologie heeft in de richting die ik het liefst zou doen (macrobiologie) weinig baankansen, het zit gewoon niet echt mee
@Corelli: biologie vind ik ook onwijs interessant, op zich zo een jaar bio dus geen ' verloren jaar' zijn, aan die kennis heb je toch nog wel wat
) en ik wou ook richting macrobiologie als ik biologie zou doen