acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:03

_San87_ schreef:
Waarom moet het of/of? En/en is ook een prima mogelijkheid.

Als dat kon was DAT perfect toch..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:06

_San87_ schreef:

Dát kan dus niet. Hier in Nederland is er geen ruimte voor en daar geen geld voor 'humane' slachtingsmethoden. Edit: Tenzij de consument meer wil en gaat betalen natuurlijk. Maar dat dat gebeurt is niet realistisch :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:28

Ergens werken de filmpjes wel, ik heb een aantal paar Uggs staan maar had geen flauw idee dat er schapen gemarteld worden voor mijn Uggs. Dat ben ik wel te weten gekomen doordat mensen filmpjes en foto's hebben gedeeld, ik zal dus geen nieuwe Uggs meer kopen (al draag ik de Uggs die ik al gekocht had wel nog steeds).

Die filmpjes en foto's delen is dus niet helemaal nutteloos, al scroll ik 9 van de 10 keer ook heel hard door omdat ik van o.a. bont wel weet hoe dat 'gemaakt' wordt.

Waarom worden al die dieren eigenlijk levend gevild? Als je ze dood zou maken en daarna meteen villen maakt dat toch geen verschil voor de kwaliteit van het bont?

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:49

_Christine schreef:
Ergens werken de filmpjes wel, ik heb een aantal paar Uggs staan maar had geen flauw idee dat er schapen gemarteld worden voor mijn Uggs. Dat ben ik wel te weten gekomen doordat mensen filmpjes en foto's hebben gedeeld, ik zal dus geen nieuwe Uggs meer kopen (al draag ik de Uggs die ik al gekocht had wel nog steeds).

Die filmpjes en foto's delen is dus niet helemaal nutteloos, al scroll ik 9 van de 10 keer ook heel hard door omdat ik van o.a. bont wel weet hoe dat 'gemaakt' wordt.

Waarom worden al die dieren eigenlijk levend gevild? Als je ze dood zou maken en daarna meteen villen maakt dat toch geen verschil voor de kwaliteit van het bont?

Idd.. Zo zijn er nog veel meer wat sommige niet wisten en door de filmpjes wel. Ze worden allemaal levend gevild..reden: omdat ze bang zij. En dan gaan de haren overeind staan, dit was van de wasberen dan. Zo krijgen ze mooier bont -:(- _-:( schapen zal wel dezelfde reden hebben.maarja hoeveel rijden er wel niet met een bontje onder t zadel... Maar goed. Voor mij ook geen bont meer..

ruitje

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:14

:') Als je denkt dat schapen levend gevild worden ben je dus officieel een Peta-schaap, ook de dierenvrienden zouden zich wel eens mogen inlezen, zodat je echt weet hoe het er aan toe gaat...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:20

ruitje schreef:
:') Als je denkt dat schapen levend gevild worden ben je dus officieel een Peta-schaap, ook de dierenvrienden zouden zich wel eens mogen inlezen, zodat je echt weet hoe het er aan toe gaat...

Lees jij deze blog dan even en klik het filmpje aan dat erin staat. Overigens heb ik gezegd dat schapen gemarteld worden voor mijn Uggs.

http://ikbenirisniet.nl/2010/11/20/warm ... e-schapen/

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:53

ruitje schreef:

Of je moet even goed die filmpjes bekijken die werknemers hebben gemaakt die voor ugs werken _/-\o_

!!!!!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:08

Ja en dan moet je ook even een keer langs komen bij het schapen scheren in NL... maar dat doet dan weer niemand want dat geeft geen mooie filmpjes....

De meerderheid van de schapen op de wereld heeft het gewoon goed.

Ga iets doen aan minder aaibare diersoorten waarvan de filmpjes niet zo op je emotie inspelen, maar de kreeft doet het niet zo goed denk ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:11

Die Uggs is een apart verhaal, het is niet één op één zo dat de schapen gemarteld worden voor de Uggs.

Die schapen worden in de eerste instantie gehouden voor de slacht, het schapenbont is een overblijfsel ervan. Het is dus niet zo simpel dat als er geen Uggs meer verkocht worden, er ook geen schapen meer gemarteld worden.

Overigens hebben we het dan over mulesing waarbij er huid en dus ook wat vlees van de achterkant van het schaap wordt gesneden om te voorkomen dat ze levend worden opgegeten door vliegen. De wol van het merinoschaap is namelijk zo dicht en dik dat daar vrij gemakkelijk mest- en urineresten blijven hangen, waar die vliegen op afkomen, wondjes maken, daar eieren in leggen, waar dan weer larven uitkomen, enz. Door mulesing vormt zich littekenweefsel waardoor het schaap van achteren schoon blijft, er niets gaat broeien en het schaap dus onaantrekkelijk wordt voor de vliegen (en daardoor blijft het vlees goed).

Sommige dierenrechtenactivisten wekken ten onrechte de indruk dat van die lappen vel de Uggs gemaakt worden. Dat is niet waar, die lappen worden weggegooid.

Ik persoonlijk heb wel vrij veel moeite met schapen zo te fokken dat ze levend opgegeten worden door vliegen als er niets gebeurt. Ik vind dat ethisch onaanvaardbaar. Ik heb er ook erg veel moeite mee om een leven te nemen alleen voor mijn smaakpapillen (het is namelijk totaal onnodig om een dier te doden om te leven, er zijn genoeg plantaardige alternatieven) en dat is voor mij een reden waarom ik geen Uggs zal kopen.

Ik vind namelijk wel dat als je de Uggs koopt, je die praktijken sponsort, en dat ben ik niet van plan. Maar dat staat voor mij op één lijn met vlees eten, en niet zozeer op een lijn met bont of dons, of angorawol.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:12

eenitraM schreef:
_San87_ schreef:

Dát kan dus niet. Hier in Nederland is er geen ruimte voor en daar geen geld voor 'humane' slachtingsmethoden. Edit: Tenzij de consument meer wil en gaat betalen natuurlijk. Maar dat dat gebeurt is niet realistisch :)
Natuurlijk kàn dat. De wíl, is een andere discussie.

Het ging me er meer om waarom er altijd gekozen moet worden tussen twee 'kwaden'. Niet zozeer of of/of wel mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:14

ruitje schreef:
Ja en dan moet je ook even een keer langs komen bij het schapen scheren in NL... maar dat doet dan weer niemand want dat geeft geen mooie filmpjes....

Ga iets doen aan minder aaibare diersoorten waarvan de filmpjes niet zo op je emotie inspelen, maar de kreeft doet het niet zo goed denk ik :')

Zat daar laatst nog aan te denken! Die arme kreeften die levend gekookt worden :n

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:16

_Christine schreef:
ruitje schreef:

Lees jij deze blog dan even en klik het filmpje aan dat erin staat. Overigens heb ik gezegd dat schapen gemarteld worden voor mijn Uggs.

http://ikbenirisniet.nl/2010/11/20/warm ... e-schapen/

Lees jij dit artikel even:
Citaat:
A sheep provides up to a 9000% return on the initial investment, the happier and healthier the sheep, the better the return in the quality of it's wool. But sheep, like all animals; get old and die. Not one single sheep has ever lived forever and if everyone stopped wearing uggs, no one single sheep would be saved from death. Sheep die. Remember that. So when a sheep is getting older, it's turned into meat and sheepskin. Some sheepskins become uggs, some become coats, some become sheepskin rugs. Very little of the sheep is wasted, nothing goes into landfills. Sheepskin and Wool is far more eco friendly than synthetic alternatives; with come from plastics

Celiien

VivaLaVida schreef:
ruitje schreef:

Zat daar laatst nog aan te denken! Die arme kreeften die levend gekookt worden :n

Of de gemiddelde huisspin?

Floor_x

Jolliegirl schreef:
En wát is de reden dat ze levend geplukt worden?

Doodmaken en dan plukken, levert dezelfde kwaliteit op!

)

Omdat zodra de vacht weer teruggroeit ze nog een keer hetzelfde proces door mogen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:18

Lusitano schreef:
Sees schreef:
Daarbij vind ik het ook gevaarlijk :o, als je ziet tot wat voor hetzes sommige berichten leiden, hou ik mijn hart vast :o maar da's een hele andere discussie.

Maar dit ben ik helemaal met je eens! De racistische opmerkingen over chinezen en het oostblok zijn niet mals terwijl wij consumeren en de vraag genereren... toen met die mishandelde hond, dan wordt er iemand beschuldigd en zonder proces is er iemand die zijn leven niet meer zeker is. Levensgevaarlijk.....

@vivalavida, waarom moet er nu meteen weer een lidmaatschap bij Peta aan vooraf gaan voordat je dat soort zaken mag delen?
Ik eet zelf geen vlees en gebruik geen bont of dons. Gebruik wel leer (een stok om mee te slaan!) maar dan alleen voor schoeisel en mijn zadel, ik vraag dan vaak na waar het leer vandaan komt, dit is een bijproduct van de vleesindustrie.

Als mensen niet weten waar producten vandaan komen, dan kunnen ze toch ook geen juiste keuzes maken? 'van horen zeggen' trappen we allang niet meer in. Niet iedereen kan van ieder product de oorsprong nagaan, omdat het nog maar weinig locaal geproduceerd wordt. Dan zijn dit soort filmpjes natuurlijk wel een keiharde realiteit.....

Het zijn overigens veel jongeren die de hypes volgen en massaal naar de Uggs en bontkraagjes grijpen. Dan mag je hier ook mee geconfronteerd worden. En heel eerlijk, het liefst zou ik ze een folder in hun hand duwen als ze nietsvermoedend over straat lopen met dat spul....

Je hoeft niet zo aangevallen te doen, ik bedoel alleen dat het mij zinvoller lijkt om te doneren, dan om die plaatjes te delen.
En ik gebruik ook leer, en ik zoek geen stok om mee te slaan want ik wil graag een respectvolle discussie :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:21

Ik snap heus wel dat schapen dood gaan en dat je dan gebruikt wat je gebruiken kan is prima. Wat ik probeer aan te duiden met mijn eerste bericht is dat ik geen idee had dat Uggs dus ook niet altijd op een diervriendelijke manier worden gemaakt, en dat blijkt uit meerdere filmpjes/berichten op internet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:21

Ik denk dat die filmpjes wel zin kunnen hebben voor mensen die nog nooit over zoiets hebben nagedacht. Die nu eens onder ogen krijgen hoe het er werkelijk aan toe gaat.

Ik kijk ze nooit, als ik al zoiets op facebook zie dan kan ik er werkelijk al een uur ellendig van zijn zonder het filmpje daadwerkelijk gezien te hebben.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:24

Overigens bestaan er donzen dekbedden die wel op een diervriendelijke manier worden gemaakt, die hebben mijn ouders ook, alleen betaal je daar veel meer geld voor.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:24

Ik vind het goed. Ik kan er zelf wel tegen. Ik vind het erg maar droom er niet over etc, denk er wel vaak aan maar krijg er geen nachtmerries van etc. Snap het ook heel goed dat je er niet tegen kan hoor, maar dit is realiteit. Ik vind het goed dat mensen dit soort ziekelijke acties overal kunnen zien zodat ze weten dat het gebeurt. Veel mensen weten het natuurlijk, maar vaak vergeten ze het ook gewoon totdat er weer een filmpje opduikt. Vind het dus prima dat die filmpjes overal opduiken. Dan kunnen die zieke personen op die filmpjes ook mooi opgepakt worden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:25

Celiien schreef:
VivaLaVida schreef:

Of de gemiddelde huisspin?

Ik kook geen spinnen :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:27

Nee, maar 9 van de tien spinnen worden toch ook hardhandig doodgemept, verdronken of fijngeknepen of niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:29

Als een kreeft doodgemept word heb ik er geen problemen mee. Als het maar in 1 keer gebeurd is. Niet koken. Geen idee of een spin of kreeft nou echt pijn voelt (alhoewel een kreeft wel denk ik) maar vind dat levend koken niet echt meer van deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:32

eenitraM schreef:
_San87_ schreef:

Vroeger dacht ik altijd dat de wereld bestond uit een hoop aardige mensen en paar klootzakken die het verzieken voor de rest.
Nu denk ik dat de wereld vol zit met ontzettend aardige (zolang je ze hun zin geeft) liefdevolle (vooral voor hun eigen smaakpapillen en portemonnee) egoïstische klootzakken, die als ze leed veroorzaken, waar je misselijk van wordt, waarvan je flauwvalt van pure ellende, gewoon hun ogen dichtdoen......

Van die mensen die gaan roepen dat je principes echt niet vóór geld kunt zetten op de prioriteitenlijst, want dat gaat ten koste van de economie.....

Levende wezens (noem ze Earthlings wat mij betreft) zijn gemaakt om lief te hebben, dingen zijn er om mee te handelen en te gebruiken. Een maatschappij waarin het omgekeerde gebeurt is ziek tot op het bot. De gemiddelde consument wíl idd niet betalen voor een slachtmethode waarin een dier zo min mogelijk lijdt (humaan zou ik het niet willen noemen, als vermoord worden humaan is, wat is jouw definitie van humaan dan wel? Is er ook zoiets als humane verkrachting?), wil niet betalen voor goede huisvesting......

Wat geld en smaakpapillen zijn belangrijker dan levende wezens. Om te kotsen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:36

eenitraM schreef:
Sommige mensen zijn ziek.

Maar het grappige is (nou ja, grappig...) het gebeurt ook bij mensen... Alleen daar staat de mensheid over het algemeen niet bij stil. Nee, arme diertjes, daar wordt volop actie tegen/voor gevoerd. Maar mensen die afgeslacht worden om niets? Nee. Dat wordt nog steeds in de doofpot gestopt heb ik het idee.

Dat filmpje dat een paar maanden geleden op FB stond over heksen waar mensen levend verbrand werden, staat anders ook nog behoorlijk op mijn netvlies. :x

Ik vind het aan de andere kant heel vreemd dat mensen geen bont dragen, maar wel lederen schoenen etc. Tja... Da's net als vegetarisch zijn, maar wel vis eten.

Ik Quote dit berichtje en zie dat jij het bent. Op een of andere manier wil ik toch altijd op jouw berichten reageren, terwijl ik niet eens in de gaten heb dat jij het bent. Hoi Martien. :wave: daar was ik weer. Die altijd wat heeft aan te merken op jou berichtjes. :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:55

Giolli schreef:
eenitraM schreef:
Sommige mensen zijn ziek.

Maar het grappige is (nou ja, grappig...) het gebeurt ook bij mensen... Alleen daar staat de mensheid over het algemeen niet bij stil. Nee, arme diertjes, daar wordt volop actie tegen/voor gevoerd. Maar mensen die afgeslacht worden om niets? Nee. Dat wordt nog steeds in de doofpot gestopt heb ik het idee.

Dat filmpje dat een paar maanden geleden op FB stond over heksen waar mensen levend verbrand werden, staat anders ook nog behoorlijk op mijn netvlies. :x

Ik vind het aan de andere kant heel vreemd dat mensen geen bont dragen, maar wel lederen schoenen etc. Tja... Da's net als vegetarisch zijn, maar wel vis eten.

Ik Quote dit berichtje en zie dat jij het bent. Op een of andere manier wil ik toch altijd op jouw berichten reageren, terwijl ik niet eens in de gaten heb dat jij het bent. Hoi Martien. :wave: daar was ik weer. Die altijd wat heeft aan te merken op jou berichtjes. :')

Neeeeee, niet jij weer :') :*

Van die heksen heb ik niet gezien! Dan is dat één van de weinige filmpjes van 'mensen'leed die ik dan hoor voorbijkomen. 90% van de smerige filmpjes gaat over dieren(leed). Mja, die mensen die lopen te spammen daarmee gaan meteen op de block :D