Wie heeft er ook een eigen plek op de bank.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Re: Wie heeft er ook een eigen plek op de bank.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:23

Juist Raveltje dat heeft ook met respect te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:25

Ik weet niet beter dan dat mijn moeder een vaste plek heeft. En als ik drinken pak, dan neem ik gelijk voor de rest mee. Heel normaal in mijn ogen.

Maar goed ik schaam mij vaak zat voor mijn leeftijdsgenoten. Ben nogal ouderwets opgevoed. Ik had gewoon te luisteren.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:29

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:30

Ik heb ook mijn eigen bank. We hebben er twee en zijn met 3 mensen thuis. Mijn zus heeft haar bank waar ze languit op ligt als we tv kijken, ik of mijn moeder ligt op de ander.Ik ben 's avonds bijna nooit thuis ivm werk, mijn moeder is het weekend altijd weg, dus dat komt mooi uit.
Als we wel met z'n drieen thuis zijn zit mijn moeder meestal bij mijn zus op de bank (zij wil perse de leuning rechts en dan kan ze de tv beter zien op die bank).
Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn moeder op te laten schuiven als zij op de bank zit. Ze doet al zoveel, dan mag zij van mij kiezen waar ze zit. Bovendien is het haar huis en haar bank ;) . Ik zou uit huis moeten zijn, dus ik mag niet klagen, haha!

Ook doen wij altijd een rondje koffie. Of ik er nou 1 of twee kopjes onder zet... Dat hebben we niet echt te horen gekregen in de opvoeding, dat doen we gewoon. Krijgen er ook waardering voor, dus dat is gewoon motiverend. Als mama weg is geweest en ik heb stofgezogen dan laat ze altijd duidelijk weten dat ze dat tof vindt, en krijg ik een kop koffie als 'beloning'. niet dat ik hem anders niet zou krijgen hoor ;)
Maar bij ons gaat dat gewoon heel soepel, is altijd zo geweest. Wij hebben nooit echt veel last gehad van een puberteit. Was ook weinig ruimte voor. Mijn ouders gingen net scheiden toen ik 13 was, en ik voelde heel erg de drang om mijn moeder te steunen en niet lastig te zijn. Ze had het al moeilijk genoeg.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:32

Britta31 schreef:
Wat is er toch met de pubers van nu.Ze willen niets,maar verlangen wel alles.Ze hebben zelf geen cent maar willen dat pap en mam alles betaald enz.Maar er iets voor terug doen ho maar.Want daar hebben ze geen zin in.En ouders hebben zelf voor kinderen gekozen dus moeten die alles maar voor ons doen.Zo werkt het bij ons niet.En mijn dochters zijn geen gratis werkvolk hoor.Maar iets meer waardering zou wel leuk zijn.Dit is mijn mening en ik probeer onze dochters zo op te voeden dat ze ook dingen voor andere mensen doen zonder er iets voor terug te willen hebben.

Huh snap ik niet? Krijgen ze geen zakgeld ofzo? Ik had op die leeftijd een tientje in de maand, en moest ik cadeautjes voor vriendinnetjes enzo kopen (soms werd er wat bij geschoten)

En komop ts, de oudste is 13, dan ZIJN ze nog afhankelijk van het geld van de ouders, dat terug doen komt later wel. Je kan dit stimuleren door Afentoe aan te geven van 'ik hou van je/ ik geef om je' dan krijg je als ouder ook meer terug :j

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:39

hier in huis heeft iedereen een vast plekje soms zitten we anders maar er is niemand die er een probleem van maakt!
TS mijn ouders doen ook veel voor me en ik vrijweinig voor hun maar mijn ouders zeggen altijd tegen mij je bent nu nog kind dus geniet er maar van. natuurlijk doe ik kleine klusjes zoals de vaatwasser leeg ruimen etc. Maar als mijn ouders tegen mij hadden gezegt ik doe zoveel voor jou dus doe ook maar wat terug dan had ik gezegt stik erin, misschien hard maar hun zouden mij het gevoel dat ik niet belangrijk ben. en respect geld voor iedereen in mijn ogen voor zowel de ouders als het kind!

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:43

Hier hebben mijn man en ik ook ons eigen plekje op de bank,hadden mijn en ook zijn ouders vroeger en nu nog.Hier word er ook niet over gezeurd ofzo,behalve dat de meiden het hier wel een leuk moment vinden om te gaan stoeien met hun pa als hij op zijn plekje wil gaan zitten :D .

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:44

Respect krijg je, dat kan je niet afdwingen.
Ik denk dat TS het ook meer met een knipoog bedoelde.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:47

Hier heeft niemand een vaste plek in huis....nou ja..je eigen bed/kamer natuurlijk. :+

Maar verder is het een grote stoelendans hier.
Eigen plekken doen we niet aan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:49

Enkel over het eigen plekje onderdeel:

Ik kom uit een groot gezin (7 kids).
Wij hadden een 3-zits bank en 2 enkele zetels.
Mijn moeder lag languit op de 3-zitsbank, vader aan de andere kant met moeders voeten op schoot en enkel als paps niet thuis was mocht de eerste die de woonkamer binnenkwam moeders voetjes op schoot nemen :D
(op eigen keuze, niks fijner dan dicht bij mams zijn :) Nu nog steeds als ik bij mams op bezoek ga heb ik zoooo graag haar voeten op schoot, dan voel ik me terug piepjong :j )

2 andere kinderen mochten dan onderling vechten voor de 2 enkele zetels en al de rest zat gewoon gezellig met de billen op de grond :)

Nu, enkele jaren later, ben ik zelf gehuwd en hebben we een GIGANTISCHE hoekzetel.
Ik lig vaak in het hoekje, lekker knus met een dekentje, maar als manlief daar dan eens ligt, nestel ik me gewoon gezellig tegen hem aan :)

Als ik dan ééééééécht zin heb om mij in dat hoekje te nestelen, dan schuift hij met veel plezier een beetje opzij en nestelt zich er gewoon gezellig bij :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:54

Mijn ouders hebben al zo lang ik mij kan heugen een eigen plek op de bank. Daar worden wij dan ook weggestuurd wanneer zij daar willen zitten. De overige drie plekken hebben we onderling uitgevochten. Doordat wij al jaren op die plekken zitten is dat ook ons 'eigen' plekje geworden en wordt deze ook vrijgemaakt wanneer de 'eigenaar' van dat plekje wil gaan zitten.

Voor de eettafel geldt hetzelfde, al hebben mijn ouders dat voor ons ingedeeld. De jongste van ons zit het dichtst bij mijn moeder, daarna het middelste zusje en ik als oudste zit daar het verste weg. Heel vroeger is dat zo ingedeeld uit handigheid (kon mijn moeder helpen/ingrijpen bij het eten) en het is gewoon zo gebleven. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld, maar ben dan ook niet anders gewend.
Er wordt overigens ook nooit ruzie om gemaakt als we eens op een andere plek zitten.
We hebben gewoon (ondertussen) allemaal een andere voorkeursplek :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:55

minikatje schreef:
sheldon's video

Daar moest ik ook meteen aan denken. :')

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:01

Hier ook een eigen plekje, en daar worden ze ook vanaf gebalanjourd :D
En zo hebben ze allemaal een eigen plekje geclaimd hihihihi

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:09

Mijn plekje is ook mijn moeder haar plekje.
Kijken we beide tv, dan zitten we beide op dat hoekje gepropt.
Is gelukkig wel een breed stuk van de hoekbank anders had het nooit gepast. :')

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:13

Ja ook hier een eigen plekje op de bank :)
Mijn man heeft vaak de 2-zit's en ik de 3-zit's rechts in het hoekje :)
M'n zoontje van bijna 3 pikt wel eens mijn plekje maar ach dat moet kunnen toch :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:15

We hebben grote L bank, ik mag links in een hoekje met mijn benen gestrekt over de bank en mijn vriend zit rechts met zijn benen gestrekt over het L stuk. Altijd zo, vind het op zijn plek niet lekker zitten. :')

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:28

Raveltje schreef:
Het gaat niet alleen om je "eigen plekje" maar ook het respect naar je ouders toe.. Mijn vader had zijn eigen stoel, dit claimde of dwong hij echt niet af, maar gewoon omdat het mijn vader was en er altijd zat, stond je op als je in zijn stoel zat..

En over het kopje koffie, is niets mis mee om je kinderen bij te brengen dat de wereld niet alleen om hun draait, dat ze best wel eens iets voor paps of mams terug mogen doen.

Mijn dochter draaide gewoon mee in het huishouden, niks met afdwingen te maken of dat ik te lui was om iets in het huishouden te doen, maar gewoon ze iets meer bewust maken van het feit dat het leven een geven en nemen is.

Meedraaien in het huishouden heb ik ook altijd gedaan, ieder zijn eigen klusjes en die deed je ook gewoon, maar nooit 'omdat ik al dit dit en dit gedaan heb moet jij dit nu voor mij doen' Gewoon omdat ik geleerd heb dat we samen wonen en samen "verantwoordelijk" zijn. Zo wilde ik een pony, prima, maar zelf voor zorgen (met hulp natuurlijk als 8 jarige) Maar als mijn mama mij naar de bioscoop bracht oid, kreeg ik echt niet een week later te horen. Pak drinken voor mij, want ik heb je vorige week ook weggebracht. Dat zou ik als 12 jarige echt niet doen, je bent dan wel een kind, maar daar kan je nog steeds dingen aan vragen ipv eisen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:34

Hier zijn geen eigen plekjes. Op gestaan plaats vergaan. Dat is hier heel erg. Iedereen wil in de stoel zitten dus zodra iemand een mater bij de stoel vandaan is keert de volgende zijn kont er in.

We hebben 2 banken en 2 stoelen, plek zat en wie eerst komt eerst maalt :P

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:40

Britta31 schreef:
Wat is er toch met de pubers van nu.Ze willen niets,maar verlangen wel alles.Ze hebben zelf geen cent maar willen dat pap en mam alles betaald enz.Maar er iets voor terug doen ho maar.Want daar hebben ze geen zin in.En ouders hebben zelf voor kinderen gekozen dus moeten die alles maar voor ons doen.Zo werkt het bij ons niet.En mijn dochters zijn geen gratis werkvolk hoor.Maar iets meer waardering zou wel leuk zijn.Dit is mijn mening en ik probeer onze dochters zo op te voeden dat ze ook dingen voor andere mensen doen zonder er iets voor terug te willen hebben.

Excuseer mij? Dit vind ik toch niet zo'n vriendelijke opmerking, om alle jongeren over 1 kam te scheren. Mijn ouders geven me heel veel en soms kun je me een beetje verwend noemen, maar meestal betaal ik toch alles wat ik wil zelf, ookal willen zij het betalen. Ook trakteer ik hun regelmatig eens op iets of breng ik zomaar af en toe bijvoorbeeld mijn moeders favoriete chocolade mee. Sinds mijn broer en zus het huis uit zijn hoef ik minder te helpen, maar als ze het me vragen ga ik echt niet zitten zeuren en meestal begin ik zelf gewoon aan de tafel af te zetten.
Ik vind dat je best een beetje mag nadenken voordat je alle jongeren over 1 kam scheert. Er zijn er genoeg zoals jij ze beschrijft, maar ook genoeg zoals ik ze beschrijf. :j

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:45

Als ik en mijn moeder alleen thuis zijn, heb ik gewoon de bank voor mij zelf... Ze heeft een eigen stoel.
Ik kan dus kiezen waar ik wil liggen. Soms riep ik de honden, lekker warm :D

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:48

Depende schreef:
Raveltje schreef:
Het gaat niet alleen om je "eigen plekje" maar ook het respect naar je ouders toe.. Mijn vader had zijn eigen stoel, dit claimde of dwong hij echt niet af, maar gewoon omdat het mijn vader was en er altijd zat, stond je op als je in zijn stoel zat..

En over het kopje koffie, is niets mis mee om je kinderen bij te brengen dat de wereld niet alleen om hun draait, dat ze best wel eens iets voor paps of mams terug mogen doen.

Mijn dochter draaide gewoon mee in het huishouden, niks met afdwingen te maken of dat ik te lui was om iets in het huishouden te doen, maar gewoon ze iets meer bewust maken van het feit dat het leven een geven en nemen is.

Meedraaien in het huishouden heb ik ook altijd gedaan, ieder zijn eigen klusjes en die deed je ook gewoon, maar nooit 'omdat ik al dit dit en dit gedaan heb moet jij dit nu voor mij doen' Gewoon omdat ik geleerd heb dat we samen wonen en samen "verantwoordelijk" zijn. Zo wilde ik een pony, prima, maar zelf voor zorgen (met hulp natuurlijk als 8 jarige) Maar als mijn mama mij naar de bioscoop bracht oid, kreeg ik echt niet een week later te horen. Pak drinken voor mij, want ik heb je vorige week ook weggebracht. Dat zou ik als 12 jarige echt niet doen, je bent dan wel een kind, maar daar kan je nog steeds dingen aan vragen ipv eisen.

Dat is ook zo... maar ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik echt wel eens zei, nou ik heb dit en dat gedaan vandaag, zet jij eens een lekker koppie koffie voor je moeder :D Soms ook wel eens fijn om verwend te worden...

Als ik al de dingen tegen mijn dochter moest gebruiken die ik ooit voor haar gedaan heb, dan is ze wel tot aan haar pensioen het sloofje van mij hoor :j :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:03

Hier word er allemaal niet moeilijk over gedaan, m'n zus zit altijd in dezelfde stoel en mijn ouders en ik zitten altijd zomaar ergens :P Alleen op 't moment heb ik wel even een vast plekje, want dat is de enige plek waar een voetenbank tussen de tafel & bank in past, want m'n knieën kunnen nu niet lang krom zitten :P

Ik zou trouwens niet bepaald blij zijn als ik zou lezen dat m'n moeder zo over mij zou praten := Als het hier is van je MOET koffie halen, kun je het ook echt vergeten hoor := m'n zus en ik maken eigenlijk altijd voor elkaar drinken en mijn ouders voor hun en vaak ook meteen voor ons, maar zodra er iets geëist word ga ik echt niks halen/maken hoor := als er daarintegen iemand zwaar hijgend binnen komt en vraagt of ik even koffie zou willen maken of dit/dat geven doe ik dat echt wel :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:18

Vaste plek op de bank, prima. Dat heb ik zelf ook :D . Daar hebben ze dan dikke pech mee. Mama's plek en klaar. Dat ze nu ook op die plek willen zitten en gaan zitten is vooral - tenminste dat denk ik - om jouw gezag te ondermijnen, niet omdat ze daar zo graag willen zitten.

Maar verder... Dat kopje koffie.. En dat jij alles voor ze doet maar ze blijkbaar niets terugdoen... Ja, dat ligt toch aan hoe jij je kinderen hebt opgevoed..

Je zegt dat je alles voor ze doet, dat ze ook geen klusjes in huis hoeven te doen etc. Als jij wil dat je kinderen meer doen in het huis, laat ze dat dan ook doen. Maak anders een schema. De één doet de afwas, de ander stofzuigt etc. Zal waarschijnlijk wel wat weerstand krijgen in het begin, maar na een paar weken is het normale kost.

Kinderen ergens heen rijden, dan heb ik altijd zo iets van, dat is een kleine moeite. Als iets niet bereikbaar is op de fiets en lastig met het OV, dan kunnen ze eigenlijk niet zoveel. Dan vind ik ook dat jij als ouder ze wel ergens kan afzetten en ophalen.

Maar is het prima te doen met de fiets of kunnen ze de bus pakken en ik zou geen zin hebben om ze heen te rijden, dan zou ik dat ook niet met die tegenzin doen. Dan is het gewoon nee, want anders gaat het irritatie bij jezelf opwekken. "Moet ik dit en dat weer doen, blabla," irritatie, boosheid... Terwijl je het zelf doet. Je hoeft ze niet naar de stad te brengen. Zij vragen, jij zegt zelf ja. Dat doe jij je zelf aan. Je had ook nee kunnen zeggen. Dus die irritatie is op je kinderen is helemaal niet logisch.

Verder, als je dochter in de keuken chocomelk aan het maken is en ze neemt niets voor je mee of vraagt niet of jullie ook wat willen, vraag haar zelf dan. "Ow, ik zie dat je chocomelk maakt, wil je ook wat voor mij maken?" Als ze daar nee op zeggen, dan mag je best gaan eisen, want dat is gewoon onrespectvol. Maar ik ga er eigenlijk niet vanuit dat het doorsnee kind daar nee op zegt. Dat hoor je gewoon niet te doen.. En doen ze dat wel, heb je ze niet goed opgevoed.

Ook met de bank. Als ze er wel op zitten, dan eerst vragen, mag ik daar zitten, want daar zit ik het liefste en kijken hoe ze reageren.

Eerst vragen en dan mag je best eisen (zolang het redelijk is) dat ze iets doen. Iets wat gewoon normaal is om te doen als jij daarom vraagt, dan horen ze dat gewoon te doen omdat het 1) haast geen moeite is en 2) ze het zouden moeten doen uit respect en liefde voor jouw.

Andersom, als jij in de keuken bent en je maakt iets, moet je ook hun vragen of ze iets willen. Het goede voorbeeld geven.

Of als jij op dat plekje zit en één van je kinderen vraagt of ze daar eens een avond mag zitten, dat je dat af en toe ook even doet. Mits het netjes gevraagd word.

Dan zie ik het probleem niet zo.

Geven en nemen.

Ik heb ook mijn plekje op de bank. Mijn huisgenoten weten dat dondergoed en gaat uit zichzelf daar eigenlijk al niet zitten. Ik heb ze dat nooit gevraagd of afgedwongen. Dat doen ze gewoon omdat ze weten dat ik daar graag zit. Soms zit er wel eens iemand als ik binnenkom, want het is een fijn plekje, maar die ga ik daar echt niet weg jagen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:36

Mijn vader heeft zijn eigen stoel, ik zit rechts op de bank, mijn vriend ernaast en mijn mama links :j
Maar koffie zetten ze zelf, ik doe het huishouden namelijk grotendeels :Y)

Maar op de bank wisselen we wel eens van plek, maar ga je op m'n vaders stoel zitten, dan gaat 'ie gewoon bovenop je zitten :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:41

Eigen plek doen wij niet aan bij ons thuis, ik heb wel een lievelingsplekje op de bank maar het is geen probleem als een ander daar wil of gaat zitten. Toen ik nog thuis woonde hadden we ook geen vaste tafelschikking of eigen plekje op de bank. Ik vind het juist wel leuk dat je de dingen eens van een andere kant kan bekijken :j .