Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:25

Ik werk 3,5 soms 4 dagen in de week. Mijn vriend werkt fulltime.
Ik zou echt niet thuis kunnen zitten. Door mijn gezondheid die de laatste tijd erg tegenwerkt, zit ik nu meer thuis dan anders en ik word daar helemaal gek van. Verveel me helemaal kapot en heb het idee dat ik mij niet nuttig kan maken.
Daarnaast vind ik het geen fijn gevoel afhankelijk van mijn vriend te zijn financieel. Ook al zijn we 12 jaar samen. Als we ooit kinderen krijgen, moeten we maar zien hoeveel ik dan ga werken. Ik word in ieder geval geen helemaal thuismoeder.
Ik heb een tijd 'onder mijn niveau' gewerkt en daar werd ik al helemaal simpel van.
Had echt het gevoel dat ik dom aan het worden was en niet meer ontwikkelde.
Ieder zijn eigen keuze, ik heb dan ook weer helemaal niets met moeders die fulltime werken en waarvan het kind iedere dag naar de opvang gaat.
Ik denk dat het per persoon heel erg verschilt waar hij of zij gelukkig van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:03

Def schreef:
Ieder zijn eigen keuze, ik heb dan ook weer helemaal niets met moeders die fulltime werken en waarvan het kind iedere dag naar de opvang gaat.
Ik denk dat het per persoon heel erg verschilt waar hij of zij gelukkig van wordt.

Juist! _/-\o_

Vind het zo jammer om in veel reacties te lezen: een vrouw MOET, een moeder MOET etc. etc. etc.
Het enige wat iedereen MOET doen is doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. En dat is ieder voor zich, prima toch? :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:06

Ik ben dan door ziekte thuis maar antwoord ook even. Mijn man heeft er geen probleem mee. Wij hebben als hobby hondensport en hebben 5 honden en bouwen een goed lopende kennel op. Dat zou niet mogelijk zijn als we beiden zouden werken. Dus profiteert hij er ook van. Hij kan de honden houden wat anders niet mogelijk was. Daarvoor hadden we de paarden aan huis en was het hetzelfde.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:14

Al een stukje verder dan ik dus nuvel ;) hoe oud is je andere kindje?
Wij hebben een zoontje van 20 maanden. Vind het wel fijn dat er straks niet al te veel verschil tussen zit, en dat hij al vrij zelfstandig is is ook wel fijn hoor, al voel ik me op slechte dagen wel heel schuldig tegenover hem omdat ik dan haast alleen maar op de bank lig of boven de wc hang. Gelukkig zijn er dan altijd wel mensen die het heel leuk vinden om even een paar uurtjes op te passen.

Wij zijn in onze omgeving ook eigenlijk de enige zo, waren de eerste van alle vrienden die zijn gaan samenwonen en aan kindjes zijn begonnen. De rest gaat zich nu een beetje settelen.
Maar wel lekker dat jeje nog wat met de paardjes kan bezighouden, dat mis ik wel echt hoor!

DualPep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:17

Ik ben geen thuisblijf moeder, wij hebben nog geen kinderen. Vriend wel (4jaar)
Hij is elk weekend bij ons en slaapt op de week bij ons.

Ik zie vaak voorbij komen dat vrouwen op hun man's zak 'teren'

Ik ga naar school en krijg alleen studifinanciering, ik werk niet, en 'teer' dus ook op mijn vriend zijn zak.
Ik zou wel willen werken, maar ik 'mag' niet.

In het verleden heb ik altijd gewerkt of naast school gewerkt. Helaas werd dat te Zwaar voor mij en ben ik met de opleiding gestopt. En gaan werken.
Nu ik een vriend heb hebben we afgesproken dat ik niet ga werken naast mijn school en in het weekend lekker thuis ben. Met zijn zoontje lekker weg en leuke dingen doen.
In het verleden werkte ik om het weekend..

Wel hebben we afgesproken dat als we een kindje mogen krijgen dat ik niet ga werken (misschien wel door met school)
Waarschijnlijk werk ik dan om de opvang te betalen.
Ik weet niet of ik er dan zo nog steeds over denk, want ik heb vanaf mijn 14e altijd al gewerkt en mijn eigen geld gehad. Nu dus voor het eerst financieel afhankelijk en het gaat goed. Alleen voor mijn ego soms niet..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:20

Ik vind dat iedereen het zelf moet weten maar zeggen dat het huishouden doen een fulltime job is...nahh... Dat het meer tijd kost met kinderen en inefficient gaat oke maar om te zeggen dat je 10 uur per dag aan het huishouden zit, lijkt mij onzin. Zeker als ze op school zitten.

Mijn mening over wat ik wil wisselt sterk, ik denk dat het ook meespeelt hoe gelukkig je zelf met je werk bent. Mijn moeder was er altijd, dat was mijn voorbeeld, maar soms denk ik dat dat je jezelf prettiger en nuttiger voelt als je 2 dagen pw werkt of een paar halve dagen. Zo val je ook minder in een gat als de kids naar school gaan of met pubers die hun eigen plan trekken en jij alleen achter blijft.

Of je moet zoveel bezigheden/hobbys thuis hebben (naaien punniken schilderen of whatever) maar die heb ik niet.

Ik heb ooit 4 weken in de WW gezeten, toen voelde ik me nutteloos geen drive om mijn bed uit te komen, alles ging traaaaag en je denkt zelf al gauw: ohw wat heb ik het druk. Dus ik denk dat het geestelijk nooit goed voor je kan zijn als je zonder kids thuis blijft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:49

Zonnetje81 schreef:
Ik vind dat iedereen het zelf moet weten maar zeggen dat het huishouden doen een fulltime job is...nahh... Dat het meer tijd kost met kinderen en inefficient gaat oke maar om te zeggen dat je 10 uur per dag aan het huishouden zit, lijkt mij onzin. Zeker als ze op school zitten.

Huishouden is zeker geen fulltime werk nee, maar daarnaast ben je ook moeder, ofwel hetzelfde als een KDV medewerkster.
Mijn dochter is 9 maanden en ik ben de gehele tijd met haar bezig als ze wakker is, want dan is het ofwel tijd voor een voeding, hapje, tussendoortje of wat dan ook, en daarna spelen, proberen te kruipen etc. En nee je gaat een bijna kruipend kind niet alleen laten, zeker niet met ook nog honden in de kamer ;)

Tijdens haar slaapjes ben ik met het huishouden bezig en dan daarnaast ook nog 2 jonge honden. Dan slaapt mijn dochter ook nog eens verdomd weinig dus dat wilt zeggen dat ik heel weinig tijd heb voor het huishouden... of net gedweild, kind wakker... sjips... door het natte heen denderen en maar weer opnieuw dweilen op een later tijdstip dan maar... :') lol

Boodschappen moet te voet en daar ben ik ook zeker 1,5 uur aan kwijt, dan nog niet eens de tijd meegeteld voor je kind inpakken en in de wagen krijgen, weer er uit halen en in bed leggen en de boodschappen inruimen, trek daar ook maar gerust 30 tot 45 minuten voor uit haha :+

Of kijk vooral dit even als je je er geen voorstelling van kunt maken:

En ja, dat is wat overdreven, maar sommige punten kloppen écht wel, en dat kost écht wel veel tijd.

Al met al ben ik echt wel de hele dag actief bezig met zowel het huishouden, mijn dochter als de honden. Het komt BIJNA niet voor dat ik even een (half) uurtje voor mezelf heb zoals mijn man wel pauze heeft op zijn werk. Wel eens hoor, maar sporadisch.

Als man thuis komt wordt zijn eten klaar gezet, na het eten wast hij af (dat is de enige taak die hij heeft) en daarna heb ik vaak ook nog wel een paar dingen te doen en rond 8 uur is het even rustig, om half 10 de laatste fles van mijn dochter en om 10 uur gaat iedereen het bed op...

Mijn man zou niet willen ruilen trouwens, zag dat ergens ook nog aangehaald worden. Hij heeft het ook een tijdje gedaan toen hij in de WW zat en kon niet wachten weer aan het werk te gaan. :+

Zoals ik al eerder zei, ik heb de meest ondergewaardeerde job ever, en het feit dat ik vaak lees dat het echt niet je hele dag in beslag neemt bevestigd dat ook nog eens. Dus echt wel.

Niet als ze straks naar school gaat nee, dan pak ik mijn werk ook weer op :)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:59

hier ook een thuis zittende moeder..
ben 24 jaar zoontje van 2 jaar

vriendlief werkt fulltime en ik zelf krijg een wa jong uitkering
ivm ziekte sins kort heb k een verzorg paardje die beleerd moet worden waar ik nu dus 2 a 3 keer in de week naar toe ben ,
als ik geweest ben wel een voldoening maar ook echt gesloopt ivm bloed armoede en pfijver ziekte

wel is de planning dat ik als de kleine naar school gaat weer fulltime gaat werken..!!
en misschien eerder al ligt hoe het gaat reilen en zeilen hier ahaha

over dag vul ik mn tijd op met kleine druke man en het huishouden waar ik bijna klaar mee ben weer op nieuw kan beginnen :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:05

Kdv medewerkers hebben wel even wat meer kinderen in hun groep dan de gemiddelde moeder he....

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:09

Met 5 kinderen is werken voor mij sowieso niet rendabel, ik zou per saldo minder overhouden ivm kinderopvang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:12

@ Def, Dat zeker, maar die hoeven het huishouden dan weer niet te doen ;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat het niet alleen maar huishouden is, het is ook nog een kind opvoeden, verzorgen en in de gaten houden en eventueel nog huisdieren. Het is niet zwart - wit en er komt veel meer bij kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:13

_Nadia_ schreef:
Met 5 kinderen is werken voor mij sowieso niet rendabel, ik zou per saldo minder overhouden ivm kinderopvang.

Met 1 kind houd ik al minder geld over door KDV dan wat ik zou verdienen, zeker gezien de toeslagen dan wegvallen. ;)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:14

Afbeelding
Als ik zo'n grafiek zie, vraag ik me af wat mensen met de rest van hun tijd doen. := als je 20u pw besteedt aan je huishouden, gaat er dan niet iets ernstig mis in je planning?
Ik vind het goed dat de veel vrouwen de keuze hebben om parttime of niet te werken wanneer ze kleine kinderen hebben. Maar thuisblijven zonder kinderen of werk aan huis vind ik op z'n zachtst gezegd een wonderlijke keuze (mits het een eigen keuze is hè ;)).

Vriend en ik werken beide fulltime en huishouden is hier echt zo gepiept. We zijn weinig thuis dus vies wordt het overdag ook niet :+ en op mijn thuiswerkdag doe ik een heleboel tussendoor. Ik zou me dood vervelen als ik drie dagen of minder zou werken. Als we kinderen hebben is dat natuurlijk wel een ander verhaal. Maar dam nog hoop ik niet dat ik meer tijd besteed aan huishouden dan aan betaald werk :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:16

Kun je nagaan Sophie, sommige vrouwen werken er nog naast ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:19

Zij liever dan ik Lieveli! ;)
Ik werk er trouwens ook nog naast hoor, maar 7 uur per week en vanuit huis. Dat doe ik 's avonds nog even. Maar ik vind 7 uur per week niet noemenswaardig :P

@Plien91, wacht maar tot je kids hebt, dan snap je die 20 uur heel goed ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:25

Ik heb drie kinderen en ik ben de laatste die zal zeggen dat ik het nou zo enorm druk heb. Ik denk dat werkende vrouwen met kinderen het veel drukker hebben dan ik. Ik snap dan ook nooit wat thuis blijf moeders (en ik ben er zelf één) bedoelen met dat ze het zo druk hebben en dat ze een ondergewaardeerde baan hebben. Werkende moeders hebben diezelfde baan en dan ook nog eens een betaalde baan er naast.
Ik zeg gewoon eerlijk dat ik thuis ben omdat ik mijn kinderen niet weg wil brengen, dat ik denk dat ik ze het beste zelf op kan voeden. En nu ze groter zijn, blijf ik bij onze honden, bevalt me prima.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:25

20 uur aan huishouden? Dat is 3 uur per dag!! Mijn hemel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:29

Diablo schreef:
Ik heb drie kinderen en ik ben de laatste die zal zeggen dat ik het nou zo enorm druk heb. Ik denk dat werkende vrouwen met kinderen het veel drukker hebben dan ik. Ik snap dan ook nooit wat thuis blijf moeders (en ik ben er zelf één) bedoelen met dat ze het zo druk hebben en dat ze een ondergewaardeerde baan hebben. Werkende moeders hebben diezelfde baan en dan ook nog eens een betaalde baan er naast.
Ik zeg gewoon eerlijk dat ik thuis ben omdat ik mijn kinderen niet weg wil brengen, dat ik denk dat ik ze het beste zelf op kan voeden. En nu ze groter zijn, blijf ik bij onze honden, bevalt me prima.

Dan heb ik of een vervelend kind gemaakt want ik heb mijn handen vol aan haar of de verkeerde man getrouwd die nooit eens dankjewel zegt of trek ik me sommige reacties in dit topic (alleen al) te persoonlijk aan. Zal aan mij liggen dan :Y) :o

Edit: Overigens bevalt het mij ook prima hoor. Maar als ik algemeen kijk naar het begrip 'thuis blijf moeder' en de meningen daarover en hoe vaak je dankjewel te horen krijgt van je partner of kind dan ben ik eerlijk en vind ik het absoluut een ondergewaardeerde 'baan' als je kijkt naar hoe veel werk het is.

En qua druk zijn met het huishouden/je kind. Ik heb nu natuurlijk een dochter van 9 maanden, en ik kan me zo voorstellen dat als ze straks op 3 voedingen per dag zit en alleen nog maar een middag dutje doet en kan praten het minder druk is dan nu met al die voedingsschema's :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-14 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:33

Natuurlijk waren mijn kinderen ook wel lastig (en nog steeds wel, maar het zijn nu pubers), maar daar heeft een werkende moeder natuurlijk ook last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:34

Ja heb mijn post zojuist aangepast, bedacht me net dat je met een baby natuurlijk wel even je handen stukken meer vol hebt dan aan oudere kids ;) (al is het al om de voedingen en slaapjes alleen al lol)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:37

Ik snap echt oprecht het nut ook niet van 20 uur per week huishouden. Ok, het is schoon. Maar waar is je sociale leven? Je ontwikkeling als mens en je ontwikkeling als vrouw?
Met een baby ben je natuurlijk hartstikke druk en dan snap ik dat je ook je draai in je leven moet vinden zeker als het de eerste is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:39

Mijn sociale leven is prima in orde. We hebben natuurlijk vrienden, mijn ouders wonen naast ons (onder hetzelfde dak zelfs) en ik zie meer dan genoeg mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:07

Heeft wel nut Def, iedere dag stofzuigen en om de dag dweilen omdat je een baby over de vloer hebt kruipen die ook nog eens denkt dat alles op te eten is, incl. laminaat. :+

En als je het gewoon dagelijks bij houdt is het misschien dus 3 uur per dag, nou misschien nog wat minder als je een beetje door kan werken omdat je kind lief aan het spelen is of lekker slaapt. Dan heb je toch nog de rest van je dag over?

's Avonds lekker even een belletje plegen naar een vriendin of je moeder ofzo. In het weekend een keer naar een eetcafe voor een drankje met vrienden (en ja dat kan gerust met een kleintje, mits je een eetcafe uit zoekt met kinderstoelen etc.). Daarnaast heb ik ook nog de hondenclub 1 keer (soms 2 keer) per week dus sociaal genoeg ja :D

Voor de ontwikkeling lees ik veel informatieve boeken, kijk ik documentaires en ben ik me aan het oriënteren op wat ik wil gaan doen (studie) als mijn dochter straks naar school gaat.

Het is echt niet zo dat als je een TBM bent je op houdt met leven, je moet het alleen een beetje plannen :+

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:23

Het is inderdaad niet het huishouden waar je het druk mee hebt.
Maar alles om het kind(eren) heen.
Naar school brengen, ophalen, weer brengen en halen, naar vriendje en weer ophalen, zwemles 2 keer per week, heen brengen, uur kijken, kleren aan en weer naar huis, zo weer 2 uur verder.
Met 2 is het dubbelop. En moet je ook nog de slaapjes van de jongste er bij in draaien.
Heb je dan zoals wij ook nog eens een halve kinderboerderij in en om het huis, kost dat nog meer tijd.
Stallen uitmesten, honden uitlaten etc.
Dan nog de ladingen was draaien en opruimen. En tussen het krijsen door ook nog zorgen dat je eten kookt.
Heb je de pech dat er 1 ziek is, kun je 's nachts ook nog bezig.
Nee echt een ontzettend lui leven, weet niet waar ik met de tijd heen moet.. :=
Gelukkig zijn die van mij inmiddels pubers, al moet er nog steeds diverse keren gebracht en gehaald worden.
Verder kan ik weer aardig mijn gang gaan.
En heb ik nog steeds genoeg te doen met paarden aan huis en de rest van de dieren.

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:34

Hallo

Ik zie dit topic dacht reageer ook even ik ben 25 jaar en ben ook bijna altijd thuis.
Ik zorg voor de paarden die hier aan huis staan en de honden , huishouden .
En werk vanuit achter me computer paar uurtjes per dag.
Verder werkt me man buiten huis fulltime .
Geen kids komen er ook niet , en zit wel te kijken voor thuisstudie erbij.
Gezien ik nu vaak savonds niks te doen heb.