Ik voel me zo'n zeikerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:36

En in sommige gezinnen is dat nou eenmaal anders en MOET je werken voor je eigen geld.

muntdrop

Re: Ik voel me zo'n zeikerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:49

Sinds wanneer ben je ook al verwend als je minder wilt werken? :')

Op mijn 16e werkte ik maar max. 9 uur per week naast mijn vwo en had dan genoeg geld om leuke dingen te doen en zelfs geld over om te sparen. Goed ik had geen hele dure hobby, maar meer werken was dus ook niet perse nodig.

Als de ts gewoon tevreden is met het geld wat ze dan verdient is er toch helemaal niks mis mee? Ik had het pas verwend gevonden als ze had gezegd, "ik wil minder werken en mijn ouders vullen dat bedrag maar aan". Als ts minder wilt werken en tevreden is dat ze dan ook minder verdient, zie ik echt geen probleem hoor.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:56

Mja, maar als je wilt werken, dan vind ik wel dat er ook een stuk minder gezeurd mag worden. Je kunt nu eenmaal niet alles krijgen wat je wilt, TS moet leren beter te overleggen met haar leidinggevende. Volgensmij is dan al een groot stuk irritatie weg.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:01

Ts kom op zeg! Je moet altijd het nuttige met het aangename combineren. Zoek dan een leuk baantje waar je met plezier naar toe gaat. Waar leuke jongens werken om mee te flirten :D . En waar je ook nog eens kan lachen.
Ik werkte op m'n 16e op de markt als groenteboer en heb daar een wereld tijd gehad. De dagen waren lang van 6:30 tot 18:00 en een half uurtje pauze. Soms heel koud en soms heel nat. Maar nooit saai. Na het werk nog een drankje en gelijk je geld in de zak. :=
Misschien is het supermarkt werk gewoon niet zo geschikt voor je of een andere functie in de supermarkt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:08

_San87_ schreef:
Mja, maar als je wilt werken, dan vind ik wel dat er ook een stuk minder gezeurd mag worden. Je kunt nu eenmaal niet alles krijgen wat je wilt, TS moet leren beter te overleggen met haar leidinggevende. Volgensmij is dan al een groot stuk irritatie weg.

Joh ik vind het wel meevallen met het gezeur. Bij ons ook genoeg mensen die niet veel willen werken of bepaalde tijden niet, is gewoon prima. Voor mijn werkgever maakt het toch niet uit of hij cassiere a of cassiere b inroosterd. Zolang je verder maar gewoon je werk goed doet.

Sommige mensen reageren alsof de ts allemaal onuitvoerbare eisen stelt. Maar bij de ah waar ik werk zie ik nog wel gekkere dingen voorbij komen :').

En soms wil je gewoon even lekker zeuren, mag dat ook niet meer als puber?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:20

Tsja, ik vind het heel dubbel.
Ik snap jouw standpunt dat je tijd wilt hebben om leuke dingen te doen maar ik snap ook dat mensen vinden dat je een beetje zeurt, als je werkt horen daar nu eenmaal verplichtingen bij.

Als ik voor mezelf zou kijken, zou ik eerst eens een lijstje maken met wat wil ik en wat kan ik, dus waar liggen mijn prioriteiten.
1. Ik neem aan school, dat is (dacht ik) 33 uur in de week
2. Huiswerk (geen idee, maar laten we zeggen) 5 uur in de week
3. Je woont bij je moeder, welke taken doe je daar en hoe veel tijd kosten die, laten we zeggen 7 uur in de week
4. Je werk kost ongeveer 16 uur als ik het goed begrijp?

Dan zit ik met "verplichtingen" op zo'n 61 uur in de week.

Zouden er dus nog zeker zo'n 40/50 uur overblijven voor leuke dingen zoals een bezoek aan je vader/zusje, uitgaan, shoppen, film, een goed boek, whatever.....

Ik denk dat je eigenlijk moet kijken wat je na school- en (t)huiswerk nog wil en kan werken.
Wil je gelijk uit school iets doen, wil je weekenden werken, wil je (on)regelmatig werken?
Dan zou ik eens kijken of dit werk wel bij jou past.
Zeg je je ja, dan zou ik een gesprek aan gaan met de nieuwe leidinggevende of een brief neerleggen met de vraag of het mogelijk is tegenmoet te komen aan de wens om vaste uren te krijgen.
Denk dat je nu veel beren op de weg ziet, die er niet zijn. Zoek uit wie de leidinggevende is (wordt) en ga een gesprek aan. Dan is het voor beide partijen duidelijk en zal de irritatie aan jouw kant hopelijk verdwijnen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:25

sallandval schreef:
Poeh, maak je borst maar nat... als je dit al zwaar wordt zal het HBO met daarnaast een baantje al helemaal voelen als de hel.

Nou precies. 7 uur achter elkaar werken de max? Dan staat je nog wat te wachten later in het werkende leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:30

Wat een niveau weer. Wie was het zieligst op zijn zestiende.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:37

Amaris schreef:
sallandval schreef:
Poeh, maak je borst maar nat... als je dit al zwaar wordt zal het HBO met daarnaast een baantje al helemaal voelen als de hel.

Nou precies. 7 uur achter elkaar werken de max? Dan staat je nog wat te wachten later in het werkende leven.

Alsof de gemiddelde puber op zijn 16e al klaar is voor het werkende leven, kom op he :').

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:40

Meid wees blij dat je werkt hebt..
Ik ben al eenige tijd werkeloos moet wel mn rekeningen betalen..
En zou er heel veel voor over hebben om jou uurtjes te mogen werken..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:49

japielover schreef:
Meid wees blij dat je werkt hebt..
Ik ben al eenige tijd werkeloos moet wel mn rekeningen betalen..
En zou er heel veel voor over hebben om jou uurtjes te mogen werken..

Sneu voor jou maar jij bent volwassen ts is 16.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:05

Ik snap wel dat je niet WILT werken hoor, heb ook vaak geen zin. Maar ik doe het wel, om precies te zijn 36 uur in de week. Daarnaast heb ik een paard, een huishouden, ga ik 3 keer in de week naar de sportschool, spreek met vrienden af in t weekend (doordeweeks geen tijd voor) en probeer vriendlief tevreden te houden. Druk? Ja, hartstikke. En soms zou ik ook wel willen dat ik minder uren kon werken. Maar dan moet mijn paard weg. Of kan ik niet meer uit eten en daar hou ik ook van. Het is keuzes maken en kijken wat je in kunt leveren. Maar goed, ik ben wel een aantal jaren ouder inmiddels.

Als jij meer tijd voor jezelf nodig hebt kan dat natuurlijk, maar je kunt niet van een werkgever verwachten dat hij steeds het rooster voor je aanpast. Ik denk dus wel dat je voor jezelf moet gaan kiezen of je wel of niet wilt werken en hoeveel en dit goed overleggen met je werkgever. Je bent nog hartstikke jong dus mogelijk snapt hij je probleem.

Ik heb tijdens mijn studie altijd in de horeca gewerkt en kreeg gewoon een week van tevoren mijn rooster. Als ik een keer Echt een dag niet kon, dan kon ik dat aangeven, maar in principe hoorde je je wel aan het rooster te houden. Vaak niet leuk, want het gaat ten koste van leuke dingen doen en daar heb ik geregeld onwijs van gebaald. Maar het levert geld op ipv dat het geld kost en heb er ook nog eens een hele lieve, fijne vriendin aan overgehouden:)
Laatst bijgewerkt door danoesje op 14-04-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:05

Dit is echt 'de kindjes in afrika hebben helemaal geen eten dus zeur niet dat je geen spruitjes lust' niveau :+ Omdat iemand anders het slechter heeft, mag TS niet zeuren?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:31

Marit schreef:
Dit is echt 'de kindjes in afrika hebben helemaal geen eten dus zeur niet dat je geen spruitjes lust' niveau :+ Omdat iemand anders het slechter heeft, mag TS niet zeuren?

Maar dat is toch niet de insteek van iedereen? De meesten, althans zo lees ik het, proberen ts er op te wijzen dat het zo nou eenmaal gaat in het leven. Ts begint aan een werkend bestaan en moet daarin nog alles leren. Dus ook dat je je in een bedrijf moet voegen. Maar ook moet ze leren wat past bij mij en wat vind ik belangrijk in het werk. Is dit baantje wat voor mij en wanneer niet waarom dan niet. En ook moet ze leren: wat past dan wel bij mij. Misschien is zij reuze geschikt om op te passen. Dat is werk waarbij je in overleg bepaald of je kan of niet. Of is werken in een klein persoonlijk bedrijf meer iets voor haar. Dan zie je vaak dat jou vrije dag echt gevolgen heeft voor het team. In een grote supermarkt plannen ze gewoon een van de reserves in.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:59

muntdrop schreef:
Amaris schreef:

Alsof de gemiddelde puber op zijn 16e al klaar is voor het werkende leven, kom op he :').

EUSJ! Zou ik daarom misschien het woordje 'later' hebben gebruikt? :)*

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:01

Amaris schreef:
muntdrop schreef:

EUSJ! Zou ik daarom misschien het woordje 'later' hebben gebruikt? :)*

Wat is het probleem dan? :') ze zegt toch dat ze NU niet meer dan 7 uur achter elkaar wilt werken. :) genoeg mensen die op hun 16e helemaal niet werken, of ook minder, gaan die het ook allemaal niet redden dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:06

Ik blijf het suf vinden. Acht uurtjes werken, komop waar hebben we het over... Als ze er nu al zo'n moeite mee heeft... het wordt alleen maar moeilijker in het leven, niet makkelijker.

Maar goed, misschien draait ze straks op haar 20e met veel plezier overuur na overuur... wie zal het zeggen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:15

Meggie_x schreef:
[***] schreef:
Ik weet niet of ik er over heen heb gelezen, maar TS zit je nog op school?
Ik ben ook 16 en doe nu havo 4 en daarnaast werk ik donderdag/vrijdag en zaterdag van 5 tot 10/11, ik kan je zeggen dat het niet altijd leuk is. Je hebt school, huiswerk thuis en dan ook nog werk, en dan lijkt het soms alsof je helemaal geen tijd voor jezelf hebt. Echter is het eenmaal niet anders, iedereen moet werken. Ik zit soms ook wel eens te zeuren, maar daarna zeg ik altijd tegen mezelf dat ik blij moet zijn dat ik werk heb. Probeer de positieve kant te zien, je verdient geld en als je aardige collega's hebt dan is het vaak ook gezellig! Werken is echt niet zo erg als het lijkt. Probeer je er over heen te zetten. Nu de vakantie eraan komt moet ik waarschijnlijk veel avonden gaan werken in mijn vakantie, maar als ik ga zeuren, tsja dan worden ze op het werk ook niet blij van me. Natuurlijk doe je liever dingen met vrienden en heb je het liefst zo veel mogelijk tijd voor jezelf, maar als je niet werkt heb je ook geen geld. En dan houd het allemaal snel op. Een nieuwe baan vinden is nu ook niet zo makkelijk.
Wat is overigens de reden dat je niet meer dan 7 uur op een dag wil werken?

Ik doe net als jou 4 havo.

Onze pauzes zijn heel vervelend. Dan heb ik om half 2 al mijn halfuur pauze en om 6 uur heb ik mijn kwartier. Als je werkt van 12- 20. En dat vind ik gewoon vervelend.

Heb ik dan zoveel pauze of jij zo weinig..?
Als ik 8 uur werk heb ik 1,5 uur pauze. Laatst moest ik van 12 tot 8, had om 2 uur een half uur en om 5 een uur. Die dag was zó om..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:22

Amaris schreef:
Ik blijf het suf vinden. Acht uurtjes werken, komop waar hebben we het over... Als ze er nu al zo'n moeite mee heeft... het wordt alleen maar moeilijker in het leven, niet makkelijker.

Maar goed, misschien draait ze straks op haar 20e met veel plezier overuur na overuur... wie zal het zeggen?

Of wie weet vind ze straks een prima part-time baan van 5 uur per dag :) Niet iedereen maakt de keuze om fulltime te werken.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:29

Ik ben allang blij dat niet iedereen van 16 zo veel wil werken, anders zou er namelijk al helemaal niet genoeg werk zijn :')

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:11

SuperAssie schreef:
Als ik 8 uur werk heb ik 1,5 uur pauze. Laatst moest ik van 12 tot 8, had om 2 uur een half uur en om 5 een uur. Die dag was zó om..

Dan heb jij heel veel pauze. Als ik werk van 12 tot 8 heb ik in totaal een half uur pauze, als het rustig is mag ik om 3 uur een kwartiertje maar niet altijd. Een uur voor avondeten is echt heel erg luxe, dat heb ik nog nergens mee gemaakt. Heb ook nog nooit langer dan 10 min/kwartiertje koffiepauze gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:18

Ik begrijp dat je nu alleen maar in het weekend werkt? Dus vrijdagavond, zaterdag en soms ook zondag?

Ik kan mij best voorstellen als dat elke week is, dat je dat niet zo leuk vind....vraag of dat om de week kan, dan heb je vrije weekenden om wat leuks te doen en de andere week in de week zelf werken...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:18

Ik werk van 8-18 met een half uurtje tussen 12-1 ;) ligt idd ook aan t soort bedrijf!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:28

Marit schreef:
SuperAssie schreef:

Dan heb jij heel veel pauze. Als ik werk van 12 tot 8 heb ik in totaal een half uur pauze, als het rustig is mag ik om 3 uur een kwartiertje maar niet altijd. Een uur voor avondeten is echt heel erg luxe, dat heb ik nog nergens mee gemaakt. Heb ook nog nooit langer dan 10 min/kwartiertje koffiepauze gehad.

Bij ons kreeg je altijd als je 4 uur of meer werkte 15 min pauze, en vanaf 8 uur of meer 15 min en 30 min. Als je 12 uur of meer werkt krijg je nog meer, maar weet niet of er dan 15 of 30 min bijkomen, heb nooit zo lang gewerkt. Maar dit was dus bij een albert heijn. Zal denk ik ook wel per zaak verschillen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:30

Ik snap eigenlijk wel dat zo'n bedrijf niet aan al die roosterwensen gaat voldoen. Hoeveel mensen werken daar van jouw leeftijd? Als die allemaal speciale wensen/ activiteiten hebben wordt roosters maken wel heel ingewikkeld. Voor die 12 uurtjes per week kun je je toch best aanpassen aan je werk ipv andersom? Werk is nu eenmaal niet altijd leuk, maar ook een kwestie van aanpassen. Dat is nu eenmaal de realiteit en op de leeftijd van 16 moet je een beetje realiteit best aankunnen vind.
Net als 'maar' 7 uur willen werken... Wat maken die 2 uurtjes nou nog uit als je nou eenmaal wordt ingeroosterd? Ik vind de kassa fysiek nou ook niet zo intensief werkt (ja zelf ook achter een kassa gezeten) dat je er doodmoe van wordt en daarna niks meer kunt doen.

Ik vind dat je nog van geluk kan spreken dat je contract verlengd is. Overal waar ik gewerkt heb hoefde je dit niet te proberen hoor, dan was je ontslagen. Al die grote bedrijven kunnen echt niet rekening houden met alles wat elk parttime medewerker voor wensen heeft qua werktijden, dan is het einde zoek denk ik.

Ik werkte op die leeftijd in de horeca, soms meer dan twintig uur per week, en het vwo. Ik had geeneens pauze, tenzij ik van 10 uur tot 2 uur savonds moest, dan mocht een keer twintig minuten avondeten. Voor pauze was gewoon geen tijd voor de rest. Af en toe snel wat eten en drinken, maar als t druk werd had je pech gehad. Vond je dat niks? Voor jou tien anderen...

Ik vind 16 een leeftijd waarop je best een beetje verantwoordelijkheid kan tonen en mag leren dat het leven niet altijd gaat zoals je het wilt. Leuke dingen doen kost vaak geld en voor dat geld zul je misschien weer dingen moeten doen die je minder leuk vindt, dus ja ik vind je best een zeikerd.