Koop op afbetaling met ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:55

De grootte van de kaart is niet het probleem. Een snelle kleine kaart is nog altijd beter dan een trage kaart met veel capaciteit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:55

Grootte maakt niet uit. gaat om de snelheid ;)
In pricipe moet een kleine geen nadeel zijn. hij hoeft minder af te scannen,dus minder werk. alleen moet dan de snelheid wel goed zijn

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:57

pluisje88 schreef:
In pricipe moet een kleine geen nadeel zijn. hij hoeft minder af te scannen,dus minder werk. alleen moet dan de snelheid wel goed zijn

Okee, dan ga ik dat binnenkort ook even opzoeken.

_Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:58

Vorige maand nog, een hele nieuwe auto gekocht. Betaal netjes iedere maand automatisch af, zonder rente.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:59

_xDyan schreef:
pluisje88 schreef:

Okee, dan ga ik dat binnenkort ook even opzoeken.

Gewoon even op je kaartje kijken :) Staat altijd wel iets op.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:00

Nee zeker niet op afbetaling.
Mijn moeder zei altijd: "geld wat je leent, geeft je twee keer uit"
De eerste keer om iets te kopen wat je wilt, maar het geld niet hebt en de tweede keer om het terug te betalen.
Overigens schrik ik er wel van dat er mensen zijn die spullen op afbetaling kopen (nog niet afbetalen) en alweer het volgende kopen op afbetaling. Ook begrijp ik de ouders niet die dit doen; zo leer je je kind nooit op eigen benen staan, maar hou je ze afhankelijk.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:01

Lianne86 schreef:
Omdat je toch mensen op kosten jaagt, niet stom bedoeld... Snap het echt wel... Maar als je het niet hebt, ga je wel geld uitgeven... En nu kun je het gewoon terugbetalen wanneer je het hebt... En zullen ze er niet moeilijk over doen... Snap het ook wel en zou het ook gedaan hebben in jouw geval :p

Zit wel wat in maar heb het geen moment zo gezien. als ik maar 500 euro had gehad hadden ze dat nevernooit voorgesteld hoor. ze kennen mij en ik had van mijn sufi en bijbaantje al een gigabedrag bij elkaar gespaard, dus ze weten wel dat het er in zit. en dat ik zuinig ben op mijn spullen :j

Lianne86 schreef:
maar ik kreeg laatst stom commentaar :$ Dus vandaar dat ik nu even zo denk (situatie: had een cadeaubon voor een nachtje hotel naar keuze, ontbijt erbij, wijntje.. kreeg toen serieus commentaar dat ik ze op kosten joeg, want ze moesten toch ook nog uit eten gaan daar etc. :') Geef nog een keer een duur cadeautje aan iemand :'))

dit vind ik heel kortzichtig en heeeeeel erg asociaal van diegene :j . sorry dat ik het zeg :')

Lianne86 schreef:
Dus vandaar... Een duurdere auto is vaak ook duurder in verzekering etc. Dus je krijgt door de nieuwere/duurdere auto te kopen, ook nog andere extra kosten. Waarschijnlijk heb je dat wel weer terug aan onderhoud en al die dingen... dus merk je er nog weinig van ;) maar er komen meer dingen vaak bij kijken dan alleen het kopen...

Nee het is geen duurdere auto, hij is nieuwer. je betaalt verzekering naar nieuwaarde niet naar leeftijd ;)
mijn nieuwe auto is dus goedkoper als die van mijn ouders van 8 jaar oud in de verzekering, alleen is die laatste dus veel duurder ;) Belasting scheelde ook vanwege de belastingvrije regeling. heb 3 jaar belasting vrij op gas gereden ;)

Lianne86

Re: Koop op afbetaling met ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:55

Mjah ok, dat scheelt ook natuurlijk.. Maar een duurdere auto heeft vaak ook een hogere nieuwwaarde :p (En ik heb om de een of andere reden altijd gedacht dat die autootjes van jaren oud gewoon heel goedkoop waren in verzekering omdat ze sowieso al niet veel waard zijn :$ maar volgens mij valt dat ook tegen :p)

Ik zou dan hetze(lfde gedaan hebben hoor :) Eerlijk is eerlijk... Maar sommige moeten ook bijvoorbeeld per se een grotere --> dus zwaardere --> dus duurdere in wegenbelasting, auto omdat ouders dat fijner vinden... (en groter is vaak ook wat minder zuinig) dus in zo'n geval --> zitten er wel meer kosten aan...

Ik werd echt lekker voor banketstaaf gezet toen (vond het ook aso) dus ik vind het nu zelfs vervelend om mensen mee te vragen om wat te gaan drinken :') want tjah... dat kost ze geld :+ (Haha het is nu echt heel stom.. eerst gingen we nog wel eens naar de kroeg, nu nodig ik maar braaf mensen thuis uit... Kreeg echt zo'n uitkaffer :'))

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:18

Nee heb een klein autotje (google maar op chevrolet spark) en heb zeker niet groter gekocht dan de bedoeling was. anders was het een ander tweedehands autootje geworden in dezelfde grootte.

Mijn zusje heeft nu sinds kort een ford ka van 2007 gekocht, en die is nog duurder in de verzekering dan die van mij. terwijl die van mij van 2011 is. dus die vlieger gaat helaas niet op ;)

Nou mocht je ooit de behoefte hebben om zon cadeau te geven, stuur een pb en het komt goed. het is bij mij meer dan welkom :D Als je mij zou vragen en ik had geen geld, dan zou ik je dat zeggen. dan was het aan jou de keuze geweest om te zeggen, ik wil toch, dus ik nodig je uit, of ik wil toch, dus ik ga alleen, of oke, dan stellen we het uit tot je wel geld hebt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:44

Ken ze :) Maar dat is dan ook weer zo ja...

Haha :D ik zal het onthouden... en de bon is een jaar geldig, dus in een jaar moet je toch wel geld hebben gespaard om een frietje bij de febo te halen? :o (Haha sorry :') bedacht me later dat ik mijn portemonnee had moeten pakken, 5 euro had moeten geven en dat had moeten zeggen :'))

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:46

dat lijkt me ook. Wie zegt dat ze persé uit eten moet? ik weet wat beters. voor een volgende gelegenheid breng je een brood mee en een pakje beleg. misschien is de boodschap dan duidelijk :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:49

Haha geniaal ja :$ Ik geef voortaan alleen nog maar douchespullen enzo aan dat soort mensen (of zouden ze dan denken dat ze stinken? :'))

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:51

Grote kans :j

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:53

Hier wel gedaan, zou het zo weer doen hoor :) Had iets van 650 euro geleend voor een laptop, 50 euro per maand terugbetaald.

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:35

En dan spreekt hier de moeder.... :D
Ja, die zit ook op Bokt. Dyan wees me zelf op dit topic en ik heb het helemaal doorgelezen.

Allereerst wil ik zeggen dat ik hartstikke trots op mijn dochter ben omdat ze echt gemeend serieus hiermee bezig is. Ze werkt hard, is serieus en ambitieus! Ik vind het ook knap dat ze verder kijkt dan haar neus lang is en ook de mening van anderen durft te vragen, zoals hier op bokt. En niet alleen vragen, maar er ook over nadenkt en er wat mee doet.

We hebben de lening enkele dagen geleden besproken en ik heb haar gezegd dat ik er over wil nadenken. En vooraf voor alle niet-goed-lezers: áls ik haar het geld zou lenen dan reken ik GEEN rente, hoor!

Maar er zijn een aantal zaken die van belang zijn:
- heb ik het geld om haar te lenen?
- ze heeft ook nog een zusje, dus als ik dit nu doe, dan moet ik dat over een jaar of twee ofzo ook aan haar zusje doen. Kan ik dat dan ook?
- Opvoedkundig: eerst sparen dan kopen. En hoe noodzakelijk is het. Niet alles maar willen hebben...
- de afbetalingsregeling: hoe lang gaat ie duren, kan ze het allemaal wel, enz

Verder gaat ze volgend schooljaar beginnen aan een Mediavormgeving opleiding. Een opleiding waarin ook fotografie uitgebreid aan de orde komt. En ook weer de nodige extra uitgaven met zich meebrengt zoals een goede computer voor o.a. fotobewerking. Wellicht dat die opleiding ook een heel andere camera adviseert als wat ze nu in gedachten heeft. Het zou dan zonde zijn om nu wat aan te schaffen (met betalingsregeling ed) en dat straks blijkt dat het niet de goede keuze was...

We hebben dan ook afgesproken dat ze het komende halfjaar aan de slag gaat met de (gratis) adviezen hier in dit topic (ook namens mij hartelijk dank!) en dat ze nog even door spaart voor een goede camera en een buffertje. Dat we nog ff de adviezen van de nieuwe opleiding afwachten en dat ik dan een nieuwe snelle CF kaart voor haar koop.... (ok, dat laatste hebben we niet afgesproken, dat bedenk ik nu en leest ze dan ook hier := )

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:41

Grappig om de andere kant te lezen! Als dus CF kaart inderdaad traag is dan is het misschien wel zinvol om die binnenkort aan te schaffen zodat Dyan dan nog wel met plezier met deze camera kan werken voorlopig. Maar zou zeker ook in het boekje even op zoek gaan naar die ruis reductie optie, misschien is het probleem daarmee ook al verholpen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:43

Er bestaan gelukkig nog verstandige moeders! Petje af.

En ik zou echt even naar die ruisreductie kijken. Anders pak ik morgen mijn 300 er even bij zodat ik het stap voor stap kan uitleggen. Ik denk namelijk dat er echt kans is dat dit haar probleem oplost.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:45

Hihi thanks allemaal!!! Hopelijk krijg ik nu weer meer zin om leuk bezig te gaan met de fotografie :D Ga zeker wat met de tips doen :)
Ik ben ook blij dat bokt ook positief mee kan denken, aangezien er vaak fel gereageerd wordt...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:50

Als je in de buurt van Haarlem woont wil ik je best op weg helpen. Ik ben zelf ooit begonnen met de 300d. Inmiddels heb ik een fullframe body. Je kunt dan zien wat goed glas op je camera doet en ik kan je wat dingetjes laten zien. Mams mag natuurlijk ook mee.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 02:16

Inderdaad ik zou ook wachten tot je wat meer informatie hebt van je opleiding, anders is het straks zonde!

Wat topics waar je nu of tegen die tijd wat aan hebt:
[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4
[FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4
[FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2
[FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Wat misschien ook een leuk en leerzaam is om te doen, meegaan met een fotomeeting :)

En Ohja er is via studieplan.nl gratis een minicursus fotografie te downloaden!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 02:25

Ik zou ook geen lening bij mijn ouders nemen voor zoiets :) mn moeder doet hier gelukkig ook niet aan mee..
Pas nu ik op mezelf zit begrijp ik waarom ze het nooit gedaan hebben :)
Als je iets graag wil hebben hoeveel pech dan ook zal je moeten sparen.. Ik heb ook onwijze tegenvallers gehad en heb daar alleen maar van kunnen leren :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:17

Wat leuk dat mams even langskomt! ik denk dat dit inderdaad een goede oplossing is. alleen, wat mij dan weer meteen opvalt, het gaat over betalingsregeling en wachten e.d. T.s. Kan natuurlijk de resterende tijd tot de start van de opleiding sparen voor haar nieuwe camera. als je iets echt wilt kun je in een half jaar een behoorlijk bedrag aan de kant zetten. dan kun je je camera bijna zelf bij elkaar hebben.

Aangezien je nu een snelle geheugenkaart krijgt, en er tips zijn gegeven waar je mee kunt oefenen, heb je nog een half jaar de mogelijkheid tot oefenen, en te gelijk tot sparen.

Oh ja, tipje, keek op je site (gisteren ofzo) en daar had je de foto's van het vissen op gezet met de opmerking, ze zijn nog niet bewerkt, als je er 1 wilt bestellen dan kan ik ze nog wel bewerken.
Dit is niet echt een goede reclame voor je ;) Zet er alleen foto's op die jij het waard zou vinden om te kopen. maak een selectieve selectie. daar hebben mensen veel meer aan, en dan zien ze ook de kwaliteiten die je in huis hebt

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 11:53

pluisje88 schreef:
Wat leuk dat mams even langskomt! ik denk dat dit inderdaad een goede oplossing is. alleen, wat mij dan weer meteen opvalt, het gaat over betalingsregeling en wachten e.d. T.s. Kan natuurlijk de resterende tijd tot de start van de opleiding sparen voor haar nieuwe camera. als je iets echt wilt kun je in een half jaar een behoorlijk bedrag aan de kant zetten. dan kun je je camera bijna zelf bij elkaar hebben.

Aangezien je nu een snelle geheugenkaart krijgt, en er tips zijn gegeven waar je mee kunt oefenen, heb je nog een half jaar de mogelijkheid tot oefenen, en te gelijk tot sparen.

Oh ja, tipje, keek op je site (gisteren ofzo) en daar had je de foto's van het vissen op gezet met de opmerking, ze zijn nog niet bewerkt, als je er 1 wilt bestellen dan kan ik ze nog wel bewerken.
Dit is niet echt een goede reclame voor je ;) Zet er alleen foto's op die jij het waard zou vinden om te kopen. maak een selectieve selectie. daar hebben mensen veel meer aan, en dan zien ze ook de kwaliteiten die je in huis hebt

Het is ook de bedoeling dat ik ga sparen nu ;)

En van die foto's van het vissen ben ik wel met je eens, maar mijn stiefvader zei dat ik het gwn zo moest doen omdat er wss niemand zal zijn die er 1 zal kopen. A.s. zondag ga ik nog een keer mee om een viswedstrijd te fotograferen, en ik ben wel van plan dat beter te doen zoals ik het nu gedaan heb.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:58

Misschien kun je een kaartje achter laten met de informatie waar de foto's te vinden zijn? Zet ze op de site op klein formaat, met logo. als mensen dan wat willen, moeten ze hem wel kopen willen ze er wat mee kunnen;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:08

Een 300D heeft gewoon geen grote capaciteit in de burst. Als je kijkt naar de snelheden in CF-kaarten kan hij de snellere snelheden niet eens aan. Het heeft totaal geen zin om geld te gaan steken in een veel snellere kaart, want de camera heeft echt maar een beperkte schrijfsnelheid.

Maar als je echt je camera aan en uit moet zetten (zo lees ik het) lijkt het me toch een cameraprobleem. Dan blijft hij gewoon hangen, want blijkbaar zijn je foto's allang weggeschreven (anders zou je ze kwijt zijn na het aan/uitzetten). Je zou kunnen kijken naar een software-update.
Ik weet niet of die nog uitkomen voor zo'n oud toestel, maar wellicht heb je een oudere versie (bijna niemand update zijn camera). Moet wel te vinden zijn op de website van de fabrikant.