Sparen en spaardoelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Sparen en spaardoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:43

Lootje, ik heb een planning vooraf in excel. Alles wat ik overhoud, gaat naar mijn spaarrekening direct na het storten van mijn salaris.
Als ik zou wachten tot het einde van de maand, zou er bij mij ook niets overblijven om te sparen :')

Ik spaar dus elke maand een ander bedrag, afhankelijk van mijn inkomsten en uitgaven voor de komende maand.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:05

Mootje schreef:
Lootje, ik heb een planning vooraf in excel. Alles wat ik overhoud, gaat naar mijn spaarrekening direct na het storten van mijn salaris.
Als ik zou wachten tot het einde van de maand, zou er bij mij ook niets overblijven om te sparen :')

Ik spaar dus elke maand een ander bedrag, afhankelijk van mijn inkomsten en uitgaven voor de komende maand.

Bedankt voor de tip!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:17

Zo doe ik dat ook Mootje. :j
Ik zorg dat ik mijn vaste lasten (huur, collegegeld, telefoonrekening, verzekering)
+ eventuele extra kosten (deze maand is dat bijvoorbeeld mijn nieuwe boekenpakket, er zijn ook maanden zonder extra kosten)
+ €100 op de bank laat staan, de rest gaat direct als het binnen is naar de spaarrekening.

Anders weet ik precies hoe het gaat. Ik heb geen gat in mijn hand, ik heb gewoon geen handen. :=

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:21

Wat bij mij wel vervelend is dat ik per week betaald krijg. Maar ik denk dat ik dan ook wel de techniek van jullie kan toepassen mits ik heel consequent voor mezelf blijf

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:25

Dat lijkt mij ook moeilijker dan per maand, maar het principe blijft hetzelfde :j
Konstantine, die opmerking is hier ook wel vaker langsgekomen!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:27

Leven kost gewoon erg veel geld! Ik moet als student maandelijks mijn paard betalen, dat wordt ieder jaar duurder, dus moet ik ieder jaar meer werken.
Maar als je probeert iets op zij te zetten, dan heb je dat al.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:33

Op internet (oa nibud) staan inderdaad imo niet echt realistische bedragen vandaar dat ik hier even vroeg wat jullie realistisch vinden :).

Ik spaar overigens door direct na het ontvangen van m'n loon een vast bedrag over te maken. Het gene wat ik dan op m'n lopende rekening overhoud is dan wel nog voldoende voor vaste lasten die ik heb (paard, zorgverzekering etc).

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:34

Toen ik per week betaald kreeg was het ook heel veel erger, dat loon was meestal op voor het er was, zeg maar. :=

Nu heb ik soms maand over aan het eind van mijn geld, terwijl ik me dan geen bijzondere uitgaven kan herinneren.
Wake up call! Een heleboel kleine dingetjes tikken ook aan. :=

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:19

Ja ik vind het echt heel moeilijk per week. Ik krijg sinds dit jaar 170 per week hiervoor was het 150, maar zodra mijn zorgverzekering er af is heb ik een hele week niets meer en eer ik dat dan weer heb opgebouwd is er weer een maand verder en zo gaat het cirkeltje maar verder. Maar ik ga zeker proberen iets te doen met de tips die ik nu al heb en ik hoop dat de bokker die mijn excel bestand toe gestuurd krijgt mij nog verder kan helpen!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:56

Ik ben een werkend getrouwd persoon. Aan het eind van de maand (als het loon er dus is) gaat er automatisch 570 naar de spaarrekening. Ook draai ik soms een uurtje overwerk en af en toe een weekend. Dat extra loon gaat naar de spaarrekening zodra ik mij loonstrookje heb. Als ik aan het eind van de maand net voordat het loon komt geld over heb gaat er meer naar de spaarrekening.
Ook los ik extra af bij de hypotheek. Wat ik daardoor minder aan rente betaal per maand gaat ook weer naar de spaarrekening om weer extra af te lossen

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:44

Ik ben op het moment doelloos aan het sparen. Ik houd elke maand wat tientjes over van mijn stufi dus dat gaat naar de spaarrekening. Misschien voor een auto ooit, of spullen voor als ik uit huis ga.
Wel werk ik nog wat bij mijn ouders en daar staat nu een bedrag open waarvan ik op vakantie kan komende zomer. Alles wat ik dan overhoud gaat ook maar naar de spaarrekening. Dure aankopen hoef ik op het moment niet te doen gelukkig dus ik kan lekker alles opsparen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:07

Ik spaar in verschillende potjes:

- huis afbetalen, nog steeds de beste spaarrekening :D
- 50 euro voor onvoorziene dingen. Iets leuk of iets dat stuk gaat dat er die maand niet meer af kan betaal ik van deze rekening. Meestal plunder Ik dit potje vooral in de zomer :')
- pensioen sparen 940 per jaar
- 300 euro naar de spaarrekening. Deze wordt enkel gebruikt voor kosten aan het huis.

Als ik extra over heb aan het eind van de maand spaar ik de helft hiervan en de rest gaat mee naar de volgende maand. Wat ik terugkrijg van de belastingen, bonussen, vakantiegeld en eindejaarspremie spaar ik ook minimum de helft van.

Ik spaar voor een groter huis later. De rest koop ik van mijn lopend geld.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:13

Voor mensen die tegen de vermogensbelasting aan zitten, bij een 'groene' bank zoals bijv triodos kun je 2x zoveel sparen voor je die belasting moetbetalen!

Ik spaar zelf voor reizen/vakanties en als noodpotje voor als mijn hond naar de da moet. Ook spaar ik maandelijks wat voor mijn collegegeld dat 4x per jaar betaald moet worden!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:22

Ik spaar maandelijks een x bedrag op rekening waar ik het niet makkelijk vanaf kan halen. alles wat is eind van de maand overhoudt zet ik op andere spaarrekening waar ik het ook zo van kan afhalen.en wordt dat bedrag groot sluis ik het door. Maar vaak spaar ik op deze rekening voor de dingen die ik wil.
Zoals nu een menkar en tuig.

Die andere rekening is meer voor als ik op me zelf ga dat ik een zakcentje heb.

Maar ben nu werkeloos dus spaar ik alleen nog het eerste deel de rest kom ik allemaal net rond.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:01

We hebben geen vermogensbelasting, we hebben een vermogensrendementsheffing.

Voor die vrijstellingen van bijvoorbeeld Triodos moet je bij mijn weten wel beleggen, niet zomaar sparen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:05

Ik wilde vorig jaar naar de 10.000 sparen. Dit is gelukt. :) Nu zit ik wel dat ik in ongeveer mei graag een woning wil kopen. Gezien ik nu weer tijdelijk thuis woon kan ik gelukkig nog even flink doorsparen en gaat het ook een stuk sneller dan toen ik op mijzelf woonde. 'Probleem' is dat ik nog een aantal luxe-dingen in de planning heb en het dus toch iets minder snel kan gaan met sparen richting de 20.000 (waarvan een groot gedeelte in de woning terecht zou komen)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:54

veerledec schreef:

Voor die vrijstellingen van bijvoorbeeld Triodos moet je bij mijn weten wel beleggen, niet zomaar sparen.

Ja hoor ook sparen http://www.consumentenbond.nl/spaarreke ... belasting/

En sorry voor de fout kon even niet op het woord komen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:07

Reusje0504 schreef:
veerledec schreef:

Ja hoor ook sparen http://www.consumentenbond.nl/spaarreke ... belasting/

En sorry voor de fout kon even niet op het woord komen..

Is dat zo... goh, dat is goed om te weten! Edit: dat geldt dus niet voor een "gewone" spaarrekening, maar alleen voor deposito's -O-

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:17

Voor degenen die per week betaald krijgen:
Ik stortte mijn wekelijkse salaris telkens naar een aparte spaarrekening en eens per maand (op de 27ste) boekte ik mijn maandsalaris naar mijn lopende rekening. Zo had ik veel meer overzicht (de vaste lasten komen immers ook eens per maand) en had ik zo af en toe wat extra's, omdat ik doorgaans 4x salaris kreeg per maand en af en toe 5x!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:32

Wij spaarden eerst voor onze bruiloft.
Daarna voor ons nieuwe huis, inboedel en aankoop etc.
Tussendoor ging steeds een bedrag weg voor reparatie auto.
Dus nu sparen we voor het onderhoud van de auto en eventueel een x een nieuwe auto.
En gewoon voor de toekomst.

Ervaring is dat het wel fijn is als je wat extra's hebt voor onvoorziene rekeningen.
Toen we nog niks extra's hadden was het heel frustrerend.
Vind het altijd een heel fijn idee om extra geld op de spaarrekening te zien, dus ook voldoende motivatie

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:38

Ik had vroeger een gat in mijn hand, maar sinds de zomer ben ik echt aan het sparen. Dat gaat niet zo snel, omdat ik studeer, parttime werk en op kamers woon. Maar ik spaar en dat gaat eigenlijk heel goed. Bovendien werk ik fulltime in de zomer, en dan is het wel mogelijk om meer te sparen. Het geld dat ik dit jaar spaar, steek ik in het appartement dat mijn vriend en ik van plan zijn te kopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:40

Reusje0504 schreef:
Voor mensen die tegen de vermogensbelasting aan zitten, bij een 'groene' bank zoals bijv triodos kun je 2x zoveel sparen voor je die belasting moetbetalen!

Ik spaar zelf voor reizen/vakanties en als noodpotje voor als mijn hond naar de da moet. Ook spaar ik maandelijks wat voor mijn collegegeld dat 4x per jaar betaald moet worden!

bedankt voor de tip, ik heb even gekeken, maar je krijgt bij Triodos maar 0,5% rente.. dat is wel heel erg weinig. ik ben nu bij moneyou en dat is nog iets van 1.8% (6 maanden vast)..
iemand nog tips voor nog betere rentes?

ik ben altijd aan het sparen, op dit moment niet met een speciaal doel, misschien de studie van de kinderen ofzo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:01

juval schreef:
Reusje0504 schreef:

bedankt voor de tip, ik heb even gekeken, maar je krijgt bij Triodos maar 0,5% rente.. dat is wel heel erg weinig. ik ben nu bij moneyou en dat is nog iets van 1.8% (6 maanden vast)..
iemand nog tips voor nog betere rentes?

Deze bijvoorbeeld http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9374
Maar zoals gezegd geldt de vrijstelling niet voor de "gewone" spaarrekening bij een groene bank, alleen voor deposito's e.d.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:09