.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:00

Siervuurwerk vind ik idd minder erg dan knalvuurwerk. Van een knal trilde ons hele huis net zelfs. Al zit er wel meer kruid in en knalt het wel harder dan 'gewoon' vuurwerk heb ik het idee. Dus hekel hebben aan is een groot woord, verklaar jullie eerder voor gek dat je daarvoor naar Polen rijdt :P :Y)

SAKKIA

Re: Je bent een rund als je met vuurwerk stunt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:02

Nee hoor mensen moeten lekker zelf weten waar ze hun vuurwerk halen.
Ik heb er gewoon een bloedhekel aan mensen die andere mensen en dieren lastig vallen met vuurwerk. Dat maakt het gewoon gevaarlijk. Dat ze zichzelf in gevaar willen brengen moeten ze helemaal zelf weten, maar laat anderen gewoon met rust.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:09

de enige dag van het jaar dat het fijn is om op het werk te zitten ;-) siervuurwerk door pro's: prachtig! Maar de ellende die tegenwoordig oud en nieuw betekent? Voor mij hoeft het niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:21

MarvanTom, goed idee, afschieten en vasthouden, a new man in the moon. En volgend jaar geen last meer van. Alhoewel dat vanzelf goed komt, met twee stompjes en geen zicht is het nogal lastig maar misschien dat ze dan hun lesje geleerd hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:21

Maar zelfs siervuurwerk moet tegenwoordig knallen en sissen naar mijn idee.
Het is juist dat waar mijn pony's super nerveus van worden, dat geknisper en geknetter en gesis en dat minuten aan een stuk. De knallen vinden ze op zich nog wel gaan.
Hoewel er op dit moment al minuten lang een knalgala bezig is (paar groepen die tegen elkaar op boksen kennelijk); daar worden ze niet echt vrolijk van en ik ook niet :(
Maar ach, wat kan het die knallers schelen dat er zoveel bange dieren en mensen zijn in de buurt. Als zij maar lol hebben toch?!

Trouwens Sammy xxs, fijn dat je hond niet bang is en het zelfs wil pakken, maar weet je wat er gebeurd met hem als hij het per ongeluk wel pakt en het gaat op dat moment af ???? Wat dat betreft is vuurwerk voor overmoedige honden misschien nog wel veel gevaarlijker. Net als kleine kinderen begrijpen zij 'het spel' niet !!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:28

Sammy_xxs schreef:
Nou jullie zullen dan wel allemaal een hekel hebben aan mensen zoals ik en mn vent.
Wij zijn dit jaar naar polen geweest om vuurwerk te halen, dit jaar geen knalvuurwerk, maar alleen siervuurwerk.
Het is illegaal, maar slaat eigenlijk nergens op, is gewoon een gigantische batterij ( een flowerbed ) duurt ongeveer 3 min, en dan heb je een hele vuurwerk shhow! Ben benieuwd wat eruit komt *\o/*
Ik hoop dat het mooi is, ik zal het filmen, en morgen hier plaatsten, dan kunnen jullie ook zien dat niet alle illegale vuurwerk gevaarlijk is ;)

En net ook een rondje gedaan met de honden buiten en mn vriend heeft wat vuurwerk afgestoken, mn honden vinden het helemaal niet eng, willen het alleen pakken...
Maar dan blijf ik ook gewoon po een grote afstand, wij gaan wel verstandig om met vuurwerk ;)

Hoop je. Nu maar hopen dat het wel 'volgens de normen' geproduceerd is en jullie niet vannacht je arm eraf knallen omdat hij te vroeg afgaat ofzoiets naars. Dan zien we wel andere filmpjes op internet verschijnen vrees ik.
En fijn dat jullie honden er niet bang van zijn, de honden van de buren misschien wel. En hopen dat je hond niet wil apporteren en je van de sokken trekt bijv.
Nee, voor mij hoeft het echt niet. Ben erg blij dat ik hier buiten het dorp zit en alleen van ver af hoor knallen van de twee naastgelegen dorpen. Heb net mijn hond achterstevoren uitgelaten alleen daarvoor al (en in volle galop naar huis). Ik heb enorm veel medelijden met de dieren die nu letterlijk tussen het vuurwerk door uitgelaten moeten worden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:31

bigone schreef:
MarvanTom, goed idee, afschieten en vasthouden, a new man in the moon. En volgend jaar geen last meer van. Alhoewel dat vanzelf goed komt, met twee stompjes en geen zicht is het nogal lastig maar misschien dat ze dan hun lesje geleerd hebben.

Nee, dat bedoelde ik niet helemaal.
Wel dat naar de maan, maar dan permanent!
Kunnen ze lekker daar verder knutselen aan hun vuurwerkbommetjes, hebben wij er geen last van! ;)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:33

Ik ben benieuwd wat wij vannacht aan gaan treffen als we terug komen van onze vrienden. Normaal geeft de hond niets om vuurwerk (oud, doof en dement en reageerde voor die tijd ook niet op vuurwerk) maar nu loopt hij al de hele avond te drentelen en te hijgen.
Hoogstwaarschijnlijk komt het door de trillingen van het heftige vuurwerk wat dit jaar afgestoken wordt, zo erg zelfs dat er op de slaapkamer al een schilderijtje naar benenden is gevallen (staat al jaren daar is nooit iets mee gebeurd).

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:33

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:37

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:41

Deaglán schreef:
Ik ben benieuwd wat wij vannacht aan gaan treffen als we terug komen van onze vrienden. Normaal geeft de hond niets om vuurwerk (oud, doof en dement en reageerde voor die tijd ook niet op vuurwerk) maar nu loopt hij al de hele avond te drentelen en te hijgen.
Hoogstwaarschijnlijk komt het door de trillingen van het heftige vuurwerk wat dit jaar afgestoken wordt, zo erg zelfs dat er op de slaapkamer al een schilderijtje naar benenden is gevallen (staat al jaren daar is nooit iets mee gebeurd).

Hier trillen de ramen ook mee met de knallen :\..

Heb echt een gruwelijke hekel aan vuurwerk. Als het nou nog normaal werd afgestoken op een veilige manier, maar dat gebeurd niet.

Heb nog nooit zo'n ontspannen kerst en oud en nieuw gehad zoals in Sydney. Geen consumentenvuurwerk, geen illegaal vuurwerk, geen vuurwerkbommen. Moest echt even wennen aan de rust hiervan :'). En ja, zo'n vuurwerkshow is echt prachtig!! En veilig..

Dit geknal echter vind ik horrible, durf amper naar buiten..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:44

Kan er wérkelijk niet om treuren als iemand zo iets overkomt. Eigen schuld, dikke bult.

Van die kat.. tsja er blijven zieke geesten rondlopen op deze wereld helaas.
Mijn vriendin vond haar paard vorig jaar in de wei met een vuurpijl in zn manen, welliswaar niet aangestoken, maar wie weet wat er was gebeurd.. Dit jaar staat hij toch verder van de weg af..

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:45

Vergeet ook niet dat de helft van de vuurwerkverwondingen omstanders treffen!! Genoeg mensen die ergens lopen en opeens een vuurpijl tegen hun hoofd krijgen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:48

Laten ze het alsjeblieft afschaffen!

Onze pony's hebben enkele jaren geleden een ongeluk gehad op oudjaar. (mist, dichtbij pony's afgestoken, pony's door de omheining, op de snelweg, aanrijding -gelukkig alleen vleeswonden-, politie met sirene en zwaailichten er achteraan, 20 km verderop konden we ze ophalen)
Nu is het elk jaar dikke paniek. Rustgevende poedertjes, sedatie, maakt allemaal weinig uit.

Ik ben elk jaar bang dat een van de pony's van de stress een hartaanval krijgt. Dat ze zich verwonden. Maar sowieso is het vreselijk je dieren zo te moeten zien.

Laat staan alle onnodige ongelukken, afgerukte handen, doden zelfs... Ook onder toeschouwers!
Oud en nieuw blijft voor mij een bijzonder feest, maar wel een met een hele nare bijsmaak!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:48

muntdrop schreef:
Vergeet ook niet dat de helft van de vuurwerkverwondingen omstanders treffen!! Genoeg mensen die ergens lopen en opeens een vuurpijl tegen hun hoofd krijgen

Klopt, snap ook niet dat er mensen zijn die op straat afsteken levens gevaarlijk.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:03

Ik zie ook totaal de lol van vuurwerk niet in. Ik vind sowieso het hele gedoe oud en nieuw al onzinnig :+ ga net zo lief naar bed haha.
Hier zijn de pony's lekker relaxed. Staan heerlijk in de wei te eten en kijken niet op van het geknal. Staan gewoon te doezelen :) Onze hond is dit jaar wat rustiger dan andere jaren, ze wordt al wat ouder en (ik denk) wat dover. Voorgaande jaren ging ze bij iedere knal blaffen. Nu ligt ze naast me te luieren op de bank. De kat daarentegen zit onder de tafel en gromt zo nu en dan.
Wij mensen kunnen nog erbij nadenken, maar veel dieren weten niet wat hen overkomt als het vuurwerk losbreekt. Erg sneu!
Ik zou ook niet rouwig zijn als het particulier in bezit hebben van vuurwerk afgeschaft werd. Prima als het op 1 plek in het dorp/stad afgestoken wordt, professioneel vuurwerk. Veiliger en het bespaart een hoop stress bij dieren. Bovendien betalen wij nu met z'n allen lekker mee met ons belastinggeld etc. aan afgeblazen vingers en verloren ogen omdat er een behoorlijk aantal idioten tussen zit dat niet op een normale manier met vuurwerk om kan gaan.
Hier ook geen vuurwerk in huis, vind het verspilling van m'n geld ;) geef het liever uit aan iets anders waar ik langer van kan genieten, i.p.v. in 1 knal de lucht in.

En van die kat is onbegrijpelijk. Je hoort het ieder jaar weer en kan er met mijn verstand niet bij. Wat zal dat beestje in paniek geweest zijn... ;(
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 31-12-13 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:07

Ik ben iemand aan het ophalen in Amsterdam, volop geknal en ambulances rijden af en aan. Lekkah :')

Vind het vooral voor de hulpverleners naar. Kan me niet voorstellen dat je ooit een leuke oud&nieuw hebt als ambulancemedewerker. En dan heb ik het nog niet eens over de bedreigingen die ze naar hun hoofd krijgen.

Boetes mogen wat mij betreft wel een stuk hoger inderdaad! In Florida (dacht ik,iig Amerika) staat er een boete van dollar voor afval op het strand gooien. Denk maar niet dat je ook maar één propje papier daar vindt hoor :D

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:18

Dat je nog durft auto te rijden. Ik ben een paar jaar terug met oud en nieuw op Texel een vriendin gaan ophalen vanaf de boot.. Ergens bij de koog ging ik vol op de rem omdat ik vuurwerk zag knallen midden op de weg en ik durfde echt niet meer verder :+.. Stonden auto's achter me die gingen toeteren en toen de kindjes (ja, kindjes van een jaar of 6 staken vuurwerk af -O-) even stopte met vuurwerk afsteken gaf ik plank gas, wilde er zo snel mogelijk weg zijn voor ze weer dingen op de weg zouden gooien.. Ben dus met piepende banden en half slippend weg gescheurd :o

Mij zie je nooit meer in een auto op oudejaarsdag :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:19

Vroeger was het nog leuk.. om 12 uur naar buiten en wat siervuurwerk afsteken.. Maar zoals het er tegenwoordig aan toe gaat.. helaas voor de mensen die netjes om twaalf uur wat mooie lichtjes de lucht in willen schieten, maar van mij mag het ook helemaal afgeschaft worden.
En inderdaad veel meer controle, veel hogere boetes.. en iemand die zoiets met een kat doet die moeten ze een flinke gevangenisstraf geven, op z'n minst.. als ik zo iemand tegen zou komen die dat bij mijn dieren deed.. dan zou ie blij kunnen zijn als ie t nog kon navertellen als ik met em klaar was :=

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:34

Brr wat erg! En dan denk ik nog dat als je zelf vuurwerk afsteekt, het best erg dom is als je 'even gaat kijken' en dan je handen verliest, of je ogen ofzo. Maar dat je een ander wezen kwaad doet met vuurwerk daar kan ik echt niet met mn hoofd bij!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:48

dit jaar gaat het zoooooooooo hard....
juch...
en dat illegale siervuurwerk : je wil absoluut NIET je mooie pot op de grond hebben ontploffen...
hier zo'n leuke buur... met heel de straat mochten we dekking zoeken. gelukkig stond onze trailer er dus alle straatkids achter de trailer gesleurd... het bleef bij wat jassen kapot maar had gekker kunnen gaan... of die mooie zier pijl die niet de lucht in schoot , waardoor de ramen hier aan gort gingen... of die lawinepijl die niet de lucht in ging...

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:56

Ja het was een flinke reis naar polen, maar we hebben er ook wat leuks van gemaakt. Zo zijn we gaan overnachten in berlijn, en wat is het daar prachtig zeg! :D

En dat het hier illegaal is, betekend het nog niet dat het gevaarlijk is. Het is gewoon veel mooier en veeeel goedkoper.
Maar wij zijn echt wel voorzichtig, en we houden met iedereen rekening, ook met andersman dieren :)
Wij houden van mooi vuurwerk, en dat verkopen ze niet in winkels hier in Nederland. Het vuurwerk wat je ziet bij die grote shows kan je ook echt niet in de winkels kopen, ook dat halen ze uit het buitenland. Nou e wij ook :P dan heb je tenminste waar voor je geld, vuurwerk uit de Nederlandse winkels is echt zonde van je geld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:57

Ja het is altijd wel wat. Wat dan weer wel jammer is dat vaak omstanders de dupe zijn van het vuurwerk en niet degene die stunt. Ik heb er niets mee. Iedereen moet het voorzich weten maar ga ook niet lopen klagen als je vingers eraf liggen, of je brandwonden hebt. Als je niet weet wat je doet moet je er af blijven.
Wat ik persoonlijk een mooi initiatief zou vinden is dat het per gemeente gewoon een vuurwerkshow komt en dat mensen helemaal niets meer zelf af mogen steken. Die "rotjong" die de hele dag lopen te kloten en ouders die er niet naar omkijken. Nee afschaffen hoef niet maar zou goed zijn als alleen mensen die weten wat ze doen vuurwerk mogen afsteken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:02

Ja maar er zit toch een leeftijdsgrens aan? Al weet ik niet vanaf hoe oud.
Maar het is de taak van de ouders om hun kinderen goed voor te lichten, en als dat is goed gebeurd heb je veel minder last, want vuurwerk opzich is helemaal niet erg vind ik.
Ik hou ook niet van de domme rotjes enzo, maar goed en mooi vuurwerk kan ik echt wel waarderen :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:05

Ach, sommige mensen gaan er ook gewoon zo onverantwoordelijk mee om. Het is wat dat betreft weer niet handig hoe onze zorg is ingericht, ik denk niet dat er zoveel mensen met illegaal vuurwerk zouden spelen als ze zelf voor hun afgeblazen vingertjes moeten betalen.

Daarentegen vind ik vuurwerk verbieden te ver gaan, er zijn zoveel mensen die er verantwoordelijk mee omgaan, al zo onwijs lang. Die hun eigen showtje organiseren of samen met de hele straat geld inleggen om een mooi sierpakket te kopen en wel goed letten op hun dieren en kinderen. Moeten we hen die lol afpakken, die mooie traditie, omdat er een paar achterlijke gladiolen rondlopen?