Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xx_Horsiex schreef:Je mag als bruid zeker zelf weten wat je wilt op je bruiloft!
Maar ik zou zelf, wel vlees serveren voor de mensen die dat willen, en daarnaast zorgen voor gerechten die vegetarisch zijn voor de gasten die geen vlees willen. Zo heeft iedereen wat wils. Ik vind dat wel respectvol naar andere toe. Ik wil genieten van mijn speciale dag, maar zou het erg vervelend vinden als ik alleen maar eten voor de vegetariërs zou serveren, maar niks voor de vleeseters waardoor die vervolgens een minder leuke avond hebben. Gaat er toch ook om dat de rest van de mensen ook geniet?
Shadow0 schreef:xx_Horsiex schreef:Ik wil genieten van mijn speciale dag, maar zou het erg vervelend vinden als ik alleen maar eten voor de vegetariërs zou serveren, maar niks voor de vleeseters waardoor die vervolgens een minder leuke avond hebben.
Wat is eten dat wel voor vegetariers is maar niet voor vleeseters?
Shadow0 schreef:xx_Horsiex schreef:Ik wil genieten van mijn speciale dag, maar zou het erg vervelend vinden als ik alleen maar eten voor de vegetariërs zou serveren, maar niks voor de vleeseters waardoor die vervolgens een minder leuke avond hebben.
Wat is eten dat wel voor vegetariers is maar niet voor vleeseters?
Lusitana schreef:Niet om het een of ander, maar vlees op een buffet is toch al heel beperkt. Je hebt het dan over gerookte ham bv en paté...en wellicht een vliedertje in een bitterbal of kroket. Alsof je dat mist...
In een zoveel gangen diner speelt het ook maar vaak in 1 gang een rol en als dat dan vervangen wordt, wie mist het dan écht?
WildWings schreef:Dat er vegetariërs zijn die dat om kromme redenen doen, heeft echt weinig met de dicussie te maken. (Daarnaast is vlees wel degelijk belastender voor het milieu, maar dat terzijde).
.
Jans schreef:Oud klasgenoot van mij kwam bij mij eten met nog wat klasgenoten én die heeft dus alleen stokbrood en salade gegeten omdat de vleesvervangers die ik had gekocht op dezelfde grill gingen als de vleesproducten..
Duke schreef:Gasten die eisen of rechten denken te hebben? Je kan het ook andersom denken: gastvrij zijn en aan je gasten denken. Wordt wel heel erg ikke, ikke, ikke gedacht. Van alle kanten trouwens hoor. En hier wordt wel heel stereotype gedacht over vleeseters...
Lusitana schreef:Duke schreef:Gasten die eisen of rechten denken te hebben? Je kan het ook andersom denken: gastvrij zijn en aan je gasten denken. Wordt wel heel erg ikke, ikke, ikke gedacht. Van alle kanten trouwens hoor. En hier wordt wel heel stereotype gedacht over vleeseters...
Er wordt meestal wel enigszins een middenweg gekozen, daar geen enkel maal bestaat uit alleen vlees of alleen groenten ofzo en bij een buffet kan men pakken wat men wil.
Maar je hoeft niet persee vlees te gaan serveren omdat er vleeseters komen, want die kunnen best een dagje zonder vlees.
Ik had een vegetarische vriendin en ik heb nou nooit op haar feestjes vlees gemist.
Het is een feest... Geen intiem etentje onder vrienden waarvan je weet dat ze allemaal vlees eten behalve jij ofzo. Dan ben je een goede gastvrouw als je idd ook vlees serveert.
Maar op een bruiloft ben je strikt gezien niet eens de gastvrouw. Helemaal niet als je een weddingplanner in de arm hebt genomen en personeel rond hebt lopen en een hostess om de gasten te ontvangen...
Het is veel te lastig om met iedereen van twee families en vriendengroepen totaal rekening te gaan houden.
Als je een club in stapt kun je ook alleen kiezen uit wat ze bieden en die houden ook zoveel mogelijk rekening met hun gasten...
En nogmaals, er is geen noodzaak om vlees te eten op een feest, dus waarom er een punt van maken?
Vjestagirl schreef:IngeK schreef:Bovendien compenseert het een heel klein beetje voor de bedrijfsborrels waar alleen bitterballen worden geserveerd..
Daar ben ik het zó mee eens. Als vega moet je altijd maar hopen dat er een hapje is wat je kan eten. Vaak is het er idd niet meer dan een soort, keuze is helemaal uitzonderlijk.
Bij buffetten ook vaak zo: 5 soorten vlees, en ergens in een hoekje ligt een bak tofu voor de vega's.
moonfish13 schreef:Zo is het met wel meer dingen hoor, ik eet geen gluten en melk. Moet ik ook altijd vragen hoe of wat, maar dat doe ik om gezond te blijven. Vind niet dat je daar over kunt mopperen: jij kiest er toch voor om vega te worden?
Vjestagirl schreef:moonfish13 schreef:Zo is het met wel meer dingen hoor, ik eet geen gluten en melk. Moet ik ook altijd vragen hoe of wat, maar dat doe ik om gezond te blijven. Vind niet dat je daar over kunt mopperen: jij kiest er toch voor om vega te worden?
Dus omdat het mijn keuze is mag ik niet hopen dat mensen er soms rekening mee willen houden dat ik daarvoor gekozen heb?
Ik eet al jaren geen vlees, als ik dat nu ineens wel zou doen zou ik er net zo goed flink beroerd van worden.
Sammie schreef:Overigens wordt er telkens in dit topic naar boven gehaald dat vega’s geen vlees eten uit principe of uit overtuiging en dat je er daarom maar rekening mee moet houden als zij er voor kiezen om uitsluitend vega eten te serveren op een bruiloft (en andersom hoeft dat niet). Imo is het dan wel degelijk een discussiepunt dat vega’s dat dus niet altijd of alleen maar uit principe of overtuiging doen.
xx_Horsiex schreef:Vjestagirl schreef:
Dus omdat het mijn keuze is mag ik niet hopen dat mensen er soms rekening mee willen houden dat ik daarvoor gekozen heb?
Ik eet al jaren geen vlees, als ik dat nu ineens wel zou doen zou ik er net zo goed flink beroerd van worden.
Het is mijn keuze om vlees te eten, mag ik niet hopen dat mensen er soms rekening mee willen houden?