Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:41

_xDyan schreef:
phormicola schreef:
Ik ben zelf opgegroeid met een aan heroïne verslaafde vader en allebei mijn ouders blowden, mijn hele leven lang. Daarnaast is mijn vader rond z'n 30ste ook verslaafd geraakt aan alcohol.

Ondanks dat alles heb ik zo'n beetje alles gebruikt wat ik kan bedenken en veel ook , met uitzondering van heroïne. Na m'n 22ste had ik spontaan genoeg gefeest en gebeest en ik ben nu zelfs al bijna twee jaar gestopt met roken. Ik drink heel sporadisch, nu tijdens de zwangerschap natuurlijk helemaal niet, maar kan er niet meer tegen.

Ik ga mijn dochter niets verbieden en haar vader zal dat ook niet doen. Ik geloof meer in voorlichting dan een verbod. Als het goed is zal ze aan haar opa kunnen zien wat drugs met een mens kunnen doen. Wel zou ik het erg fijn vinden als ze er geen interesse voor zou tonen :Y)

Ik vind blowen trouwens minder schadelijk dan drinken. Heb beiden dus van dichtbij meegemaakt en alcohol is vele malen schadelijker.

Dat dik gedrukte _/-\o_

De hele tekst gewoon... _/-\o_

Mijn vader is een achterlijke junk en zwerver én alcoholist die dus totaal niks van een leven heeft. Mooie, werkende vent is veranderd in een wrak. Respect voor hem? 0,0%.

Mijn maatstaaf om niet te veel drugs te gebruiken, vind het prima zo. Mijn moeder verbied het maar weet toch niet wat ik buiten uitspook. Ja een keer out gegaan door zuipen en dezelfde maand een pil gegooid, wat een feest. Leuke ervaring, misschien over een paar jaar nog een keer, misschien niet. Weet ik veel, maar mijn moeders verboden veranderen er niks aan.

Moet toch leren op eigen poten te staan, de een experimenteert wat met drugs, de ander met jongens, de ander met studeren, ja fijn, doen ze uiteindelijk toch allemaal. :=

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 03:28

Mijn moeder heeft mij nooit drugs, roken of alcohol verboden. Zag liever dat ik gelijk ermee op m'n bek ging, en daarvan leerde, wat ik ook zeker heb gedaan, maar sta nu zeker goed en stevig op mijn eigen benen.
Ik werk ook in 'die' wereld, werk doordeweeks in een coffeeshop, en van Donderdag tot Zaterdag in een nachtclub, dus ik zie genoeg, en maak genoeg mee.

En ja, ook ik drink mijn drankje regelmatig, en heb ook geexperimenteerd met drugs, maar heb het prima in de hand, en zal mijn vrienden of onbekenden niet afkeuren op drugs- of alcoholgebruik.

ONtopic; Ik zal denk ik. mocht ik kinderen krijgen, hen niet verbieden, maar voorlichten, zoals xSlvna al mooi verwoordde, en hetzelfde proberen te doen als mijn moeder altijd bij mij en mijn broers heeft gedaan.
:)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:03

Ik heb vroeger ook drugs gebruikt, ik heb geblowd, ik heb pilletjes gebruikt, ik heb speed een coke gebruikt.
Ik heb ontzettend gedronken.

Mijn ouders hebben het me nooit verboden, maar hebben wel uitgelegd waarom ze het liever niet wilde.

Ik gebruikte het zo nu en dan eens, en na een jaar was ik het zat en dacht ik 'Heb ik dit nou echt nodig om lol te hebben?'
En nu 10 jaar later drink ik geen druppel meer, en gebruik ik allang geen drugs meer.

Ik zou mijn kinderen ook niet verbieden te gebruiken, ik zou ze wel heel goed voorlichten en uitleggen waarom ik het liever niet zou hebben. Wat de gevaren en gevolgen van een verslaving zijn.

En ik zou nooit zeggen dat mijn zoon en zijn vrienden even rustig konden blowen voor het eten. :x
Ik vind dat je als moeder zijnde dan echt een misstap maakt.

Een vriendin van mij had een verslaafde broer van toen 18-20(weet zijn leeftijd niet precies.)
Zijn vader legde 's morgens al een lijntje coke klaar voor zijn zoon omdat anders de hell losbrak.
Dit zijn dus dingen die ik never nooit niet goedkeur.
Dan sla je de plank als ouder zijnde echt mis...

xSlvna

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:42

Wow, je kinderen zelf de drugs geven (tenzij je grote verkoper bent, goed spul hebt en weet dat ze het andere slechte gebruiken als ze dat van jou niet gebruiken) is sowieso not done.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:32

Mijn ouders zijn sinds een tijdje geleden wel oke met dat ik ze verteld heb dat ik wel eens blow. Ze vinden het niet leuk, maar zijn blij te weten dat ik eerlijk ben, niet verslaafd en dat ik er nu met ze over kan praten.

mijn ouders hebben het overigens nooit verboden en van de 3 kinderen ben ik de enige die het doet.

Bij mijn vriend zijn ouders heeft het wat langer geduurd voordat ze het accepteerden, maar zij wisten ook dat wij ook wel eens hard drugs hebben geprobeerd. Maar bij beiden is het wel prettig dat ze het weten en dan weten zij ook dat als het mis gaaat dat we naar ze toe zouden komen voor hulp. Zijn ouders verboden alles eerder, en zowel hij als,zijn broer roken en blowen.

dan moet ik er wel bij zetten dat ik nu eigenlijk gewoon af en toe in het weekend een drankje drink en net zo bij het blowen. En voelt toch een,stuk gezonder dan toen ik mijzelf op donderdag, vrijdag en zaterdag en soms zondag helemaal kapot zoop. Dan liever 1a 2 jointjes roken.

over de verdere discussie over harddrugs. Het is slecht voor je, net als alcohol, net als softdrugs. Beter kun je het niet doen, als je het dan toch doet, wees dan slim en lees je in. Controleer je spullen en doe alles veilig en zeker niet te veel.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:31

phormicola schreef:
Ik ga mijn dochter niets verbieden en haar vader zal dat ook niet doen. Ik geloof meer in voorlichting dan een verbod. Als het goed is zal ze aan haar opa kunnen zien wat drugs met een mens kunnen doen. Wel zou ik het erg fijn vinden als ze er geen interesse voor zou tonen :Y)

Ik vind blowen trouwens minder schadelijk dan drinken. Heb beiden dus van dichtbij meegemaakt en alcohol is vele malen schadelijker.

Volledig mee eens, en zo ben ik ook opgevoed. Mijn ouders hebben van mij een verantwoordelijk persoon gemaakt, die heus wel eens te veel heeft gedronken of een jointje gerookt heeft, maar dat weten ze ook. Verder drink ik bijna nooit, en dat heeft er zeker mee te maken dat ik thuis met mate mòcht drinken, en kennis had over wat misbruik met je zou doen. Het was nooit een absoluut taboe :)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:42

Dat was bij mij thuis net zo inderdaad en zo gaat het met mijn kinderen ook.

Ik denk dat dat de juiste manier is :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:47

Mijn moeder stond thuis op der gemakkie les te geven in het maken van space-cake.
Er werd thuis ook zo nu en dan geblowd, ik heb daar zelf niets mee.
Mijn vader kweekte zelf marihuana planten op redelijke schaal. Voor verkoop maar ook voor eigen gebruik. Mijn vader leeft helaas niet meer door een o.d. heroine in 1999.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:04

Wat ik mij afvraag.... de mensen die hier redelijk "makkelijk'' in staan...hebben die al kinderen?
Dit bedoel ik niet aanvallend, maar ik stond er voor dat ik mijn dochtertje kreeg ook vrij rustig in, maar nu ik haar heb ben ik er totaal anders over gaan denken.

Begrijp mij niet verkeerd mijn dochter mag altijd vragen stellen en ik zal haar voorlichten en ik snap dat ze zal drinken en dronken zal worden, maar nooit zal ik toestemming geven om (soft) drugs te gebruiken behalve dan alcohol. Ik heb de taak om haar te beschermen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:07

Waarom moet/zal een puber perse dronken worden, waarom moet pf zal een puber perse willen drinken of experimenteren met drugs? Er zat pubers die dat gewoon uit zichzelf niet doen of willen, ongeacht het klimaat 'thuis'.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:15

Ik heb vier kinderen en natuurlijk moeten ze niets
Ik heb zelf nooit drugs gebruikt en zou het fijn vinden als mijn kids dat ook niet doen
Maar ik vind wel dat je het uit moet leggen en niet een verbod opleggen.

Maar zo staat iedereen anders in de opvoeding en daar heeft een ieder zijn eigen redenen voor +:)+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:16

Mijn ouders hebben me ervoor gewaarschuwd, maar het wel geaccepteerd dat ik het wilde proberen.

Wat maakte dat ik het niet meer doe want de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. :) (bedankt wietverslaafde klasgenoten die hun kont niet meer wisten te vinden in de klas omdat ze zoveel geblowd hadden)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:21

Ik zou het bij mijn jongens later niet stimuleren. Maar als je het zwaar gaat verbieden worden ze er vaak nieuwsgierig naar in mijn ogen dus zie wel wat zich voordoet als ze zo oud zijn hoe je dat aan pakt. Ik hoop ze een bepaalde sterkte in ruggegraad mee te geven. Maar de ene is nu eenmaal meer verslavingsgevoelig dan de ander. Het heeft alles te maken met vrienden, soort school enz. En je eigen karakter of je sterk genoeg bent tegen de stroom in te zwemmen zonder gevoelig te zijn voor de commentaren. Omdat je er niet bij zou horen als je het niet doet of probeerd.

Roken heb ik nog nooit gedaan. Vind het stinken en smaak goor. Het is gewenning waardoor mensen het gaan doen en niet durven weigeren. Ik had dat probleem niet maar dan moet je er wel tegen kunnen dat mensen je dan te braaf noemen op school En weet niet waarom ik dat totaal niet interessant vond en gewoon mijn eigen ding deed zonder me iets aan te trekken van de rest en had een paar goede vrienden en die heb ik nog van die tijd. Dat zegt genoeg.

Je hoopt ze voor te bereiden op een standaard vanuit huis. Sommige dingen leer je door het doen:) En zelf het goede voorbeeld te geven. En dat is met alcohol. Lust heus wel een glasje er van maa rheb ik mijn horeca tijd mijn grens leren kennen en daar stap ik nog zelden overheen. Het moet lekker blijven niet ziek zijn volgende dag.

En heb van drugs wat normaal was in dat stuk horeca meer mensen kapot zien maken dan beter zien worden. Alcohol en roken hetzelfde. Ik denk dat ik die kant als het echt uit de hand loopt ooit bij mijn eigen kinderen wel zal laten zien. Wat he tmet je doet als het te wordt. Dus nuchter laten zien wat het je kan brengen goed en slecht. Gelukkig duurt dit nog heel lang en hoop ik ze een goede norm mee te geven samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:26

_xDyan schreef:
xSlvna schreef:
Ik vind van niet. Leer hem dat het eens in de zoveel tijd met mate kan, maar alcohol geheel verbieden vind ik dan ja... geen idee, raar?
Of een miniumleeftijd, als die 16 is dan mag het af en toe. Als jij je kind constant alles verbied wat jij doet... wat moet je kind dan wel niet denken.

Ben het steeds zo met jou eens!

Ik niet. Tenminste: niet helemaal.

Ik ben het met je eens dat ouders het goede voorbeeld moeten geven. En als ouder zelf wel drinken is geen goed voorbeeld.

Maar je hersenen ontwikkelen zich tot je ongeveer 23 jaar bent. Alcohol verstoort die ontwikkeling. Alcohol drinken op jonge leeftijd kan daardoor gevolgen hebben voor de rest van je leven. Bijvoorbeeld voor je leervermogen, je concentratie, hoe je met emoties omgaat, je doorzettingsvermogen etc. Daarnaast lopen mensen die op jonge leeftijd beginnen met alcohol meer risico om op latere leeftijd verslaafd te raken. Dat komt doordat alcohol de manier waarop je hersenen reageren op verslavende dingen verandert.

Op volwassen leeftijd alcohol drinken kan ook schadelijk zijn. Maar aangezien je hersenen dan niet meer zo sterk in ontwikkeling zijn, is die schade lang niet zo groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:29

Sammie schreef:
Waarom moet/zal een puber perse dronken worden, waarom moet pf zal een puber perse willen drinken of experimenteren met drugs? Er zat pubers die dat gewoon uit zichzelf niet doen of willen, ongeacht het klimaat 'thuis'.

Precies dit.
Ik heb zelf nooit enige behoefte gehad alcohol/roken/drugsgebruik te proberen, en als ik om me heen kijk zijn er meer mensen die er net zo in staan. Sommigen die wel eens alcohol drinken, meer ook niet.

Ben dan ook best verbaast hier te lezen dat er zoveel mensen drugs geprobeerd hebben :o Snap niet helemaal wat er zo interessant aan is, lijkt mij eerlijk gezegd doodeng!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:37

Jou lijkt dat dood eng, mij niet. Zo ben je of zo ben je niet, de een wilt eens op een paard klimmen en vind stap prima, de ander stapt op een vreemd dier en crosst door het land. De een vind een autoje prima en vind de max. grenzen hard zat, de ander probeert de 250/300 km/h eens uit. Een ervan vind het leuk en doet het vaker, de ander past en vind 160 km/h hard zat.

Daar doe je als ouder niks aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:38

Tuurlijk wel, anders zou elk kind niet op te voeden zijn.. Kinderen pikken meer op van en uit hun omgeving dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:42

Ik geloof niet dat m'n ouders het nooit verboden hebben, maar ik had er zelf gewoon de behoefte niet aan. Heb wel eens geblowd en heb een paar jaar gerookt, maar eigenlijk vind ik er allemaal niks aan. Van roken ga je stinken en van blowen krijg ik dorst/honger en word ik moe.
Pillen zou ik nooit aan beginnen omdat je niet weet wat voor uitwerking het op je heeft.

Anyway, ik denk dat drugsgebruik en experimenteren met drugs met name afhangt van je vriendenkring. Ouders kunnen het nog zo verbieden of toestaan, jongeren doen vaak toch wat hun vrienden ook doen. Ik heb een mega brave vriendinnengroep. Ja we drinken, en sommigen roken. Heel af en toe (1 keer per jaar) neemt er 1 een kwart pilletje XTC, maar veel verder dan dat gaat het ook niet.

Als ouder zou ik altijd proberen het goede voorbeeld te geven en zou ik hard hopen dat m'n kinderen een leuke vriendengroep hebben waarbij drugs geen rol speelt.

Overigens vind ik het echt te belachelijk voor woorden dat hier 16-18 jarigen in dit topic praten over eigen gebruik van pillen en coke. Als mijn kinderen dat zouden gebruiken rond die leeftijd, waarop het nog schadelijker is dan na die leeftijd, zouden ze pertinent niet naar die hardcore feesten mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:47

xSlvna schreef:
Jou lijkt dat dood eng, mij niet. Zo ben je of zo ben je niet, de een wilt eens op een paard klimmen en vind stap prima, de ander stapt op een vreemd dier en crosst door het land. De een vind een autoje prima en vind de max. grenzen hard zat, de ander probeert de 250/300 km/h eens uit. Een ervan vind het leuk en doet het vaker, de ander past en vind 160 km/h hard zat.

Tuurlijk wel, je leert je kind toch wat je als ouder aanvaardbare en onaanvaardbare risico's vind? Dat pik je als kind echt wel op :j Bij andere ouders had ik drugs misschien wel heel interessant gevonden, wie zal het zeggen :)
Natuurlijk is het voor een deel aanleg (houden van risico's) maar voor een deel ook zeker aangeleerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:47

xSlvna schreef:

Maar omdat je weet dat een kind het (misschien) toch wel gaat doen is geen vrijbrief aan de ouders om het dan niet te verbieden.

Als mijn kind een boete krijgt (met mijn auto) voor veel te hard rijden kan hij de sleutels voorlopig inleveren.
Heel erg jammer, maar je bent een potentieel gevaar op de weg.

Blowen? Niet in mijn huis en al helemaal niet voordat je de wettelijke leeftijd hebt.
Ik vertik het om illegalen praktijken te stimuleren (en dat doe je als je het toestaat).

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:48

Als ik naar mijn omgeving kijk, dan merk ik toch echt veel verschil tussen kinderen die echt goede normen en waarde meegekregen hebben, en degene die goed opgevoed zijn ook maar toch minder waarde hebben gekregen.
De eerste groep waar het ook meestal verboden was, hebben toch minder of niet geëxperimenteerd. Terwijl de andere groep meer geëxperimenteerd heeft

Ik denk dat ouders echt wel een grote bijdragen leveren.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:55

Mijn ouders hebben mij nooit alcohol verboden, maar zijn zwaar tegen drugs, ook tegen blowen en zo, maar dat komt volgens mij ook doordat het hier in België ook niet echt geaccepteerd wordt zoals in Nederland.
Ik vind het ook zo vreemd als ouders erin meedoen, weet nog dat ik met een vriendin en d'r toenmalige vriend was meegegaan om bij zijn thuis wat te chillen, zat toen een hele bende bij hem, waren allemaal aan het blowen. Komt die moeder van haar vriend er plots bijzitten "hey, geef die joint nou eens door, ik wil ook best een trek", ik heb daar toen zo raar van zitten opkijken :wow:

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:57

Furrow schreef:
Als ik naar mijn omgeving kijk, dan merk ik toch echt veel verschil tussen kinderen die echt goede normen en waarde meegekregen hebben, en degene die goed opgevoed zijn ook maar toch minder waarde hebben gekregen.
De eerste groep waar het ook meestal verboden was, hebben toch minder of niet geëxperimenteerd. Terwijl de andere groep meer geëxperimenteerd heeft

Ik denk dat ouders echt wel een grote bijdragen leveren.

ik denk dat vrienden OOK een grote bijdrage geven

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:08

Ja en toch ken ik ouders die alle bedenkbare pillen gevreten hebben die een of meer kinderen hebben die totaal niks van drugs en alcohol willen hebben. Ken gewoon tweelingen en broers/zussen die een jaar schelen waarvan de een aan de harddrugs is en de ander alleen bezig met gamen en school.

Karakter want ze zijn het zelfde oud geworden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:03

Ik heb kinderen in precies die uitprobeer leeftijd, 18 en 19. Ik weet dat ik het niet meer kan verbieden, nou ja ik kan het wel doen maar ik denk niet dat ze zich daar iets van aantrekken mochten ze het echt willen.

Wat ik zelf als ouder moeilijk vind is het loslaten en het vertrouwen hebben dat het gezonde verstand uiteindelijk boven komt drijven :D Ik lees dit al in de verhalen van jullie.
En toch weet je dit niet zeker. Ik vind het echt vreselijk voor je als je ouders of een ouder hebt die verslaafd is en hoe je dan je eigen pad moet vinden.
De meeste "kinderen" gebruiken na een poos hun verstand wel weer maar je zal maar net een kind hebben die er niet uitkomt, dat is vooral de angst van ouders.
Daarbij denk ik ook dat ik meer inzicht en levenservaring heb dan jongeren. Ik kan de gevolgen beter overzien maar die kennis kan ik niet echt delen met mijn eigen kinderen....jáaa mam :roll: :roll: :roll:
In ons huis wordt geen drugs gebruikt, De voorbeelden van thuissituaties die hier worden gegeven vind ik echt onbegrijpelijk 8)7 Je bent (ook letterlijk) ouder, geen leeftijdgenoot. Ik ben heel duidelijk in wat ik wel en niet tolereer in ons huis. En verder hou ik mijn fingers crossed.
Dat ik zelf vroeger ook niet erg braaf was hou ik zeker in mijn achterhoofd maar gelukkig heb ik mijn verstand ook teruggevonden (met heel wat hersencellen minder :Y))