Ir111 schreef:Ik denk het niet, je bent een armoedzaaier en hebt geen cent te makken.
edit: het woord pauper schiet me te binnen. Maar dat is ouderwetser dan armoedzaaier denk ik?
denk het ook

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ir111 schreef:Sammie schreef:En vind ik nu niet echt een 'oud woord', maar dat vind ik ook wel van meerdere woorden die hier voorbij komen.
Eens.
Mijn taalgebruik is vrij oudbollig als ik hier zo lees. Woorden als wanstaltig, bezigen, zulks, voorts gebruik ik regelmatig. Vaak geven zulke woorden net de nuance die 'nodig' is. Maar ik gebruik ze ook gewoon omdat het mooie woorden zijn.
Balsturig moest ik opzoeken, mooi woord.
belle_boef schreef:MissDD schreef:Ik weet niet of ie al genoemd is, maar ik vind "sakkerloot" geweldig
Das toch Sapperloot?
Ir111 schreef:Ik denk het niet, je bent een armoedzaaier en hebt geen cent te makken.
edit: het woord pauper schiet me te binnen. Maar dat is ouderwetser dan armoedzaaier denk ik?
Sammie schreef:Voor pampus liggen kent iedereen toch wel? Misschien niet de reden van de uitdrukking, maar het gezegde toch wel ?
Volgens mij heeft voor pampus liggen meer te maken met de windstilheid en/of eb/vloed waar men op moest wachten. (1 van de 2, men kon dus niet aanmeren ipv niet mogen)
Joolien schreef:Sammie schreef:Voor pampus liggen kent iedereen toch wel? Misschien niet de reden van de uitdrukking, maar het gezegde toch wel ?
Volgens mij heeft voor pampus liggen meer te maken met de windstilheid en/of eb/vloed waar men op moest wachten. (1 van de 2, men kon dus niet aanmeren ipv niet mogen)
Ja dat zou kunnen, maar t schoot me zo ineens te binnen, vind het zo'n leuke uitspraak. Hoor ook niet zoveel mensen meer die t nog gebruiken.
Joolien schreef:Ir111 schreef:Ik denk het niet, je bent een armoedzaaier en hebt geen cent te makken.
Pauper is meer een uitdrukking voor een bepaalde leefomgeving(lage welzijn, daardoor weinig kans van slagen), armoedzaaier is iemand die arm is. Pauper is in Almelo een dingetje in die zin dat wij hier zogenoemde pauperwijken hebben. Er is hier nog duidelijk verschil in welstand en welzijn, evenals normen en waarden.
Sammie schreef:Voor pampus liggen kent iedereen toch wel? Misschien niet de reden van de uitdrukking, maar het gezegde toch wel ?