Wanneer houd het op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gemmeke

Re: Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:25

Jeetje meid wat een mooie update, ik lees hem hier met een big smile op mijn gezicht!

Geniet ervan!
Dikke knuffel

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:25

Helaas, dit keer geen leuke update..

Ik dacht dat het goed met me leek te gaan, school kon ik een jaar over doen en stond even op een laag pitje, had me leven weer een heel eind opgepakt, kon weer genieten van alles en heb een super vriend gevonden die me enorm steunt in alles!
Maar sinds een paar maanden gaat alles weer zoals ervoor, veel te veel ziek op school, nergens geen behoeftes aan, alleen maar depressieve gedachtes, slecht eten, slecht slapen, etc. maar ik heb alleen geen idee waar dit vanaf kan komen, zeker omdat ik me de laatste tijd weer zo goed voelde..

Ik ben hiervoor alweer terug naar de huisarts gegaan, maar kreeg alleen het advies om een nieuwe hobby te gaan zoeken, ik heb duidelijk aan gegeven dat ik wel meer nodig heb dan een leuke nieuwe hobby, maar dat bleek ook niet helemaal door te dringen. Dus hier heb ik ook totaal niks aan, en ik baal hier enorm van omdat ik dacht dat het eindelijk goed zou gaan, maar ik ben eigenlijk gewoon weer terug bij af, en heb echt geen idee wat ik hier tegen moet gaan doen.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:59

Ik heb alleen jouw posts gelezen Schaduw13. Wat mij niet helemaal duidelijk is, loop je bij een psycholoog of bij een psychiater? Ik geloof dat het om een psycholoog gaat?
Als je bij een psycholoog loopt, zou je kunnen vragen of je een doorverwijzing naar een psychiater. Deze kan jou een anti depressiva voorschrijven wat het allemaal net wat minder heftig maakt.
Het is natuurlijk niet leuk om pillen te moeten slikken, maar ik spreek uit eigen ervaring, het is wel fijn dat die pillen bestaan. Het wordt in je hoofd wat minder zwaar en zo kan je fijner aan de problemen gaan werken.

Heel veel sterkte meid, tis allemaal niet niks wat je heb meegemaakt in je korte leven.

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:12

Ik heb daar idd bij gelopen, maar dat heb ik enkele maanden afgesloten omdat het toen zo goed met me ging. En het is ook een hele tijd goed gegaan, maar sinds kort begin ik weer te merken dat alles me weer teveel word, dit heb ik ook duidelijk gemaakt bij de HA en heb ook duidelijk gevraagd of ik hier iets voor kon krijgen, maar het enige wat ik te horen kreeg is dat ik een nieuwe hobby moest zoeken en dat ik positiever moest zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:13

Schaduw13 schreef:
Helaas, dit keer geen leuke update..

(.....)
Maar sinds een paar maanden gaat alles weer zoals ervoor, veel te veel ziek op school, nergens geen behoeftes aan, alleen maar depressieve gedachtes, slecht eten, slecht slapen, etc. maar ik heb alleen geen idee waar dit vanaf kan komen, zeker omdat ik me de laatste tijd weer zo goed voelde..

Ik ben hiervoor alweer terug naar de huisarts gegaan, maar kreeg alleen het advies om een nieuwe hobby te gaan zoeken, ik heb duidelijk aan gegeven dat ik wel meer nodig heb dan een leuke nieuwe hobby, maar dat bleek ook niet helemaal door te dringen. Dus hier heb ik ook totaal niks aan, en ik baal hier enorm van omdat ik dacht dat het eindelijk goed zou gaan, maar ik ben eigenlijk gewoon weer terug bij af, en heb echt geen idee wat ik hier tegen moet gaan doen.

Balen hoor!
....nou kan het aan wel honderd dingen liggen, dus "ga pillen slikken" lijkt me niet zo'n handige tip.
Heb je voor het geld een doorverwijzing nodig van je huisarts? Volgens mij mag een psycholoog ook gewoon mensen in therapie nemen die geen "toestemming" van de huisarts hebben.
Zo ja, dan is helaas je eerste taak om die man of vrouw te overtuigen. Soms reageert iemand pas als je drie of vier keer kort na elkaar langskomt. Soms is zo'n eerste consult ook om uit te testen of jij voldoende hebt aan 'gewoon je zinnen eens verzetten'. (Dat heb je volgens mij gedaan, je zinnen verzet, je leven een mooie wending gegeven - en soms kan het zijn dat er dan bijv toch nog dingen verwerkt moeten worden.)
Is dat idd niet genoeg, het advies van die hobby, dan kunnen gesprekken met een psycholoog zoden aan de dijk zetten.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:24

Janneke2: Ik gaf in mijn post aan dat door medicatie het in je hoofd wat minder zwaar word en je zo fijner aan de problemen kan werken. Dus echt als een hulpmiddel om even het hoofd weer boven water te krijgen en therapie om weer op het droge te klimmen, wanneer je ver genoeg van de kant staat, kan de medicatie weer afgebouwd worden naar nul.

Schaduw13: Ik denk dat het voor jouw heel belangrijk is om weer therapie te volgen en niet totdat je denkt dat het echt goed gaat, maar het liefst voor minimaal een jaar. Ik zit zelf momenteel in dat jaar, ga hard richting het einde en heb gemerkt dat het soms fijn is om dingen te kunnen bespreken met een therapeut.
Ik heb zelf cognitieve gedragstherapie, houdt in dat je manier van denken wordt aangepakt, dat hebben we als eerste gedaan een daarna zijn we naar de oorzaken van de depressie gaan kijken.

Als je vragen hebt, stel ze gerust, hier of per pb, ik ben soort ervaringsdeskundige, alleen heb ik wel andere dingen dan jou doorgemaakt.

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:29

Als eerste gefeliciteerd met je verjaardag! :)

Ik heb alleen een probleem, ik heb echt geen idee waar dit alles weer vandaan komt, ik kan wel een afspraak maken, maar ik denk als ik zeg dat ik klachten heb, maar niet weet waarvan dat ze me ook niet goed kunnen helpen ben ik bang..

En ik weet gewoon dat dit niet goed werkt, toen ik school op een laag pitje heb gezet ben ik enorm veel gaan paardrijden en dingen gaan doen voor afleiding, dit ging ook wel goed, tot ik me weer begon te vervelen of savonds in mn bed lag.. Dan begon alle ellende weer.

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:37

Erg bedankt voor je reactie fleur!

Ik weet alleen niet waar ik die medicatie kan krijgen, aangezien de HA me niet echt verder helpt, en ik niet meer bij een therapeut loop.
Verder heb ik nog wel een vraag, want hoe doe jij dit bijvoorbeeld met werk/school, want ik merk als ik aan mezelf werk dat dit zo veel kracht kost, dat ik dit bijna niet meer op kan brengen voor school. Blijf je toch gewoon door gaan, of zou je hier ook een jaartje rust in kunnen krijgen? (ik weet overigens dat dit wel per persoon verschilt)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:41

Nu heb ik niet heel het topic gelezen maar heb je wel eens bloed laten prikken en met name laten onderzoeken op B12 tekort. Wellicht dat hier ook nog een oorzaak in te vinden is....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:42

Is het niet zo dat een psycholoog juist gaat 'graven' bij wijze van spreken en jullie er dan samen achter kunnen komen waar nu de oorzaak ligt?

Heftig verhaal in ieder geval en jammer dat het eindigt (tot nu toe) met een wat minder leuke update. Sterkte!

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:49

het beste is om bij een psycholoog niks achter te houden, als je dingen achterhoud kan hij/zij je daar niet mee helpen

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:53

Ik heb wel verschillende keren bloed laten prikken (pfeiffer, leukemie, ijzer te kort, etc.) Maar hier is verder niks uitgekomen. En ik eet overigens gewoon gezond, maar een keer extra laten prikken kan nooit kwaad :)

Ik heb wel een intake gesprek gehad, waar we hebben gepraat over de problemen en de mogelijke oorzaken. Hier heb ik toen ook een behandeling voor gekregen, en toen ging alles gewoon goed en is ook een tijdje goed gegaan, maar alles is er weer langzaam terug in geslopen.

Barry: Dit heb ik ook niet gedaan, ik heb gewoon alles eerlijk verteld! :)

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:03

Bij mij "knapte" het op het moment dat er weer een stage periode begon, deze heb ik toen, mede doordat ik toen geen stage kon vinden, (en ik ook niet super actief heb gezocht) niet gelopen. Wel toen direct hulp gezocht, zat begin december bij de huisarts, begin januari bij de therapeut. In eerste instantie naar een psychiater door verwezen zodat ik op 2e lijns kwam, dan word de hele behandeling vergoed (geen idee of dat bij jouw situatie nodig is) maar in de week voor de afspraak met de psychiater kreeg ik er paniekaanvallen bij. Wou eerst zonder medicatie proberen, maar ben echt blij dat ik het toch wel gedaan heb, anders had het allemaal veel langer geduurd. Op het moment dat school weer begon was ik wel nog steeds erg slecht, in de zin van veel moe en erg somber. Scheelde wel dat ik onder mijn niveau bezig was en niet zo heel veel les had in de week, waardoor het enigszins te doen was. Langzaam aan werd het wat beter dankzij de medicatie! Vervolgens kwam de eindstage, ik liep 2 dagen in de week stage en de rest was ik thuis, met de bedoeling aan mijn eindverslag te werken. En heb ik gewoon netjes mijn MBO4 diploma behaald.

Mijn therapeut hamerde en hamert er nog steeds op dat ik wel bezig moet blijven. Van alleen maar thuis zitten word het niet beter namelijk.
Van de zomer heb ik fulltime gewerkt en sinds half augustus zit ik nu op kamers in Nijmegen en ben dus net bezig met een HBO studie. Veel grote veranderingen ineens. Van de zomer dacht ik, het gaat nu zo goed, denk dat de medicatie wel afgebouwd kan worden, totdat ik besefte welke veranderingen er gingen gebeuren, toen bedacht ik me dat het wel zo fijn was om stabiel er doorheen te gaan en niet afbouwend met medicatie.

Nog steeds ben ik best snel moe, maar anti depressiva schijnt nou ook niet echt bekend te staan om de hoeveelheid energie die je er van krijgt, eerder het tegenovergestelde.

Heel verhaal, misschien ook niet allemaal even interessant voor je, maar misschien heb je er ook weer iets aan.

Is het niet mogelijk om met je psycholoog die je behandelde weer contact op te nemen?
Ik geloof dat je tegenwoordig voor een doorverwijzing naar een psychiater dit wel via de HA moet, daarvoor moet je misschien even op je strepen gaan staan. Maar wellicht kan de psycholoog of eventueel een andere therapeut als je daarvoor kiest daarbij helpen.

Een HA kan ook wel anti depressiva voor schrijven, maar kent maar de minimale mogelijkheden, een psychiater weet veel preciezer hoe het allemaal werkt en kan gerichtere medicatie voor schrijven. Zo heb ik anti depressiva met angst remmer, doordat ik die paniekaanvallen heb gehad.

Wat voor school doe je op dit moment? Heel fijn dat ze vorig jaar je de ruimte hebben gegeven om het jaar zonder verder consequenties over te laten doen, maar vraag me af of ze dat nog een keer doen. En het is ook een verschil tussen de middelbare en mbo of hbo.

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 22:22

Ik doe nu MBO en zit sinds kort op kamers.
En ik mag dit jaar idd niet meer over doen, maar ik merk aan mezelf dat ik dit gewoon weg nog niet aan kan..

Mijn vorige mentor ging hier verder wel goed mee om, hij hielp me ook als het moest, maar dit jaar heb ik ook echt een verschrikkelijke mentor die hier echt met 0,0 respect mee om gaat. Ik heb vanaf dag 2 al problemen met haar en dat is die paar weken niet beter op geworden.

En erg bedankt, misschien dat ik hier wat mee kan! :)

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:31

Hebben je geen zorgcoördinator op school rond lopen? Volgens mij heeft iedere school namelijk wel zo'n persoon. Hij/zij zou met je mee kunnen denken hoe je school rond gaat breien dit jaar. Misschien dat je je ouder mentor kan vragen wie dat is, die heeft waarschijnlijk wat meer begrip, begrijp ik van je.

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 22:37

Ik heb wel een vrouw op school lopen waar je, je voor kan inschrijven als je problemen hebt, hier heb ik vorig jaar ook bij gelopen, maar heeft toen niet erg veel geholpen, omdat ik snel genoeg erna naar de psycholoog ben gegaan en daar mee verder ben gegaan.
Ik sta er dit jaar ook voor ingeschreven, dus ik zou er zo heen kunnen als ik wil.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 04:49

Pfff het begon weer toen je weer een vriend had, heb je je ook al op allergie getest? Er zijn namelijk wel vrouwen die allergies zijn voor bepaalde mannelijke sappen.. :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 06:41

Wat een waardeloze HA. Jouw problemen gaan dieper dan vervelen. De oplossing ligt niet bij een nieuwe hobby... Neem anders zelf contact op met een eerstelijns psycholoog. Degene die je al geholpen heeft bijvoorbeeld. Of misschien willen je ouders je hierbij helpen?

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 08:34

Haha nee dit ligt niet aan mijn vriend, we hebben al een tijdje al een relatie en heb daar nooit problemen mee gehad, de klachten zijn begonnen na de eerste weken school.

Hij denkt vooral dat het komt doordat ik minder paardrijd door school dat ik daardoor minder energy heb, terwijl dit echt onzin is, want vorig jaar heb ik ook veel paardgereden om mn hoofd leeg te maken, maar dat heeft ook vrij weinig geholpen.
Ik heb mn moeder ook al ingelicht, maar ik heb verder geen idee of ik weer terug kan naar de oude psycholoog of dat ik een ander moet zoeken en of dat gewoon prima kan zonder doorverwijzing van mijn HA.

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:44

Net een gesprek gehad met school, maar dit heeft niet erg veel geholpen, vorig jaar zou ik extra oefeningen krijgen omdat ik dit jaar overnieuw mocht doen, maar ik zie nog steeds geen extra oefeningen ondanks dat ik dit gemeld heb.
Ook blijven ze maar door gaan over mijn afwezigheid terwijl ik al vaak genoeg gezegd heb dat ik hier moeite mee heb aangezien ik gewoon vaak ziek ben van de stress, vorige week heb ik nog de hele week thuis gezeten omdat ik moest overgeven.. Ik zit echt niet om ieder klein ding thuis, maar als ik moet overgeven, flauwval, migrane heb, etc. dan kan ik gewoon niet naar school en dat lijken ze maar niet te begrijpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:16

Nou - dat gesprek was dus ook een soort van touwtrekken!

Op zich hoort een school wel op te letten of jij aanwezig bent of niet, maar dat is iets waar de school initiatief hoort te nemen.
Klop jij zelf aan, dan mag jouw afwezigheid wel worden 'meegenomen' - mogelijk hebben beide feiten een zelfde oorzaak.

Maar dit klinkt naar een luie school: zij doen niet wat is beloofd, die extra oefeningen EN op het moment dat een mentorgesprek aan de orde is, gaan ze het hebben over een verzuimgesprek.

Mijn tip: neem zelf het initiatief. Zorg goed voor jezelf.
Als jij denkt dat je iets/veel aan een psycholoog kunt hebben: zorg zelf dat die er komt!!!

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 13:49

Ja het is een behoorlijke waardeloze school, ze gebruiken het constant tegen me, ook vorig jaar toen ze zeiden dat ik het rustig aan mocht doen, bleven ze er maar continu op door gaan, dat als ik er niet meer was ze niet verder met mij wilde gaan, terwijl ze een week eerder zeiden van ah joh meid als je dit en dat goed afrond mag je het jaar gewoon over doen. Goed ik ben er toch door gekomen, maar goed gaat het nog niet.

En school doet ook echt helemaal niks voor mij, neem even een voorbeeld, iedere eerste jaars krijgt een kluisje, voor iedereen werd dit geregeld, maar ik moest het zelf regelen (heb ik overigens niet echt een probleem mee), alleen kom ik er na een maand achter dat het alsnog na een hoop heen en weer gestuur dat ik het alsnog bij mijn mentor moet regelen.
Of voorbeeld, vorige week was ik ziek, prima heb me netjes ziek gemeld, hebben hun iets niet goed gedaan waardoor ik op spijbelen stond en hier kwam ik na een weekje pas achter, en ze begonnen al gelijk te dreigen met de schoolinspectie, terwijl het hun fout was!

Maar dit word wss ook mijn laatste jaar hier, ik ga dit jaar nog wel netjes afmaken en aan mezelf werken, in hoop dat ik volgend jaar een frisse nieuwe start kan maken op een betere opleiding :)
En de psycholoog gaat er zeker ook wel komen, ik heb over 2 weken weer een afspraak staan bij de HA en dan ga ik mijn best doen om dit keer wel een doorverwijzing te krijgen!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 03:13

Hoi schaduw13,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alles gelezen heb maar wat een verhaal.... Diep respect voor jou hoe jij je er doorheen slaat!

Ik heb bij lange na niet meegemaakt wat jij hebt meegemaakt maar ben ook door een diep dal gekropen en heb 'het licht' weer gezien dankzij schema therapie.
Deze therapie is gebaseerd op jeugdtrauma's en gemiste basis behoeften als kind en leert je daarmee 'om te gaan' en te verwerken.
Misschien dat dit je kan helpen?

Een terugval is geen schande, je bent een enorme vechter en je komt er wel!!

Schaduw13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 09:42

Dankjewel!

De trauma's zijn niet echt meer het grootste probleem, ik denk dat het voor nu meer aan mijn negativiteit ligt. Mijn vriend merkt ook dat ik over alles wel negatief ben en me elke keer weer mezelf de grond in praat, maar het vervelende is dat ik dit allemaal wel weet, maar geen idee heb hoe ik hier mee om kan gaan.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:58

Graag gedaan!

Daar liep ik toentertijd ook tegenaan. Alles was slecht en ik was het slechts. Ik was niets waard en kon niks. Ik wist ook tot in het kleinste detail alles precies te benoemen, maar ermee (kunnen) omgaan, ho maar.
Hier heeft schema therapie me echt enorm mee geholpen. Door de manier van therapie volgen kon ik ieder gevoel een naam geven en iedere gedacht (uiteindelijk) omvormen.

Momenteel babbel ik nog een keer per maand met een coach die de soms nog opkomende negatieve gedachten met me aangaat.

Ik hoop dat je iets vind dat bij je past!! Heel veel succes meid!