Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:35

Ik zou het een uitdaging vinden om een geweldig heerlijk buffet te hebben staan waarbij bijna niemand het vlees uberhaupt mist. En dat is goed mogelijk...

(Al heb je altijd mensen die uberhaupt niets willen proberen, en dan is het wel lastig natuurlijk. Van die mensen die precies 2 soorten vlees aanvaardbaar vinden en vooral niets willen hebben dat van de norm afwijkt... Enerzijds zijn die dan bij mij uberhaupt verkeerd: ik hou van lekker eten met variatie en vaak ook nog buitenlands, zoals een heerlijke Indiase rijsttafel ofzo. Anderzijds wil ik best een verlepte schnitzel voorzetten die ergens in een achterafhoekje ligt te verpieteren, met een dingetje fantasieloos gekookte aardappeltjes erbij. Als ze daar gelukkig van worden...)

Maar verder lijkt me dat je zelf mag kiezen hoe je eigen feest eruit moet zien, en snap ik inderdaad niet echt dat je denkt recht te hebben op vlees als gast. Maar dat is ook voornamelijk omdat vlees helemaal niet noodzakelijk is voor een goed buffet of lekkere maaltijd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:36

Hm, zo´n 40 jaar geleden was mijn vader 25 jaar op zijn werk en kregen we een feestje met buffet aangeboden en dat was toen, heel hip, scandinavisch. Oftewel vis en visproducten op verschillende soorten toast en alles koud.
Er waren best mensen die helemaal niet zulke visliefhebbers zijn, maar ik heb niemand horen klagen. Je gaat naar een feestje, dus je eet wat er IS. Eisen stellen vind ik absurd evenals rekening gaan houden met groeperingen. Mensen die allergisch zijn voor bepaalde dingen kijken uit wat ze eten, vegetariërs kijken uit wat ze eten, vlees eters... eh, waar moeten die voor uitkijken eigenlijk?
Enfin, die vinden dan op dat feestje geen vlees maar wel dingen die er flink op kunnen lijken en ander lekkers. Het is niet zo dat ze omkomen van de honger, of wel?

(Ik lustte toen niks van vis en heb toch wel hier en daar een hapje gehad van een en ander, ik leed in elk geval geen honger )
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-12-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:36

sowieso vind ik het gek dat gasten denken ergens recht op te hebben.... :)
Je bent gast, je bent daar uit vrije wil, wil je er niet meer zijn, dan trap je het af. Simpel zat. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:38

Lusitana schreef:
Mensen die allergisch zijn voor bepaalde dingen kijken uit wat ze eten, vegetariërs kijken uit wat ze eten, vlees eters... eh, waar moeten die voor uitkijken eigenlijk?

Pitamientjes! Iedereen weet dat die levensgevaarlijk zijn! }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:39

Ik vind vegetarisch eten zelf overigens heel erg lekker :) zeker als een goede kok het klaarmaakt :D

Die zijn er echt Kath.. Oud klasgenoot van mij kwam bij mij eten met nog wat klasgenoten én die heeft dus alleen stokbrood en salade gegeten omdat de vleesvervangers die ik had gekocht op dezelfde grill gingen als de vleesproducten..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:39

Maar een mosterd- of groentesoep vooraf met vegetarische spekjes of balletjes. Proef jij het verschil?
Hoofdgerechten ben ik een leek qua vegetarische ingrediënten. Maar joh, je kan zoveel kanten op. Lekkere quiches en groentetaarten, groente/vis pizza's, etc
Nagerechten te over.
Ik bedoel maar. Je kan alle kanten op toch? Iedereen tevreden?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:40

Gasten die eisen of rechten denken te hebben? Je kan het ook andersom denken: gastvrij zijn en aan je gasten denken. Wordt wel heel erg ikke, ikke, ikke gedacht. Van alle kanten trouwens hoor. En hier wordt wel heel stereotype gedacht over vleeseters...

Ik vind trouwens dat je zelf moet weten hoe je het feestmaal in elkaar draait. Wil je persé vegetarisch, dan is dat prima en dat kan ook gewoon heel goed en lekker. Maar ik vind het gewoon een beetje onbeleefd naar je gasten, als daar echte vleeseters tussen zitten.
Laatst bijgewerkt door Duke op 05-12-13 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:41

En noem het een Indiaans buffet (waar heel veel vegetarisch wordt gegeten), meldt niet eens dat er geen vlees bij zit en je hoort niemand mekkeren... Want dan is het opeens cultureel en spannend. Maar vegetarisch heeft bij veel mensen een hoog geitenwollensokkengehalte en wekt al weerstand op zonder het te kennen.

Ik ben echt een vlees-eter maar kan enorm van goed vegetarisch eten genieten. Ik eet ook echt niet dagelijks vlees.

Shadow0

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:41

Precies, gewoon niet aankondigen en een lekker menu neerzetten :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:42

Niet om het een of ander, maar vlees op een buffet is toch al heel beperkt. Je hebt het dan over gerookte ham bv en paté...en wellicht een vliedertje in een bitterbal of kroket. Alsof je dat mist...

In een zoveel gangen diner speelt het ook maar vaak in 1 gang een rol en als dat dan vervangen wordt, wie mist het dan écht?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:42

Je mag als bruid zeker zelf weten wat je wilt op je bruiloft!

Maar ik zou zelf, wel vlees serveren voor de mensen die dat willen, en daarnaast zorgen voor gerechten die vegetarisch zijn voor de gasten die geen vlees willen. Zo heeft iedereen wat wils. Ik vind dat wel respectvol naar andere toe. Ik wil genieten van mijn speciale dag, maar zou het erg vervelend vinden als ik alleen maar eten voor de vegetariërs zou serveren, maar niks voor de vleeseters waardoor die vervolgens een minder leuke avond hebben. Gaat er toch ook om dat de rest van de mensen ook geniet?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:43

xx_Horsiex schreef:
Je mag als bruid zeker zelf weten wat je wilt op je bruiloft!

Maar ik zou zelf, wel vlees serveren voor de mensen die dat willen, en daarnaast zorgen voor gerechten die vegetarisch zijn voor de gasten die geen vlees willen. Zo heeft iedereen wat wils. Ik vind dat wel respectvol naar andere toe. Ik wil genieten van mijn speciale dag, maar zou het erg vervelend vinden als ik alleen maar eten voor de vegetariërs zou serveren, maar niks voor de vleeseters waardoor die vervolgens een minder leuke avond hebben. Gaat er toch ook om dat de rest van de mensen ook geniet?

Precies wat ik ook bedoel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:44

xx_Horsiex schreef:
Ik wil genieten van mijn speciale dag, maar zou het erg vervelend vinden als ik alleen maar eten voor de vegetariërs zou serveren, maar niks voor de vleeseters waardoor die vervolgens een minder leuke avond hebben.

Wat is eten dat wel voor vegetariers is maar niet voor vleeseters?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:47

Shadow0 schreef:
xx_Horsiex schreef:
Ik wil genieten van mijn speciale dag, maar zou het erg vervelend vinden als ik alleen maar eten voor de vegetariërs zou serveren, maar niks voor de vleeseters waardoor die vervolgens een minder leuke avond hebben.

Nou in ieder geval iets zonder vlees. :D

Ik ben vleeseter dus ik ben niet thuis in de vegetarische wereld. Maar er zullen vast wel gerechten zijn die niet alleen maar bestaan uit een hoop sla toch? Ik zou dan echt kiezen voor gerechten die ook echt als vegetarisch gerecht worden geserveerd in een restaurant.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:48

Shadow0 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Er zijn nu eenmaal echt een grote groep mensen. Conservatieve mensen, zeg ik er wel bij. Die dat nu eenmaal niks vinden. Ik denk gewoon toch even aan de wat oudere mensen, ooms, tantes, opa, oma. Dat is toch een generatie, over het algemeen, ik wil niemand over 1 kam scheren, die je er geen plezier mee doet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:48

Lusitana schreef:
Niet om het een of ander, maar vlees op een buffet is toch al heel beperkt. Je hebt het dan over gerookte ham bv en paté...en wellicht een vliedertje in een bitterbal of kroket. Alsof je dat mist...

In een zoveel gangen diner speelt het ook maar vaak in 1 gang een rol en als dat dan vervangen wordt, wie mist het dan écht?

Weet niet wat voor buffets jij voor je neus gehad hebt? Hier is het toch ook met sparribs (ja dat is wel weer varkensvlees), kip, gehaktballetjes... Minstens 6 of 8 keuzes in vlees. Dan 2 keuzes in vegetarisch... Wat aardappeltjes, patatjes, groentes. Een aantal salades (waaronder vis). Ja, voor vleeseters meer keuze, maar wel voor ieder wat.

Ik zeg dus niet 'rot op vegetariër je past je maar aan. Maar wel 'er is minder keuze, maar er is wel wat om te eten.'
Laatst bijgewerkt door Winged op 05-12-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:49

WildWings schreef:
Dat er vegetariërs zijn die dat om kromme redenen doen, heeft echt weinig met de dicussie te maken. (Daarnaast is vlees wel degelijk belastender voor het milieu, maar dat terzijde).
.

Dat enkele feit dat jij geen vlees eet is niet perse ‘goed’ voor het milieu. Het is een hele andere discussie eigenlijk, maar als bestaande mens bén je een belasting voor het milieu. Het feit dat je géén vlees eet zorgt er niet voor dat het milieu opeens baat heeft bij jouw bestaan. Zeker niet als je daarnaast in een stinkende dieselauto rijdt, leer draagt, afval niet sorteert, jezelf voortplant en je kind in die luiers stopt en zo zijn er wel meer dingen te bedenken. Enig idee hoe belastend ‘groene’ palmolie of iets als soja is. Ook het kweken van komkommers en tomaten in die grote kassen is energie verslinderd. Alleen maar géén vlees eten, maakt je geen filantroop. En ik ken zat vega’s die zichzelf op de borst kloppen over hoe goed ze bezig zijn, want ze eten geen vlees. Wordt wakker alsjeblieft..

Overigens wordt er telkens in dit topic naar boven gehaald dat vega’s geen vlees eten uit principe of uit overtuiging en dat je er daarom maar rekening mee moet houden als zij er voor kiezen om uitsluitend vega eten te serveren op een bruiloft (en andersom hoeft dat niet). Imo is het dan wel degelijk een discussiepunt dat vega’s dat dus niet altijd of alleen maar uit principe of overtuiging doen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:52

Ik vind het geheel de eigen keuze van het bruidspaar! En het is maar net idd hoe je het vermeld; Als je niet zegt dat het vega is missen ze het misschien niet eens :') Vega is tegenwoordig zo ontzettend uitgebreid! Persoonlijk zou ik als vlees-eter het wel leuk vinden... Is weer eens iets anders als anders :D

Jans schreef:
Oud klasgenoot van mij kwam bij mij eten met nog wat klasgenoten én die heeft dus alleen stokbrood en salade gegeten omdat de vleesvervangers die ik had gekocht op dezelfde grill gingen als de vleesproducten..

Ik ken iemand die met bijv. een bbq haar eigen alu-bakjes meeneemt om haar vleesvervangers in te bakken :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:52

Duke schreef:
Gasten die eisen of rechten denken te hebben? Je kan het ook andersom denken: gastvrij zijn en aan je gasten denken. Wordt wel heel erg ikke, ikke, ikke gedacht. Van alle kanten trouwens hoor. En hier wordt wel heel stereotype gedacht over vleeseters...

Er wordt meestal wel enigszins een middenweg gekozen, daar geen enkel maal bestaat uit alleen vlees of alleen groenten ofzo en bij een buffet kan men pakken wat men wil.
Maar je hoeft niet persee vlees te gaan serveren omdat er vleeseters komen, want die kunnen best een dagje zonder vlees.

Ik had een vegetarische vriendin en ik heb nou nooit op haar feestjes vlees gemist.
Het is een feest... Geen intiem etentje onder vrienden waarvan je weet dat ze allemaal vlees eten behalve jij ofzo. Dan ben je een goede gastvrouw als je idd ook vlees serveert.
Maar op een bruiloft ben je strikt gezien niet eens de gastvrouw. Helemaal niet als je een weddingplanner in de arm hebt genomen en personeel rond hebt lopen en een hostess om de gasten te ontvangen...
Het is veel te lastig om met iedereen van twee families en vriendengroepen totaal rekening te gaan houden.

Als je een club in stapt kun je ook alleen kiezen uit wat ze bieden en die houden ook zoveel mogelijk rekening met hun gasten...

En nogmaals, er is geen noodzaak om vlees te eten op een feest, dus waarom er een punt van maken?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:55

Lusitana schreef:
Duke schreef:

Er wordt meestal wel enigszins een middenweg gekozen, daar geen enkel maal bestaat uit alleen vlees of alleen groenten ofzo en bij een buffet kan men pakken wat men wil.
Maar je hoeft niet persee vlees te gaan serveren omdat er vleeseters komen, want die kunnen best een dagje zonder vlees.

Ik had een vegetarische vriendin en ik heb nou nooit op haar feestjes vlees gemist.
Het is een feest... Geen intiem etentje onder vrienden waarvan je weet dat ze allemaal vlees eten behalve jij ofzo. Dan ben je een goede gastvrouw als je idd ook vlees serveert.
Maar op een bruiloft ben je strikt gezien niet eens de gastvrouw. Helemaal niet als je een weddingplanner in de arm hebt genomen en personeel rond hebt lopen en een hostess om de gasten te ontvangen...
Het is veel te lastig om met iedereen van twee families en vriendengroepen totaal rekening te gaan houden.

Als je een club in stapt kun je ook alleen kiezen uit wat ze bieden en die houden ook zoveel mogelijk rekening met hun gasten...

En nogmaals, er is geen noodzaak om vlees te eten op een feest, dus waarom er een punt van maken?

Wat is er nou lastig aan om 1 of 2 vlees gerechten te serveren op een bruiloft? Sorry dat excuus gaat nergens over. Als je het uit principe doet of geloofsovertuiging prima, ook al vind ik dat je ook rekenen kan houden met je gasten. Zij komen immers naar je bruiloft, en nemen vaak ook een cadeautje mee. Dan kun je toch wel 1 of 2 vlees gerechten serveren?

Want stel ik ben een echte vleeseter en ik serveer alleen maar vlees op mijn bruiloft bij wijze van? ( zonder salades of wat dan ook ) dat vind jij als vegetariër toch ook minder leuk?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:57

Vjestagirl schreef:
IngeK schreef:
Bovendien compenseert het een heel klein beetje voor de bedrijfsborrels waar alleen bitterballen worden geserveerd..

Daar ben ik het zó mee eens. Als vega moet je altijd maar hopen dat er een hapje is wat je kan eten. Vaak is het er idd niet meer dan een soort, keuze is helemaal uitzonderlijk.

Bij buffetten ook vaak zo: 5 soorten vlees, en ergens in een hoekje ligt een bak tofu voor de vega's.

Zo is het met wel meer dingen hoor, ik eet geen gluten en melk. Moet ik ook altijd vragen hoe of wat, maar dat doe ik om gezond te blijven. Vind niet dat je daar over kunt mopperen: jij kiest er toch voor om vega te worden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:59

moonfish13 schreef:
Zo is het met wel meer dingen hoor, ik eet geen gluten en melk. Moet ik ook altijd vragen hoe of wat, maar dat doe ik om gezond te blijven. Vind niet dat je daar over kunt mopperen: jij kiest er toch voor om vega te worden?

Dus omdat het mijn keuze is mag ik niet hopen dat mensen er soms rekening mee willen houden dat ik daarvoor gekozen heb?

Ik eet al jaren geen vlees, als ik dat nu ineens wel zou doen zou ik er net zo goed flink beroerd van worden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:00

Vjestagirl schreef:
moonfish13 schreef:

Dus omdat het mijn keuze is mag ik niet hopen dat mensen er soms rekening mee willen houden dat ik daarvoor gekozen heb?

Ik eet al jaren geen vlees, als ik dat nu ineens wel zou doen zou ik er net zo goed flink beroerd van worden.

Het is mijn keuze om vlees te eten, mag ik niet hopen dat mensen er soms rekening mee willen houden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:02

Sammie schreef:
Overigens wordt er telkens in dit topic naar boven gehaald dat vega’s geen vlees eten uit principe of uit overtuiging en dat je er daarom maar rekening mee moet houden als zij er voor kiezen om uitsluitend vega eten te serveren op een bruiloft (en andersom hoeft dat niet). Imo is het dan wel degelijk een discussiepunt dat vega’s dat dus niet altijd of alleen maar uit principe of overtuiging doen.

Dat lees je verkeerd. Wat er bedoeld wordt is dat vleeseters er geen moeite mee hoeven te hebben om een dagje aan te passen, waar dit bij een overtuigde vegetariër wel psychische belasting geeft en vaak zelfs gewoon lichamelijk afkeer (overgeven).

Verder denk ik dat bi de bruidsparen die geen vlees willen serveren het wel degelijk gaat om overtuiging of principe, anders zou het verder geen probleem zijn om het aan een ander te serveren.

Wat is er in hemelsnaam mis met het bruidpaar niet het idee geven dat er dieren geslacht hoeven te worden om hun gasten tevreden te stellen?

Als er hier een dier geslacht word in een dorp doe ik wel eevn een rondje om. Ik respecteer ook dat er mensen zijn die daar geen moeite mee hebben, maar ik begrijp mensen die er wel moeite mee hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:02

xx_Horsiex schreef:
Vjestagirl schreef:

Het is mijn keuze om vlees te eten, mag ik niet hopen dat mensen er soms rekening mee willen houden?

Jij eet niet alleen maar vlees. Als een buffet uit alleen maar gerechten met groenten bestaat kan jij nog steeds alles gewoon eten. Je wordt niet ziek als je het eet, je krijgt geen last van je maag en darmen etc. Je vindt het hooguit minder lekker of 'mist iets'. Als ergens geen vlees in zit beperkt dat je keuze niet. Als een buffet uit alleen maar gerechten met vlees bestaat kan ik daar niets van eten. Daar zit het grote verschil.