Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:43

Kinke schreef:
Enniewee…..ik vind het jammer dat men altijd zo moeilijk moet doen. Wat is er mis met gewoon iets aardigs doen voor je medemens. (en dan heb ik het niet perse over aso's die maar gewoon aannemen dat ze met jou mee mogen reizen, maar over diegenen die het gewoon netjes vragen)

Iets aardigs doen voor je medemens is als iemand watverliest er even achteraan gaan om het verloren item terug te geven, of iemand voor laten bij de kassa die maar 2 dingen heeft en jij een volle kar.
Maar mensen die willens en wetens een trein instappen met een kaartje waar korting op zit waar ze geen recht op hebben is gewoon brutaal.
Ook al heb je een gratis studentenkaart of een gratis kaart van je werk. Koop gewoon waar je recht op hebt, geen korting dus. Of koop ZELF een voordeeluren abbo zodat je zelf met korting kan reizen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:49

Weten jullie waar ik moe van wordt?
Iedereen die maar denkt dat een studentenkaart gratis is...
Je moet toch echt eerst slagen, daarna is het omgezet in een gift.
Bij een vervolgopleiding moest ik het toch echt zelf betalen.

Ik zou ook niet weten wat te zeggen. Iedereen doet maar tegenwoordig.
is hetzelfde als dat ik vorige week bij de kassa in de rij stond.
Jonge meid vroeg of e voor mocht met een boodschappenkar vol.
Nou nee.... Iedereen moet wachten, je bent niet oud of invalide.

Soms stellen mensen zulke rare onbeleefde vragen... :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:05

eridinges schreef:
Soms stellen mensen zulke rare onbeleefde vragen... :')

Nou dan antwoord je toch met "nee"? Zie geen probleem eigenlijk..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:10

Onbeleefde vraag vind ik; ' wilt u uit de kleren gaan voor mij en vieze dingen met mij doen?' Maar ik vind vragen of je mee mag reizen met iemand niet asociaal.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:19

Ik vind het helemaal niet asociaal en als iemand het netjes vraagt dan vind ik het geen probleem.
Het overkomt mij trouwens nooit en ik heb het afgelopen jaar bijna dagelijks met de trein gereisd.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zeurderig om het te weigeren, maar goed meningen verschillen. :)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:27

maura schreef:
Ik vind het hele concept van die samenreiskorting idioot. Het maakt een onrechtvaardig onderscheid tussen wie wel korting kan krijgen en wie niet en bovendien kan een kind bedenken dat mensen er op deze manier 'misbruik' van zullen maken. Alleen al daarom zou ik zelf altijd zoveel mogelijk mensen met mij mee laten reizen als ik een abonnement had, maar ik heb gelukkig een auto en een fiets en reis zo min mogelijk met de trein. In die auto neem ik dan trouwens wel weer lifters mee (voor zover die er nog zijn) en als er echt een wildvreemde bij mij in een tuinstoel van de zon zit te genieten als ik straks thuiskom, denk ik dat de kans bijzonder groot is dat ik die persoon een biertje aanbiedt.

Kijk, daar houd ik van :D Al dat Nederlandse gedoe hier... Ik zat een paar maanden terug in Tunesië in de trein, niks geen smartphones of oortjes in, daar praten mensen die elkaar niet kennen met elkaar, gaan vreemden een potje zitten kaarten, worden oude mensen aan alle kanten geholpen en "bemoeid" iedereen zich er mee of het wel goed gaat.

Misschien moet ik maar emigreren, maar dat wist ik eigenlijk al langer :):)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:38

Ik heb wel eens mensen met mij mee laten reizen, en ik heb zelf al meer dan 1 keer aan anderen gevraagd of ik een deel van het traject met hen mee kon reizen.
Nou was dat laatste mn in de periode dat mijn ov chipkaart stuk was en je in de periode tot ie vervangen wordt (wat 2 a 3 weken duurt) zelf je kaartjes ed moet voorschieten, wat echt heel duur is als je 5 dagen per week met trein, metro en bus moet reizen.

Overigens heb ik ook al wel eens een vol tarief kaartje gekocht terwijl ik met korting mocht reizen.
En uberhaubt een kaartje gekocht terwijl ik gratis mocht reizen.
Of geen kaartje gekocht terwijl dat wel had gemoeten.

Ik heb nu een abbo van de ns (gewoon betaald dus) en als de persoon me aanstaat mogen ze prima met me mee reizen.

hamsterfan

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:46

Het zou eigenlijk nooit in mijn hoofd opkomen om een keertje (moest 1x 1 halte en ga verder nooit met de trein) zwart te reizen terwijl het wel een duur kaartje was := Daarnaast ga ik eigenlijk nooit met de trein (als ik na de vakantie mijn studenten ov heb wel) maar ik snap niet dat mensen al een kortingskaartje halen en er dan wel vanuit gaan dat ze met iemand mee mogen reizen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:50

Nanne schreef:
Ik schrik eigenlijk van de reacties hier..

Ten eerste vind ik dit soort vragen/mensen asociaal. Willens en wetens een kaartje met korting kopen zonder dat je een kortingsproduct hebt.. En dan ook nog een ander opzadelen met het probleem dat jij met iemand mee wil/moet reizen.

Ten tweede kom ik dit soort mensen dagelijks tegen, ik werk bij de NS, en ik krijg zo vaak te horen "Oh? Met korting? Dat is dan per ongeluk gegaan" Ja, je drukt per ongeluk op het knopje met korting.. Natuurlijk zijn er mensen die het voordeel van de twijfel krijgen, maar mensen die ik wekelijks tegenkom met hetzelfde verhaal krijgen van mij een geldig kaartje en het kortingskaartje neem ik in beslag.

Wat men hier niet lijkt te snappen is dat er vrij veel mensen zijn die dus bewust een kaartje met korting kopen, niemand kunnen vinden om mee te reizen en dan evengoed wel in de trein stappen. Door dit soort mensen, en natuurlijk de zwartrijders, word het OV duurder en duurder. Pietje betaald namelijk wel netjes voor zijn reizen, maar Jantje vind dat hij dit niet hoeft te doen.

Over dat de NS geld verdient aan de mensen die niet uitchecken, dit is je eigen verantwoordelijkheid en de manier om het geld terug te vragen is vrij simpel. Plus zoals eerder al aangehaald doen mensen het ook bewust als de prijs lager is dan de ritprijs.

En over asociaal gesproken.. Wat ik asociaal vind is dat als ik en mijn collega's ons werk doen en iemand tegenkomen die geen geldig vervoerbewijs heeft, lichamelijk en geestelijk geweld kunnen incasseren. En waar zijn dan de mensen die ons helpen? Die blijven zitten of gaan filmen. En dat vind ik asociaal!

_/-\o_
Nu heb ik dus inderdaad ook wel eens per ongeluk een kaartje met korting gekocht (als je altijd hetzelfde traject reist met korting racen je vingers zó over het touchscreen heen :D ) maar dat kan niet meer met de OV chipkaart, gelukkig. :)

Hulde in elk geval voor mensen zoals jij!

OV chipkaart vervangen duurt tegenwoordig maar een paar dagen trouwens. Vroegah een stuk langer maar nu niet meer dus. Ben de mijne al drie keer kwijt geweest (jaja ik ben een slons, sorry), ging dan met de auto of bleef logeren in mijn studentenstad zodat dat me een paar keer reizen scheelde. 't Is tenslotte mijn eigen schuld dat ik mijn kaart kwijt was geraakt ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:03

dan is het simpel toch? Dan moet de NS gewoon niet zulke kortingsacties uitschrijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:05

Bhriseis schreef:
Kinke, met de kortingstarieven maken de spoorwegen gewoon vaak verlies. Het kan mij in de verste verte niet uitmaken of die tarieven er zijn uit de goedheid van hun hart; feit is dat we gewoon geluk hebben dat ze er zijn. Ik snap dat je graag iets aardigs doet door een ander, maar ik denk wel dat op lange termijn zo'n gedrag nadelige gevolgen kan hebben voor iedereen.

Ik snap echt niet dat mensen denken dat openbaar vervoer gewoon kosteloos van A naar Z rijdt. Want juist, de infrastructuur, personeel, treinen, etc etc, die hoeven allemaal niet betaald te worden :7

Net door asociaal mee te pikken van andere reizigers hun voordeeltarieven, maak je het systeem kapot, en zullen de spoorwegen alle tarieven omhoog krikken. En dan kunnen we weer met z'n allen zeuren dat het land naar de vaantjes gaat, want dat Jan met de Pet plots voor alles moet betalen uit eigen zak :roll:

En als jij ooit (of nu) kinderbijslag kunt krijgen dan bedank je daar ook voor? :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:06

Kinke schreef:
dan is het simpel toch? Dan moet de NS gewoon niet zulke kortingsacties uitschrijven.

Afgezien van het feit dat er ook mensen zijn die geen misbruik ervan maken.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:10

Ik betaal braaf voor mijn OVkaart met reisproduct waardoor ik buiten spitsuren met korting kan reizen.. Echt niet dat ik dan mensen mee laat reizen zodat hun die korting ook kunnen krijgen..

Of een kaartje voor vol tarief kopen of ook zo'n abonnement nemen.. Wat is 50,- op jaarbasis als je anders meerdere zwartrijboetes krijgt? (weet niet wat die kosten :+)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:12

Waarom moeten tegenwoordig alle dingen waar je misbruik van kunt maken maar weggehaald worden? Je kunt ook gewoon zelf een keer gewoon de regels volgen en niet moeilijk doen, gare Nederlanders..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:12

Magrathea schreef:
Kinke schreef:

Afgezien van het feit dat er ook mensen zijn die geen misbruik ervan maken.

Welk misbruik :? Ik zie het eerder als handig benutten van de mogelijkheid, mensen zijn nu eenmaal opportunisten.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:14

Kinke schreef:

:')

Dus omdat men zich niet aan de duidelijk vermelde voorwaarden kan houden, moet een bedrijf zijn producten niet meer uitgeven?

Klinkt logisch.. :+

Margrathea, bedankt!
Natuurlijk kan het een keer gebeuren en als ik iedereen die ik zwart wit gezien van een nieuw vervoerbewijs zou moeten voorzien, worden mijn werkdagen veel langer dan 8 uur. Gelukkig wil ik mijn werk leuk houden en kan ik heeeeel coulant zijn. :D

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:15

Ik reis dagelijks met de trein, maar het is me nog nooit gevraagd.

Ik vind het wel vreemd dat iedereen moord en brand schreeuwt en boos is op de NS als de treinen vertraging hebben, maar dit is geen probleem :?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:18

eridinges schreef:

Sterker nog... lang, lang geleden, nog voordat ik grijs haar had, werden we met 60 gulden per maand gekort bij de invoering van de studentenkaart. Die hele ov kaart is helemaal niet gratis...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:32

Ik vind het ook associaal, maar als iemand het aan mij vraagt laat ik ze ook meereizen. Ik betaal gewoon voor mijn kortingsabonnement op mijn ov chipkaart.

Wat ik zelf ergerlijker vind is dat ik een eersteklas kaartje koop op dagen dat ik weet dat het druk Is, omdat ik heel goed ben in flauwvallen in drukke ruimtes. Als er mensen zitten in de eersteklascoupe dan willen ze niet voor me opstaan terwijl ze aangeven geen eersteklas te hebben gekocht. Als ik de eerste ben die er gaat zitten dan is het net of ik het startsein gegeven heb en dan zit de coupe zo vol. Ik heb wel eens mensen gehad die gekscherend aan mij vroegen of ik wel een eersteklas kaartje had. Uh... ja dus!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:35

Annetje, dat is ook een grote ergernis ja. Ik vind het ook altijd triest als ik dan de coupe binnen loop en mensen snel op zie staan en weg zie lopen.

Tegen die mensen zeg ik altijd "Als u zo dapper bent om zonder eerste klas vervoerbewijs daar te gaan zitten, blijft u dan ook zitten als ik kom controleren."
In sommige gevallen krijgen die mensen van mij dan ook een nieuw vervoerbewijs voor de eerste klas.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:37

Wat ik nog veel vervelender vind is eersteklas in een sprinter terwijl die trein tijdens de spits altijd propvol zit...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:39

Ik heb het vorige week ook een paar keer gehad dat mensen kwamen vragen of ze mee konden reizen met 40 % korting. Zelf heb ik een voordeelurenabbonement van 50 euro per jaar , maar ik heb toch echt nee geantwoord. Ik vond het zo asociaal dat ze de hele trein af gingen om bij iemand te zitten die dat wel heeft of had..

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:43

:Y) Ik heb bijna twee jaar van mijn reis naar mijn studie dezelfde jongen zo "mee laten liften" op mijn studenten OV, echt pas de problèm hoor. Net als glimlachen naar mensen of zegeltjes weggeven; kost je ook niks extra's en toch doe je er (sommige mensen) een hoop lol mee. Kende hem niet, maar hij stond me altijd zwaaiend met het kaartje vragend aan te staren, dat ik altijd braaf toestemde.. :P Mazzeltje voor hem. Vind het wel gewaagd van dat soort "semi zwartrijders", dat ze het durven, als je niemand vind die het wil ben je toch de sjaak... Gewone zwartrijders natuurlijk ook, maar die zijn gewoon stom :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:44

Ilja000 schreef:
eridinges schreef:

Sterker nog... lang, lang geleden, nog voordat ik grijs haar had, werden we met 60 gulden per maand gekort bij de invoering van de studentenkaart. Die hele ov kaart is helemaal niet gratis...

Daar stond wel tegenover dat je door heel Nederland kon reizen onbeperkt. Heb zelf mijn eerste jaar nog de kaart gehad waarmee je 7 dagen per week onbeperkt door heel Nederland kon reizen met de ov studentenkaart. Het jaar daarna kwamen de week/weekend kaarten.
Geen idee of je anno 2014 nog steeds door heel Nederland kan of dat het nu een trajectkaart is geworden, maar die 60 gulden toen was een schijntje als je bedenkt wat je ervoor terug kreeg.

En ik kende menig student (incl ikzelf) die dankbaar gebruik maakten van dat onbeperkt kunnen reizen.

Kan dan niet over anno 2014 spreken, maar in mijn tijd was die 60 gulden een schijntje voor wat je voor die 60 gulden kreeg. Bovendien 5 dagen per week naar mijn school toe reizen..als ik dat uit eigen zak had moeten betalen, was ik heel wat meer kwijt geweest dan die 60 gulden per maand. Dus of je die kaart nu wel of niet buiten je woon/school verkeer gebruikte; die 60 gulden had je er met gemak eruit.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 26-06-14 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:45

Ik vind het ook asociaal als mensen dat vragen, bovendien ben ik daar te eerlijk voor. Dus ik zou ook nee zeggen. En jawel ik geef heus mensen mijn parkeerticket als ik nog tijd heb. Maar vragen en dan dus moeten liegen, nee.