Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:24

ik loop stage op een woongroep voor jongeren met autisme, hier zit ook een jongen met PDD + angsstoornis, met hem zijn we nu stap voor stap aan het oefenen voor het zelfstandig reizen goed voorstructureren en voorbereiden. Kleine stukjes en zo vaak mogelijk zodat ook onverwachte situaties geoefend kunnen worden.
Het kost wel tijd maar bij deze jongen zie je vooruitgang, zowel op angst gebied als op sociaal gebied.
Ondanks dat je dochter autisme heeft zal zij later aan mensen hulp moeten gaan vragen, je kan haar niet voor altijd aan het handje vasthouden.

Hoe het verder zit met de taxi en wat de opties zijn geen idee, hebben ze je geen reden gegeven waarom het stopt?

Shadow0

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:25

Desi92: de reden is simpel: bezuinigingen. Dat is dus standaard iedereen een afwijzing sturen ongeacht de omstandigheden.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:26

dat maak jij ervan shadow, ik zou het graag van TS zelf willen horen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:39

Dit moet wel te trainen zijn zou je zeggen.
Ja het is eng in het begin, maar het kan.
Ik heb het zelf ook moeten leren met mijn asperger.
Waarschijnlijk als het een paar keer succesvol lukt zal ze vanzelf vertrouwen krijgen.
En qua storingen op de reis; leer haar communiceren.
Leer haar vragen of het het juiste spoor/bushalte is waar ze staat.
Met de trein is er sowieso veel personeel onderweg op de perrons, en met de bus zijn er vast genoeg mensen ook bij.
Daarbij kan je als veiligheid opperen dat als die trein/bus/metro niet gaat of ze echt niet thuis kan komen dat je haar echt komt halen.
Daarbij zou je kunnen overwegen haar iets mee te geven mocht ze onrustig zijn hierdoor.
Dat als het haar boven het hoofd dreigt te groeien qua prikkels dat je dat de kop in kunt drukken zodat ze zich mogelijk kan herpakken.

Ik had het ondanks dat ik het echt drie keer niets vond en doodeng zo door. :j
Inmiddels hops ik zo van Utrecht naar de ardennen met de trein, via Luik en weet ik waar meer.
Wat je ook kunt doen is een schema maken wat de alternatieve routes zijn als het niet volgens planning gaat.
Ik ben vanuit Maastricht eens in Roermond gestrand, toen moest ik via Venlo of Eindhoven meen ik.
Schrijf alle opties eens uit als extra ondersteuning.
Mocht het dan niet goed gaan kan ze vragen aan de chauffeur/conducteur/oid vragen wat de beste optie is of om welke tijd deze gaat.

En misschien heel suf; stel er een beloning aan.
Zou kunnen dat ze dan net wat meer de controle kan houden omwille de beloning.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 10-12-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:41

Mijn zoon bv zou na en een goede begeleiding best met de trein kunnen, alleen kan hij (als hij flink in paniek zou raken) voor problemen zorgen.
Dit wordt gelukkig beter naarmate hij ouder wordt, maar nu zou dat nog geen optie zijn.

Hij gaat nu af en toe met de buurtbus naar school, maar deze pikt hem hier op voor de deur en stopt bij de ingang van school.
Het heeft een half jaar geduurd voordat hij alleen durfde te gaan omdat hij moeilijk vindt om "opgesloten" te zitten met meerder mensen op een klein oppervlakte.
Daarna ging het gelukkig goed, maar het reizen vergde veel van hem wat gelijk weerslag had op zijn gedrag.
Nu zit hij in de 3de en ik kan nu zeggen dat het helemaal goed gaat, ook merken ze dit aan zijn gedrag op school dat hij goed in zijn vel zit en weet wat hij kan verwachten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:42

@Moonfish13
Maar dat verschilt echt per persoon.
Mijn neefje heeft een laag niveau en kan niet lezen/schrijven/rekenen.
Hij kan ook na training echt niet alleen met het ov.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:44

Zijn er meer ouders in de buurt die dit probleem hebben? Misschien kunnen jullie afspreken dat jullie voor elkaar "taxiën". De ene dag breng jij de kinderen weg, de andere dag een ander.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:50

marleen_usar schreef:
Internaat is geen optie want soms belt ze me op school in de pauze op, mama ik mis je zo erg. Dan zeg ik, schat ik zie je straks toch? Maar dat duurt nog zo lang, laat staan als ze 5 dagen intern is.

Ik kan me goed voorstellen dat de wereld er voor je dochter echt anders uit ziet dan voor "normale " mensen maar als ik dit dan lees is het dan ook niet zo dat je haar teveel pamperd en uit handen neemt? Misschien dat het internaat wel een optie kan zijn omdat ze daar veel zelfstandiger zou kunnen worden. Natuurlijk moet je er niet aan denken om haar vijf dagen niet te zien maar soms zijn keuzes niet leuk maar wel in het belang van de persoon.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:53

Brainless schreef:
@Moonfish13
Maar dat verschilt echt per persoon.
Mijn neefje heeft een laag niveau en kan niet lezen/schrijven/rekenen.
Hij kan ook na training echt niet alleen met het ov.

Dat is niet zo in het geval van TS..
Het punt van Bigone zou je ook mee kunnen nemen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:30

Cli"ent (asperger) kon/wilde vroeger niet met OV, omdat hij dan in aanraking kwam met andere mensen die naast hem kwamen zitten, of hij moest staan naast anderen, rook lichaamsgeuren e.d. Dat lukte niet, dus hij fietste ALTIJD. ook met extreem weer... Er niet vanaf te houden. Lag de weg eruit; kwam hij ontredderd thuis, was er niet op gekomen en had niet gedurfd een alternatieve route te nemen. Hij deed VWO btw en was 14-17 jaar (eerste paar jaar had hij op de scholengemeenschap in het eigen dorp gedaan, maar dat bood te weinig uitdaging).
Het dorp waar hij opgegroeid is kent hij; en de route naar zijn oude school. Verder heeft hij geen idee hoe hij in de plaats 5 km verderop moet komen. Hij herkent het ook niet als je hem er uit zou zetten daar, ook al is hij er 10000 keer met de auto langs gekomen. Zo moeilijk kan het zijn.
Alles is te leren, maar kost heel veel tijd en je moet in geval van nood gewoon in staat zijn er direct naartoe te gaan. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:43

Is het geen optie om een metro( of 2) eerder te nemen. De metro's gaan in de ochtend vrij vaak natuurlijk :j en proberen in te gaan trainen :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:12

Maar hoe weet TS wanneer de pesters in de metro zitten? Verder zou ik het gewoon proberen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:16

purny schreef:
Maar hoe weet TS wanneer de pesters in de metro zitten? Verder zou ik het gewoon proberen.

Aangezien het vaak 1 metro vol met scholieren is van een bepaalde school.. Als je dan 1 of meerdere eerder neemt dan heb je minder kans ze tegen te komen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:22

Maar die studenten kunnen ook eerste uren vrij hebben. Ze beginnen niet standaard om 8.15 bijvoorbeeld.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:24

purny schreef:
Maar die studenten kunnen ook eerste uren vrij hebben. Ze beginnen niet standaard om 8.15 bijvoorbeeld.

Snap ik maar de metro rijd hier( woon er vlakbij) altijd meerdere malen in het uur :j dus dan kan je ze makkelijk eerder nemen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:26

Ik vind het een beetje natte vingerwerk maar goed...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:30

Kijk welke metro aankomt 2 minuten voordat school begint. Dat is de metro die iedereen neemt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:31

purny schreef:
Ik vind het een beetje natte vingerwerk maar goed...

Hoezo dat?

Ik zat altijd in een rustige metro( weinig studenten) omdat ik een metro eerder nam. Iedere student wil zo ongeveer zo lang mogelijk uitslapen en dus zo laat mogelijk de metro hebben .

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:33

mijn broertje heeft het ook gehad.
Hij mocht tot zijn 15e ongeveer wel met de taxi mee ( naar slechthorende en doven school) en vervolgens was hij 'groot en wijs genoeg' om met het openbaar vervoer te gaan.
Hij vond het extreem eng.
Maar heeft er wel van geleerd. Ooit moeten zo'n kinderen toch echt zichzelf gaan puzzelen in de maatschappij.

je kan ze niet altijd beschermend en van de wereld af opvoeden.
ook de probleem gevalletjes..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:33

Om hoeveel kilometers gaat het eigenlijk?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:34

Nou daar ben ik het niet mee eens. Mensen met autisme kunnen in een hele andere wereld leven dan mensen zonder deze stoornis. En bij sommige is dit in te trainen en bij sommige niet.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:36

tuurlijk kunnen mensen met autisme in een andere wereld leven.
daar ben ik het voor de volle 100% mee eens.
maar dat maakt niet dat er opeens niet genoeg trucjes zijn om wel te functioneren in de maatschappij...

het is zoeken en zoeken en dan zul je pas vinden.
maar het opnemen van een schooltaxi is zwaar, klopt
maar niet onmogelijk.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:38

KingYasFenn schreef:
tuurlijk kunnen mensen met autisme in een andere wereld leven.
daar ben ik het voor de volle 100% mee eens.
maar dat maakt niet dat er opeens niet genoeg trucjes zijn om wel te functioneren in de maatschappij...

het is zoeken en zoeken en dan zul je pas vinden.
maar het opnemen van een schooltaxi is zwaar, klopt
maar niet onmogelijk.

Voor sommige is dit mogelijk en sommige niet.
Ik werk in een kliniek op een autistengroep. En sommige zijn in bepaalde vaardigheden te trainen en sommige kunnen dat gewoon niet. Met begeleiding gaat de bus prima maar zodra ze alleen moeten ookal is het maar 1 halte is het paniek in de tent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:39

KingYasFenn schreef:
mijn broertje heeft het ook gehad.
Hij mocht tot zijn 15e ongeveer wel met de taxi mee ( naar slechthorende en doven school) en vervolgens was hij 'groot en wijs genoeg' om met het openbaar vervoer te gaan.
Hij vond het extreem eng.
Maar heeft er wel van geleerd. Ooit moeten zo'n kinderen toch echt zichzelf gaan puzzelen in de maatschappij.

je kan ze niet altijd beschermend en van de wereld af opvoeden.
ook de probleem gevalletjes..

Vind ik ook. Je kunt ze ook te beschermen en pamperen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:41

Wat is het toekomstperspectief voor je dochter? Is het mogelijk dat ze ooit zelfstandig gaat wonen (mogelijk met wat begeleiding), of zal ze naar een 24 uurs voorziening/instelling gaan als ze volwassen is?