Zonnepanelen tips & tricks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:18

FlyAway schreef:

Dat wat er te zien is op die terrasfoto, dat is dus precies hoe ik het wil! Alleen is het een groothandel, ik weet niet of ze leveren aan particulieren, en werkelijk geen spoor van een prijs te vinden. En ik heb eigenlijk geen zin om zomaar blind contact op te nemen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:21

Dat vind ik persoonlijk ook wel een mooie oplossing. Wij willen (ooit) een veranda boven ons terras bouwen en dan zou zoiets als dakbedekking ook wel passen :-)

Inderdaad jammer dat er nergens iets over prijzen te vinden is.
De links die ik plaatste over flexibele zonnepanelen waren overigens geloof ik zo`n beetje de eerste paar hits in Google, dus misschien zijn er nog wel meer aanbieders die leveren aan particulieren én die prijsindicaties op de site hebben. Maar ik heb dus even niet verder gekeken dan deze hits.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:29

FlyAway schreef:
Is die techniek dan anders dan de techniek die de aanbieders van deze flexibele zonnepanelen produceren?

http://www.ebtc-zonnepanelen.nl/index.p ... nnepanelen
http://solbianzonnepanelen.nl/

En wat is er dan anders aan?

Ik lees overigens dat Helianthos een doorstart heeft gemaakt in HyET Solar en dat in maart 2013 gestart zou worden met de productie.
Is deze doorstart ook beeindigd voor zover jij weet ikke?
http://groenecourant.nl/zonne-energie/v ... ecelfolie/

De techniek die ik bedoelde is in zoverre anders, dat het veel lijkt op de techniek van Helianthos.

Ik wist overigens niet dat Helianthos alsnog is overgenomen en doorgestart. Daarin moet ik dan blijkbaar terug komen op eerdere uitspraak; nee, ik durf niet te zeggen of deze doorstart gestopt is en een snelle zoekactie op Google, lijkt het tegendeel op te leveren.
Wellicht verklaart dat waarom die Zwitser ermee gestopt is (i-net maakte mij niet duidelijk of ie failliet of opgehouden was); beide technieken lijken op het oog sterk op elkaar.

FlyAway schreef:
ikke schreef:
Zonnepanelen op dit moment zijn echt niet zo "groen"als wat men ons wil laten geloven.
Dat is iets anders dan zon en wind gebruiken voor het produceren van hernieuwbare brandstof.

Op welke methoden doel je dan?

Zonnepanelen die wel hun eigen gebruikte produktie-energie terug op kunnen wekken.

Daarin is het precies als elektrische auto's; wat we nu produceren is milieutechnisch regelrechte flauwekul, maar het genereert geld om tot een produktontwikkeling te komen die wel ergens over gaat, nog steeds precies als de Toyota Prius......

pmarena

Re: Zonnepanelen tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:59

In principe moet er toch zeker wel te komen zijn tot een situatie waarin overdag alle huishoudens zoveel mogelijk op zonne-energie draaien aangevuld met wind-energie, 's nachts windenergie, en waar er nog wat te kort komt nog ouderwets stook-gebeuren of opslag-technieken voor de overcapaciteit van overdag? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:14

Vergeet ook niet de bedrijven! Wat dat betreft snap ik de weerstand tegen zonneenergie ook niet - dat is veel meer te voorspellen dan wind bv, en valt netjes samen met de momenten waarop de meeste kantoren gebruikt worden. In de zomer als het warm is moet er extra capaciteit bijgezet worden om alle airco's aan de praat te houden - dat lijkt me een eenvoudig op te lossen situatie omdat die capaciteit perfect aansluit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:03

pmarena schreef:
In principe moet er toch zeker wel te komen zijn tot een situatie waarin overdag alle huishoudens zoveel mogelijk op zonne-energie draaien aangevuld met wind-energie, 's nachts windenergie, en waar er nog wat te kort komt nog ouderwets stook-gebeuren of opslag-technieken voor de overcapaciteit van overdag? :)

Het probleem hierbij is de onregelmatigheid van het aanbod. Die onregelmatigheid maakt het net instabiel. Dat kun je bijvoorbeeld opvangen door snel-regelende centrales (dat is op dit moment de enige, zinnige oplossing) maar in de (nabije) toekomst zou je dat ook op kunnen vangen door overproduktie af te vangen in produktielokaties voor waterstofgas en/of accu-capaciteit. Zie ook mijn eerdere link over o.a. de proeven in Japan met enorme (tot 34MW) accu-packs.
Brandstofceltechnologie is zeer waarschijnlijk de volgende stap in de hele regeltechniek. Uiteindelijk wellicht zelfs onder je eigen huis..........

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 09:29

Snelregelende installaties / opslag van energie om de matige zon / wind uurtjes op te vangen lijkt mij dus ook logisch :j

Maar in hoeverre dat technisch haalbaar is, dat weet ik natuurlijk niet.
Met kern-energie zal dat wel redelijk onmogelijk zijn, ik heb geen idee hoe dat bij "ouderwets" verbranden gaat eigenlijk, of dat snel op te starten zou zijn?

Dat waterstof-verhaal daar hadden ze het 20 jaar geleden al over dat dat "booming" was voor de toekomst, ik geloof ook dat het idee was dat er dan een soort tankstations van moesten komen om ook auto's er op te laten rijden, maar dat het bezwaar nog was dat het behoorlijk instabiel / gevaarlijk was?

Zoals het toen klonk had ik eigenlijk wel gedacht dat we nu tegen 2014 wel veel meer er mee zouden doen maar ik hoor er eigenlijk geen fluit over -O-

Gebeurt er achter de schermen wel veel of valt dat allemaal toch een beetje tegen?

Zag een aantal maanden geleden ook iets over 1 of andere Nederlandse universiteit die nu toch wel een heel leuke zonne-energie auto hadden gemaakt die kittig door kon rijden zowel qua snelheid als afstand en ik dacht ook nog best wat ruimte van binnen had, waardoor het klonk alsof we stukje bij beetje toch wel binnen de mogelijkheden dreigen te komen van auto's op zonne-energie.

Zelf ben ik in huis bezig met meten waarom wij nu toch zoveel stroom verbruiken, vooralsnog lijkt de droger de ergste boosdoener :P

Dacht dat de oude koel-vries combinatie ook wel kittig zou meetellen maar die valt eigenlijk nog wel mee....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 09:35

Ik heb trouwens ook de indruk dat er wellicht nog best heel wat winst te halen valt op als het ware terugwinnen van energie.

Dan bedoel ik dat we energie gebruiken ergens voor, en vervolgens het opgewekte gebeuren niet intensief genoeg gebruiken. Er zal vast wel een woord voor zijn om beter te beschrijven wat ik bedoel :o

Denk aan schoorstenen die roken, zou daar ook niet iets in moeten zitten om die warmte / stuwing te gebruiken? Of zoals dat experiment nu met CV-ketels die wat stroom opwekken, zulke dingen.

Zo vind ik het ook super zonde wanneer je lekker warm aan het douchen bent, of je nog best warme badje leeg laat lopen, afwaswater enzo....dat verdwijnt gewoon het riool in...zonde toch!

Terwijl je tegelijkertijd gas aan het verstoken bent om het water in je vloerverwarming te verwarmen :P
Had het dan even vastgehouden in je vloer op 1 of andere manier ofzo.

Ik meen dat er bij kassen / tuinders wel vaak iets van een terugwinsysteem zit?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:22

pmarena schreef:
Snelregelende installaties / opslag van energie om de matige zon / wind uurtjes op te vangen lijkt mij dus ook logisch :j

Maar in hoeverre dat technisch haalbaar is, dat weet ik natuurlijk niet.
Met kern-energie zal dat wel redelijk onmogelijk zijn, ik heb geen idee hoe dat bij "ouderwets" verbranden gaat eigenlijk, of dat snel op te starten zou zijn?

Dat waterstof-verhaal daar hadden ze het 20 jaar geleden al over dat dat "booming" was voor de toekomst, ik geloof ook dat het idee was dat er dan een soort tankstations van moesten komen om ook auto's er op te laten rijden, maar dat het bezwaar nog was dat het behoorlijk instabiel / gevaarlijk was?

Zoals het toen klonk had ik eigenlijk wel gedacht dat we nu tegen 2014 wel veel meer er mee zouden doen maar ik hoor er eigenlijk geen fluit over -O-

Gebeurt er achter de schermen wel veel of valt dat allemaal toch een beetje tegen?

Zag een aantal maanden geleden ook iets over 1 of andere Nederlandse universiteit die nu toch wel een heel leuke zonne-energie auto hadden gemaakt die kittig door kon rijden zowel qua snelheid als afstand en ik dacht ook nog best wat ruimte van binnen had, waardoor het klonk alsof we stukje bij beetje toch wel binnen de mogelijkheden dreigen te komen van auto's op zonne-energie.

Zelf ben ik in huis bezig met meten waarom wij nu toch zoveel stroom verbruiken, vooralsnog lijkt de droger de ergste boosdoener :P

Dacht dat de oude koel-vries combinatie ook wel kittig zou meetellen maar die valt eigenlijk nog wel mee....

Als we heel plat door de bocht gaan: daar zijn de oliemaatschappijen voor gaan liggen.

Dat is een erg ongenuanceerd antwoord op je vraag, want het heeft ook te maken met technieken die onvoldoende betrouwbaar beschikbaar waren. Daarin zijn weldegelijk stappen gemaakt, maar wat de precieze status is, daar heb ik geen antwoord op.

Terugwinsystemen worden al gebruikt, al zullen er altijd opties zijn die nog onvoldoende benut worden.
Als jij in staat bent om de schoorsteentemp lager te krijgen als we nu hebben, dan ben jij koopman, hoef je nooit meer te werken.
Datzelfde geldt voor de energie die gaat zitten in het condenseren van stoom nadat het de stoomturbine heeft verlaten........

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 10:44

Ik ben bang dat ik niet degene zal zijn die op zijn lauweren kan gaan rusten :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:19

pmarena schreef:
Ik ben bang dat ik niet degene zal zijn die op zijn lauweren kan gaan rusten :P

Weet je, er bestaat geen eenduidige oplossing. DE oplossing zit in een spreiding aan oplossingen.
Alle ideeën dragen een stukje bij en gezamelijk kom je tot een werkbaar geheel, waar onze vliegtuigmotoren nog steeds een functie in zullen hebben, bijvoorbeeld gestookt op biogas of waterstofgas of...... weet ik veel wat er nog meer ontwikkeld wordt.

In die context heeft een zonnepaneel dus weldegelijk nut. Niet dat de huidige generatie ergens over gaat, maar het genereerd gelden, kennis en inzicht om in de (nabije) toekomst betere panelen krijgen, die niet alleen een beter zonrendement hebben maar ook een beter produktierendement. DAAROM neem je zonnepanelen. De voordelen zullen in stand blijven totdat die veel betere generatie panelen beschikbaar komt en de marge stijgt, ook voor de bezitter, waarna de overheid dat zal afromen, mede om de huidige investeringen terug te verdienen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:40

Ik zou zelf wel gewoon willen dat je per eenheid zelfvoorzienend zou kunnen zijn, zonder daarbij een te zware druk op het milieu te leggen. Dat lijkt mij een mooi streven maar of het haalbaar is... :)

Zelf kun je in principe in theorie wel via zonnepanelen je eigen energie opwekken, weinig energie gebruiken, eigen groente verbouwen, geen vlees eten of eigen beesten voor de slacht houden... maar je zit toch altijd nog met wat dingetjes waarbij je wel aanvulling van buiten nodig hebt. Bijvoorbeeld gas om je CV-ketel en gasstel draaiende te houden. Nu kun je ook wel met een haard werken waar je ook meteen op kunt koken (of koken op elektra) maar dan heb je weer een flink aanbod van brandhout nodig en of dat nu milieutechnisch zoveel beter is :=

En als het ooit zover komt dat we bvb. hier op het eiland Flakkee zelfvoorzienend zouden zijn voor het grootste deel, dan nog hebben we geen gasbel of elektracentrale of weet ik wat om de tekorten aan te vullen. En dan zal het aankopen van die aanvulling wel extra duur worden wellicht, in het kader van terugverdienen van investeringen die nodig waren voor de aanpassing aan deze nieuwe situatie :j

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:36

Shadow0 schreef:
FlyAway schreef:

Dat wat er te zien is op die terrasfoto, dat is dus precies hoe ik het wil! Alleen is het een groothandel, ik weet niet of ze leveren aan particulieren, en werkelijk geen spoor van een prijs te vinden. En ik heb eigenlijk geen zin om zomaar blind contact op te nemen.

Wat een toeval zeg. Dat is wat onze lokale installateur in zijn showroom heeft staan! Een afdak van zonnepanelen voor de auto of terras. Er was pas geleden een open dag bij hun bedrijf. Daar stond een opstelling van deze panelen, 'gewone' panelen voor op het dak, een kleine auto met zonnepanelen op het dak, zonneboilers, hout pellet kachels, en nog veel meer. Allemaal in het kader van anders energie gebruiken. Daar bouwt hij zijn ervaring ook mee op.

Hij (de installateur) heeft veel werk aan de regeling 'zonnepanelen voor asbest', een regeling waarbij de oude asbest schuur daken vervangen worden door daken met zonnepanelen. Daar moet je wel minimaal 400 vierkante meter asbest dak voor hebben. Er zijn hier heel veel schuren die nu een dak vol panelen hebben. Daar is de asbest gelijk van vervangen, dat is twee vliegen in een klap.

Ik zit zelf nog te denken aan een solar venti, dat is een zonnepaneel met ventilator. Dat ventileert je huis, droogt de geventileerde lucht en wint ook nog wat warmte terug uit die geventileerde lucht. Het is een uitvinding uit Scandinavie, waar ze veel zomerhuisjes in de bergen hebben. Die zijn lastig droog te houden en te ventileren, dus hebben ze dit bedacht. Het kan zonder net functioneren, wat het ook praktisch maakt. Er wordt ook al gewerkt aan zonnepanelen voor caravans. Voor zeilboten bestaat het al een tijdje. Die zijn ook lastig op het net aan te sluiten als ze op zee zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:21

zoutenootjes schreef:
Ik zit zelf nog te denken aan een solar venti, dat is een zonnepaneel met ventilator. Dat ventileert je huis, droogt de geventileerde lucht en wint ook nog wat warmte terug uit die geventileerde lucht. Het is een uitvinding uit Scandinavie, waar ze veel zomerhuisjes in de bergen hebben. Die zijn lastig droog te houden en te ventileren, dus hebben ze dit bedacht. Het kan zonder net functioneren, wat het ook praktisch maakt. Er wordt ook al gewerkt aan zonnepanelen voor caravans. Voor zeilboten bestaat het al een tijdje. Die zijn ook lastig op het net aan te sluiten als ze op zee zitten.

Die caravansets bestaan al jaaaaren, echter zijn ze door de hedendaagse ontwikkelingen (LED-verlichting) een stuk interessanter geworden.
Voorbeeldje: mijn caravannetje had drie lampjes 21W 12V en 3 lampjes 10W 230V. Dat heb ik vervangen door 4 LED-lampjes van 6W 12V, 1 TL-lamp 13W 12V, en een LED-strip 2x 6W 12V.
Al met al iets minder vermogen en vooral: zeker drie keer zoveel licht in de wagen.
Door die installatie te voeden met zonnepanelen en een kleine accu, kun je in principe onafhankelijk zijn.
Ik heb nu voor proef twee plaatjes van 7W, eens kijken hoe zich dat gaat gedragen.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:50

zoutenootjes schreef:

Deze heb ik even opgezocht. Wat een gaaf systeem! Dat ken ik nog niet en is wel interessant voor onze schuur. :) Thanx voor het noemen ervan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 18:16

Jeetje, zo'n Solar Venti klinkt ook goed zeg?

Zo even globaal doorgekeken zou je dat dus installeren en dan als er fatsoenlijk zon is buiten, in de winter hiermee je huis kunnen ventileren / ontvochtigen / verwarmen? Dat zou dan gasverbruik kunnen schelen? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:19

Da's wel echt een goede oplossing voor veel zadelkamers denk ik!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 18:26

Zadelkamers, schuurtjes, stallen... klinkt super interessant! Maar waarom niet voor dagelijks gebruikte woonhuizen dan :?

Is opvallend dat alleen recreatieverblijven en opslag e.d. genoemd wordt :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:33

Woonhuizen hoeven meestal niet gedroogd te worden toch? Ik hang juist bakjes aan de radiator om het een beetje minder droog te krijgen... En ik denk dat de verwarming niet genoeg is voor thuis.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:44

Het is oorspronkelijk voor vakantiehuisjes in de bergen ontwikkeld. In Noorwegen heb je hele grote afstanden, en dat overbrug je niet makkelijk met een netwerk. Dus hebben ze dit ontwikkeld voor de afgelegen vakantiehuisjes.

In woonhuizen heb je inderdaad niet zo snel ontvochten nodig, als de huizen een goede CV hebben. Maar bij hele oude huizen met enkel glas en weinig isolatie (zoals bij ons, het is hier van lang voor de oorlog) heb je nog dat het snel vochtig en kil is in huis.

Ik denk dat in Nederland men nog erg sterk is van de mechanische ventilatie (eerlijk gezegd vind ik dat zelf niet zo prettig, het maakt nogal herrie op een hoge stand en het systeem raakt na bepaalde tijd vervuild).

In Nederland is het gewoon nog niet zo algemeen, omdat het ook nog totaal onbekend is. Maar in het buitenland is het al veel algemener. Henk de Velde (bekende zeezeiler) heeft het ook op zijn zeilboot, om het binnen aangenaam te houden. Het is in eerste instantie voor ventileren.

Edit: die led lampjes hadden ze ook op de open dag, dat lijkt me ook heel interessant om in te investeren. Zitten ook in de tuinlampjes op zonne energie, volgens mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:05

zoutenootjes schreef:
Het is oorspronkelijk voor vakantiehuisjes in de bergen ontwikkeld. In Noorwegen heb je hele grote afstanden, en dat overbrug je niet makkelijk met een netwerk. Dus hebben ze dit ontwikkeld voor de afgelegen vakantiehuisjes.

In woonhuizen heb je inderdaad niet zo snel ontvochten nodig, als de huizen een goede CV hebben. Maar bij hele oude huizen met enkel glas en weinig isolatie (zoals bij ons, het is hier van lang voor de oorlog) heb je nog dat het snel vochtig en kil is in huis.

Ik denk dat in Nederland men nog erg sterk is van de mechanische ventilatie (eerlijk gezegd vind ik dat zelf niet zo prettig, het maakt nogal herrie op een hoge stand en het systeem raakt na bepaalde tijd vervuild).

In Nederland is het gewoon nog niet zo algemeen, omdat het ook nog totaal onbekend is. Maar in het buitenland is het al veel algemener. Henk de Velde (bekende zeezeiler) heeft het ook op zijn zeilboot, om het binnen aangenaam te houden. Het is in eerste instantie voor ventileren.

Edit: die led lampjes hadden ze ook op de open dag, dat lijkt me ook heel interessant om in te investeren. Zitten ook in de tuinlampjes op zonne energie, volgens mij.

Nederland is in veel opzichten haast nog conservatiever dan de tea-party.
LED verlichting is leuk als je goed spul gebruikt.
Ik wilde dat bewust in m'n caravannetje dus ben ik serieus op zoek gegaan naar goede verlichting met een hoge lichtopbrengst en kleine afmetingen. Je wil niet weten wat voor rommel er op de markt is!
Uiteindelijk heb ik alles van Velleman gebruikt: http://www.velleman.eu/home/?country=nl&lang=nl
Velleman is niet per se de goedkoopste maar zij hadden de LED-lampen en strips op de juiste spanning, voldoende lichtopbrengst en kleine afmetingen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:23

Ja, inderdaad ikke, conservatiever dan de tea party.

Wij hebben een aantal jaren geleden het dak laten isoleren. Toen hebben we al gevraagd of ze er gelijk wat panelen op wilden leggen. Het dak moest toch al aangepakt (het lekte erg), en als ze dat dan gelijk mee konden nemen was dat wel zo makkelijk.

Ze (de bouwploeg) keken ons aan of ze water zagen branden. Die panelen zijn er toen dus niet gekomen. Ook de isolatie was een moeilijk punt. Het maakte volgens hen toch niet zoveel uit?? We hebben voet bij stuk gehouden en er is isolatie op gelegd, maar het kostte moeite.

Voor LED verlichting ben ik ook aan het kijken, voor in de schuur. Er stond een standje bij de open dag van de installateur. Toen ik vroeg wat de verschillen waren van de lampen, begon de man bij de lampen een heel verhaal met de technische details, maar niets concreets over de verschillen. Uiteindelijk kwam de vraag toch goed over en kon hij uitleggen dat ze een factor tien minder verbruiken dan een gloeilamp. Het is zo zoeken naar de informatie om de goede beslissing te nemen.
Op de wikipedia staat een mooi overzicht van wat de verschillende lampen verbruiken. Bij gloeilamp staat dat, met de verschillen tussen LED lamp, spaarlamp, halogeen lamp en gloeilamp. Dat is wat je eigenlijk nodig hebt aan informatie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:37

zoutenootjes schreef:
Ja, inderdaad ikke, conservatiever dan de tea party.

Wij hebben een aantal jaren geleden het dak laten isoleren. Toen hebben we al gevraagd of ze er gelijk wat panelen op wilden leggen. Het dak moest toch al aangepakt (het lekte erg), en als ze dat dan gelijk mee konden nemen was dat wel zo makkelijk.

Ze (de bouwploeg) keken ons aan of ze water zagen branden. Die panelen zijn er toen dus niet gekomen. Ook de isolatie was een moeilijk punt. Het maakte volgens hen toch niet zoveel uit?? We hebben voet bij stuk gehouden en er is isolatie op gelegd, maar het kostte moeite.

Voor LED verlichting ben ik ook aan het kijken, voor in de schuur. Er stond een standje bij de open dag van de installateur. Toen ik vroeg wat de verschillen waren van de lampen, begon de man bij de lampen een heel verhaal met de technische details, maar niets concreets over de verschillen. Uiteindelijk kwam de vraag toch goed over en kon hij uitleggen dat ze een factor tien minder verbruiken dan een gloeilamp. Het is zo zoeken naar de informatie om de goede beslissing te nemen.
Op de wikipedia staat een mooi overzicht van wat de verschillende lampen verbruiken. Bij gloeilamp staat dat, met de verschillen tussen LED lamp, spaarlamp, halogeen lamp en gloeilamp. Dat is wat je eigenlijk nodig hebt aan informatie.

Dat dus. Die mentaliteit, te samen met de onbetrouwbare overheid met z'n kruideniersgedrag en steeds wijzigende regels maken het er in ieder geval niet beter op.

LED lampen kun je heel simpel vergelijken: kijk naar de specifieke lichtstroom. Dat is het aantal opgegeven lumen gedeeld door het vermogen. LED verlichting moet op 100lumen per Watt zitten, zo niet, lampje niet serieus nemen!
De "ouderwetse" TL-lampen zitten namelijk op ong 90lumen per Watt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:14

zoutenootjes schreef:
Edit: Panelen werken tijdens daglicht, dus als het dagtarief van toepassing is. Is het nacht dan doen de panelen niets, maar val je onder een ander tarief. Dit heb je als je een dubbele meter hebt voor dag en nachtstroom.

Dit is ooit bedacht, omdat ze energiecentrales niet zo makkelijk aan en uit konden zetten. Dus was er 's nachts 'overschot'. Om het aantrekkelijk te maken voor mensen om 's nachts ook energie te gebruiken, hebben ze het dag en nacht tarief bedacht.

Vergeet niet dat het nachtarief ook in het weekend/feestdagen geldt en dan werkt de zon wel (dat hopen we tenminste :+)
alleen is het verschil nu tussen dag en nacht/weekend meter haast te verwaarlozen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 18:11

Ik heb het een poosje geleden uitgerekend met ons verbruik afgelopen jaar.

Wij hebben dubbel tarief, maar als we afgelopen jaar enkel tarief hadden gehad dan had het 3 cent ofzo (over het hele jaar!!) gescheeld, echt belachelijk. En daarvoor zit ik dan vrijwel altijd in het weekend te wassen, drogen, vaatwassen, tjemig zeg -O-

Dat is dus direct over, ik heb het per direct voor komend jaar om laten zetten naar enkel tarief :P