Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xSlvna schreef:Dan leg het uit ipv wat kinderachtig te doen. Ik zie het als volgt :
- Er is weinig eten
- De mensen blijven zich voortplanten en vermeerderen
- Er is te weinig eten (en water) om alle monden te voederen
- Sterfte door hongersnood...
xSlvna schreef:Dan leg het uit ipv wat kinderachtig te doen. Ik zie het als volgt :
- Er is weinig eten
Dani schreef:xSlvna schreef:Dan leg het uit ipv wat kinderachtig te doen. Ik zie het als volgt :
- Er is weinig eten
Mensen blijven zich voortplanten omdat die kinderen hun pensioen zijn. En ze krijgen er veel omdat er ook veel kinderen doodgaan voor ze volwassen zijn. Als de kindersterfte daalt daalt de hoeveelheid kinderen mee. Het is dus juist goed om daarin te investeren. Er is te weinig eten omdat wij al hun eten kapen. Er is wereldwijd méér dan voldoende voedsel om alle inwoners te voeden, de verdeling is alleen vreselijk oneerlijk. Daarnaast ga jij er vanuit dat die mensen de kennis hebben die jij hebt én de vrijheid om die kennis naar eigen wens en inzicht toe te passen. Beide zijn incorrect. Veel mensen in arme gebieden hebben zéér beperkt toegang tot moderne kennis - er gaan bijvoorbeeld nog steeds veel fabels de ronde over anticonceptie. Daarnaast hebben ze ook lang niet altijd vrije keus in hoe ze hun leven in willen richten. Vrouwen worden uitgehuwelijkt of verkracht, kinderen worden gedwongen te werken (waardoor ze niet naar school kunnen), corrupte regeringen dwingen af op wie er gestemd moet worden, religieuze groeperingen komen vragen stellen als de vrouw niet zwanger raakt.
Bovendien kan je toch moeilijk beweren dat één individu verantwoordelijk is voor de toestand in hun hele land. Je kan ook niet grote groepen vrouwen verbieden zwanger te raken, en het éénkindsbeleid was ook bepaald geen succes. Hoe is het dan hun eigen schuld? Moet die vrouw in Burkina Faso dan maar langzaam creperen als ze oud is omdat ze geen kinderen mag krijgen zodat zij niet bijdraagt aan het probleem wat de Westerse wereld veroorzaakt heeft? Of moeten 90% van de vrouwen in Burkina Faso gedwongen gesteriliseerd worden? Het enige wat je effectief kan doen is voorlichting geven, condooms verstrekken, en zorgen dat de kindersterfte daalt. En daar wordt héél hard aan gewerkt (met toenemend succes).
huppelz schreef:Ooit is mij eens uitgelegd dat Afrika beperkt wordt in haar export omdat we daarmee onze eigen economie lam zouden leggen.
Dus dat zou een deel van het probleem wel verklaren, of niet?
Dirndl schreef:huppelz schreef:Ooit is mij eens uitgelegd dat Afrika beperkt wordt in haar export omdat we daarmee onze eigen economie lam zouden leggen.
Dus dat zou een deel van het probleem wel verklaren, of niet?
Klopt, ook een voorbeeld daarvan is het beleid wat de UK nu heeft voor het verkopen van 'organic' food. Alles wat in een vliegtuig is geweest, geldt hier niet meer als 'organic'. Dat heeft in Kenia dus voor enorme verliezen gezorgd, omdat ze daar juist hun landbouw zo hebben opgezet dat ze organic food produceren, met name bedoeld voor export naar het Westen.
Deze regeling berooft dus o.a. Keniase boeren van ontzettend belangrijke inkomsten.
Dani schreef:xSlvna schreef:Dan leg het uit ipv wat kinderachtig te doen. Ik zie het als volgt :
- Er is weinig eten
Mensen blijven zich voortplanten omdat die kinderen hun pensioen zijn. En ze krijgen er veel omdat er ook veel kinderen doodgaan voor ze volwassen zijn. Als de kindersterfte daalt daalt de hoeveelheid kinderen mee. Het is dus juist goed om daarin te investeren. Er is te weinig eten omdat wij al hun eten kapen. Er is wereldwijd méér dan voldoende voedsel om alle inwoners te voeden, de verdeling is alleen vreselijk oneerlijk. Daarnaast ga jij er vanuit dat die mensen de kennis hebben die jij hebt én de vrijheid om die kennis naar eigen wens en inzicht toe te passen. Beide zijn incorrect. Veel mensen in arme gebieden hebben zéér beperkt toegang tot moderne kennis - er gaan bijvoorbeeld nog steeds veel fabels de ronde over anticonceptie. Daarnaast hebben ze ook lang niet altijd vrije keus in hoe ze hun leven in willen richten. Vrouwen worden uitgehuwelijkt of verkracht, kinderen worden gedwongen te werken (waardoor ze niet naar school kunnen), corrupte regeringen dwingen af op wie er gestemd moet worden, religieuze groeperingen komen vragen stellen als de vrouw niet zwanger raakt.
Bovendien kan je toch moeilijk beweren dat één individu verantwoordelijk is voor de toestand in hun hele land. Je kan ook niet grote groepen vrouwen verbieden zwanger te raken, en het éénkindsbeleid was ook bepaald geen succes. Hoe is het dan hun eigen schuld? Moet die vrouw in Burkina Faso dan maar langzaam creperen als ze oud is omdat ze geen kinderen mag krijgen zodat zij niet bijdraagt aan het probleem wat de Westerse wereld veroorzaakt heeft? Of moeten 90% van de vrouwen in Burkina Faso gedwongen gesteriliseerd worden? Het enige wat je effectief kan doen is voorlichting geven, condooms verstrekken, en zorgen dat de kindersterfte daalt. En daar wordt héél hard aan gewerkt (met toenemend succes).

). Niemand vind het raar dat LVNL-medewerkers maandelijks de hoofdprijs op hun bankrekening krijgen. Maar als er mensen gered worden dankzij een hulporganisatie mag dat ineens niet, dan moet het allemaal vrijwillig
Magrathea schreef:Waar haalt iedereen vandaan dat alle hulporganisaties het geld in eigen zak steken? Mogen die mensen aan de top die keihard werken 60u in de week niet beloond worden voor het feit dat dankzij hen mensen geholpen worden?
Als een luchtverkeersleider zijn/haar werk niet goed doet, vallen er doden (kijk maar naar Air Crash Investigation). Niemand vind het raar dat LVNL-medewerkers maandelijks de hoofdprijs op hun bankrekening krijgen. Maar als er mensen gered worden dankzij een hulporganisatie mag dat ineens niet, dan moet het allemaal vrijwillig
Mavelle schreef:Daarnaast, die mensen zijn vaak zo goed met cijfertjes en weet ik al niet wat, dat als ze dat hoge salaris niet bij het Rode Kruis krijgen ze wel naar Shell gaan die dat wel betaald!

) Magrathea schreef:Mavelle schreef:Daarnaast, die mensen zijn vaak zo goed met cijfertjes en weet ik al niet wat, dat als ze dat hoge salaris niet bij het Rode Kruis krijgen ze wel naar Shell gaan die dat wel betaald!
Beetje jammer... Ik geloof echt niet dat iedereen aan de top van een hulporganisatie er zo over denkt. Goede doelen ga je over het algemeen niet voor werken omdat het zo goed betaalt.