Vriend verzint kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Vriend verzint kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:03

Dat hij is gestopt met de opleiding kan zoveel redenen hebben. Misschien vond hij het gewoon niet leuk meer of was het te moeilijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:07

antje_vip schreef:
Dat hij is gestopt met de opleiding kan zoveel redenen hebben. Misschien vond hij het gewoon niet leuk meer of was het te moeilijk...

Gestopt met opleiding, in combinatie met reactie moeder en zijn fysio smoes. Als we er even vanuit gaan dat het echt zijn moeder is die dat account beheert. 'Je lichaam is nu belangrijker' lijkt mij niet gepast onder een klassenfoto waar hij zelf bij zet 'ik ga jullie missen' en zal ook niet slaan op een verkoudheidje.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:13

TS je zit idd in een heel erg moeilijk pakket, dikke spagaat. Ik heb beide meegemaakt, schoonvader is aan longkanker overleden (vraag eens welke naam zijn kanker heeft, longkanker is er in diverse vormen en geloof me, als je chemo krijgt komt dat echt wel ter sprake) en een "vriendin" die later ontmaskert is had haar imaginaire vriend die aan imaginair kanker leed.

Als je behandeld wordt aan een agressieve longkanker, dan heb je nergens fut voor. Plus in de regel uit kanker zich door afvallen, moeheid ed voor het ontdekt wordt, en bij een zeer jonge fitte jongen is het niet het aller eerste waar aan gedacht wordt.

Als hij behandeling zou weigeren, wat kan uiteraard, zullen de gevolgen ook echt wel zichtbaar worden of zijn. Blijft hij vaag doen, dan zou ik daar ook dik vet mijn vraagtekens bij hebben.

Heel kort door de bocht: alle mensen (en helaas zijn er dat al wat) die ik verloren ben aan kanker, vertoonden tekenen van of de kanker zelf of de behandeling.

Ik wens je veel wijsheid en sterkte, maar ik twijfel ook heel erg sterk aan het verhaal van je vriend.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:19

helaas ken ik ook zo'n persoon...en hier gaat het dan niet om een jongere, maar een vrouw van in de 50.
'Werk' (tussen aanhalingstekens want ze was meer 'ziek' thuis dan aan het werk) nu zo'n 4, 5 jaar met dr en je wilt niet weten wat die allemaal verzonnen ' heeft om lekker thuis te kunnen zitten en net zo veel te verdienen als ons'' (laatste zijn meerdere malen haar eigen woorden geweest)

Het begon relatief onschuldig; weekje thuis zitten met zogenaamd buikgriep (maar dr na 2 dagen met een huge smile in de winkel tegenkomen), last van de schouder hier, last van dr knie daar.

Al vrij snel was een week thuis zitten niet meer goed genoeg, dus kwam er een griep van ruim 3 weken (ja mij is het ook een raadsel hoe ze hier mee weg kwam), last van de rug was goed voor 3 maanden lekker thuis zitten. Heb zelf een half jaar thuis gezeten met een zwaar geblesseerde onderrug en ken genoeg mensen die hetzelfde probleem hebben of hebben gehad, dus het typische loopje wat je dan hebt herken ik met mn ogen dicht. Kwam ze na 2 maanden op dr werk bij de koffie langs ons bezoeken. Zag na 1 stap al dat die liep te simuleren van hier tot Tokyo en ook aan leiding gemeld. Die had er zelf ook zeer haar twijfels over dat het waar was, maar de bedrijfsarts geloofde dr en kon ze nog ruim een maand thuis zitten.

Daarna kwam borstkanker en daar heeft ze zich mee versproken 1,5 jaar later; toen zat er namelijk een knobbeltje in dr andere borst en toen ze me de uitslag van het onderzoek daarvan vertelde, heeft ze zich versproken over die eerste keer dat ze zogenaamd borstkanker had. Bleek dus helemaal niet waar te zijn.

Nu zit ze al weer bijna een jaar thuis; hersenbloedingen is het nu. En weet je; ik heb er al weer ruim een half jaar zeer mn twijfels dat dit dan eens een keer wel waar is. Waarom; nou als ik mn voorvrouw mag geloven heeft ze het afgelopen jaar minstens 6 tot 7 keer bloedingen gehad in de hersenen, maar iedere keer dat ons dat wordt medegedeeld zie ik dr 2 tot 3 dagen later door het dorp fietsen, met een behoorlijk gangetje ook nog. Ook moet ze zogenaamd nauwelijks kunnen zien, maar ben nu al meerdere malen door haar gespot en dat ze me riep. Dan draai ik me om en zie dr minstens 30 meter van me afstaan. Lijkt mij persoonlijk erg sterk dat je dit allemaal zo kunt doen en ook zo snel weer als je idd zo vaak een bloeding hebt gehad.
Dus tja; begin hier dus ook zeer mn twijfels te krijgen en heb het gevoel dat ze dit ook gewoon verzint.

Eigenlijk ben ik ook wel een beetje blij dat ik dit topic tegenkom en lees dat dit toch wel behoorlijk vaak voorkomt blijkbaar. Voelde me namelijk heel slecht dat ik er zo over denk wat betreft die collega, want tja wie verzint nu zoiets.....en dan niet eens om aandacht te krijgen, maar gewoon puur om niet te hoeven werken.
Nu ik lees dat toch best veel mensen iets soortgelijks hebben meegemaakt, voel ik me er een stuk minder slecht over dat ik dr niet meer geloof.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-05-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:22

Danique_G schreef:
Zelf.. ja, ik dacht altijd dat een kanker altijd werd behandeld. Zeker bij een sportieve jonge jongen.

Mijn schoonvader is vorig jaar overleden, hij is niet behandeld. Maar dat was omdat het al in zo'n ver gevorderd stadium was, dat behandeling niet meer zou helpen. En geloof me, dan merk je het wel aan de patiënt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:23

xxCYNNxx schreef:
Nu zit ze al weer bijna een jaar thuis; hersenbloedingen is het nu. En weet je; ik heb er al weer ruim een half jaar zeer mn twijfels dat dit dan eens een keer wel waar is. Waarom; nou als ik mn voorvrouw mag geloven heeft ze het afgelopen jaar minstens 6 tot 7 keer bloedingen gehad in de hersenen, maar iedere keer dat ons dat wordt medegedeeld zie ik dr 2 tot 3 dagen later door het dorp fietsen, met een behoorlijk gangetje ook nog. Ook moet ze zogenaamd nauwelijks kunnen zien, maar ben nu al meerdere malen door haar gespot en dat ze me riep. Dan draai ik me om en zie dr minstens 30 meter van me afstaan. Lijkt mij persoonlijk erg sterk dat je dit allemaal zo kunt doen en ook zo snel weer als je idd zo vaak een bloeding hebt gehad.
Dus tja; begin hier dus ook zeer mn twijfels te krijgen en heb het gevoel dat ze dit ook gewoon verzint.

Wauw, bijzonder verhaal zeg...
Mijn oma, heb ik nooit gekend, was na enkele bloedingen al niet meer in staat om het huishouden te doen. En heeft in totaal 6 of 7 bloedingen gehad, de laatste is ze aan overleden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:28

Precies Janine1990, daarom geloof ik het dus echt niet meer.

In het begin wou ik er nog wel in geloven, want ze zal toch niet zo slecht zijn dat ze nu zelfs hersenbloedingen gaat verzinnen? Maar ben bang dat ze idd zo slecht is.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:37

En dan maken ze echt iets mee en dan geloven mensen het niet meer.

TS ik vind het toch een moeilijke situatie, als het echt waar is en je zegt hem dat je twijfelt dan gaat je vriend gekwetst zijn, maar op deze manier is het voor jou en je vriendin heel dubbel natuurlijk.

Wat je ook beslist, ik hoop dat je snel de waarheid weet

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:48

Ik zou hem er dan toch eens mee confronteren. Ik zou hem vragen hoe het kan dat zijn ouders van niets weten? En of het wel echt longkanker is, wat is vastgesteld.

Ik geloof niet dat een ziekenhuis je zal informeren of iemand wel of niet in behandeling is op die afdeling. Alleen dat al is tegenstrijdig met de geheimhoudingsplicht.

De fysio vind ik een rare combi met longkanker. Ik geloof ook nooit dat ze het onbehandeld zouden laten tenzij een patiënt daar zelf voor kiest.
De moeder van zijn beste vriendin is nog jong en ondanks de chemo en bestralingen erg fit en vitaal. Toch kun je het als buitenstander zien aan haar gezicht.
Zij heeft in november vorig jaar de diagnose gehad en is vanaf die tijd intensief in behandeling. Bij haar is het uitgezaaid en hebben ze duidelijk gezegd dat volledige genezing niet meer mogelijk is. Toch gaan ze vol voor een goede behandeling om alles zo veel mogelijk weg te krijgen.

Ik weet nog dat ze tig brieven met afspraken kreeg in het begin en telefoontjes van het ziekenhuis of zelf moest bellen voor het één en ander.
Ik geloof nooit dat je dat voor je huisgenoten, en al helemaal niet voor je ouders, verborgen kunt houden.
Zo had ze scans, gesprekken en intensieve behandelingen. Een paar keer is ze onverwacht opgenomen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 12:54

Jeetje, heftige dingen komen er wel voorbij zeg!

Hij deed wel een lichamelijke opleiding (vto infanterie). Een tijdje geleden hadden wij in de familie ook iemand die kanker had en in de laatste fase werd zij niet meer behandeld. Ze was onwijs mager, depressief en werd geel omdat alles was uitgevallen. Ook een moeder van een hele goede vriendin heeft helaas weer een uitgezaaide agressieve vorm van kanker en die word ook nog steeds behandeld. Het rijmt simpelweg niet met elkaar, hij komt er zo goed vanaf als het waar is.
Hij wist mij wel te vertellen nu net dat zijn ouders inmiddels een deel ervan weten maar wat hij precies bedoeld is voor mij onduidelijk. Hiervoor zei hij dat hij het niet aan zijn ouders wilde vertellen omdat hij bang was ze teleur te stellen en omdat ze al zoveel hadden meegemaakt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:59

Volgens mij begint hij nu door te krijgen dat jullie het niet echt geloven en zegt hij daarom dat zn ouders een deel weten. (Dat 'een deel' snap ik ook niet)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:03

Nu ja, eigenlijk heeft hij de deur voor ts wel opengegooid door gelijk met longkanker te komen. Dit is nu eenmaal niet iets wat je voor je ouders verzwijgt. zoals iemand hier al zei; stel dat het wel waar is en hij sterft en zn ouders wisten idd van niks. Als die dan te horen krijgen dat 2 vrienden van hem het wel wisten en al een behoorlijke tijd ook nog.....dan ontplof je toch wel als ouder zijnde.

Dus ts gewoon met je vriendin die het ook weet naar zijn ouders stappen en het ze vertellen. Je kunt tenslotte net doen of je dat fb bericht helemaal niet gelezen hebt, hij heeft toch tegen jullie gezegd dat alleen jullie 2 het weten?
Als hij kwaad wordt kun je gewoon tegen hem zeggen; 'gast je hebt longkanker en dit horen je ouders te weten, of je dit nu leuk vind of niet, want stel dat je het niet red? Nee hoor dat kun je je ouders niet aandoen, dus daarom heb ik het ze verteld.'

Of iets in die trant

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:07

@ xxcynnxx waarom zeg je hierover niks tegen je leidinggevende dan? Ik zou me echt kapot irriteren aan het feit dat iemand zich ziekmeld en ik zelf me de pleuris werk. Als ik het zeker weet zou ik het zeker zeggen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:08

bliver schreef:
@ xxcynnxx waarom zeg je hierover niks tegen je leidinggevende dan? Ik zou me echt kapot irriteren aan het feit dat iemand zich ziekmeld en ik zelf me de pleuris werk. Als ik het zeker weet zou ik het zeker zeggen

Zo te lezen heeft ze dat gedaan, maar heeft die mafkees de arbo aan haar zijde staan... Ongelooflijk he...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:09

Ook hier op het forum zijn er wel meer mensen geweest die een ernstige terminale ziekte veinsden. ze genieten van alle aandacht rondom hun ellende. En op zich is dat natuurlijk al heel erg ziek.

In de psychologie noemen we het het syndroom van Munchhausen.

Met de mensen hier op Bokt die zich hieraan schuldig hebben gemaakt is het allemaal niet zo goed afgelopen. Ik weet dat 1 Bokker zichzelf van het leven heeft beroofd.

Dus als het idd allemaal gelogen is, realiseer je dan hoe ziek en ongelukkig die mensen zijn met hun eigen leven.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:12

diep in je hard weet je dus gewoon dat het niet waar is. In dit geval gewoon keihard confronteren.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:15

bliver schreef:

Dat heb ik meerdere malen gedaan en mn voorvrouw was het zelfs meerdere malen met mij eens. Dat ze zich versproken heeft over dat ze zogenaamd borstkanker heb ik zelfs woest het kantoor gebeld en daar mijn projectleidster en dan weer haar baas gesproken, maar ze wordt gewoon niet aangepakt. Plus dat ze idd de bedrijfsarts in dr zak had en zo is ze er iedere keer mee weg gekomen.

En nu is iedereen er van overtuigt dat het hartstikke slecht met dr gaat, dus nu 'mag' ik er niet eens meer wat van zeggen, want ja ze heeft gelogen, maar ze is nu echt er heel slecht aan toe hoor. Dat is wat ik toegeworpen kreeg toen ik mn twijfels over die hersenbloedingen begon uit te spreken een paar maanden geleden.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:57

Ts, wat je ook doet: ik zou het bij jezelf houden. Dan valt er immers niemand iets te verwijten. Het gaat hier om een situatie tussen jou en die vriend.

Misschien kan je eens open in gesprek en aangeven hoe lastig het is voor jou, dat jij de enige bent die het weet. Dat doet ook iets met jou! Je kunt jouw verhaal niet kwijt, je bent bang je te verspreken, je weet niet wat te doen als je zijn ouders tegen komt.. Bovendien kan je hem ook vragen wat de reden is dat hij het stil wil houden? Misschien schaamt hij zich wel heel erg? (in gtst mocht ook niemand weten dat iemand kanker had ;-) )

Fysio kan verklaarbaar zijn. Om in behandeling te kunnen gaan, moet je conditie bij voorkeur optimaal zijn. Daar kan fysio aan mee helpen!

Brieven heb ik niet zoveel gehad. Ziekenhuis kan gewoon een afspraak mee geven, of per email versturen.

En wat betreft hoe iemand er uit ziet.. Geloof me! Ik ken meer dan 100 jonge mensen die kanker hebben gehad. Het is zooo verschillend hoe iemand er doorheen komt! Niet bij iedereen valt het haar uit bijv..

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:31

Bijzonder verhaal.

Ik moet wel zeggen dat je echt niet altijd aan iemand ziet dat ze kanker hebben. Mijn vader heeft darm kanker gehad met chemo en niemand die wat aan hem heeft gezien. Wel was hij de eerste dagen moe. Echter heeft hij gewoon zijn eigen bedrijf doorgedraaid.

Mijn moeder had ook long kanker, ongeneeslijk. Ook zij kreeg chemo maar ook aan haar was dit amper te zien. Zij wilde ook dat niemand het wist dus voor veel mensen kwam het als een enorme schok daar ze was overleden.
In mijn vrienden kring en op mijn werk (en ook bij mijn zus) waren ze wel op de hoogte.

Zelfs vlak voordat ze opgenomen werd zag je amper wat. Pas in het ziekenhuis ging het heel hard, waarschijnlijk gaf ze het zelf op een is het hierdoor zo snel gegaan. Gelukkig voor haar een iets minder lange lijdensweg.

Ik vind het een raar verhaal van je vriend en kan mee je twijfels goed voorstellen, maar het kan wel dat je weinig ziet en dat sommige het gewoon niet willen delen met anderen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:32

Lastig.
Van hetgeen wat jij verteld vind ik het ook ongeloofwaardig. Ik vind het raar dat alleen jullie het weten en zijn ouders nu een deel maar. Ook vind ik het raar dat hij erg vage antwoorden geeft.
Ik zou eens doorvragen over de behandeling. En misschien wel kijken of hij dezelfde antwoorden geeft als dat hij jouw vriendin heeft gegeven.

Het is natuurlijk wel een lastig dilemma. Want stel dat dit waar is? Ik zou daarom ook voorzichtig te werk gaan en het niet recht op de man af vragen. Zoiets kan natuurlijk heel hard aankomen bij diegene.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:49

Jawel, maar achter zijn rug om twijfels hebben ook, als hij daar achter komt. 't Is inderdaad een lastige situatie. Ik weet niet zo goed wat ik zou doen. Heb je ook niet veel aan, sorry.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:04

Abacab schreef:
Ook hier op het forum zijn er wel meer mensen geweest die een ernstige terminale ziekte veinsden. ze genieten van alle aandacht rondom hun ellende. En op zich is dat natuurlijk al heel erg ziek.

In de psychologie noemen we het het syndroom van Munchhausen.

Met de mensen hier op Bokt die zich hieraan schuldig hebben gemaakt is het allemaal niet zo goed afgelopen. Ik weet dat 1 Bokker zichzelf van het leven heeft beroofd.

Dus als het idd allemaal gelogen is, realiseer je dan hoe ziek en ongelukkig die mensen zijn met hun eigen leven.

Mja, dit verhaal neigt er wel naar.
Ik zou zijn mams via FB wat vragen, dan weet je het zeker.
Óf hij heeft Munchhausen óf echt kanker.
En met dat antwoord kan je hem verder steunen; lijkt mij wel zo eerlijk voor alle partijen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 00:36

Ik sta wel een beetje versteld van wat mensen hier adviseren om te weten
te komen of hij liegt. Artsen opbellen? Hrm bij het ziekenhuis opwachten? Schijnheilig een bos bloemen naar zijn ouders brengen?

En waarom? Omdat hij niet ziek toont? Een kennis van ons (26) had een enorme tumor in zijn hoofd, jaren lang ziek geweest. Erg ziek. En nu net overleden. Toch zag je niet dat hij zo ziek was..
Ik begrijp dat je twijfels hebt TS. Maar pas er alsjeblieft mee op.

Quote van Nickyu, die zelf de strijd verloor:

Citaat:
vaak ook de opmerking gekregen "je ziet er helemaal niet zo ziek uit"
en hoe vind jij dat ik er dan uit had moeten zien ?
mensen schijnen alleen het doemscenario in hun "kan niet" klopt niet bij het beeld wat ze hebben
of hun beeld nu realistisch is of niet

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 00:45

Maar toch zien veel mensen er na een aantsl chemo's niet beter uit en gaan dan zeker weten niet meer uit etc. Tenminste, ik ken niemand die nog vrolijk een hele avond gaat stappen. Ook al zag mijn vriendin, met hersentumor, er niet ziek uit dat kon ze echt niet hoor..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 01:08

Daar hebben sommige wel een punt. Mijn tante is 12 jaar geleden overleden aan kanker. Bij haar is het echt heel snel gegaan, omdat de ziekte al flink huisgehouden had in haar lichaam voor er ook maar een enkel symptoom van enige ziekte te voorschijn kwam.
Ze moet al enige jaren (waarschijnlijk) ernstig ziek zijn geweest, maar was niks aan haar te zien en ze had ook nergens last van. Tot dus op een dag zij voor de wasmachine stond om een was te draaien en ze ineens totaal niet meer wist hoe die werkte.
Gelukkig zag zij direct in dat dit foute boel was en is direct naar de ha gegaan. Die haar onmiddellijk doorverwees naar het ziekenhuis. Daar kwam dus het slechte nieuws; mijn tante had een hersentumor, longkanker, levertumor en uitzaaingen in bijna al haar organen. Ze was direct ten dode opgeschreven. Ene dag nog zo gezond als een vis (althans zo voelde het dan toch), een paar dagen later bleek ze terminaal te zijn. Half juni ontdekt en 4 september van hetzelfde jaar nog overleden. Uiteraard zag je toen wel dat ze dood en doodziek was, maar tot die dag dat ze bij dr wasmachine stond was er niks aan de hand en was er niks aan dr te zien.
Hoewel...achteraf waren er wel een paar symptomen zichtbaar; ze was bv wel wat afgevallen de laatste paar maanden voor de diagnose, en ook was ze iets bleker dan we van dr gewoon waren. Maar beide waren niet in zo'n mate dat er alarmbellen gingen rinkelen.

Dus ja idd ga niet alleen af op hoe hij er uitziet

als kanttekening wel, dat de meesten (en daar mogen ze blij om zijn want dan heb je tenminste een fighting chance) niet zoals mijn tante zijn en de meesten wel eerder klachten krijgen. En eenmaal de behandeling zie je toch vaak wel een verandering; in ieder geval voor diegenen die close zijn met de patient. Maar iedereen is anders; bij de een is het heel subtiel, de ander verliest een hoop gewicht en of word kaal