Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geld geef jij?

20 euro
85 (24%)
35 euro
71 (20%)
50 euro
152 (43%)
75 euro
18 (5%)
100 euro
23 (6%)

Totaal aantal stemmen: 349

_San87_

Re: Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:21

Wat is hypocriet :)? Dat ik een quote plaats van één van mijn favoriete bands, waar ik het grondig mee eens ben? Mijn reactie op jouw eigenlijke post laat je voor het gemak maar links liggen :D?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:24

ik denk dat ze vooral mijn quote bedoeld.

Tuurlijk trakteer je de ander eens terug, maar dat moet natuurlijk gaan en niet 'omdat de ander eerst trakteert' . :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:37

anneliesdj schreef:
Niets sorry, je weet zelf hoe dicht je bij iemand staat.
Dat je wordt uitgenodigd betekend niet dat je je hele familie mee kunt nemen om gratis te eten.
Als je het geld er niet aan kunt of wilt uitgeven, laat je kids dan thuis of kom een uurtje ipv de hele avond.

De meeste partijen hebben juist een all-inclusive prijs voor een hele feestavond.
Dat iemand maar een uurtje komt moet daar net zoveel voor betaald worden als voor iemand die de hele avond aanwezig is.

Vaak zijn kinderen tot een bepaalde leeftijd een stuk goedkoper of zelfs gratis.

Als je broer/zus/vriendin trouwt en de je hele gezin is als daggast uitgenodigd, dan laat je echt niet je kinderen thuis omdat je niet genoeg geld hebt om voor de hele dag de kosten te betalen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:56

Zwerte schreef:
Liezel1 schreef:
Ik ben ook opgevoed met de "regel" dat je een bedrag cadeau geeft, dat je ook ongeveer verwacht te kosten....

Ik vraag me echt af hoe je dit in vredesnaam ook maar een beetje kan inschatten? Dan moet je zoveel weten: wat kost de zaal, wat voor eten van welke cateraar, komt er een band of dj, hoeveel gasten komen er en ga zo maar door....dat soort dingen weet je toch helemaal niet van te voren?
Je kan alleen je kosten compenseren door zo brutaal te zijn dit aan het bruidspaar te vragen. Al het andere is gewoon een hele vage schatting, waarmee je zo enkele tientjes ernaast zit.

Nee hoor, zij bedoelt gewoon dat als je 6 mixjes drinkt je meer geeft dan wanneer je alleen 2 cola'tjes drinkt.
Met dat idee ben ik ook een beetje opgevoed, je hoeft geen kosten te compenseren, maar je houd er wel een beetje rekening mee.
En dat was ook wat ik hiervoor al bedoelde met de 4/5 kinderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:01

Brainless schreef:
anneliesdj schreef:
Niets sorry, je weet zelf hoe dicht je bij iemand staat.
Dat je wordt uitgenodigd betekend niet dat je je hele familie mee kunt nemen om gratis te eten.
Als je het geld er niet aan kunt of wilt uitgeven, laat je kids dan thuis of kom een uurtje ipv de hele avond.

De meeste partijen hebben juist een all-inclusive prijs voor een hele feestavond.
Dat iemand maar een uurtje komt moet daar net zoveel voor betaald worden als voor iemand die de hele avond aanwezig is.

Vaak zijn kinderen tot een bepaalde leeftijd een stuk goedkoper of zelfs gratis.

Als je broer/zus/vriendin trouwt en de je hele gezin is als daggast uitgenodigd, dan laat je echt niet je kinderen thuis omdat je niet genoeg geld hebt om voor de hele dag de kosten te betalen.

Ik had het ook niet over broers en zussen, dat heb ik allang heel duidelijk aangegeven.
Vind het behoorlijk lelijk dat erover doorgegaan wordt alsof ik de kinderen van mijn eigen zus niet op mijn bruiloft zou willen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:03

En ts, leuke bruiloft gehad en er uit gekomen wat je wilde/moest geven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:06

Maar het is heel moeilijk in te schatten wat het bruidspaar kwijt is per persoon.
Het ligt er helemaal aan wat ze geregeld hebben en wat de kosten daarvan zijn.

Je hebt bv al een feestavond (4 uur) met gebak/koffie vooraf, onbeperkt drinken en hapjes en koffie met broodjes toe vanaf 17,50 per (volwassen) persoon.
Maar als men besluit voor bv een buffet en diverse activiteiten (en/of een dure band) kan dit heel snel oplopen naar 35E per persoon.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:06

Ik vind dat er aan ligt als je de hele dag mee gaat geeft ik wel 50 euro en dat doen de meeste om mij heen.

en met bruiloften word er vaak een inclusief prijs betaald en of je nog 1 keer wat drinkt of 10 keer maakt dan niks uit

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:10

Het maakt niet uit wiens kinderen, het lijkt erop alsof je entree moet betalen....

Ik geef gewoon wat ik wil geven ongeacht of het een klein of groot feest is, ik betaal niet voor de bruiloft dat doen degene die trouwen en bepalen hoeveel geld zij daaraan uit willen geven.
Ik geef meestal 50 euro maar drink niet meer dan 1 of 2 wijntjes en wat fris... Dan zou ik het aan het eind van de avond geld terug moeten vragen? :')

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:12

Brainless schreef:
Maar het is heel moeilijk in te schatten wat het bruidspaar kwijt is per persoon.

Je hebt bv al een feestavond (4 uur) met gebak/koffie vooraf, onbeperkt drinken en hapjes en koffie met broodjes toe vanaf 17,50 per (volwassen) persoon.
Maar als men besluit voor bv een buffet en diverse activiteiten (en/of een dure band) kan dit heel snel oplopen naar 35E per persoon.

die waar ik naartoe moet binnen 2 weken is het bruidspaar 85 euro pp kwijt voor de gasten (diner + avondfeest) vernomen van een van de beste vrienden van het koppel) . Dan vind ik het eerlijk gezegd toch moeilijk te verantwoorden als je daarnaartoe gaat en maar iets van 25 euro voor 2 personen geeft, zoals je hier in dit topic leest, wanneer je het je financieel wel kan veroorloven. Dan lijkt het me toch logisch en netjes dat je - wanneer het kan - in verhouding geeft?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:14

Brainless schreef:

En ook wel tot veel meer dan 35 euro per persoon hoor. 17,50 is wel héél weinig, dan zit je op locaties waar ik persoonlijk mijn feest niet zou willen hebben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:17

anneliesdj schreef:
Nee vind ik ook, maar het moet wel fatsoenlijk blijven.
Zo waren er op mijn bruiloft mensen die met 4/5 kinderen kwamen en dan 25 euro gaven, dat vind ik echt niet kunnen.

Dat was bij ons snel opgelost: kinderen waren niet welkom :)

Wij geven altijd 50 euro voor een huwelijk. Wij kregen van sommige mensen ook minder en niet dat ik dat echt erg vond maar wij vinden toch ook dat je toch wel 25 pp geeft..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:19

Ik vind trouwens dat je op bokt in sommige topics wel goed kunt zien hoe gierig Nederlanders zijn in verhouding met het buitenland :=

Afbeelding

(grosszuegig=gul
durchschnitt=doorsnee
geizig=gierig)
Laatst bijgewerkt door sallandval op 15-06-14 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:20

Evi84 schreef:
Brainless schreef:

die waar ik naartoe moet binnen 2 weken is het bruidspaar 85 euro pp kwijt voor de gasten (diner + avondfeest) vernomen van een van de beste vrienden van het koppel) . Dan vind ik het eerlijk gezegd toch moeilijk te verantwoorden als je daarnaartoe gaat en maar iets van 25 euro voor 2 personen geeft, zoals je hier in dit topic leest, wanneer je het je financieel wel kan veroorloven. Dan lijkt het me toch logisch en netjes dat je - wanneer het kan - in verhouding geeft?

Waarom? Het bruidspaar kiest toch voor dat prijskaartje? Dat jij 85 euro wilt geven, prima. Maar wanneer andere mensen dat niet willen moet het imo ook goed zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:23

sallandval schreef:
Ik vind trouwens dat je op bokt in sommige topics wel goed kunt zien hoe gierig Nederlanders zijn in verhouding met het buitenland :=

[ Afbeelding ]

(grosszuegig=gul
durchschnitt=doorsnee
geizig=gierig)

Het spijt me zeer, maar ik ga echt geen 200 euro geven voor een huwelijk. Daar heb ik echt de financiële middelen niet voor.

Laat staan dat ik het belachelijk vind zo'n bedrag te geven voor iets als een huwelijk.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:26

_San87_ schreef:
Waarom? Het bruidspaar kiest toch voor dat prijskaartje? Dat jij 85 euro wilt geven, prima. Maar wanneer andere mensen dat niet willen moet het imo ook goed zijn.

Uiteraard is dat ook prima San87 - maar ik vind het persoonlijk heel erg moeilijk te begrijpen hoe je dat tegenover jezelf kunt verantwoorden.

Ook ik ben dus opgevoed met het principe dat je in verhouding geeft - en als ik dat bv niet doe, dan voel ik me daar dus wel heel erg ongemakkelijk bij - enkel hier op het forum lijkt bijna niemand daar last van te hebben - wat ik dus eigenlijk heel raar om te vatten vind. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:27

Ik vind 50 euro wel een prima bedrag. M'n eigen broer of zus zou ik meer geven en een collega misschien wat minder.

Ik ben half Indisch dus met lege handen aankomen komt in mijn boekje sowieso niet voor. Als je niet veel kan missen moet je je ook vooral niet verplicht voelen natuurlijk, maar het is voor mij wel gebruikelijk om een steentje bij te dragen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:29

Evi84: Maar wat als je dat gewoon niet hebt om te geven?

Maar dan nog, vind ik dat ieder het recht heeft om te beslissen hoeveel men geeft? Niemand kan in iemand anders zijn portemonee kijken. Misschien zijn ze aan het sparen voor hun eigen bruiloft, of verbouwingen, of voor een kind,....

Of gewoon omdat ze het niet willen?

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:30

Evi84 schreef:
_San87_ schreef:

Uiteraard is dat ook prima San87 - maar ik vind het persoonlijk heel erg moeilijk te begrijpen hoe je dat tegenover jezelf kunt verantwoorden.

Ook ik ben dus opgevoed met het principe dat je in verhouding geeft - en als ik dat bv niet doe, dan voel ik me daar dus wel heel erg ongemakkelijk bij - enkel hier op het forum lijkt bijna niemand daar last van te hebben - wat ik dus eigenlijk heel raar om te vatten vind. :)

Ja dat snap ik dus niet. want het is toch de keuze van het bruidspaar om een feestje te geven voor 85 euro per persoon? waarom zou je dan eigenlijk verwachten dat de gasten je dat wel weer terug betalen? het is jou keuze. je had het ook voor 25 euro p p kunnen doen als je het low butget had gehouden..

ik vind dat echt voelen als op een feestje komen maar mn eigen eten en drinken betalen. dat doe je op een verjaardag toch ook niet?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:31

Evi84 schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben opgevoed met het principe dat je geeft wat je kunt missen. Nu ben ik het daar niet geheel mee eens. Ik geef wat ik naar mijn mening redelijk vind. En dat is absoluut geen bedrag dat in de buurt komt van een getal met drie cijfers.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:31

_San87_ schreef:
Het spijt me zeer, maar ik ga echt geen 200 euro geven voor een huwelijk. Daar heb ik echt de financiële middelen niet voor.

Laat staan dat ik het belachelijk vind zo'n bedrag te geven voor iets als een huwelijk.

Het gaat om gemiddelden he? Niemand zal het gek vinden als een arme student naar vermogen geeft en zich niet in de schulden gaat steken voor een bruiloft, ik noem maar wat. Maar voor een normaal werkend stel wat hier op bokt toch vaak ook wel geld heeft voor een eigen paard of twee (zie andere topic hoe duur dat is) vind ik 20 euro voor een (stief)familielid toch wel karig hoor.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 15-06-14 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:32

Ik geef trouwens altijd een tastbaar cadeau, dat ik ook nog eens zelf nmaak, meestal. Hoe schuldig moet ik me dan wel niet voelen, ik geef geen geld, shame on me!!!
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 15-06-14 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:32

Sallandval, ik denk dat het inderdaad wel iets cultureel is.
Heb in België echt nog nooit tien euro bedragen voor een huwelijk gezien, en ik leef niet in een rijke omgeving.

Maar als je opgevoed bent met het geven van 35 euro per persoon, zal je dit zelf makkelijk geven en dat ook voor tien euro.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:33

Ik heb al zo vaak gezegd: in verhouding. Dan is het toch overduidelijk dat ik het niet heb over mensen die het financieel moeilijk hebben?
Als je het financieel moeilijk hebt, dan is weinig geven in verhouding nog steeds veel toch. ;)

Ik heb het dus gewoon op de gewone gemiddelde persoon. Zij die een gewone job hebben, regelmatig kledij kunnen kopen en met gewone, normale inspanningen de eindjes aan elkaar geknoopt houden. Bij die groep vind ik het dus gevoelsmatig niet te vatten om bewust zo uit verhouding te geven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:37

Kijk, op dit moment hebben mijn vriend en ik een job, eigen app, kunnen de eindejs gewoon aan elkaar knopen iedere maand. Dus zoals jij het stelt zouden we naar verhouding hoeveel het feest heeft gekost een bijdrage moeten leveren? Toch?

Nu, zijn er misschien wel redenen (gewichtige redenen) waardoor we nu aan het sparen zijn, waardoor we niet geneigd zijn om in verhouding te betalen. Buiten het feit dat ik dat bullshit vind om een ander zijn feest te gaan betalen.
Als dit zo zou zijn, zou ik dan ook inspraak moeten hebben, rond het feest en dat heb ik niet.