Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:29

Dan leg het uit ipv wat kinderachtig te doen. Ik zie het als volgt :
- Er is weinig eten
- De mensen blijven zich voortplanten en vermeerderen
- Er is te weinig eten (en water) om alle monden te voederen
- Sterfte door hongersnood...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:31

xSlvna schreef:
- Er is weinig eten

Daar werkt iedereen voor zijn eigen eten. Dus hoe meer mensen = hoe meer eten, logische redenering. Als er echt te weinig eten was was iedereen daar al uitgestorven, dus het zal iets gecompliceerder liggen dan wat jij denkt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:35

Nee uiteraard, het zal zeker gecompliceerder liggen maar ik zeg alleen hoe ik er, door mijn onwetendheid, heen kijk en waarom het mij dus niet uitmaakt en ver van mijn bed show is.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:54

soms is het zelfs bijna beter veel dingen niet te weten....
Als kind van 10 stond ik met mijn spaarpot ook bij de Postbank om te storten voor Ethiopië toen, en nu 25 jaar later zijn die beelden nog steeds dezelfde als toen.
Afrika is een zeer rijk continent dus ergens gaat het goed fout?

Ooit is mij eens uitgelegd dat Afrika beperkt wordt in haar export omdat we daarmee onze eigen economie lam zouden leggen.
Dus dat zou een deel van het probleem wel verklaren, of niet?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:07

xSlvna schreef:
- Er is weinig eten

Mensen blijven zich voortplanten omdat die kinderen hun pensioen zijn. En ze krijgen er veel omdat er ook veel kinderen doodgaan voor ze volwassen zijn. Als de kindersterfte daalt daalt de hoeveelheid kinderen mee. Het is dus juist goed om daarin te investeren. Er is te weinig eten omdat wij al hun eten kapen. Er is wereldwijd méér dan voldoende voedsel om alle inwoners te voeden, de verdeling is alleen vreselijk oneerlijk. Daarnaast ga jij er vanuit dat die mensen de kennis hebben die jij hebt én de vrijheid om die kennis naar eigen wens en inzicht toe te passen. Beide zijn incorrect. Veel mensen in arme gebieden hebben zéér beperkt toegang tot moderne kennis - er gaan bijvoorbeeld nog steeds veel fabels de ronde over anticonceptie. Daarnaast hebben ze ook lang niet altijd vrije keus in hoe ze hun leven in willen richten. Vrouwen worden uitgehuwelijkt of verkracht, kinderen worden gedwongen te werken (waardoor ze niet naar school kunnen), corrupte regeringen dwingen af op wie er gestemd moet worden, religieuze groeperingen komen vragen stellen als de vrouw niet zwanger raakt.

Bovendien kan je toch moeilijk beweren dat één individu verantwoordelijk is voor de toestand in hun hele land. Je kan ook niet grote groepen vrouwen verbieden zwanger te raken, en het éénkindsbeleid was ook bepaald geen succes. Hoe is het dan hun eigen schuld? Moet die vrouw in Burkina Faso dan maar langzaam creperen als ze oud is omdat ze geen kinderen mag krijgen zodat zij niet bijdraagt aan het probleem wat de Westerse wereld veroorzaakt heeft? Of moeten 90% van de vrouwen in Burkina Faso gedwongen gesteriliseerd worden? Het enige wat je effectief kan doen is voorlichting geven, condooms verstrekken, en zorgen dat de kindersterfte daalt. En daar wordt héél hard aan gewerkt (met toenemend succes).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:09

Dani schreef:
xSlvna schreef:
- Er is weinig eten

Mensen blijven zich voortplanten omdat die kinderen hun pensioen zijn. En ze krijgen er veel omdat er ook veel kinderen doodgaan voor ze volwassen zijn. Als de kindersterfte daalt daalt de hoeveelheid kinderen mee. Het is dus juist goed om daarin te investeren. Er is te weinig eten omdat wij al hun eten kapen. Er is wereldwijd méér dan voldoende voedsel om alle inwoners te voeden, de verdeling is alleen vreselijk oneerlijk. Daarnaast ga jij er vanuit dat die mensen de kennis hebben die jij hebt én de vrijheid om die kennis naar eigen wens en inzicht toe te passen. Beide zijn incorrect. Veel mensen in arme gebieden hebben zéér beperkt toegang tot moderne kennis - er gaan bijvoorbeeld nog steeds veel fabels de ronde over anticonceptie. Daarnaast hebben ze ook lang niet altijd vrije keus in hoe ze hun leven in willen richten. Vrouwen worden uitgehuwelijkt of verkracht, kinderen worden gedwongen te werken (waardoor ze niet naar school kunnen), corrupte regeringen dwingen af op wie er gestemd moet worden, religieuze groeperingen komen vragen stellen als de vrouw niet zwanger raakt.

Bovendien kan je toch moeilijk beweren dat één individu verantwoordelijk is voor de toestand in hun hele land. Je kan ook niet grote groepen vrouwen verbieden zwanger te raken, en het éénkindsbeleid was ook bepaald geen succes. Hoe is het dan hun eigen schuld? Moet die vrouw in Burkina Faso dan maar langzaam creperen als ze oud is omdat ze geen kinderen mag krijgen zodat zij niet bijdraagt aan het probleem wat de Westerse wereld veroorzaakt heeft? Of moeten 90% van de vrouwen in Burkina Faso gedwongen gesteriliseerd worden? Het enige wat je effectief kan doen is voorlichting geven, condooms verstrekken, en zorgen dat de kindersterfte daalt. En daar wordt héél hard aan gewerkt (met toenemend succes).

Ik zal het je nog sterker vertellen: een zeer groot deel van alle graan en soja die geteeld wordt in derdewereldlanden is niet eens bestemd voor menselijke consumptie, maar voor veevoeder, zodat het Westen elke dag een stukje vlees op zijn of haar bord heeft.
Dat vind ik nogal moeilijk te verantwoorden.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:02

huppelz schreef:
Ooit is mij eens uitgelegd dat Afrika beperkt wordt in haar export omdat we daarmee onze eigen economie lam zouden leggen.

Klopt, ook een voorbeeld daarvan is het beleid wat de UK nu heeft voor het verkopen van 'organic' food. Alles wat in een vliegtuig is geweest, geldt hier niet meer als 'organic'. Dat heeft in Kenia dus voor enorme verliezen gezorgd, omdat ze daar juist hun landbouw zo hebben opgezet dat ze organic food produceren, met name bedoeld voor export naar het Westen.
Deze regeling berooft dus o.a. Keniase boeren van ontzettend belangrijke inkomsten.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:14

Dirndl schreef:
huppelz schreef:

Klopt, ook een voorbeeld daarvan is het beleid wat de UK nu heeft voor het verkopen van 'organic' food. Alles wat in een vliegtuig is geweest, geldt hier niet meer als 'organic'. Dat heeft in Kenia dus voor enorme verliezen gezorgd, omdat ze daar juist hun landbouw zo hebben opgezet dat ze organic food produceren, met name bedoeld voor export naar het Westen.
Deze regeling berooft dus o.a. Keniase boeren van ontzettend belangrijke inkomsten.

Tja, maar het is maar net wat je belangrijk vind. Zelf ben ik ook erg bezig met 'bio' en 'lokaal', en ik vind het ook schandalig dat bio-aardappelen uit israel en appelen uit kenia moeten komen. Zeer jammer voor die mensen daar, maar wat wel bio is, maar uit een ander werelddeel komt, komt hier niet binnen.
Behalve natuurlijk exotische producten, zoals bananen, ananassen, koffie en chocolade, die kopen we van de wereldwinkel (oxfam). Maar algemeen geldt: CO² uitstoot(de afstand) en pesticiden zijn voor mij een beslissende factor, belangrijker nog dan de vraag, of we daarmee mensen in afrika verlies doen lijden. :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:41

Dani schreef:
xSlvna schreef:
- Er is weinig eten

En als je niet oppast met de hulp die word gegeven dan krijg je dit soort praktijken..

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buit ... r-bijstand

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:46

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:51

Volgens mij gaat dat over regelingen binnen Zuid-Afrika. Daar heeft ontwikkelingshulp dus niks mee te maken. Overigens zie je dit soort praktijken in Nederland niet. Zou dat komen omdat wij betere mensen zijn, of misschien wel omdat wij voldoende voorzieningen hebben om sowieso wel te overleven? Als je de keuze hebt tussen een gehandicapt kind of een hongerdood (misschien ook wel voor je twee eerder gekregen kinderen) dan is die keuze niet meer zo vanzelfsprekend..

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:51

“Eerst eigen volk!”. Dit is een zinnetje die ik de afgelopen tijd veelvuldig ben tegengekomen op social media, in de kranten en gewoon direct, live, in 1 op 1 gesprekken.

Ik wordt er altijd wat opstandig van. Natuurlijk begrijp ik dat de, veelal verborgen, armoede in Nederland aandacht verdient, dat het geen vooruitgang is dat de voedselbanken het ontzettend druk hebben en dat de werkloosheid wederom een hoogtepunt heeft bereikt.

Maar wat ik nu zie op tv, een half land, mannen, vrouwen kinderen, zonder huis, zonder familie, want die is omgekomen, zonder eten, zonder schoon drinkwater en vooral zonder tablet of laptop om, natuurlijk lekker bij de verwarming, dit op Facebook te gooien en te hopen dat er maar veel likes op komen en dat de post misschien zelfs gedeeld gaat worden!

Het zal vast zo zijn dat er een gedeelte van de donaties aan de strijkstok blijft hangen van hoge pieten (hufters, geen ander woord voor) en mensen die vooral niet zonder enorme bonus en of gouden handdruk kunnen. Maar dan nog, het gedeelte wat wél op de plaats van bestemming komt, waar mensen in nood, doodsnood, weer een sprankje hoop uit kunnen putten, waar huizen van worden gebouwd, voedsel van wordt aangeboden en waarmee gezorgd wordt voor simpelweg schoon drinkwater, maakt het in mijn ogen meer dan waard.

Je bént niet verplicht te geven, kun je niets missen of wil je simpelweg niets geven dan is dat geen probleem, volledig eigen keus niemand die hier iets van zal zeggen of over zal oordelen. Maar geef dan ook geen commentaar op mensen die wél vinden dat mensenliefde geen grenzen hoeft te kennen en wél helemaal zelf de keuze maken om een bedrag te storten.

Want in alle eerlijkheid vraag ik me dan af wie van de “tegenstanders” ook doneert (al is het in goederen) aan de voedselbank, en wie daadwerkelijk om zich heen kijkt in de wijk of er iemand hulp nodig heeft, wie een gedeelte van zijn geld afstaat aan mensen onder de armoedegrens in Nederland.……..

(Dit stukje heb ik al eerder geplaatst ergens op Bokt, copy/past is makkelijker dan herschrijven, denk er nog steeds hetzelfde over:))

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:28

Om je een beeld te vormen van de wereld om je heen moet je denk ik beginnen met eerst naar jezelf te kijken ?

Misschien zijn we wel veel meer met elkaar verbonden dan dat we zelf denken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 20:48

Dat lukt mij prima en toch kan ik me een goed beeld vormen van de wereld om me heen. :)

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:15

Ik ben me er bewust van, en ik denk er ook regelmatig aan als ik in bed lig. Zo van; op dit moment gebeurt er dit en dat ( erge gebeurtenis) aan de andere kant van de wereld terwijl ik hier in bed lig. Die mensen hebben daar helemaal niets aan, dat weet ik, maar toch denk ik er aan. Geen idee waarom.

Ik geef geen geld aan goede doelen. Het is niet altijd een geldkwestie. Het ligt veel gecompliceerder.
In veel landen ( niet alle) van Afrika liggen de problemen bij een gebrek aan/verkeerde autoriteit /corruptie. Dat soort problemen zijn heel lastig op te lossen en liggen mijn inziens bij de bevolking zelf. Daar kunnen geen geldzakken tegenaan. Het probleem is dat de bevolking niet altijd de macht/middelen hebben noch het besef om hier iets tegen te gaan doen. Tevens heerst er in Afrika een heel andere cultuur dan hier in het Westen. Er heerst geen 24uurs economie en waarom zou je ook gaan werken als het in de zon veel te heet is om je in te gaan spannen.

Ik geloof wel in het zenden van spullen / middelen en materialen. Misschien wordt het niet gebruikt, maar het is toch anders dan wanneer het in zakken van de corrupte leiders gestoken wordt.

En één van de krachtigste wapens is toch wel educatie(Malala pleit hier ook voor). Niet voor niets geldt het gezegde= kennis is macht. En ik ben voor het stimuleren van educatie en ben me ook van plan om me hiervoor in te zetten.

Misschien is het een druppel op een gloeiende plaat, maar het is iets wat ik kan doen, ipv hier hamburgers gaan eten en voor de rest niets gedaan te hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:55

Waar haalt iedereen vandaan dat alle hulporganisaties het geld in eigen zak steken? Mogen die mensen aan de top die keihard werken 60u in de week niet beloond worden voor het feit dat dankzij hen mensen geholpen worden?
Als een luchtverkeersleider zijn/haar werk niet goed doet, vallen er doden (kijk maar naar Air Crash Investigation :D ). Niemand vind het raar dat LVNL-medewerkers maandelijks de hoofdprijs op hun bankrekening krijgen. Maar als er mensen gered worden dankzij een hulporganisatie mag dat ineens niet, dan moet het allemaal vrijwillig :?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:04

Magrathea schreef:
Waar haalt iedereen vandaan dat alle hulporganisaties het geld in eigen zak steken? Mogen die mensen aan de top die keihard werken 60u in de week niet beloond worden voor het feit dat dankzij hen mensen geholpen worden?
Als een luchtverkeersleider zijn/haar werk niet goed doet, vallen er doden (kijk maar naar Air Crash Investigation :D ). Niemand vind het raar dat LVNL-medewerkers maandelijks de hoofdprijs op hun bankrekening krijgen. Maar als er mensen gered worden dankzij een hulporganisatie mag dat ineens niet, dan moet het allemaal vrijwillig :?

Daarnaast, die mensen zijn vaak zo goed met cijfertjes en weet ik al niet wat, dat als ze dat hoge salaris niet bij het Rode Kruis krijgen ze wel naar Shell gaan die dat wel betaald!

Vind de post van Colorado ook erg mooi. Als je er heel erg afstandelijk en emotieloos naar kijkt, horen ziektes en dood gewoon bij de wereld en zorgt dat voor evenwicht.

Afrikanen onze cultuur opdringen is ook zo iets, dan denk ik inderdaad dat we beter voor het behoud van onze aarde kunnen gaan!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:35

Mavelle schreef:
Daarnaast, die mensen zijn vaak zo goed met cijfertjes en weet ik al niet wat, dat als ze dat hoge salaris niet bij het Rode Kruis krijgen ze wel naar Shell gaan die dat wel betaald!

Beetje jammer... Ik geloof echt niet dat iedereen aan de top van een hulporganisatie er zo over denkt. Goede doelen ga je over het algemeen niet voor werken omdat het zo goed betaalt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:58

Nou, als je ziet wat die lui verdienen en in wat voor auto's die rondkarren wil ik ook best werken voor het een of andere doel waar ik verder geen reet voor voel hoor. :+
Kan me voorstellen dat van die typische topmannen met een vlot babbeltje en alles op een rijtje zo denken. Vast niet iedereen, inderdaad, maar ze zullen er zeker bij zitten.

(No worries, ik was niet van plan daadwerkelijk voor zo'n organisatie te gaan werken, het lijkt me vreselijk om elke dag naar een baan toe te moeten waar je eigenlijk niet achter staat. Shell daarentegen klinkt dan wel weer interessant. ;))

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:03

Ook ik steun niet aan mensendoelen. Ik steun wel het IFAW en heb ook een tijd Greenpeace gesteund en heb me ook opgegeven als vrijwilliger bij PETA. Maar mensen... daar zijn er inderdaad een beetje veel van. Teveel misschien zelfs. Daar mag eerst wel een beetje meer zicht op komen. Door de grote hoeveelheid mensen hebben de natuur en de dieren mijn steun harder nodig.

Ik geef overigens ook niet aan van die k.nkercollectes,of aan die stichting. Het is natuurlijk wel een vreselijke ziekte (ik ken meerdere mensen met kanker en zou het niemand toewensen uiteraard) maar het krijgt zo verschrikkelijk veel aandacht. Er zijn nog heel veel andere, minder bekende ziektes, die het geld ook heel hard nodig hebben maar die veel minder aandacht krijgen (bijvoorbeeld CF).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:08

Ik ben me er wel bewust van maar er zijn zoveel doelen waar je aan zou kunnen geven en waarvan je niet weet hoe en waaraan het geld besteed wordt dat ik niet doneer.
Ik doe liever zelf echt iets en zie daar het resultaat van dus vrijwilligerswerk ligt mij meer, ik doe dat niet voor mensen maar voor de dieren, je moet toch kiezen en dan doe ik liever iets voor de dieren dan voor mensen, naar het buitenland gaan is voor mij sowieso geen optie nu dus naar Afrika gaan kan al niet, en hier in Nederland denk ik dat de dieren het meer nodig hebben dan de mensen.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:32

@Lavien, onderschat niet de kracht van de gedachte. Door eraan te denken maar dan vooral dat je het beter wil voor die mensen kan in mijn ogen toch een verschil maken. Dat is de wet van de aantrekking. Positieve gedachten trekken andere positieve gedachten aan en kunnen samen een kracht vormen die zo toch een verschil maken.
In de wetenschap is er hier nog maar weinig onderzoek naar gedaan maar stilaan beginnen veel mensen zich hier toch meer van bewust te worden.

Een voorbeeld van een Klein experiment :

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:33

Magrathea schreef:
Mavelle schreef:

Beetje jammer... Ik geloof echt niet dat iedereen aan de top van een hulporganisatie er zo over denkt. Goede doelen ga je over het algemeen niet voor werken omdat het zo goed betaalt.

Nee, maar als het verschil te groot is ga je er ook niet voor werken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:36

De verscheidene experimenten van Emoto zijn talloze keren herhaald, nooit met succes. Het rijstexperiment niet en zijn experiment met waterkristallen ook niet. De betrouwbaarheid daarvan is dus uiterst dubieus. Er zijn ook onderzoeken geweest of bidden voor zieke mensen helpt - ook dat maakt geen enkel verschil. ;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:41

Bidden voor zieke mensen is ook niet: Gooi d'r maar tien gebedjes tegen aan, dan maak ik hem/haar weer beter. Als dat niet het plan van God is, wordt hij/zij niet beter.