Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:19

Tooske schreef:
Ik woon nog thuis ben 28 en heb nog nooit kostgeld te hoeven betalen.
Ik heb 2 paarden werk 25-30 uur en kom zo met alle kosten van de paarden auto ziektekosten nog maar net uit per maand.

Zou je niet lekker op jezelf willen wonen?
28 jaar is al best oud om nog thuis te wonen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:19

ukje schreef:
vuurneon schreef:
Op kamers is ook een optie. Al heb je dan alsnog niet alles voor jezelf.

Nee voor mij niet, zeker in een huis met meerdere studenten. Heb bijvoorbeeld mijn nachtrust best wel hard nodig, zeker als ik een hele dag intensief aan de bak zou moeten. Heb een keer proefgeslapen in een huis waar ze midden in de nacht de muziek even lekker aan gingen zetten , was gelijk klaar wakker. Dan wil je mij de volgende dag echt niet meemaken.

Dus omdat één studentenhuis niet beviel schrijf je ze allemaal bij voorbaat af? Apart.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:20

ukje schreef:
Nee voor mij niet, zeker in een huis met meerdere studenten. Heb bijvoorbeeld mijn nachtrust best wel hard nodig, zeker als ik een hele dag intensief aan de bak zou moeten.
Dan maar betalen om je ouders als rustige medebewoners te hebben :D

Ik heb 6 jaar op kamers gewoond in twee studentenwoningen met 3 medebewoners en met goede nachtrust :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:35

tamary schreef:
Chawi schreef:
24 en nog thuis wonen en dan ook nog zeuren over kostgeld...pfffff, echt hè.

Wachttijd huurhuis in de randstad is zo 5-8 jaar. Dan is met 24 nog thuis zitten niet zo gek (inschrijven is vanaf 18)

Hier zo iemand die net sinds een maand uit huis is. Word 25 jaar dit jaar en woon in de randstad. heb geluk gehad met deze woning :+ veel mensen hebben pas tegen hun 28e hun eerste woning hier. Of je moet op kamers gaan maar dat is niet voor iedereen weggelegt :) Ik zou daar echt niet op mijn plek zitten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 02:14

ukje schreef:
vuurneon schreef:
Op kamers is ook een optie. Al heb je dan alsnog niet alles voor jezelf.

Nee voor mij niet, zeker in een huis met meerdere studenten. Heb bijvoorbeeld mijn nachtrust best wel hard nodig, zeker als ik een hele dag intensief aan de bak zou moeten. Heb een keer proefgeslapen in een huis waar ze midden in de nacht de muziek even lekker aan gingen zetten , was gelijk klaar wakker. Dan wil je mij de volgende dag echt niet meemaken.

Tja, dan zul je je moeten schikken naar de wensen van je ouders....

Ik zou trouwens geen kostgeld vragen aan mijn kinderen, denk ik. Zeker weten doe ik het niet, mijn oudste is bijna zeventien, dus hier speelt dat nog niet, maar het idee geld te vragen aan mijn kinderen stuit me tegen de borst. Ik zeg juist altijd dat ze op onze grond maar een huis moeten bouwen zodat ze in de buurt blijven :D .

Urbanus

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 02:42

Je bent 24 en je moet mee op vakanties en uitstapjes? Buiten dat ik kostgeld betalen echt onzin vind tenzij je ouders het hard nodig hebben, vind ik dit geen gezonde situatie.

Ga op kamers, er zijn heus wel plekken waar je gewoon rustig zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 06:31

Hm, laat ik het voorop stellen dat ik het echt heel raar vind dat iemand van 20+ uberhaupt nog thuis woont of wil wonen. Komop, je bent volwassen, ga lekker op eigen benen staan!
Verder vind ik kostgeld echt onzin. Als ik dat zou moeten betalen zou ik 100x liever uit huis gaan :) Een studentenkamer vinden is prima te doen, en het is heus niet zo dat je daar altijd geluidsoverlast hebt. Sterker nog, ik heb nooit last van m'n huisgenoten gehad.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:34

Weet je, omdat ik nog studeerde toen ik ons huis kocht, heb ik nooit kostgeld hoeven te betalen. Dat was bij mijn moeder de regel: zolang je nog studeert (en al die lasten zelf draagt), hoef je geen kostgeld te betalen.
Maar toen kocht ik een huis en ging fulltime werken. Alles dus zelf betalen. Er bleef na alle vaste lasten een flintertje salaris over. Waar ik dus niet mee uit kwam. ... gevolg was dat ik al snel Tot mijn nek rood stond.
Had Ik dus maar geleerd hoe het was om 80% van mijn inkomen af te dragen. ...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:40

benangelique schreef:
Weet je, omdat ik nog studeerde toen ik ons huis kocht, heb ik nooit kostgeld hoeven te betalen. Dat was bij mijn moeder de regel: zolang je nog studeert (en al die lasten zelf draagt), hoef je geen kostgeld te betalen.
Maar toen kocht ik een huis en ging fulltime werken. Alles dus zelf betalen. Er bleef na alle vaste lasten een flintertje salaris over. Waar ik dus niet mee uit kwam. ... gevolg was dat ik al snel Tot mijn nek rood stond.
Had Ik dus maar geleerd hoe het was om 80% van mijn inkomen af te dragen. ...

Dat heeft niks te maken met kostgeld betalen, eerder met hoe je je geld moet indelen.

Ik heb tot mijn 19 thuis gewoond maar kostgeld betalen hoefde wij nooit. Zou bij ons ook echt nooit gebeuren.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:44

Maar als je nooit te maken hebt gehad met forse vaste lasten, weet je ook niet goed Hoe je je geld in moet delen mi.

overigens moest mijn broer wel kostgeld betalen omdat hij al werkte. Toen hij uit huis ging kreeg hij, volkomen onverwacht, de helft van al het betaalde kostgeld mee

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 07:55

benangelique schreef:
Maar als je nooit te maken hebt gehad met forse vaste lasten, weet je ook niet goed Hoe je je geld in moet delen mi.

overigens moest mijn broer wel kostgeld betalen omdat hij al werkte. Toen hij uit huis ging kreeg hij, volkomen onverwacht, de helft van al het betaalde kostgeld mee

Je eerste zin is precies de reden waarom mijn ouders dit ook willen. Alleen tja ik was werkelijk een beetje in de veronderstelling dat 250 euro hoog is, daarom had ik ook oorspronkelijk dit topic geopend.

Discussies over of ik wel of niet miep over kostgeld etc. ga ik verder niet op in, daar heb ik dit topic niet voor geopend.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:43

ukje schreef:
Je eerste zin is precies de reden waarom mijn ouders dit ook willen. Alleen tja ik was werkelijk een beetje in de veronderstelling dat 250 euro hoog is, daarom had ik ook oorspronkelijk dit topic geopend.

Discussies over of ik wel of niet miep over kostgeld etc. ga ik verder niet op in, daar heb ik dit topic niet voor geopend.

Maar je geeft nog steeds erg weinig informatie om een duidelijk antwoord te kunnen geven :)
Je geeft aan dat je niet werkt, niet studeert en wel 500 euro in de maand verdient? Kun je niet (meer) gaan werken en meer verdienen? Wil je op korte termijn weer studeren en verandert je situatie dan weer? Willen je ouders dat je ook kostgeld gaat betalen als je weer gaat studeren?

Voor een redelijke berekening van het kostgeld zou je alle vaste lasten voor het huishouden bij elkaar op moeten tellen en daarna verdelen (delen door 3, verdelen naar rato inkomen of gewoon een vast percentage). In het document van het nibud staat het helemaal toegelicht: http://www.nibud.nl/fileadmin/user_uplo ... d_2014.pdf

Vaste lasten:
-huur/hypotheek en servicekosten
-gas, water en elektriciteit
-heffingen van gemeente en waterschap
-telefoon, kabel en internet
-boodschappen

Als je deze kosten bij elkaar optelt en door drie personen deelt kom je waarschijnlijk op een veel hoger bedrag uit dan €250 per maand. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat je ouders een hoge huur/hypotheek hebben. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen in de berekening dat jij voor de huur/hypotheek een klein percentage betaalt, maar dat je de overige lasten wel evenredig door drie personen deelt.

In principe is €250 dus geen gek bedrag :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:46

Als mijn kind zou werken en nog inwonend is dan zou ik wel verwachten dat ze haar eigen ziektekostenverzekering betaalt vanaf 18 jaar. En de benzine voor haar autootje en haar kleding etc.

Maar apart nog kostgeld vragen voor eten en inwoning zou ik nooit doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:49

benangelique schreef:

Tuurlijk wel. Ik heb dat probleem nog nooit gehad hoor. Kan zeer goed met geld omgaan en heb nooit kostgeld hoeven betalen. Heb goed kunnen sparen waardoor we een lage hypotheek konden nemen. Dat hadden mijn ouders liever dan dat ik geld aan hun gaf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:50

verootjoo schreef:
Tuurlijk wel. Ik heb dat probleem nog nooit gehad hoor. Kan zeer goed met geld omgaan en heb nooit kostgeld hoeven betalen. Heb goed kunnen sparen waardoor we een lage hypotheek konden nemen. Dat hadden mijn ouders liever dan dat ik geld aan hun gaf.

Inderdaad. Hier hetzelfde. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:29

Rowdine schreef:
Hm, laat ik het voorop stellen dat ik het echt heel raar vind dat iemand van 20+ uberhaupt nog thuis woont of wil wonen. Komop, je bent volwassen, ga lekker op eigen benen staan!

Waarom zou dat moéten als je een bepaalde leeftijd hebt :? . Niet iedereen is even ver op zijn 20ste hoor..sommige zijn nog gewoon erg onvolwassen en kunnen gewoon nog niet op hun eigen benen staan, sommige studeren nog en hebben gewoon geen inkomen...ben ik toch blij met mijn ouders die niet van het type zijn "welja, nu ben je 25, maak dat je het huis uitbent in het eerste beste krot dat je kan betalen want je bent nu eenmaal 'oud'", maar "Kwanyin, zorg dat je na je studies een stabiel inkomen hebt, blijf nog liever een jaartje langer thuis en spaar goed, en koop dan een kleine degelijke woning tegen een nette lening". Zij zouden het enorm zonde vinden als ik zodra ik afgestudeerd was maar uit huis was getrokken om een piepklein appartementje te gaan huren (àls ik dat al zou krijgen zonder vast werk), want dat vinden ze juist weggooien van je geld. Hun eerste zorg is dat ik goed terecht kom, niet dat ik zo snel mogelijk het huis uit gekegeld kan worden.

Elke huishouden is anders en je kan nu eenmaal niet oordelen over de manier waarop anderen denken hun kinderen de beste toekomst te geven :n . Alleen uitersten zijn niet gezond, zowel de 35-jarige die nog altijd gratis thuis woont en zijn geld maar uitgeeft zonder het plan ooit maar een beetje zelfstandig te worden, als de 20-jarige die thuis 2/3 van zijn karig loon moet afgeven om er nauwelijks iets voor in de plaats te krijgen. Ik snap die hele discussie die erover moet zijn dan ook niet, alsof iemand die thuis kostgeld moet betalen automatisch beter met zijn geld heeft leren omgaan, of dat een ouder die haar kind geen kostgeld aanrekent automatische een betere ouder is die beter heeft nagedacht toen ze aan kinderen begon.

Suzanne F. schreef:
Als mijn kind zou werken en nog inwonend is dan zou ik wel verwachten dat ze haar eigen ziektekostenverzekering betaalt vanaf 18 jaar. En de benzine voor haar autootje en haar kleding etc.

Maar apart nog kostgeld vragen voor eten en inwoning zou ik nooit doen.

Dat doe ik ook, alle kosten aan mijn auto zijn voor mij en verzekeringen op mijn naam ook. Vind ik ook logisch, is gewoon van mij. En als ik iets uit de winkel moet hebben betaal ik het ook zelf, doe ik ook niet moeilijk als mijn moeder vraagt wat dingen voor haar mee te brengen ook.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:32

tja., wat zou jij kunnen missen? misschien is een spaar/ kostgeld een optie. dat jij bijv. 250 betaald en daarvan 150 voor je ouders is en 100 op een spaarrekening? (vinden ouders vaak een goede optie)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:41

Ik denk dat ik uit zou gaan van de financiele situatie van de ouders.
Mijn man heeft wel kostgeld moeten betalen maar dit hebben ze stiekem voor hem opgespaard ;)
Ik schoot gewoon bij als het nodig was of het nu 100 euro was of mijn volledige loon die maand := Er is door mijn echte ouders nooit profijt van gemaakt. Ik gaf het liever dan dat ik de kroeg mn geld op stond te zuipen maar thuis ze geeneens een biertje hadden op de bank.. En ik zou het zo weer doen, want die momenten dat we alles toch maar weer voor elkaar bokste zijn mij veel dierbaarder dan die paar rotcenten..

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:45

Margee schreef:
Grappig dat al die zo volwassen voelende kinderen, toch vaak ook echt volwassen, het belachelijk vinden dat ze kostgeld moeten betalen. Wel het recht overal zelf over te mogen beslissen, maar niet voor je eigen levensonderhoud willen bijdragen.
Ik heb uit mezelf kostgeld betaald, ik vond het gewoon onfatsoenlijk om alles voor me te laten betalen terwijl ik gewoon een salaris had. Bovendien vond ik het een kick dat ik mijn ouders op die manier het makkelijker kon maken, lekker shoppen met mijn moeder!
Afhankelijk van wat je verdient, kun je best bijdragen in alle kosten. En bovendien ook meehelpen, zeker als alles ook nog eens voor je gedaan wordt. Je boodschappen, je was, je kamer schoonmaken. Beide ouders werken vaak dus samen doen is een stuk fijner.
En dat ge-emmer over dat je toch zelf kinderen wilt, bah..... heb je het zo slecht gehad???
De kosten van kinderen grootbrengen zijn al genoemd, moet je het helemaal uitpersen?

Amen, ik was maar wat blij dat ik eindelijk mee kon betalen!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:52

Ik ben nu 23, betaal sinds mijn ouders gescheiden zijn mee aan boodschappen en internet, toen 100. Toen ik fulltime werkte betaalde ik ook mer aan andere vaste lasten. Betaal nu 300 per maand. Als je gewoon werkt en thuis woont is dat goed te doen en niet meer dan normaal vind ik :-). Zorg verzekering ed betaal ik al vanaf mijn 18e zelf.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:32

Heb hier gelezen dat je vaak 6/7/8 jaar moet WACHTEN op een huurhuis... Dat vind ik pas krom... Kan je dan zelf ook niet zoeken achter een huisje dat je kan huren? Moet je daarvoor speciaal op de overheid wachten --' ?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:44

mohica schreef:
Heb hier gelezen dat je vaak 6/7/8 jaar moet WACHTEN op een huurhuis... Dat vind ik pas krom... Kan je dan zelf ook niet zoeken achter een huisje dat je kan huren? Moet je daarvoor speciaal op de overheid wachten --' ?

Mohica, dat heeft te maken met de prijzen. Sociale huurwoningen (waarvoor je op een wachtlijst staat) kosten tot zo'n 680 euro kale huur. Particuliere huurwoningen (niet van de woningbouw, maar gewoon iemand die een huis verhuurt) staan te huur voor een zelfbepaalde prijs die meestal pas begint bij 680 euro kale huur. Veel mensen kunnen dit niet betalen en moeten dus wachten op de sociale huurwoningen :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:47

Ik heb tot mijn 24e thuis gewoond. Daarna pas kwam ik in aanmerking voor een huurhuis. Ik hoefde niks aan kostgeld te betalen, maar moest wel mijn eigen dingen betalen. Dit was dus zorgverzekering, m'n auto, telefoon en ik haalde af en toe boodschappen. Dit zorgde wel dat ik toen ik een huurhuis kreeg m'n huisje ook leuk kon gaan inrichten. Hoewel ik toen dus alles had kunnen besteden aan onzin ben ik juist altijd aan het sparen. Dat zien mijn ouders ook en ook nu ik op mezelf woon doe ik alles heel erg zuinig aan :+

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:50

ik heb tot mijn 24e thuis gewoond en betaalde toen 250€ per 4 weken (kreeg ook per 4 weken betaald) toen ging ik op mezelf. Na een paar jaar moest ik wegens omstandigheden weer thuis wonen en betaalde ik gewoon weer 250€ per maand tot ik weer opmezelf ging wonen

die 250€ was vrijwillig voor mij

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:51

En gelden die prijzen ook voor appartementen? Hier kost een huis ook gemakkelijk meer dan 700 euro huur hoor, maar een appartement gaat een stuk onder die prijs.