Meer mensen die willen huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:16

Nanno_123 schreef:
Ik ben ook op zoek!
had me eerst ingeschreven bij gemeente Haaglanden, daar geldt ook de regeling van degene die het langst ingeschreven is het meeste kans maakt.
Nu ingeschreven bij regio Midden-Holland, omdat mijn vriend in die regio ook een bedrijf heeft en mijn paard daar staat. Eerst hadden we ons niet ingeschreven omdat we al snel het huis uit willen en wij dachten dat bij alle gemeentes/regio's dezelfde regeling gold dat je zo lang ingeschreven moet staan.. maar wij zijn nu net ingeschreven en staan soms al op plek 8.. omdat het uitmaakt of je economisch afhankelijk bent van de plek.

we gaan in de zomer waarschijnlijk pas echt serieus kijken en reageren, maar als er echt iets goeds voorbij komt natuurlijk al eerder!

Heb je voor mij de site van de woningbouw?

Nanno_123

Re: Meer mensen die willen huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:26

www.woningnetregiomiddenholland.nl

is voor regio Gouda, Waddinxveen, Bodegraven, Zuidplas etc.

voor iedere regio is een andere site. geloof dat je daar gewoon via woningnet.nl of woonnet komt!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:29

Regio Rotterdam is woonnet-Rijnmond

Ik ga van de zomer op mezelf en sta ongeveer 10 jaar ingeschreven. Ik moet eigenlijk nu wel, want vanaf januari ga ik in de particuliere sector vallen. Nu via sociaal heb ik een huis van 80m2 met balcon voor 660 euro, particulier is dat hier veel duurder

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:41

Douraque schreef:
Regio Rotterdam is woonnet-Rijnmond

Ik ga van de zomer op mezelf en sta ongeveer 10 jaar ingeschreven. Ik moet eigenlijk nu wel, want vanaf januari ga ik in de particuliere sector vallen. Nu via sociaal heb ik een huis van 80m2 met balcon voor 660 euro, particulier is dat hier veel duurder

ik weet niet precies hoe het zit maar volgens mij als je onder de 695,- euro per maand valt heb je volgens mij ook nog recht op huursubsidie, of ligt dat ook weer aan je inkomen?
als dat klopt wat ik zeg scheelt dat soms ook nog best wel een leuk bedrag per maand!

ik zie soms woningen die 500 euro per maand kosten, daar halen ze dan iets van 220 huursubsidie vanaf, dus dat zijn leuke kosten. dan heb je gewoon een appartement met drie slaapkamers voor minder dan 300 euro!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:25

Huursubsidie? Dan moet je het minimum loon verdienen, part-time werken of een uitkering hebben, anders heb je daar niet snel recht op :)

Ik heb zelf 8 maanden moeten zoeken naar betaalbare woonruimte in de regio Utrecht-Amersfoort. Niet te betalen hier, particulier. Alles wat zelfstandig is begon bij 700 euro exclusief per maand. Zelfs voor een studio.

Ik kom zelf uit regio Rotterdam en daar kon je tenminste voor 400 euro exclusief nog wat vinden in een achterbuurt. Dat lukt zelfs niet in mijn huidige regio :D

Als ik prijzen voorbij zie komen van 300 euro exclusief per maand... dan huur je of via de woningbouw (wachttijden van 10 jaar zijn hier niet uitgesloten) of in een zeer goedkope regio met weinig werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:28

Subsidie is ook afhankelijk van je inkomsten :j

Zuidplas.. daar zou ik echt niet meer willen wonen :D Dooie boel daar :+ :+

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:42

Ik heb sinds anderhalf jaar mijn huidige huurwoning en ik ben er nog steeds zo ontzettend blij mee! Ik heb hier 10 jaar voor ingeschreven gestaan en nog was ik in eerste instantie 11e op de lijst. Doordat er na bezichtiging geen mensen meer geaccepteerd hadden en de nummer 1 een andere woning had geaccepteerd stond ik opeens 1e!
De woning was helemaal gestuct door de woningbouw nieuwe kozijnen en dubbel glas :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:41

Subsidie hoef ik ivm mijn salaris al niet op te rekenen, het mij meer om het maximum inkomen bij sociaal. Daar zit ik vanaf 1 januari boven, dus daarvoor ga ik huren. Particulier betaal je in deze regio veel te veel voor wat bij sociaal veel minder is.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:19

Lifaya: goed nieuws!

En wat een verschillen tussen huurprijzen per regio. Nu ben ik dure regio's gewend (Utrecht, randstad), maar ik schrik wel eens als ik hoor dat mijn nichtje in Zeeland nog minder voor haar 3-kamerappartement met tuin betaalt, dan ik voor mijn vorige kamertje van 10m2 in Utrecht.

Lees al een tijdje mee, maar aangezien ik nu ook actief op zoek ben, wilde ik me maar eens voorstellen.

Woon in Utrecht op een studentenkamer, maar ben meer te vinden bij vriendlief die in een studio in Den Haag woont. Ik maak mijn stage/studie nog af, en deze zomer (juli-augustus-september) willen we dan samen gaan wonen.

We hebben niet echt hoge eisen, maar alsnog is het maar de vraag of er iets te vinden is. We willen een studio/appartement met 2 kamers in Den Haag (regio Haaglanden is te breed), betaalbaar (denk aan ongeveer €650 inclusief). We staan niet ingeschreven bij de woningbouw dus dan ben je al aangewezen op particuliere (dure) huurwoningen.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:03

Oh ja ik ben dus niet zo op de hoogte over hoe en wat lees ik al haha!
@Jans, ik wil er wel wonen! mijn paard staat daar en mijn vriend z'n bedrijf dus het is erg praktisch.. bovendien hou ik toch niet zo van drukke steden!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:08

Ik had eerst een topic wat al een beste tijd liep over de wachttijd van woningnet en hoever iedereen al was. Inmiddels woon ik nu een jaar samen in een sociale huurwoning. Prima voor nu, maar heel stiekem kijk ik nu alweer rond naar iets groters :o . Dit kan ook want ik stond ook in een andere regio ingeschreven. Ik sta nu weer bij drie regio's ingeschreven waarbij ik bij een nu echt kans maak aangezien ik bij de ander net verhuisd ben. Beide regio's zijn voor mijn werk goed te doen. Dit huisje waar ik nu zit is betaalbaar, maar ik begin vooral heel erg een zonnige buitenruimte, een vaatwasser, een droger en dus vooral ruimte te missen :D Zit dus een beetje in dubio of ik eigenlijk weer zou gaan huren of dat ik dit aan zou houden en dan door ga sparen voor een koophuis.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:00

Ja dat snap ik wel van die buitenruimte!
Geen extra kamers over dus?
er zijn hier in de regio zat sociale huurwoningen met 2, 3, 4 slaapkamers.. ik weet niet eens wat ik met al die ruimte zou moeten!
verhuizen kost toch ook weer geld denk ik? als het echt heel klein is zou ik wel rondkijken.. misschien kan je voor hetzelfde bedrag of iets meer wel een ruimere woning krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 22:22

Ga me toch eens verdiepen in anti kraak. Hoe zit het met wonen. als het tegen de vlakte gaat wat zijn je rechten dan?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:42

Vrienden van ons hebben een tijd in sloopwoningen gezeten.de ene keer heel mooi en groot de andere keer super klein. Ze woonde er meestal een a twee jaar. Hun konden als ik me niet vergis 2 maanden van te voren te horen krijgen dat ze eruit moesten. Ik zou zelf niet tegen die onzekerheid kunnen.

Ik heb 40m2 voor twee personen met een slaapkamer apart van de woonkamer. We hebben een balkon, maar op het noorden en er past 1 stoel op en dan bedoel ik geen ligstoel :-P

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:29

x_spekkie_x schreef:
Huursubsidie? Dan moet je het minimum loon verdienen, part-time werken of een uitkering hebben, anders heb je daar niet snel recht op :)

Ik heb zelf 8 maanden moeten zoeken naar betaalbare woonruimte in de regio Utrecht-Amersfoort. Niet te betalen hier, particulier. Alles wat zelfstandig is begon bij 700 euro exclusief per maand. Zelfs voor een studio.

Ik kom zelf uit regio Rotterdam en daar kon je tenminste voor 400 euro exclusief nog wat vinden in een achterbuurt. Dat lukt zelfs niet in mijn huidige regio :D

Als ik prijzen voorbij zie komen van 300 euro exclusief per maand... dan huur je of via de woningbouw (wachttijden van 10 jaar zijn hier niet uitgesloten) of in een zeer goedkope regio met weinig werk.

Dat is wel heel overdreven hoor. Ik werk 32 uur per week, en heb een redelijk loon (ter vergelijking: bij mijn vorige werkgever verdiende ik met mijn fulltime baan flink minder dan nu met 32 uur). Mijn huur is 364,- per maand, en daarvoor krijg ik 73,- huurtoeslag per maand.

Ik huur idd via een woningbouw, en ben van mijn auto afhankelijk om op mijn werk te komen of bv boodschappen te doen. Daar tegenover staat dat ik reiskosten vergoed krijg van mijn werkgever, en uiteindelijk ben ik goedkoper uit dan als ik in een stad ga wonen. Tussen het moment van inschrijven en een huis toegewezen krijgen zat bij mij 2 maanden, en nog eens 6 weken later kreeg ik de sleutel.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:48

Ik heb nog even nagekeken en ik zit er echt boven vanaf januari. Ik werk 40 uur in de week in de juridische sector (universitair geschoold). Dan zit je er helaas al heel snel aan -O- . Maar ik verdien niet zoveel dat ik makkelijk particulier kan huren, dan moet ik flink inleveren op ruimte in vergelijk met sociale huur.

Leuk hoor het hele huur gebeuren, had liever gekocht maar zonder vast contract en slecht 1 jaar werken gaat dat niet lukken

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:27

Inge_83 schreef:
x_spekkie_x schreef:

Dat is wel heel overdreven hoor. Ik werk 32 uur per week, en heb een redelijk loon (ter vergelijking: bij mijn vorige werkgever verdiende ik met mijn fulltime baan flink minder dan nu met 32 uur). Mijn huur is 364,- per maand, en daarvoor krijg ik 73,- huurtoeslag per maand.

Redelijk blijft natuurlijk een subjectief begrip :)

Volgens de belastingdienst krijg je huurtoeslag (alleenwonend, 23 jaar en ouder) als je minder verdient dan €21.600 per jaar. Dit is inclusief alle extra's (zoals vakantiegeld, eindejaarsuitkering, winstuitkering, bonussen etc.). Simpel gesteld kun je het bedrag door 13 delen (12 maanden + vakantiegeld) en dan kom je op maximaal €1662 bruto per maand.
Dat vind ik persoonlijk geen redelijk loon voor een full-time baan. Dat is nog geen 200 euro hoger dan het minimumloon. Maar goed, ik ben dan ook HBO geschoold en verwacht dat daar een hoger salaris tegenover staat :)

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:54

x_spekkie_x schreef:
Redelijk blijft natuurlijk een subjectief begrip :)

Naar uurloon gekeken (ik werk 32 uur, niet fulltime): 1,3 x het minimum loon...
Ik vind 200,- best wel een groot verschil, dat is ongeveer 15% hoger dan het minimum.

Ik mag donderdag op gesprek bij de woningbouw nav een reactie op een appartement *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 23:01

Had een leuke anti kraak site gevonden. Maar mijn ouders moeten garant staan, ik moet bij het ene huis 310 en bij het andere huis 175 euro bemiddelingskosten betalen en nog belachelijker: Mijn kat mag niet mee verhuizen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:53

Ik lees hier even mee en heb als complete huur-leek gelijk een vraagje.

Ik woon op mezelf, maar dan op kamers. Ik huur hier gewoon via een tussenpersoon (mijn huisgenoot) en die regelt alles met de huisbaas. Nou zit het in de toekomstplannen om op de lange termijn te gaan samenwonen met mijn vriend. Dit zijn geen plannen voor over 2 maanden, we zitten meer naar over een jaar te kijken. Hij moet dan regelmatig in Utrecht zijn voor een nieuwe studie en het zou voor beide gewoon praktisch zijn. Ik heb een beetje zitten kijken naar opties voor twee studenten, maar die komen niet erg veel verder dan sociale huur. Qua salaris zitten wij beide niet eens in de buurt van de prijzen die gevraagd worden om bijvoorbeeld in Leidsche Rijn (nieuwbouw) te gaan huren. De huur is dan 800 euro per maand, maar er wordt een minimum salaris van 40.000 per jaar gevraagd.

Mijn vraag is dus eigenlijk of het überhaupt mogelijk is om als student in aanmerking te komen voor sociale huur en hoe ik hier het beste voor in aanmerking kan komen in Utrecht? Omliggende gemeenten zijn in principe geen probleem, Nieuwegein of Maarssen vind ik absoluut te bereizen vanaf Utrecht.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:40

Vanaf je 18de kun je je bij mijn weten inschrijven voor sociale huur. Maar ik heb mij laten vertellen dat de minimale wachttijd in utrecht voor sociaal kan oplopen naar 8 jaar.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:08

Emmaa_ schreef:
Ik lees hier even mee en heb als complete huur-leek gelijk een vraagje.

Ik woon op mezelf, maar dan op kamers. Ik huur hier gewoon via een tussenpersoon (mijn huisgenoot) en die regelt alles met de huisbaas. Nou zit het in de toekomstplannen om op de lange termijn te gaan samenwonen met mijn vriend. Dit zijn geen plannen voor over 2 maanden, we zitten meer naar over een jaar te kijken. Hij moet dan regelmatig in Utrecht zijn voor een nieuwe studie en het zou voor beide gewoon praktisch zijn. Ik heb een beetje zitten kijken naar opties voor twee studenten, maar die komen niet erg veel verder dan sociale huur. Qua salaris zitten wij beide niet eens in de buurt van de prijzen die gevraagd worden om bijvoorbeeld in Leidsche Rijn (nieuwbouw) te gaan huren. De huur is dan 800 euro per maand, maar er wordt een minimum salaris van 40.000 per jaar gevraagd.

Mijn vraag is dus eigenlijk of het überhaupt mogelijk is om als student in aanmerking te komen voor sociale huur en hoe ik hier het beste voor in aanmerking kan komen in Utrecht? Omliggende gemeenten zijn in principe geen probleem, Nieuwegein of Maarssen vind ik absoluut te bereizen vanaf Utrecht.

ja dat is wel mogelijk, je moet je gewoon inschrijven en per gemeente kijken wat de eisen zijn.
misschien zijn in Utrecht de wachttijden super lang maar zou ook kijken naar de omliggende plaatsen..
Studiefinanciering wordt alleen niet gezien als inkomen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:59

Yes! Ik mag gaan kijken naar een huisje!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:57

spannend! wanneer ga je?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 12:59

Morgen