Trouwen? Nee echt niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:33

Volgens mij heeft het te maken met dat je automatisch co-ouderschap krijgt als je uit elkaar gaat, je partner is automatisch de vader, dat hoef je niet vast te laten leggen... Oh en als één van de twee komt te overlijden gaan de kinderen automatisch bij de overgebleven ouder (al weet ik niet zeker of dat bij "gewoon samenwonen" anders is).
Weet wel dat bijv. Stieg Larsson, van de Millennium trilogie, niet was getrouwd, en zijn vriendin heeft geen cent gezien van de miljoenen die hij postuum heeft verdiend. Al dat geld is naar zijn familie gegaan die hij nauwelijks meer sprak ivm problemen onderling.
Dat soort schrijnende situaties kun je maar beter voorkomen :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:06

Maar zij hebben helemaal niks geregeld dan? Dat is gewoon niet handig :) Maar een simpel SLC kan dat soort situaties voorkomen. En testament natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door Selka op 24-01-14 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Destino

Re: Trouwen? Nee echt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:14

Ik had ook altijd hetzelfde idee als jij TS, totdat ik een tijdje samenwoonde en mijn vriend een mooi aanzoek gepland had. :)
Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij doet, maar ik vond onze bruiloft echt wel de mooiste dag van m'n leven tot nu toe. Het hoeft helemaal niet duur te zijn en het hoeft al helemaal geen stress op te leveren. :+ Je hoeft ook niet in een jurk/pak te trouwen trouwens :+ .
Wat ik heel mooi vond/vind zijn de beloftes die bij het trouwen horen, dat je dat viert met al je geliefden en dat je laat zien dat je bij elkaar hoort. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:31

Selka schreef:
Maar zij hebben helemaal niks geregeld dan? Dat is gewoon niet handig :) Maar een simpel SLC kan dat soort situaties voorkomen. En testament natuurlijk..

Ja geen idee hoe dat werkt, zij woonden in Zweden natuurlijk :) daar zijn vast andere regelingen.

Still, ik denk dat er behoorlijk veel mensen inderdaad helemáál niks geregeld hebben. Ook met een SLC zal je nog wel eens iets over het hoofd zien. Bij dood van één van de partners van een huwelijk gaat alles automatisch naar de partner tenzij in het testament anders is vastgelegd, niet andersom.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:45

Maar daarom ga je naar een goede notaris. Die doet dat soort dingen dagelijks. Plus zelf wat onderzoek kan geen kwaad :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:53

Caesar schreef:
Geeft trouwen dan zoveel meerwaarde op het regelen met kinderen dat je het daarvoor doet?

Hoe regelen mensen dat die niet getrouwd zijn. Geeft dan zoveel rompslomp of extra werk?

Hier zijn we niet getrouwd en hebben we twee kinderen. Wij hadden al een heel uitgebreid samenlevingscontract i.v.m. eigen bedrijf en daarnaast hebben wij een testament opgesteld waarin ook de voogd van de kinderen in aan is gesteld e.d. De bewindvoerder van de kinderen staat erin opgesteld en tevens ook dat de kinderen niet met hun 18e jaar de beschikking over hun geld krijgen, maar met 21 jaar.
Dit gedeelte hebben wij eerst samen met onze boekhouder uitgebreid besproken en op papier gezet en daarna ook nog eens met de notaris. Dit is zo uitgebreid dan ik denk dat wij dit beter hebben geregeld dan sommigen die wel getrouwd zijn.

Verder zijn we samen tijdens mijn zwangerschap naar de gemeente geweest om mijn vriend ons kind te laten erkennen. Tevens hebben we daar aan moeten geven welke achternaam ons kindje zou gaan dragen. Dit heeft 10 min. geduurd en we kregen toen ook de papieren mee voor het gezag te regelen voor mijn vriend (dat wij dus het gezag delen). Deze formulieren moesten opgestuurd worden, ik meen na de aangifte toen onze dochter was geboren.
Bij de zwangerschap van onze tweede hebben we weer gebeld om mijn vriend het kindje te laten erkennen. Omdat dit allemaal nog in het systeem stond en dat kindje automatisch dezelfde achternaam moet krijgen als haar zus, hadden ze alles al uitgeprint en klaar liggen. Toen hadden we het binnen 4 min. geregeld :+.

In onze gemeente is het wel zo dat het moeilijker is als je het kindje wilt erkennen nadat het geboren is. Dan moet je het echt via de rechtbank aan gaan vragen. Maar goed over het algemeen heb je zeker 7 maanden om alles te regelen.

Hier zijn we niet getrouwd, omdat ik er erg tegenop zou zien om alles te moeten regelen en heel de dag in de belangstelling te staan. Ik zou er totaal niet naar uit kunnen kijken dus had het totaal geen toegevoegde waarde om te trouwen.
Maar ik zeg nooit nooit. Wie weet trouwen we nog een keer simpel met onze dochters als bruidsmeisjes!

Ik heb twee redenen om het wél te doen. Reden één is vooral omdat de kinderen nu de achternaam dragen van mijn vriend en ik dus als enige een andere achternaam heb. Wij hebben gekozen om de kinderen de achternaam van mijn vriend te geven zodat ik ook zijn achternaam aan kan nemen als we toch zouden gaan trouwen.
Reden twee is dat ik het raar vind om ''mijn vriend'' te zeggen nu we kinderen hebben en wat ouder zijn. Al 'betrap' ik me erop dat ik heel vaak gewoon ''mijn man'' zeg :D.

Om ons meer met elkaar verbonden te voelen hoeven we het niet te doen. Samen kinderen krijgen/hebben vind ik een veel grotere verbintenis dan een huwelijk. Als je gaat scheiden en samen geen kinderen hebt en alles is rond hoef je in principe elkaar nooit meer te zien.
Met kinderen is dat anders en ben je hoe dan ook je leven lang met elkaar verbonden.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:58

wij zijn ook pas getrouwd toen ik zwanger was, dikke onzin vind ik het ,en ook echt niet DE grote dag in ons leven (verre ervan..), we hebben het alleen gedaan omdat ik graag dezelfde achternaam als mijn kids wilde dragen. en het wat makkelijker was wbt zwanger zijn en samen kinderen krijgen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:00

yarrah schreef:
Ik wil niet trouwen,..... als je gaat scheiden dan kan me dat toch een ellende geven.

Uhh daar ga je toch niet automatisch van uit? := Waar is de tijd gebleven dat mensen vechten voor hun huwelijk ipv maar makkelijk het bijltje er bij neer gooien.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:03

Delphi schreef:
Om ons meer met elkaar verbonden te voelen hoeven we het niet te doen. Samen kinderen krijgen/hebben vind ik een veel grotere verbintenis dan een huwelijk. Als je gaat scheiden en samen geen kinderen hebt en alles is rond hoef je in principe elkaar nooit meer te zien.
Met kinderen is dat anders en ben je hoe dan ook je leven lang met elkaar verbonden.

Dat. Zelfs als j uit elkaar zou zijn ben je toch nog met elkaar verbonden. Maar juist als je kinderen hebt is het gemakkelijker om te trouwen, dan is erkenning, gezag en erfenis in één keer goed geregeld.

Ik vind het grappig om te lezen dat het voor bijna iedereen in het topic gaat om de romantische gedachte en het feest als argument om het wel of niet te doen. Terwijl het huwelijk eigenlijk de wettelijke afspraak is dat je voor elkaar zorgt (ook als je weer uit elkaar gaat!) en dat, als je niet iets anders regelt, je ook je bezittingen en je schulden gaat delen. Het kan helemaal geen kwaad om daar, ook als je uit romantische motieven gaat trouwen, daar even bij stil te staan...

Het heeft erg de voorkeur om vooraf, als je elkaar nog leuk vindt, ook even na te denken over de manier waarop je uit elkaar zou willen gaan als het misloopt - en dat ook vast te leggen. Je hoeft er niet automatisch van uit te gaan, maar er kan van alles gebeuren. Kinderwens bij de een maar niet bij de ander, de een wil naar het buitenland verhuizen voor een fantastische baan maar de ander wil niet mee, ziekte met persoonsverandering tot gevolg... noem het maar. Redenen genoeg om uit elkaar te gaan die je nu nog helemaal niet kan voorzien. En dat hoeft helemaal niks met vechten voor je huwelijk te maken te hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:29

Captain schreef:
yarrah schreef:
Ik wil niet trouwen,..... als je gaat scheiden dan kan me dat toch een ellende geven.

Uhh daar ga je toch niet automatisch van uit? := Waar is de tijd gebleven dat mensen vechten voor hun huwelijk ipv maar makkelijk het bijltje er bij neer gooien.

Daar ga je liefst gewoon niet van uit :') ik ben iig niet getrouwd met het gedacht 'scheiden kan altijd nog ' :')
Alles is wel goed vast gelegd in een huwelijkscontract ivm zijn zaak maar anders hadden we dat ook gedaan. Ik zie er hier veel die zijn naam over willen nemen. Dat heb ik dus net niet gedaan... (En wil ik ook niet)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:34

Ik hoef er nog helemaal niet over na te denken maar voor mij hoeft het ook niet. Zoals je al zegt kost het véél geld, heel veel geld, stress en nog meer geld. Jurken is ook niet echt iets van mij en de meeste mensen die ik ken en getrouwd zijn geweest scheiden. Zonder trouwen hou je ook van elkaar en word je tenminste niet kaal geplukt door al die mensen die een betere taart, jurk of ring hebben dan de andere bakker, juwelier of wat dan ook.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:37

Ik zeg altijd...groot aanzoek en klein trouwen :D

wij willen liever het geld uitgeven aan een grote reis die meer dan een dag duurt en ook onvergetelijk is dan aan een huwelijk.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:13

Haha ik riep ook in de puberteit dat ik nooit zou trouwen domme poppenkast noemde ik het.

Uiteindelijk toen werd huis hadden gekocht etc en er nog dingen geregeld moesten worden zijn wel alles gaan bekijken en maakte het niet veel uit wat het zou worden voor ons.
Compleet a Romantisch besloten om te gaan trouwen. Met een bbq en een borrel in de achtertuin. Wel kregen wel van onze ouders een pak en een jurk omdat ze het zo mooi vonden.

Uiteindelijk had het ook wel iets dat je elkaar dan die dag zo ziet terwijl wij anders allebei in ons boeren kloffie rondlopen haha. En in het gemeentehuis deed het me allemaal toch meer als wat ik dacht. Het was een gezellig feestje met een paar vrienden en familie. Maar de mooiste dag van mijn leven nee. En daarom hoeft die hele poppen kast er omheen ook niet. Het was voor ons een leuke dag absoluut.

Maar de mooiste dag van ons leven was toch toen ons zoontje geboren is. <3

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:59

naomi_g1998 schreef:
Ik hoef er nog helemaal niet over na te denken maar voor mij hoeft het ook niet. Zoals je al zegt kost het véél geld, heel veel geld, stress en nog meer geld. Jurken is ook niet echt iets van mij en de meeste mensen die ik ken en getrouwd zijn geweest scheiden. Zonder trouwen hou je ook van elkaar en word je tenminste niet kaal geplukt door al die mensen die een betere taart, jurk of ring hebben dan de andere bakker, juwelier of wat dan ook.

Trouwen heeft mij niet veel geld gekost, geen stres bezorgd en heb geen jurk aan gehad.
Ik denk dat veel mensen eens van dat standaard plaatje af moeten wat trouwen betreft.
En dan nog is het ieders eigen keuze of je wel of niet trouwt, maar hoe je trouwt kun je ook helemaal zelf invullen.
Wij hadden ook geen veels te dure taart, maar wel heerlijke vlaai van de plaatselijke bakker.
En savonds een heerlijk buffet.
We hadden de 50 belangrijkste mensen uitgenodigd, dus een duidelijk grens.
Ik wilde geen 200 mensen vanwege de kosten maar ook omdat veel mensen wel bekenden zijn maar vrienden is een groot woord.
Daarbij hebben we nu met alle 50 mensen gedanst, gelachen, gepraat enz, dat kan met 200 man niet.
Foto's hebben we laten maken door iedereen, we hadden gewoon gevraagd of iedereen wat foto's wilde maken die daar zin in had.
Uiteindelijk hadden we meer dan 600 spontane foto's.

Trouwen is iets dat vele zien als het standaard plaatje, met jurk en pak, met trouwauto of koets, dure ringen, dure taart, fotoreportage enz.
Dan gaat het wel wat kosten ja.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:32

Prrrr schreef:
Het heeft erg de voorkeur om vooraf, als je elkaar nog leuk vindt, ook even na te denken over de manier waarop je uit elkaar zou willen gaan als het misloopt - en dat ook vast te leggen.

Thanks ;) Daar had ik nog niet bij nagedacht en ik wist het ook niet, dat die mogelijkheid bestond. Ik wist het de eerste keer ook niet, dacht -naïef- dat het niet stuk kon.

Uiteindelijk kwam er na 16 jaar relatie ook een totaal onverwachte kink in de kabel. Ik kwam er nét zonder restschuld vanaf en verloor mijn paard al bijna in de boedelverdeling.... Feitelijk had ie meteen verkocht moeten worden en de opbrengst verdeeld. En een paar maanden later moest ik hem toch definitief verkopen, maar dat had te maken met mijn drastisch ingestorte financiële situatie als gevolg van de scheiding.
Dát, mocht er ooit nog een ander paard komen, wil ik dus nóóit meer meemaken :n Trouwen in gemeenschap van goederen doe ik dus niet meer. Als ik dat toen ook niet gedaan had, was het gewoon mijn paard geweest, zonder discussie. En had ik een flinke pot staan voor onverwachte narigheid, die ook gewoon van mij was geweest en die ik niet had hoeven delen. Dan had mijn paard er nog gewoon gestaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:12

Afschuwelijk om dan naast de narigheid van een scheiding ook nog je paard te verliezen. :(

Wij gaan nog partnerschapsvoorwaarden opstellen, spullen kunnen in gemeenschap van goederen (die interesseren me ook niet), maar de dieren komen allemaal op mijn naam, gewoon voor de zekerheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:02

Wij hebben een contract op gesteld. Hierin zijn ook de paarden en mijn weide op genomen. :) dat wilden we allebei. Ik heb jarenlang dreigementen moeten verdragen dat mijn paarden verkocht zouden worden of dat ik maar moest oprotten met ze. Dat wil ik nooit meer en mijn man wilde ook dat ik de zekerheid kreeg dat ik altijd ergens heen kon met ze en niemand ze me kon af pakken zonder mijn toedoen. :) gemeenschap van goederen vind ik dan weer 'niet van deze tijd'... Als het werkt is het prachtig maar oei als get fout gaat...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:29

Wij hebben wel gemeenschap van goederen, maar brachten allebei even veel spaargeld in, hebben geen dieren, geen bedrijf of andere dure dingen :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:46

RedPassion schreef:
Afschuwelijk om dan naast de narigheid van een scheiding ook nog je paard te verliezen. :(

Wij gaan nog partnerschapsvoorwaarden opstellen, spullen kunnen in gemeenschap van goederen (die interesseren me ook niet), maar de dieren komen allemaal op mijn naam, gewoon voor de zekerheid.

Inderdaad, dat zal bij ons ook opgenomen worden.

Het is voor mij niet alleen de jurk en al die poespas. Het kan ook simpel dat weet ik.
Maar het getrouwd zijn en het woord trouwen, brr daar krijg ik gewoon de rillingen van.

Daarom dus onze keuze voor een geregistreerd partnerschap.