Ons verhuurdrama, hoe herhaling voorkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:37

Ik zit nu wel te denken hoe kan je dit in de toekomst voor zijn? Zelf zou ik kiezen voor vooraf betalen en niet betalen is huis uit. Maar mag dat wettelijk?

Hoop dat haar vader wel het gesprek met haar aangaat. Misschien komt dan het echte verhaal naar boven. Wie weet is hij zijn baan kwijt en probeert zo de boel voor de buitenwereld normaal te houden. Maar goed geeft nog geen recht om dit soort dingen te doen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:38

Inderdaad je krijgt ze er niet uit, bij mij zijn ze niet vertrokken door het proces wat nu nog loopt al meer dan een jaar!!!!!!!!! maar omdat ze zijn afgesloten voor gas water en licht. en dan er nog over liegen dat ze eerder weg waren omdat ze dan die maand niet hoeven te betalen, ik heb gelukkig getuigen verklaringen van diverse buren over de datum dat ze weggingen, maar je krijgt ze er gewoon niet zelf uit. Mijn huis was ook een ravage maar in het kader van mijn proces zet ik er hier niet veel meer over neer...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:40

_Lorette_ schreef:
Jeetje, wat een verhalen! Verschrikkelijk!

We hebben de nieuwe verhuurders (die al ervaring met ze hadden) gisteren nogmaals gesproken. Hij had een probleem met het overhandigen van het bewijs van de nieuwe woning, want…. De mensen gingen er niet uit!

Jaja, jullie lezen het goed. Hij heeft een huis gekocht, maar kan er niet in en kan geen bewijs overhandigen, want de mensen blijven er nog in zitten.

Hij had de nieuwe verhuurders uitgelegd dat het huis waar hij uit kwam van een arts was. Die was in het buitenland gaan werken en had in de tussentijd zijn woning verhuurd. Die arts zou in het buitenland blijven en daarom was de woning te koop. Het stel had een bod uit willen brengen op de woning, maar de arts kwam toch weer naar Nederland.

Hoe verzint hij het? 8)7

Wij hebben gisteren contact opgenomen met de ouders. De ouders van hem waren er niet, haar vader wel. We hebben hem vannacht aan de telefoon gehad. Hij was behoorlijk ontdaan, want hij wist nergens van. We zijn niet vervelend naar de ouders, zij zijn immers niet verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen. Maar het is wel fijn als ze weten wat er aan de hand is. Dit gezin komt steeds dieper in de problemen en misschien kunnen de ouders ze nog helpen om uit alle narigheid te komen.

Deze vader had overigens van ze gehoord dat ons huis per direct verkocht was wegens financiële problemen en dat ze er daarom uit moesten. Dat is bijzonder, want het huis staat nog gewoon op Funda en blijft daar ook op staan, want het is helemaal niet verkocht. En die financiële problemen komen er inderdaad wel als wij zulke huurders treffen!!

Dus… the story continues.

Goed gedaan!

Zo krijg je balletjes aan het rollen.

Ceriadwen

Re: Ons verhuurdrama, hoe herhaling voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:45

Eigenlijk moeten nieuwe huurders een borg van 6 maanden betalen en in het contract opnemen dat bij een huurachterstand van 1 maand de uitzettingsprocedure begint

Ik weet niet of dit juridisch kan hoor, maar dan dek je, je als verhuurder redelijk in

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:51

Het is niet ongebruikelijk om van zelfstandigen een hogere borg te vragen dan van mensen in loondienst. Woningcorporaties hanteren daar ook marges voor van 2 tot 6 maanden, afhankelijk van het risicoprofiel. Na 1 maand al gaan uitzetten kan juridisch gezien dan weer niet, je moet daarvoor de procedures uit de wet volgen.

Als ik héél eerlijk ben vind ik dat je je huiswerk niet al te best hebt gedaan, en dat je ook een beetje naief geweest bent door ze er al in te laten voordat alles geregeld was. Dat is natuurlijk geen excuus voor de andere partij om je zo te behandelen zoals ze nu doen. Hoop dat jullie je geld nog krijgen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 10:56

pmarena schreef:
Heb je geen problemen gehad om geloofd te worden door deze mensen en de ouders trouwens?
Als die al jaren niks anders horen dan mooie verhalen en geen enkel teken zien dat het wel eens niet waar zou kunnen zijn, dan kan ik me voorstellen dat ze in eerste instantie jouw verhaal maar heel raar vinden -O-

Zijn schoonvader had eerst even gedacht: wat is dit nou weer voor gekkigheid?? Maar omdat wij geen ‘betalen of ik schiet’-verhaal hadden, maar juist wilden praten over de problemen van het gezin (om te voorkomen dat het erger wordt), stond hij open voor het verhaal en geloofde hij ons ook. Heb met hem te doen!

Ik weet niet hoe dat zal zijn met zijn ouders.

De nieuwe verhuurders weten nu overal van en werken goed met ons mee. Zij hebben echter nooit betaalproblemen gehad met dit stel, dus er is nu nog geen reden om niet verder te willen met deze mensen.

@ Ceriadwen: helaas is het zo dat je pas een procedure mag starten als er 3 maanden huurachterstand is, ongeacht wat er in het huurcontract staat. Zo krijgen huurders iets langer de kans om het goed te maken als er iets mis gaat.

MarisdB schreef:
Het is niet ongebruikelijk om van zelfstandigen een hogere borg te vragen dan van mensen in loondienst. Woningcorporaties hanteren daar ook marges voor van 2 tot 6 maanden, afhankelijk van het risicoprofiel. Na 1 maand al gaan uitzetten kan juridisch gezien dan weer niet, je moet daarvoor de procedures uit de wet volgen.

Als ik héél eerlijk ben vind ik dat je je huiswerk niet al te best hebt gedaan, en dat je ook een beetje naief geweest bent door ze er al in te laten voordat alles geregeld was. Dat is natuurlijk geen excuus voor de andere partij om je zo te behandelen zoals ze nu doen. Hoop dat jullie je geld nog krijgen.

Naïef vind ik een verkeerd woord. Wij hebben er alles aan gedaan om vooraf uit te zoeken of deze mensen betrouwbaar waren. Wij hebben geen mooie praatjes geloofd. Het leken aardige en betrouwbare mensen, bekende namen in onze woonplaats. Wij kenden hun ouders niet persoonlijk, maar via familie/vrienden/kennissen wel. Wij wisten waar hij werkte, waar zij werkte, etc. etc.

We wilden ze uit de brand helpen door ze net 2 dagen van tevoren in de woning te laten trekken, zodat ze niet voor 2 dagen naar haar vader hoefden te verhuizen. Zo aardig zijn wij wel. Uiteraard wel na tekenen van het huurcontract, standen opnemen, etc. Natuurlijk hadden wij ook moeten wachten tot ze het geld hadden overgemaakt. Dat vind ik niet naïef, wel onverstandig. ;) Meestal gaat zoiets goed, maar in dit geval ging het fout. Van dergelijke ervaringen worden wij vanzelf minder aardige mensen. Jammer!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:10

Ceriadwen schreef:
Eigenlijk moeten nieuwe huurders een borg van 6 maanden betalen en in het contract opnemen dat bij een huurachterstand van 1 maand de uitzettingsprocedure begint

Ik weet niet of dit juridisch kan hoor, maar dan dek je, je als verhuurder redelijk in

Nou dat lijkt me niet echt een manier om nieuwe huurders te gaan vinden.
Ik zou dit zelf persoonlijk helemaal niet op kunnen/willen brengen voor een borg.
Ik denk dat er betere oplossingen hiervoor zijn. (al kan ik ze ook niet 1,2,3 bedenken)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:12

renee16 schreef:
Ceriadwen schreef:

Nou dat lijkt me niet echt een manier om nieuwe huurders te gaan vinden.
Ik zou dit zelf persoonlijk helemaal niet op kunnen/willen brengen voor een borg.
Ik denk dat er betere oplossingen hiervoor zijn. (al kan ik ze ook niet 1,2,3 bedenken)

Tja, beter niet of moeilijk verhuren dan in zo een situatie als TS te komen lijkt mij :)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:15

Ik ben zelf ook huurder geweest en wij moesten een borg van 3 maanden huur betalen. Daarbij werd ook gekeken of we met ons loon elke maand konden betalen. Volgens de makelaar was dit voldoende, en hadden ze uiteindelijk maar met één klant problemen. Hij zei daarbij ook, zekerheid heb je nooit...

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:04

De nieuwe huurders die wij hadden gevonden zouden per 3 mnd betalen en ook 3mnd borg. Maar ja..... Omdat de wanbetalers er niet vrijwillig uitgaan..... Lopen we dit nu mis. Vandaag gaat de makelaar die voor ons verhuurt er heen. Onder het motto: ik moet foto's maken om huurders te zoeken en om te zien wat er moet gebeuren voordat er nieuwe huurders in kunnen..... Ben zoooo benieuwd. Krijg eind van de middag bericht.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:17

_Lorette schreef:
De nieuwe verhuurders weten nu overal van en werken goed met ons mee. Zij hebben echter nooit betaalproblemen gehad met dit stel, dus er is nu nog geen reden om niet verder te willen met deze mensen.

... maar eh, als zij nu ergens - zonder probleem - huren en (kunnen) betalen, dan hebben ze kennelijk wel inkomsten. Waarom is dan beslaglegging om hun schuld aan jou binnen te halen, niet mogelijk?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:24

Beslagleggingsprocedure is opgestart, maar kan pas hervat worden als hun nieuwe adres bekend is. -O- Die weten wij wel, maar zij zijn er officieel niet ingeschreven, waardoor een deurwaarder niets kan/mag.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:27

Dat is niet helemaal waar. Als de deurwaarder constateert dat zij er wonen, mag hij wel beslag leggen - helemaal als er geen GBA-inschrijving bekend is. Ze doen het liever niet omdat het een risico is, maar ik zou het zeker even overleggen met de deurwaarder.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:37

Prrrr schreef:
Dat is niet helemaal waar. Als de deurwaarder constateert dat zij er wonen, mag hij wel beslag leggen - helemaal als er geen GBA-inschrijving bekend is. Ze doen het liever niet omdat het een risico is, maar ik zou het zeker even overleggen met de deurwaarder.

Dat werd ons wel verteld. Dat het via GBA ging! Wellicht kan hij het ook op andere manieren uitzoeken, maar daar zal wel weer enige tijd overheen gaan… Ik weet niet of ze tegen die tijd nog wel op dat adres wonen. Het is in elk geval niet iets wat meteen geregeld is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:40

Als de deurwaarder niet in beweging komt kun je bij het GBA aangeven dat ze verhuisd zijn naar dat adres. Het GBA gaat dan onderzoek doen (kan rustig twee maanden duren) maar als ze nergens anders ingeschreven zijn, of ingeschreven staan op een adres waarvan de eigenaar heeft gezegd dat ze er niet meer wonen, wordt het GBA aangepast. En dan zal de deurwaarder wel in beweging komen. Je kan ook op zoek naar een andere deurwaarder...

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:48

Ik heb niet alles gelezen, maar zelf verhuur ik ook woonruimtes en ben door ervaring wijzer geworden.

Dit is weer zo'n voorbeeld van de machteloosheid van verhuurder door de verregaande huurbescherming die huurders hebben. Er is inderdaad niet veel te doen aan de termijn van 3 maanden die geldt voordat je wanbetalers juridisch kunt aanpakken. En dan duurt die procedure nog een paar maanden, dus aan 7 maanden gemiste huur zit je al snel. Het enige wat je als verhuurder kunt doen om de schade wat te beperken is om een flinke borg te vragen, 2 of 3 maanden huur, en deze vóór of bij de sleuteloverdracht te laten betalen, inclusief de 1e maand huur.

Geen borg en huur dan ook geen sleutel! Mijn ervaring is dat als mensen al moeite hebben om dit bedrag bij het aangaan van de huurovereenkomst bij elkaar te krijgen, zij veelal ook met het betalen van de maandelijkse huur problemen krijgen op termijn.

Uiteraard zijn de huurders van TS moedwillig wanbetalers. Dit soort oplichterij is nooit helemaal te voorzien, maar dan heb je in ieder geval wel alvast een stuk borg om je verlies te beperken.

Verder altijd kopie legitimatie bewaren (origineel ook inzien vanwege fraude). Een rechterlijke uitspraak over wanbetaling verjaart niet zo snel, dus je kunt via een incassobureau nog jaren later beslag laten leggen op goederen en/of inkomsten als blijkt dat de "'kale kip"" weer veertjes heeft laten groeien. Het BSN-nummer, die op de legitimatie staat, maakt dat de wanbetaler weer op te sporen is door het incassobureau, mocht deze met de noorderzon vertrokken zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:54

Het lijken wel pathologische leugenaars, waarschijnlijk geloven ze hun eigen verhalen ook nog, heb medelijden met hun kinderen.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:54

Jeetje zeg het zal je gebeuren.
Ik kan me niet voorstellen dat je dat wil als huurder, in een huis zitten en niet betalen. Al die verhalen die je dan leest.
Je denkt wel langer na om je huis zomaar te verhuren als je dit zo leest.
Succes ermee.....hopelijk zie je nog wat van je geld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:49

Zou je trouwens als je zulke wanbetalers in je huis hebt, niet als eigenaar van het huis het GWL af kunnen laten sluiten op jouw adres? Om ze weg te pesten zeg maar? :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:57

criollo_yess schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar zelf verhuur ik ook woonruimtes en ben door ervaring wijzer geworden.

Dit is weer zo'n voorbeeld van de machteloosheid van verhuurder door de verregaande huurbescherming die huurders hebben. Er is inderdaad niet veel te doen aan de termijn van 3 maanden die geldt voordat je wanbetalers juridisch kunt aanpakken. En dan duurt die procedure nog een paar maanden, dus aan 7 maanden gemiste huur zit je al snel. Het enige wat je als verhuurder kunt doen om de schade wat te beperken is om een flinke borg te vragen, 2 of 3 maanden huur, en deze vóór of bij de sleuteloverdracht te laten betalen, inclusief de 1e maand huur.

Geen borg en huur dan ook geen sleutel! Mijn ervaring is dat als mensen al moeite hebben om dit bedrag bij het aangaan van de huurovereenkomst bij elkaar te krijgen, zij veelal ook met het betalen van de maandelijkse huur problemen krijgen op termijn.

Uiteraard zijn de huurders van TS moedwillig wanbetalers. Dit soort oplichterij is nooit helemaal te voorzien, maar dan heb je in ieder geval wel alvast een stuk borg om je verlies te beperken.

Verder altijd kopie legitimatie bewaren (origineel ook inzien vanwege fraude). Een rechterlijke uitspraak over wanbetaling verjaart niet zo snel, dus je kunt via een incassobureau nog jaren later beslag laten leggen op goederen en/of inkomsten als blijkt dat de "'kale kip"" weer veertjes heeft laten groeien. Het BSN-nummer, die op de legitimatie staat, maakt dat de wanbetaler weer op te sporen is door het incassobureau, mocht deze met de noorderzon vertrokken zijn.

Ik snap die borg wel hoor, maar met de dikke zin kan ik het toch niet helemaal eens zijn.

Ik betaal dan geen huur maar hypotheek en heb hier nog nooit moeite mee gehad. Maar ik zou wel moeite hebben met ophoesten van ineens 4 maanden hypotheek.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:04

Syrianda schreef:
Jeetje zeg het zal je gebeuren.
Ik kan me niet voorstellen dat je dat wil als huurder, in een huis zitten en niet betalen. Al die verhalen die je dan leest.
Je denkt wel langer na om je huis zomaar te verhuren als je dit zo leest.
Succes ermee.....hopelijk zie je nog wat van je geld.

ja ik snap dat ook niet! Heb 1x gehad dat mijn huur niet overgemaakt was doordat ik van bank verwisseld was en het toen niet helemaal goed gegaan was met overboeken. Voelde me al zo poedersuiker daarom! En vond het echt erg! Ben er altijd super structureel in. Kan het me ook niet voorstellen dat iemand dat doet en vervolgens er ook nog relaxed kan blijven wonen. Zou me echt doodschamen. Maar ja denk ook dat die mensen volgens hele andere normen leven dan de gemiddelde mens hier op aarde.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:12

Ik kreeg net telefoon van de buren dat de huurders aan het pakken zijn. Dat scheelt weer een procedure. Dan nog maar hopen dat er wat te halen valt. We gaan beslag leggen op t salaris. Hij heeft gelukkig vaste baan.....

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:35

Wat een verhaal ts! Kan me voorstellen dat het behoorlijk wat stress oplevert.
Goed dat je probeert te zorgen dat andere verhuurders niet de dupe worden van deze praktijken.
Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Het is tot zo ver nog geen happy end.
Sterkte met doorzetten en geef de moed niet op!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 15:36

XLeandrosX schreef:
Ik kreeg net telefoon van de buren dat de huurders aan het pakken zijn. Dat scheelt weer een procedure. Dan nog maar hopen dat er wat te halen valt. We gaan beslag leggen op t salaris. Hij heeft gelukkig vaste baan.....

Dat scheelt!! Dan valt er waarschijnlijk wel wat te halen. :) Succes ermee.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:42

pmarena schreef:
Zou je trouwens als je zulke wanbetalers in je huis hebt, niet als eigenaar van het huis het GWL af kunnen laten sluiten op jouw adres? Om ze weg te pesten zeg maar? :o

Nee, af laten sluiten gaat niet, want GLW staat meestal op hun naam. Gelukkig ben als verhuurder dan ook niet verantwoordelijk voor die kosten als ze dat ook niet betalen. Zelfs een nutsbedrijf mag mensen niet zomaar afsluiten ook hebben ze een grote betalingsachterstand, want het is een basisbehoefte.