Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:11

ilovelente schreef:
Ik denk niet dat je dat als webshop kunt meerekenen in je marge want zoveel marge is er tegenwoordig al niet meer en zeker niet als webshop omdat je flink moet concurreren met de rest

En dat is dan precies mijn punt van concurrentievervalsing: als andere webshops zich ook aan diezelfde regels houden hebben ze hetzelfde nadeel en kan het dus wel worden meegerekend in de marge. Alleen omdat sommige mensen op oneigenlijke wijze hun prijzen naar beneden doen, door de wet te negeren, moeten anderen het nu ook.

Amaris

Re: Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:15

de webshops die zich wel netjes aan de wet houden zouden juist de webshops die dat niet doen moeten veroordelen.

niet op de wet bitchen daar bereik je toch niets mee.

Zou ik ergens met duidelijke letters zien staan: 'bij retourzendingen krijgt u óók netjes de verzendkosten terug, zoals het hoort!' (of iets dergelijks)

Dan zou die webshop boven in mijn lijstje staan.

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:17

ShadowO: Ja Precies, ik heb zelf een webshopje gehad en dacht daar echt wat aan te verdienen maar op bepaalde verkoopsites werden de producten die ik had bijna voor de inkoopprijs verkocht. Die mensen zijn met 1 euro winst tevreden en geven niks op aan de belasting dus hebben geen kosten daar kun je als officiele webshop niet tegenop. Het is wel zo dat steeds meer leveranciers bepaalde verkoopprijzen verplichten maar ja als je via via iets inkoopt kunnen ze er niks tegen doen.

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:27

Het is zelfs nog erger. Toen ik mijn webshopje nog had waren er mensen die dan iets kochten bij mij van bijv een Pikeur rijbroek, welke ik dan echt tegen een superaanbieding te koop had met zeer weinig winst en dan bijv maat 36 bestelde. Deze stuurde ik dan netjes op en kreeg dan een aantal dagen later een berichtje van die klant die vertelde dat de broek niet paste en ze 1 maat of 2 maten groter nodig had en dus de broek wilde omruilen, dus een foute bestelling had gedaan. Ik zei dan altijd dat omruilen geen probleem is dat ze dan alleen wel nog een keertje verzendkosten moesten betalen want met zo´n lage winst kan ik niet omdat de klant de verkeerde maat besteld nog eens extra de 2e keer verzendkosten betalen. Mensen werden dan boos en begrepen totaal niet dat ze en al een koopje hadden en zelf de verkeerde maat besteld hadden en dus gewoon nog een keer verzendkosten moesten betalen.

Ik snap best dat iedereen graag het liefst alles zo goedkoop mogelijk willen hebben maar je hebt echt mensen die dat aan alle kanten uitbuiten. Die zijn nooit tevreden en gooien zich dan op alle wetgevingen die ze kunnen vinden. Dat zijn echt de sluwste klanten van allemaal.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:59

Wat ik me even afvraag of dit überhaupt mag, had zelf een tijdje terug iets bij Agradi, ik had een bestelling geplaatst samen met een vriendin. Daar zaten ook 2 hoofdstellen bij, die van mij was prima, maar die van mijn vriendin van te klein. Toen hebben ze haar dus wijsgemaakt dat ze het niet 1 op 1 konden omruilen, maar dat ze het opnieuw moest bestellen in de webshop (die de prijs naar boven hadden aangepast, leuke actie, de 'van' prijs naar boven afstellen en dan 20% korting geven :+). Ik vond het echt lichtelijk belachelijk, zeker omdat ik vervolgens nog een paar weken heb moeten wachten op de terugbetaling van het eerste hoofdstel (heb ik nog flink stennis om geschopt), ging om een bedrag van 140 euro, dat is nogal wat als je dat even moet voorschieten en maar moet afwachten wanneer het weer terugkomt. En ze moest dus nog een keer het bedrag van het hoofdstel betalen. Nadeel is dat zij op dat moment misbruik maken van het feit dat jij iets graag hebben wilt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:01

Huh ik snap het niet. Ze had een hoofdstel. Dat wilde ze ruilen en vervolgens moest ze het maar opnieuw bestellen en dan het oude terugsturen? Zit het zo?

(en die nieuwe bestelling was duurder?)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:33

Annemiek80 schreef:
LesleyxLinn schreef:

Dat klopt, ik doelde op de europese richtlijnen van 2 jaar garantie, bij bijvoorbeeld verschillende elektronica (zoals telefoons) wordt soms maar 1 jaar garantie gegeven, maar volgens de europese richtlijnen heb je recht op 2 jaar.
Ik heb echter nu even verder zitten lezen en inderdaad de nederlandse wetgeving is ruimer, je hebt recht op een deugdelijk product, vraag me nu dus helemaal af wat die '1 jaar garantie' vaak bij telefoons etc doet lol

Dat wist ik dan weer niet, weer wat geleerd :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 19:59

ilovelente schreef:
Het is zelfs nog erger. Toen ik mijn webshopje nog had waren er mensen die dan iets kochten bij mij van bijv een Pikeur rijbroek, welke ik dan echt tegen een superaanbieding te koop had met zeer weinig winst en dan bijv maat 36 bestelde. Deze stuurde ik dan netjes op en kreeg dan een aantal dagen later een berichtje van die klant die vertelde dat de broek niet paste en ze 1 maat of 2 maten groter nodig had en dus de broek wilde omruilen, dus een foute bestelling had gedaan. Ik zei dan altijd dat omruilen geen probleem is dat ze dan alleen wel nog een keertje verzendkosten moesten betalen want met zo´n lage winst kan ik niet omdat de klant de verkeerde maat besteld nog eens extra de 2e keer verzendkosten betalen. Mensen werden dan boos en begrepen totaal niet dat ze en al een koopje hadden en zelf de verkeerde maat besteld hadden en dus gewoon nog een keer verzendkosten moesten betalen.

Ik snap best dat iedereen graag het liefst alles zo goedkoop mogelijk willen hebben maar je hebt echt mensen die dat aan alle kanten uitbuiten. Die zijn nooit tevreden en gooien zich dan op alle wetgevingen die ze kunnen vinden. Dat zijn echt de sluwste klanten van allemaal.

Dat is simpelweg het risico van een webshop hebben.
Degene met waarvan je denkt 1 euro winst heeft over het algemeen zo'n goede prijs afgesproken met de leverancier door een grote partij in te kopen dat de inkoopprijs lager is. Dan is het kunst om als kleinere webshop je te onderscheiden van de rest. De prijs mag best hoger liggen, als de service maar goed. Ik bestel bijvoorbeeld vaker bij een webshop met goede ervaring en duidelijke communicatie met goede klantvriendelijkheid en hoge service ook al ligt de prijs hoger dan bij een webshop die maar wat doet.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:22

Oh dit wist ik ook niet. :)*

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:57

@sammie, inderdaad, en dan vervolgens dus nog een terugbetaaltermijn van 30 dagen aanhouden voor dat geretourneerde hoofdstel, daar heb ik een stokje voor gestoken.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:19

Weten jullie toevallig ook hoe het zit als je een product ruilen wil, wat je samen met nog een ander product gekocht hebt? (wat je niet wilt retourneren)
Moet ik dan opnieuw de verzendkosten betalen (van bedrijf naar mij) of moet het bedrijf dat op zich nemen?
Ik kan dat niet expliciet in de hier vermelde regels vinden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:38

Volgens mij betaal je alleen de verzendkosten voor het te houden product.
De verzendkosten van het product wat je terug stuurt krijg je vergoed (teminste zo doe ik het)

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:42

Ik heb al maanden lang een discussie met Divoza over het vergoeden van de oorspronkelijke verzendkosten. Divoza weigert mij de verzendkosten terug te storten met verwijzing naar hun algemene voorwaarden. Ik heb herhaaldelijk uitgelegd dat ze in hun algemene voorwaarden niet kunnen afwijken van de wet. Nu reageert Divoza helemaal niet meer.

Zijn er nog andere bokkers die dit probleem met Divoza hebben?

Van het eerste de beste webwinkeltje op de hoek kan ik het mij nog voorstellen, maar van een groot bedrijf als Divoza niet. Ze bestaan al zo lang, wij waren 30 jaar geleden al klant. Nu bestel ik er niets meer. het gemak van een webwinkel is wel weg als je honderd keer heen en weer moet mailen om je 4,99 euro aan verzendkosten terug te krijgen.

Nog meer bokkers die nog recht hebben op verzendkosten van Divoza? in dat geval kunnen we gezamenlijk een vordering indienen. Ik vermoed dat ze er van uitgaan dat niemand moeite gaat doen voor die 4,99 euro, maar het gaat wat mij betreft om het principe.