Wat mag/mocht jij van je ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:35

Ik mag eigenlijk best veel, ik drink soms wel eens een borrel met mijn moeder en zus. Op feestjes mag ik ook wel drank, als ze er maar niet bij is mag ik doen wat ik wil.
Roken heb ik gedaan maar daar ben ik mee gestopt omdat mijn conditie er zo erg van verslechterde, dat vond ik zo erg dat ik er mee gestopt ben.
Mijn moeder vond het jammer maar ze kon het me niet verbieden want ze doet het zelf ook :)

Als mijn moeder er achterkomt dat ik drugs gebruik mag ik direct vertrekken. Vind mijn moeder gewoon not done

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:39

ik ben zelf 14 en ga nooit op stap,
ben ook geen brave puber, maar heb nog nooit aan de alcohol of drugs gezeten.
aantal van mijn leeftijds genoten wel.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:42

Ik mag van de drie dingen niks. Maar ik hoef het ook helemaal niet...
Roken: Gewoon smerig, je vervuild je longen er mee en 't is ook nog eens hartstikke duur. Ik kan ook echt niet tegen rooklucht, dat stinkt zo verschrikkelijk :').
Alcohol: Ook niet, maar dat hoef ik ook niet. Ik ben nog maar 13 dus ik wacht nog maar een tijd af. Vind het ook nou niet echt een must :').
En ik ga niet mijn leven kapot maken met drugs. Ik snap ook niet waarom die dingen bestaan.

Ik hoef alle drie niet. En het mag ook niet. En dat snap ik helemaal :D.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:43

Wat ik mocht? Goede vraag, ik deed altijd maar wat :+ Toen ik 15 was mocht ik gaan stappen en verder is mij nooit verteld of ik wel of niet mocht drinken, idem dito voor drugs en alcohol.
Alle drie uitgeprobeerd, sommige iets langer dan gepland maar ondertussen drink ik hoogstens 1 keer per maand en gebruik ik geen drugs en rook ik ook niet.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:44

Ik mocht eigenlijk ook wel alles, maar liever niet...
Roken, sjah mijn vader rookt ook dus als ik het zou doen zou hij er eigenlijk niks op mogen zeggen. Nu heb ik het een 3x geprobeerd maar vond er niks aan.
Drank, op mijn 14de dronk ik af en toe eens een kriek maar dat was misschien 3x op een jaar. Vanaf dat ik op stap mocht ben ik meer alcohol gaan drinken. Ben 1x echt ziek geweest maar dat was op mijn verjaardag en voor de rest heb ik me altijd netjes gedragen qua alcohol.
Hier ging het onder het motto "doe wat je niet laten kan, het is jouw kater" maar dan krijg je er zo'n paar ogen bij van " maar liever toch maar niet "

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:48

Ik mag zoveel niet :')

Tattoo's, Piercingen (op oorbellen na), drugs, alcohol zou wel een béétje mogen, maar dan ook echt een heel erg klein beetje :+ Als ik ga roken zou ik denk ik een heel groot probleem hebben, ondanks dat mijn vader rookt.. wat hebben we nog meer? :+ Afspreken met mensen die ik via internet ken is ook absoluut een no-go, al begint dat nu een klein beetje bij te trekken heb ik het idee..

Maar aan mij hebben ze opzich wel een makkelijke, ben niet van het uitgaan etc. dus dan valt er al vanalles af wat ze zouden kunnen verbieden :)

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:49

Geen roken, drank, drugs, of zelfs maar koffie.
Mocht ik het? Vast wel, maar nooit enige behoefte gehad. Mijn motto: als het niet lekker ruikt, komt het ook niet in mijn mond.
Enige uitzondering: een heel klein slokje champagne met oud en nieuw een keer. En dat was geen succes. ;-)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:51

Mijn moeder zou 't niet verbieden, maar ook niet stimuleren. Wel heeft ze gezegd, als we zoiets willen proberen met of zonder vrienden dat we het bij haar/ons thuis doen, dan weet ze dat 't 'veilig' spul is voor zover het veilig is en dan is zij d'r als het fout gaat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:55

Pfoe ik mag zo veel...

Ik had altijd vrije toegang tot frisdrank, snoepjes, chips, koekjes etc.
Kreeg gewoon goed te eten hoor thuis, en heb ook helemaal geen kick op verkeerd eten tegenover gezond eten...

Ik mag volgens de wet nog niet drinken dus van mijn ouders ook niet, maar ik heb hier ook geen behoefte aan. Ik mag met oud en nieuw wel champagne. Verder drink is 's avonds een kopje koffie. Ik mag ook energy drink.

Ik mag ook roken, dat doen mijn ouders allebei namelijk. Kreeg het aanbod om mijn eerste dan thuis te doen, dan zou ik een sjekkie krijgen van mijn vader. Die rookt zware brandaris, nee bedankt. Nog nooit een sigaret in mijn mond gehad. Geen behoefte aan.

Ik mag geen tattoo's tot ik 18 ben, ook geen piercings behalve gaatjes maar zelfs die heb ik niet. Ik heb hier allemaal geen behoefte aan. Behalve die tattoo maar ik wacht gewoon tot ik 18 ben of ik het dan nog wil.

Krijg wel rond een uur of half 11 te horen 'Ga je zo naar bed?' maar ik hoef niet mijn telefoon in te leveren oid.

Heb een eigen laptop, vrije toegang.
Vrije toegang tot televisie.

Ik heb nooit echt een tijd gehad dat ik thuis moest zijn, dit schijnt wel bijzonder te zijn. Ik wist dat we rond een uur of 6, half 7 eten (nooit een vaste eettijd gehad) en was dan gewoon thuis...

Heb altijd bij vriendinnetjes mogen slapen.

Heb een meisje (hele goede vriendin van mij nu) leren kennen via internet, kende haar al 8 jaar. Mocht van mijn ouders (alleen) naar een concert en zij had mijn kaartje. Tja of dat verstandig is weet ik niet. Het is goed gekomen. Mag dus ook alleen met de trein etc.
Zij woont in Utrecht, wilde laatst een keer naar haar toe; prima hoor. Zie je vanavond.

Ik hoef ook niet om 10 uur aan het ontbijt te zitten oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:57

Ik ben trouwens niet zo iemand die geen thuis-tijd heeft dus maar om 10 uur binnenkomt... Ik wist gewoon wanneer we ongeveer aten en soms wisten mijn ouders niet eens waar ik uithing. Was meestal gewoon op school met wat vriendinnen na de les nog even kletsen of bij de paardjes.

edit: Ben gek op dit onderwerp _O-

Ik had een vriendinnetje waar ik mee naar de paardjes ging, die moest altijd om half 5 thuis zijn, mocht niet naar binnen met paardenkleren aan en gelijk douchen als ze boven was, 30 minuten laptop op een dag en een uurtje TV.

Ik ergerde me daar dood aan _O- Als er een band op TV was die wij leuk vonden kon ze dat nooit zien want ze had haar uurtje al verspild, als we wilden chatten kon dat nooit want dan waren haar 30 minuten op, we konden nooit een lekkere wandeling maken met de paardjes want dan haalde ze het niet om op tijd thuis te zijn.

We reden samen op de manege en gingen vaak vanaf de paardjes naar de manege voor de les. Ik at dan een patatje op stal en zij heeft zelfs nog een tijd gehad dat ze dan eerst een kwartier thuis was (dus naar de paardjes, naar huis, douchen, omkleden, eten, omkleden, naar de manege, naar huis, douchen, omkleden)

Dat was wel vervelend ook voor haar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:59

Ik mag van mijn ouders niet roken drinken of aan de drugs.
Logisch ben 15 dus hoef dat ook niet. Zelf drink ik afentoe wel wat op een feestje maar dat vinden ze niet zo erg als ik maar niet te veel drink :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:08

Ik lees echt mensen die zó ontzettend weinig mogen. :+ Ik zou niet snappen dat je daar mee om kan gaan. Wat ik bij mezelf merk is dat ze me vooral geen dingen moeten verbieden. Compromissen sluiten, erover praten, uitleg geven etc. werkt in mijn ogen beter. Naast het vertrouwen geven dat we zelf er een beetje op letten, dus de verantwoordelijkheid. Heeft bij mij goed uitgepakt, heb ondertussen al redelijk veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Vind ik dan toch zelf. ;)

Mijn telefoon moeten ze niet afpakken, zelfde over mijn internettijden etc. :Y) Geef me het vertrouwen dat ik wijs genoeg ben om daar zelf over te bepalen, laat mij mijn eigen fouten maken etc. Uitgaan is nog niet (echt) bij mij aan de orde. Maar heel veel problemen zullen er niet ontstaan denk ik zo. Goede compromissen maken vind ik erg belangrijk eigenlijk.
Qua internet is er vroeger érg veel op gehamerd dat ik bepaalde sites beter niet kan bezoeken, niet zomaar dingen op van het internet moet downloaden. Niet zomaar mensen mijn gegevens geven als telefoonnummer, naam + achternaam etc. Dat doe ik dus ook niet, omdat het er zo ingehamerd is. :) Wel op een fatsoenlijke manier, waardoor ik er nu zelf ook genoeg op let. Ondertussen hebben ze zeker genoeg vertrouwen, wat ik ook zeker niet wil schenden. ;)

Qua roken, drinken en drugs.. In mijn familie roken er wel een paar mensen, ook in mijn omgeving. Maar zelf heb ik er ondertussen nogal een grote afkeer aan over gehouden. :+ De meeste mensen ruiken niet fris, zien er ondertussen niet meer zo fris uit (wat oudere mensen) en dat heb ik liever gewoon écht niet. Ondertussen zijn er wel mensen bij mij uit de klas die roken, maar echt de neiging om het ook een keer te proberen heb ik niet. Drugs krijgen waarschijnlijk ook niet echt een warm welkom. Maar ook dat ben ik niet van plan te gebruiken. :P

Drinken. Af en toe vraag ik om een klein slokje van de wijn, wat ik dan ook krijg. Maar gadver, ik vind het nou niet bepaald lekker. Dus of ik snel meer dan een paar slokken zou nemen, nee. :Y) Wat er ook wordt gezegd, eerste keer thuis drinken. Dan weet je wat er met je gebeurd. Ik zou mezelf trouwens ook echt kapot schamen mocht ik na één glas al dronken op de tafels ronddansen. :+

En qua tijden thuiskomen.. Heel laat is het vaak niet, maar ik geef het altijd aan als ik even naar de stad ben etc. :) Vind dat wel zo netjes om te laten weten, dan hoeven ze zich niet onnodig bezorgd te maken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:14

Ohh ik weet nog wel een leuke :Y) Ik moet om 10 uur in bed liggen.. ik vind het echt onzin, ga wel naar bed als ik dat wel, als ik dan de volgende dag moe ben is dat mijn probleem.. Nu neem ik mijn telefoon maar mee naar bed omdat ik om 10 uur echt nog niet kan slapen..

van tijden etc. zijn ze wel makkelijk, mijn moeder weet ook nooit hoe laat mijn vader thuis komt dus het eten is toch altijd laat, en anders dan gooi ik het maar in de magnetron :+

In de paarden zijn ze dan wel weer soepel, mag al jaren gewoon alleen buiten rijden, daar doen ze dan weer niet moeilijk over :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:20

10 uur is toch ook geen tijd := Dan lig je zo lang te draaien in bed dat je uiteindelijk korter of helemaal niet slaapt. :+

Deetjeeuh, dat heb ik inderdaad ook :') Als iets niet mag zal ik het niet juist wel doen, maar ik trek me er ook niks van aan. Kan zelf wel bedenken wat wel of niet kan. Mijn 2e middelbare school vond ik net een jeugdgevangenis. Heb me er nooit wat van aangetrokken en straffen heb ik nooit uitgezeten, kom zeg. :+ Bij het woord "moeten" blokkeer ik en dat gaat niet eens bewust.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:27

Ja precies, dat zeg ik dus ook steeds maar dat geloven ze niet _O- Rek het nu altijd maar zo lang mogelijk, een aantal maanden geleden als ik dat deed mocht ik dus gewoon niet paardrijden :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:28

Nies_
Precies dat. :') Zodra je me als een echt, onverantwoord kind ga behandelen zal ik me ook zo gedragen. :+
Nee, ik ga niet meteen mijn hele leven 'verpesten'. Maar ik vind gewoon dat je iemand een beetje vrijheid mag geven, pas als diegene de mist in lijkt te gaan hoef je in te grijpen. Natuurlijk niet wachten tot het te laat is. Er gewoon duidelijk je mening over geven, vertellen wat er kan gebeuren en waarom je het liever niet hebt, naast erover praten, werkt stukken beter. :P

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:32

Mijn ouders verbieden het niet, maar we hebben wel afspraken gemaakt. Zij betalen onze rijbewijzen & wij roken niet. Roken we wel, moeten we het terugbetalen. Tja, die kans laat je niet schieten natuurlijk :D

Drinken doe ik van mezelf niet, wil mijn hersencellen nog even sparen :+, maar daar doen ze, zolang we niet straal bezopen zijn, niet moeilijk over.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:31

Vanaf mijn 16e (bijna 10 jaar geleden) mocht ik alles van mijn ouders, zij vertrouwden erop dat ik geen gekke dingen zou doen. Dat is ook nooit gebeurd.
Ik kreeg nooit een tijd mee hoe laat ik thuis moest zijn, ook hier weer gevalletje vertrouwen, ze wisten dat ik geen gekke dingen zou doen. En wanneer ik toch ervoor koos om niet thuis te slapen, liet ik dat op tijd weten en was dit nooit een probleem. :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:50

Ik mocht ook alles.. ben nu 21 en heb nog nooit gerookt of geblowt of weet ik veel wat dan ook.. ook geen drugs. Wel dronken geweest. :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:00

Nies_ schreef:
10 uur is toch ook geen tijd := Dan lig je zo lang te draaien in bed dat je uiteindelijk korter of helemaal niet slaapt. :+
.

Tijdens school moet ik om half tien naar bed :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:02

Hoe vroeg moet je dan op? :P

Ik kan om 10 uur echt niet slapen hoor :') Meestal lukt dat rond 11 uur pas, en dan slik ik al melatonine :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:03

@pinda_dipje, mooi verwoord! Heel fijn dat dit zo bij jou heeft uitgepakt. Persoonlijk denk ik dat dit voor mij alleen maar voor verwarring had gezorgd. Wij als gezin vonden drugs etc zo verschrikkelijk slecht (in nabije omgeving meegemaakt). Waardoor ik het heel gek had gevonden als mijn moeder zoiets oke had gevonden. Ik denk dat jouw tactiek best kan werken alleen niet bij een persoon zoals ik ;) Ik ben heel zwart/wit en wordt dankzij vriend langzaam een beetje grijs. Ik vind/vond zwart/wit heerlijk overzichtelijk :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:05

Ik mocht alles en heb daardoor niets stoms gedaan, want wat gewoon mag is helemaal niet leuk... :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:05

Bij mij was het rond mijn 16e gewoon, rond 10 half 11 naar boven, en als je dan gaat slapen/lezen/computeren maakte niks uit, zolang ik maar stil was :')

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:38

Leuk topic!
Bij ons zijn er niet echt afspraken :') Vroeger wel wat afspraken: geen tv voor 17.00 uur, maximaal 1 keer in de week een paar chipjes, maximaal een uur computeren (toen was ik al iets ouder, toen ik klein was was er nog weinig te beleven op een computer, windows 95 :+ ) en dat was het wel.

Hoe laat ik thuis ben van een avond stappen maakt niet uit, zolang ik maar niet alleen naar huis hoef. Alleen naar huis moeten is gelukkig nooit voorgekomen, er zijn altijd wel vrienden of vrienden van vrienden die even mee fietsen :) (best chill om veel mannelijke vrienden te hebben, haha!).

Drinken doe/deed ik met mate, mijn ouders vinden het best. Ik ben nooit dronken geweest of zelfs maar aangeschoten (ik kan erg goed tegen alcohol). Ik wil mijn hersencellen ook graag heel houden. Ik dronk eigenlijk alleen wat op verjaardagen of met uitgaan. Dat was dan rosébier, Captain cola (Captain Morgan rum met cola :9 ), Passoa (met sinaasappelsap, niet puur), Malibucola, of andere mixjes. Heel af en toe wat wijn, maar de meeste wijn lust ik niet :P Nu drink ik niet meer ivm medicijngebruik. Ik mis het op zich niet heel erg, want thuis dronk ik toch nooit, maar met uitgaan vind ik het altijd wel lekker. Ik merk overigens vaak dat mensen drinken om stoer te doen, niet omdat ze het lekker vinden, dat vind ik altijd zo dom :')

Roken vind ik verschrikkelijk goor. Doe ik dus ook niet.
Drugs... Ook niet (nja, medicijnen :+). Ik vind het alleen echt zó raar dat sommige mensen zeggen 'ja, ik rook, maar drugs doe ik echt niet hoor! Dan moet je echt diep zinken!' Hoe hypocriet wil je het hebben :+ Als je rookt ben je net zo goed een verslaafde als wanneer je verslaafd bent aan drugs. Roken zien veel mensen niet als verslaving, ook caffeïneverslavingen of eetverslavingen worden vaak niet als verslaving gezien (of het wordt ontkend), maar kom je aan drugs? Dan ben je een vieze, diep gezonken, trieste junk (ok, even een overdrijving misschien, maar mijn punt is duidelijk zo :p). Ik vind het zo verschrikkelijk dat mensen zo neerkijken op drugsverslaafden, terwijl nicotine-/eet-/caffeïneverslaafden als 'gelijke' worden behandeld. Mensen moeten daar echt eens mee stoppen. Een junk is niet minder dan dat jij bent. Een drugsverslaafde is een mens met een verslaving, zoals er zovelen zijn.
Zo. Dat moest ik even kwijt. Reageer alsjeblieft niet met 'maar drugs zijn slecht voor je, etc.', dat is common sense. Alle vormen van verslaving zijn slecht voor je. Maar bekijk bijvoorbeeld eens rokerslongen van binnen (ja, dat heb ik gedaan :+ )... dan zul je zien dat roken niet minder slecht is dan drugs.

Ik heb dus een best vrije opvoeding gehad, werkt prima voor mij :) Als mijn ouders strenger waren geweest had ik waarschijnlijk een minder brave puber geworden :+ Ik heb nog steeds een aversie tegen het woord 'moeten', onbewust ga ik dan op slot. Mijn ouders waren/zijn alleen wat overbezorgd, maar verder geweldig :D

Edit: mijn ouders dwongen me zelfs om uit te gaan toen ik 15 was, ik wilde helemaal niet :') Maar nu vind ik het toch wel heel leuk om met vrienden te chillen in het rockcafé :D
Edit 2: tattoos vinden mijn ouders vreselijk, die hebben ze dan ook verboden tot mijn 18e. Laat ik sommige tattoos nou juist prachtig vinden :') Ik heb er nog geen, maar ik zit er wel aan te denken.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 17-04-14 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt