Waarom dit misbruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:46

Dit is dislectie volgens internet, ik weet niet of het klopt want heb het zelf niet :P
Afbeelding

JenW

Re: Waarom dit misbruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 23:08

Ik zelf ben ook pas getest in het 1ste leerjaar van de middelbare, dit omdat de basisschool steekproeven had gedaan, en ik der niet tussen zat.
Bij mij viel het toen nog niet zo veel op omdat ik mij aardig kon verschuilen bij andere leerlingen :P

Dat plaatje in bij mij wel een beetje te vergelijken ja, alleen staat het hier stil.
Bij mij lijkt het af en toe echt te bewegen.

Spoiler:
of ik zie ze vliegen :+

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:10

lijkt er wel op. alleen bij mij draien alle letter vaak om i.p.v scheef. p word q. en dan heel erg door elkaar.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:22

JenW schreef:
Hallo bokkers!
Nu vraag ik mij af waarom?!

Waarom willen mensen niet meer geholpen worden door het erop wijzen dat ze een fout hebben gemaakt?
Het lijkt er soms op dat mensen het gewoon willen hebben, omdat ze dan toch voorgelezen worden tijdens toetsen, niet meer gecorrigeerd worden..

:o

Puur gemakzucht.
Het valt op dat mensen met ernstige dyslexie correctere teksten plaatsen als de twijfelgevallen, die zo`n stempeltje wel makkelijk vinden. En ja, daarvan worden de ernstige gevallen de dupe, want die worden niet meer serieus genomen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:45

wumdydumpy schreef:
Klopt ik ben dan ook één van de weinige die zegt dat hij gewoon bijwerklessen moet volgen en dat we niet gelijk dit moeten roepen. Daarnaast is vaak ook het handschrift dusdanig onleesbaar dat het ook maar op dyslexie wordt gegooid i.p.v. de fijne motoriek te oefenen.

Klopt yasmijntje had er zo overheen gelezen.

Ik weet dat ik wel een aantal jaar bijles hebmoeten volgen. Toen bij mij add werd vastgesteld en voor mijn motoriek naar een speciale kinesist of wat het ook was.
Voelde me er wel slecht bij ... ik zag altijd kleine kinderen in de wachtzaal en nooit iemand van mijn leeftijd :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 06:05

CaPrIoLe`79 schreef:
JenW schreef:
Hallo bokkers!
Nu vraag ik mij af waarom?!

Waarom willen mensen niet meer geholpen worden door het erop wijzen dat ze een fout hebben gemaakt?
Het lijkt er soms op dat mensen het gewoon willen hebben, omdat ze dan toch voorgelezen worden tijdens toetsen, niet meer gecorrigeerd worden..

:o

Puur gemakzucht.
Het valt op dat mensen met ernstige dyslexie correctere teksten plaatsen als de twijfelgevallen, die zo`n stempeltje wel makkelijk vinden. En ja, daarvan worden de ernstige gevallen de dupe, want die worden niet meer serieus genomen.

Dat heb ik inderdaad ook al vaker gezien..
En het zonde daarvan is, dan worden vaak de mensen die daar zo gemakkelijk in zijn geholpen met allerlei dingen terwijl de echte dyslect moet wachten omdat hij of zij een betere tekst kon maken, ook al is het mer behulp van de spelling controle!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:10

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 06:16

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:36

Die eerste dat ze over de pagina vliegen heb ik alleen als ik echt heel erg moe ben.
Maar die 2de komt wel bekend voor, net zoals totaal andere woorden lezen dan er staan… :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:44

Hoe zouden die mensen het zien die beweren dyslexie te hebben? :=

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:30

Die 2e komt me wel bekend voor. Ik kan zelf dan wel behoorlijk goed lezen met dyslexie. Het wil niet zeggen dat alle mensen met dyslexie niet kunnen lezen EN schrijven x'D. Maar ik zelf lees een paar woorden uit een zin en vorm dan zelf de zin. Ik heb begrepen dat meer mensen met dyslexie dat doen, de simpele woordjes zo als 'de, het, en, een, die, wij, te enz word vaak overheen gelezen en kunnen er dus foutjes ontstaan tijdens het lezen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:44

Dat heb ik juist niet, ik lees eerder alles woord voor woord.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:51

Vooral als ik hardop moet voorlezen laat ik woorden weg en voeg ik eigen woorden toe. Vooral het rijtje wat Gydja opnoemd komt hier veel terug. In stilte lezen heb ik dat minder, maar dan kan ik op mijn gemak iets nog een keer langzaam nalezen, met hardop voorlezen heb je geen 2de kans.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:16

Als ik dit allemaal zie en lees, blijf ik het niet snappen waarom mensen dyslexie zouden willen..

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:35

Gydja schreef:
Die 2e komt me wel bekend voor. Ik kan zelf dan wel behoorlijk goed lezen met dyslexie. Het wil niet zeggen dat alle mensen met dyslexie niet kunnen lezen EN schrijven x'D. Maar ik zelf lees een paar woorden uit een zin en vorm dan zelf de zin. Ik heb begrepen dat meer mensen met dyslexie dat doen, de simpele woordjes zo als 'de, het, en, een, die, wij, te enz word vaak overheen gelezen en kunnen er dus foutjes ontstaan tijdens het lezen.

prcies dit. ik ben ook een beeldenken en bij mij lichten op een een of andere manier de belangrijke woorden op. heel vreemd zeggen mensen die ik het dn vertel. maar zo lees ik dus heel erg vlot.

heb op de basischool een toets moeten doen hoe snel ik las. (groep 6) ik was op ahcternaam nummer 25 op de klassesnlijst en iedereen moets naar voren om dan bij de juf het zelfde stukje tekst te lezen. en ik ging dus iedere keer heeel goed luisteren. en op het moment dat ik moest had ik de tesk al 24 keer gehoord. en deed alsof ik las maar eigelijk raterlde ik de uit mijn hooft geleerde tekst zo op. en ik was daardoor de snelste van de hele klas. wat voede ik mij toen trost haha.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:35

Gydja schreef:

prcies dit. ik ben ook een beeldenken en bij mij lichten op een een of andere manier de belangrijke woorden op. heel vreemd zeggen mensen die ik het dn vertel. maar zo lees ik dus heel erg vlot.

heb op de basischool een toets moeten doen hoe snel ik las. (groep 6) ik was op ahcternaam nummer 25 op de klassesnlijst en iedereen moets naar voren om dan bij de juf het zelfde stukje tekst te lezen. en ik ging dus iedere keer heeel goed luisteren. en op het moment dat ik moest had ik de tesk al 24 keer gehoord. en deed alsof ik las maar eigelijk raterlde ik de uit mijn hooft geleerde tekst zo op. en ik was daardoor de snelste van de hele klas. wat voede ik mij toen trost haha.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:41

Dan heb je inderdaad wel erge mazzel! :+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:12

Nou zie ik helemaal dubbel (sorry flauw grapje :+ ).

Maar wat jumerenik zegt is wel waar. Dingen die ik moest voorlezen deed ik het liefst voorbereiden, dan maakte ik minder fouten. Mijn moeder heeft voor een schoolopdracht in haar examen jaar een keer 4 bladzijdes uit een boek letterlijk geciteert. Voorlezen kon ze niet, dus ze heeft met veel oefenen de tekst uit haar hoofd geleerd. Gemene was nog, toen ze de opdracht moest doen ze hem in precipe wel moest voorlezen. Toen kreeg ze een onvoldoende en is ze na de les bij de docent gaan en citeerde ze de hele tekst zo uit haar hoofd. :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 17:45

Haha, das ook nog een optie! :P

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:05

Mijn broertje van 15 gebruikt het als dekmantel.
Hij heeft een laag IQ (licht verstandelijk beperkt) maar zit wel op het VMBO(niveau 1, met rugzakje en hij werkt er keihard aan!), normale vriendjes en ziet er verder goed uit.
Alleen het schrijven.... Wat een afgang soms op Facebook!
Maarja, zet je als 'normale' jongen neer op social media dat je licht verstandelijk beperkt bent en daarom niet goed bent in grammatica? Nee. Dat vind hij te beschamend, en dat kan ik best begrijpen.
Na de 100ste reactie op een van zijn Facebookberichten heeft hij dus op FB gezet dat hij zwaar Dyslexie heeft, en daarom niet normaal typt.
Nu hebben zijn klas/school genootjes begrip, zonder dat ze denken dat hij gek is.

Hij is wel keihard bezig hoor met grammatica!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:39

Sincere, ik snap het wel, maar zouden ze hem niet accepteren als hij gewoon zegt waar het op staat? :) Dislexie is ook een handicap

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 23:40

Ik zou het gewoon uitleggen wat hij moeilijk vind, in plaats maar even te roepen dat hij maar dyslectisch is..

vind dat je dit als ouder niet kan maken, en ook voor het kind zelf lijkt mij dit niet de oplossing.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 08:18

antje_vip schreef:
Sincere, ik snap het wel, maar zouden ze hem niet accepteren als hij gewoon zegt waar het op staat? :) Dislexie is ook een handicap

Dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen... bij goede vrienden misschien niet, maar alles wat daarbuiten valt... zo ken ik een jongen die normaal begaafd is maar autistisch... dus toen die mensen verhuisd waren zei zijn moeder tegen de buren (in goed vertrouwen) dat hun zoon autisme had, en als er ooit problemen waren, konden ze haar even een seintje geven...

Daar maakten die buren van (tegen hun zonen): die buurjongen is een mong**l en als ie raar doet moet je hem maar een klap voor zijn b*k geven... -O-

Dus ja, ik begrijp die broer wel, dat hij niets daarover meldt... helaas.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:18

hannah41 schreef:
Ik zie het ook steeds vaker terug, zeker op forums en dergelijke. Iets waar ik me inderdaad best wel aan kan storen, maar ik vraag me ook af waarom? Mensen die op die manier typen neem ik ook niet echt serieus namelijk. Het is ook zo'n slap excuus, mensen met dyslexie kunnen voor zo ver ik weet namelijk best hoofdletters typen. Dan heb ik het vooral over dit soort berichten:

Citaat:
hAalo ikku ging vandag Naar me paarje toe

En als je er dan wat van zegt, krijg je te horen dat je er vooral niks van mag zeggen omdat ze dyslexie hebben :=

Maar goed, vervelend dat jij wel echt last van dyslexie hebt!

Mijn vriend zou die zin dus ook zo typen terwijl die toch echt dyslexi heeft.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:29

Ik heb geen verstand van dyslexie, weet niet zo goed wat nou wel of niet dyslectisch is.
Als iemand 'ik zij dat ik ging paardrijden' en 'ik wordt' typt, is dat door dyslexie of gewoon een gebrek aan Nederlandse kennis?