Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:25

Molfre schreef:
Rowdine schreef:
Er bestaat in deze wereld ook nog zoiets als privacy. Feit dat er veel jongeren in dit topic zeggen geen moeite met de vraag: 'is het gepland' te hebben zegt mij genoeg over de vorm van privacy van het dagelijks leven.

Pardon? Je bent maar 7 jaar ouder dan ik >;)
En ja inderdaad privacy bestaat, ze is niet verplicht nte antwoorden toch?

Ja, dat zeg ik.
Toen ik jong was, was er niet zoiets als Facebook of whatever. Mensen hadden meer privacy en die grenzen beginnen te vervagen. 7 jaar maakt behoorlijk veel uit in bijvoorbeeld de technologie :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:25

Rowdine schreef:
Hoewel je daarvoor misschien nog wat jong bent, zou je je kunnen bedenken hoe blij je zelf van een dergelijke vraag zou worden?
Je bent zwanger van je eerste, jij en je man of vriend zijn door het dolle heen, en de ene na de andere vraagt of het eigenlijk wel gepland is? Want ja, je bent zo jong. Kunnen jullie het financieel wel aan? Nou daar gaat je dolle moment. Nu moet je aan een ander gaan uitleggen of JULLIE baby wel gepland is? Het lijkt dan wel of je verantwoording voor je zwangerschap moet afleggen.

Ik denk dat we de vraag gewoon heel anders interpreteren. Jij ziet het half als verwijt dat iemand al een kind heeft en alsof ermee bedoeld wordt dat die persoon er nog lang niet aan toe is. Ik zie het meer zoals Lotte_Wessel hierboven schrijft. Want het is toch hartstikke leuk als je graag een kindje wilde en het snel gelukt is? :)

Zoals ik al zei, het ligt er enorm aan hoe het gevraagd wordt. Als iemand aan mij zou vragen of het gepland was, geen probleem. Maar vragen of we er wel klaar voor zijn, het geld er wel voor hebben en of we niet veel te jong zijn... dat vind ik dan inderdaad niet erg gepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:27

Paisano schreef:
Rowdine schreef:
Hoewel je daarvoor misschien nog wat jong bent, zou je je kunnen bedenken hoe blij je zelf van een dergelijke vraag zou worden?
Je bent zwanger van je eerste, jij en je man of vriend zijn door het dolle heen, en de ene na de andere vraagt of het eigenlijk wel gepland is? Want ja, je bent zo jong. Kunnen jullie het financieel wel aan? Nou daar gaat je dolle moment. Nu moet je aan een ander gaan uitleggen of JULLIE baby wel gepland is? Het lijkt dan wel of je verantwoording voor je zwangerschap moet afleggen.

Ik denk dat we de vraag gewoon heel anders interpreteren. Jij ziet het half als verwijt dat iemand al een kind heeft en alsof ermee bedoeld wordt dat die persoon er nog lang niet aan toe is. Ik zie het meer zoals Lotte_Wessel hierboven schrijft. Want het is toch hartstikke leuk als je graag een kindje wilde en het snel gelukt is? :)

Zoals ik al zei, het ligt er enorm aan hoe het gevraagd wordt. Als iemand aan mij zou vragen of het gepland was, geen probleem. Maar vragen of we er wel klaar voor zijn, het geld er wel voor hebben en of we niet veel te jong zijn... dat vind ik dan inderdaad niet erg gepast.

Hoe verbind je er dan de conclusie aan dat het snel gelukt is?
En is het niet leuk als het ongepland blijkt te zijn en als ze het niet hartstikke graag wilde?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:27

Rowdine schreef:
Molfre schreef:
Pardon? Je bent maar 7 jaar ouder dan ik >;)
En ja inderdaad privacy bestaat, ze is niet verplicht nte antwoorden toch?

Ja, dat zeg ik.
Toen ik jong was, was er niet zoiets als Facebook of whatever. Mensen hadden meer privacy en die grenzen beginnen te vervagen. 7 jaar maakt behoorlijk veel uit in bijvoorbeeld de technologie :)

Je moet dan alleen niet vergeten dat het van beide kanten komt. De 'vragende mensen' zijn nieuwsgieriger, maar mensen geven zelf ook steeds meer bloot van zichzelf. Dar versterkt elkaar denk ik.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:28

Dan nog heb je toch gewoon je fatsoen nog? Je weet toch wel wat je kunt maken en wat een hondsbrutale vraag is?

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:29

Rowdine schreef:

Dat ligt natuurlijk aan het antwoord van de persoon af :) Met "ja" kun je niet veel, maar "ja, ik ben drie maanden geleden gestopt met de pil" zegt wel wat natuurlijk. Het is maar net hoeveel ze zelf willen vertellen. Ik ga ook niet vragen hoe vaak ze het geprobeerd hebben of in welk standje :P

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:29

GamblersCup schreef:
Dan nog heb je toch gewoon je fatsoen nog? Je weet toch wel wat je kunt maken en wat een hondsbrutale vraag is?

Maar kennelijk verschillen de meningen daar over :) Ik vind het overigens wel wat jammer dat je me onfatsoenlijk noemt enkel omdat ik hier een ander idee over heb dan jij. Zolang ik het niet aan jou vraag is er toch geen probleem? :)
Laatst bijgewerkt door Paisano op 20-05-14 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:30

Paisano schreef:
Rowdine schreef:

Ja, dat zeg ik.

Je moet dan alleen niet vergeten dat het van beide kanten komt. De 'vragende mensen' zijn nieuwsgieriger, maar mensen geven zelf ook steeds meer bloot van zichzelf. Dar versterkt elkaar denk ik.

Ja daar ben ik het niet zo mee eens. Het meisje waarom dit topic is geopend was gewoon opzoek naar anderen die jong zwanger waren. Daar horen wat mij betreft geen nieuwsgierige vragen bij of het al dan niet gepland is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:30

Ja, en dat geeft aan hoe erg het gesteld is met de mentaliteit en het fatsoen van tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:31

Paisano schreef:
Rowdine schreef:

Dat ligt natuurlijk aan het antwoord van de persoon af :) Met "ja" kun je niet veel, maar "ja, ik ben drie maanden geleden gestopt met de pil" zegt wel wat natuurlijk. Het is maar net hoeveel ze zelf willen vertellen. Ik ga ook niet vragen hoe vaak ze het geprobeerd hebben of in welk standje :P

Kennelijk verbinden jij en de dame waaraan jij refereerde de conclusie aan jong zwanger zijn dat het snel is gelukt.
Behoorlijk vreemd aangezien je daar al helemaaaaal niets vanaf weet.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:31

GamblersCup schreef:
Ja, en dat geeft aan hoe erg het gesteld is met de mentaliteit en het fatsoen van tegenwoordig.

Nou, dan is het toch simpel: De hele jeugd is onfatsoenlijk en boeit het allemaal niks meer. Dus als ik als jong persoon aan een jonge moeder (die er volgens jou dan net zo over denkt) aan vraagt of het gepland is, maakt het niks meer uit :D

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:32

Rowdine schreef:
Kennelijk verbinden jij en de dame waaraan jij refereerde de conclusie aan jong zwanger zijn dat het snel is gelukt.

Nee, absoluut niet, dan begrijp je me verkeerd.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:32

Ragdollcat schreef:
vuurneon schreef:
Vragen staat vrij, antwoorden geven ook denk ik dan :)
Ik vind het geen vreemde vraag, de mens is nieuwsgierig en het is aan de ander om te bepalen of er wel of geen antwoord op gegeven gaat worden.

Mee eens en anders moet men maar lekker niet op het internet gaan gooien met: hoi ik ben 20 en zwanger...............

Sorry?
Ik heb er zelf geen moeite mee hoor, dat ze dat aan mij vroeg..
Leek mij alleen leuk om met andere jonge moeders te praten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:33

Paisano schreef:
Nou, dan is het toch simpel: De hele jeugd is onfatsoenlijk en boeit het allemaal niks meer. Dus als ik als jong persoon aan een jonge moeder (die er volgens jou dan net zo over denkt) aan vraagt of het gepland is, maakt het niks meer uit :D
Verwacht je hier een serieus antwoord of een reactie op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:33

Paisano schreef:
Rowdine schreef:

Nee, absoluut niet, dan begrijp je me verkeerd.

Dan moet jij misschien nog eens goed doorlezen naar welke tekst je eigenlijk refereert.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:34

Overigens vind ik het sowieso wel opvallend dat er een groot drama gemaakt wordt van een vraag die de moeder in kwestie zelf helemaal niet erg vond :)

Dess schreef:
Sorry?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:36

Achja, via internet is het nogal makkelijk zo'n vraag te stellen aan iemand die je helemaal niet kent.
In het echte leven zou je 't ws niet in je hoofd halen en zou je idd als onbeschoft bestempeld worden als je het toch doet.

Dat even terzijde, ben ik van mening dat je het moment van 'is het gepland' al gepasseerd bent als je aan de buitenwereld bekend maakt zwanger te zijn. Als het niet gepland/gewenst was, was het er al niet meer en zou niemand er vanaf weten. Het is er, dus het is gewenst, al dan niet actief bezig geweest met zwanger raken, maar dat is op het moment van vraagstellen helemaal niet meer aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:36

Paisano schreef:
Overigens vind ik het sowieso wel opvallend dat er een groot drama gemaakt wordt van een vraag die de moeder in kwestie zelf helemaal niet erg vond :)

Dess schreef:
Sorry?

Er wordt geen drama van gemaakt. Er wordt een topic geopend met de vraag of het al dan niet onbeschoft is.
Kennelijk is het topic op z'n plaats, omdat sommige bokkers niet weten waar de grens tussen nieuwsgierigheid en interesse ligt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:40

Wat een opgeblazen bedoening en een gezift hier over 'de jeugd van tegenwoordig'.

Ik ben 33 en blijkbaar ook onfatsoenlijk omdat ik dit een normale vraag vind?

Tja kom uit de tijd van casettebandjes en potloden, de introductie van internet met het bijbehorende geluid via de telefoonlijn enz. Dat betekend niet dat ik in die tijd ben blijven steken en niet met de technologie van tegenwoordig meega.

Ik vind het geen vervelende vraag in de context van het topic wat in de OP is genoemd. TS lijkt oprecht blij met haar zwangerschap en dan is zo'n vraag niet onfatsoenlijk.

In een andere context (privé gesprek met iemand die je niet/nauwelijks kent) vind ik het een ander verhaal. Dan ligt het aan de situatie of je zoiets kan maken of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:45

MarliesV schreef:
Wat een opgeblazen bedoening en een gezift hier over 'de jeugd van tegenwoordig'.

Tja kom uit de tijd van casettebandjes en potloden, de introductie van internet met het bijbehorende geluid via de telefoonlijn enz. Dat betekend niet dat ik in die tijd ben blijven steken en niet met de technologie van tegenwoordig meega.

Ik vind het geen vervelende vraag in de context van het topic wat in de OP is genoemd. TS lijkt oprecht blij met haar zwangerschap en dan is zo'n vraag niet onfatsoenlijk.

In een andere context (privé gesprek met iemand die je niet/nauwelijks kent) vind ik het een ander verhaal. Dan ligt het aan de situatie of je zoiets kan maken of niet.

Dus omdat de ts blij is met haar zwangerschap mag jij het vragen ondanks dat je haar totaal niet kent?
Ik vind me het toch een partij vreemd.

anneliesdj

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:51

Nouja, als zij blij is met haar zwangerschap, zal ze niet snel beledigd zijn door zo'n vraag.
Verandert natuurlijk niets aan de vraag op zich.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:53

Ik vind het helemaal geen rare vraag.

Wel schrik ik ervan hoeveel mensen er vanuit gaan dat niet gepland gelijk is aan niet gewenst! Als je dat denkt dan snap ik wel dat je het een akelige vraag vindt. "Is het gewenst?" vind ik namelijk ook geen nette vraag om te stellen. Maar die vraag wordt in dit geval helemaal niet gesteld!

Als er onverwacht iets moois gebeurt is dat toch geweldig! Mijn lieve nichtje (die nu alweer naar de basisschool gaat :D )was ook niet 'gepland' maar wel héél erg gewenst! Een leuke verassing of, zoals mijn broer en zijn vrouw het zelf zeggen "een gelukje."

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:54

Rowdine schreef:
MarliesV schreef:

Dus omdat de ts blij is met haar zwangerschap mag jij het vragen ondanks dat je haar totaal niet kent?
Ik vind me het toch een partij vreemd.

Tja iedereen zijn eigen mening toch? Ben blij dat de wereld niet over alleen maar ja-knikkers bestaat of alleen maar dwarsliggers. Het fijne van een samenleving is dat je samen leeft en daarin respect en ruimte hebt voor elkaars persoonlijke mening.

Vind vooral het stigmatiserende in dit topic een toon waar ik niet blij van wordt. Leven en laten leven.
Jij hebt er toch geen last van dat dit wordt gevraagd? Daarnaast vond de TS het helemaal prima (ze reageerd ook hier nog eens).

Ik begrijp dat er mensen moeite mee hebben. Dat heb ik ook met sommige vragen maar als ik een topic hier open over een gevoelig onderwerp kan ik mij goed voorstellen dat er ook gevoelige vragen in worden gesteld. Dat is de nieuwsgierigheid van de mens. Zonder die nieuwsgierigheid waren wij als mensheid technologisch en emotioneel nog lang niet zo ver ontwikkeld als we nu zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:55

Junia schreef:
Ik vind het helemaal geen rare vraag.

Wel schrik ik ervan hoeveel mensen er vanuit gaan dat niet gepland gelijk is aan niet gewenst! Als je dat denkt dan snap ik wel dat je het een akelige vraag vindt. "Is het gewenst?" vind ik namelijk ook geen nette vraag om te stellen. Maar die vraag wordt in dit geval helemaal niet gesteld!

Als er onverwacht iets moois gebeurt is dat toch geweldig! Mijn lieve nichtje (die nu alweer naar de basisschool gaat :D )was ook niet 'gepland' maar wel héél erg gewenst! Een leuke verassing of, zoals mijn broer en zijn vrouw het zelf zeggen "een gelukje."

Wilde ik net zeggen!

Ongepland is niet ongewenst, wat als de ouders dit het mooiste (on)gelukje in hun hele leven vinden? :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:57

randalinpony schreef:
Wilde ik net zeggen!

Ongepland is niet ongewenst, wat als de ouders dit het mooiste (on)gelukje in hun hele leven vinden? :D

Juist! Als ik een miljoen win in de loterij is dat ook niet gepland, wil niet zeggen dat ik er dan niet blij mee ben :D