dankjewel of dank u wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dank u wel of dankjewel?

dankjewel
63 (22%)
dank u wel
152 (55%)
maakt mij niet uit
60 (21%)

Totaal aantal stemmen: 275

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:15

Ik vind 'u' netjes maar ik stoor me er niet aan als een klein kind (uit zichzelf notabene :D) 'dank je wel!' Zegt. Ik werk in de horeca en sommigen zeggen je en anderen zeggen u en weer anderen zeggen helemaal niks en de ouders zeggen dan ook niks erover (en dat is nog de meerderheid ook, nu ik zo na denk :D).
Ik vind dat wel een beetje gebrek aan opvoeding, maar goed het is niet mijn leven dus veel boeit het mij niet.

Ik spreek zelf ook iedereen aan met u, eigenlijk iedereen die ik rond mijn leeftijd of ouder schat. (Ben zelf 22). Dat vind ik wel zo netjes! En ik vind het respectvol om met U aangesproken te worden aan de kassa of zo, maar als dat niet gebeurd maakt het echt niet uit hoor. Ben echt geen moeilijk mens :D. Overigens vind ik de toon waarop iemand iets zegt belangrijker ..
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 12-11-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:16

Ik heb gewoon een ontzettende rothekel aan 'je'. Om te typen? Geen probleem! Maar als iemand me aanspreekt en daarbij je of jij gebruikt heb ik het gevoel een kleuter te zijn. Ik spreek altijd met u en gij. Maar ik ben dan ook een Belg. :=

Om over een gebrek aan opvoeding te spreken vind ik dan ook weer een brug te ver, want als kinderen mij dan aanspreken met 'jij' vind ik het wel 'oke'. Ze worden zelf ook altijd aangesproken met 'je' en leggen niet altijd de link met je/jij = kind, u = volwassene. Bizarre regel trouwens.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:17

Het is mij geleerd om volwassenen en onbekenden eerst met u aan te spreken. Daarna wordt het vanzelf (of niet) je. Het is gewoon raar als een tweejarige iemand aanspreekt met 'je'. Alsof je zelf ook een tweejarige bent. Ik ga mee met Urielle. Niet iedereen is altijd en gelijk mijn 'vriendje/bekende'. In andere talen, zoals Duits en Frans is er ook een duidelijk verschil. Dit om aan te geven dat een relatie een bepaalde status heeft. Het zou bijvoorbeeld in het Duits ondenkbaar zijn dat je gelijk begint met tutoyerren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:18

Air schreef:
Urielle schreef:

U! Het is een vreemde voor me, dus zij is U, ook de zestienjarige zaterdaghulp.

Dat vind ik dus ook weer niet fijn :+
Ik wordt ook wel eens met u of mevrouw aangesproken door een volwassene... heel aardig maar ik ben nog maar 23! :')

Laatst ook aangesproken door een meisje van 12 oid. die tegen mij zei: dankjewel meissie. Dat vond ik wel heel awkward..

In mijn ogen is het heel normaal dat volwassenen elkaar met 'u' aanspreken.
Dus ook een 20 jarige spreek ik aan met u, en daarmee dus ook een kassameisje of zaterdaghulp.
Kijk als ze 12 jaar is, is het een ander verhaal. Dan dient ze mij met u aan te spreken en tutoyeer ik haar ;)

Ik vind het Sint Maarten 'probleem', dan ook eigenlijk een vreemd topic. Kinderen horen gewoon dankUwel te zeggen. Of ze er nu wel of geen benul van hebben. Ik zou mn kinderen dan ook eerder dankUwel aanleren ipv danJEwel. Omdat ze beter iets teveel U kunnen zeggen ipv vaker je of jij wanneer het niet hoort.
Als ik vroeger dankJEwel zei tegen vreemden werd ik daar toch steevast op gewezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:19

Sinds wanneer staat iemands leeftijd dan op het voorhoofd geplakt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:20

Air schreef:

Als je het verschil niet kan zien tussen een kind en een adolescent/jong volwassene/volwassene, dan moet je wellicht naar Pearl voor deze materie.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:21

Hoe tutoyeren jullie dan? Hoe breng je zoiets iets een nette manier zonder iemand te kak te zetten? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor ..

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:21

Ik ben nog kind en sprak volwassenen met u aan. Heel vaak kreeg ik dan te horen ' zeg gewoon je joh, anders voel ik me zo oud'
Nu zeg ik dus alleen tegen onbekende of echt oude mensen u

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:22

Laatst bijgewerkt door clarence op 12-11-13 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:22

Rowdine schreef:
Urielle schreef:

Ik vind het te intiem geloof ik. Het is net zoiets als een vreemde jongen die je aanspreekt met schatje. Brrrrr!

Omdat je geen vriendinnetje bent! Wat mij betreft straal je met u een stuk meer respect uit dat wanneer je iemand aanspreekt met je.

Haha te intiem, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar als je het hetzelfde vindt voelen als een jongen die je aanspreekt met schatje, kan ik me voorstellen dat je er niet van houdt _O-

Maar waarom wil je dat diegene (meer) respect uitstraalt richting jou Rowdine? Ik snap gewoon niet waarom mensen dat zo graag willen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:26

Rowdine schreef:
Air schreef:

Als je het verschil niet kan zien tussen een kind en een adolescent/jong volwassene/volwassene, dan moet je wellicht naar Pearl voor deze materie.

Nou dim even zeg :)
Ik vind het knap als jij het verschil tussen een 16jarige rn een 20jarige kan zien, bij velen zie je dat namelijk niet.

Daarnaast ben ik, en ken ik mensen die vaak jonger worden geschat en er zijn ook genoeg mensen die ouder worden geschat. Heeft geen bal te maken met de kwaliteit van je ogen hoor :')

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:27

Ik zeg altijd danku, of dank u wel. (ben 16). Niet omdat ik dat het 'beleefdst' vind, maar omdat dat gewoon mijn Belgisch dialect is :P wij zeggen veel meer 'u' en 'ge of gij' ipv je en jij. Bijvoorbeeld; hebt gij u boek al gelezen?
Persoonlijk vind ik het nogal belachelijk dat het een respectvoller zou zijn dan het ander, tegenwoordig mogen we al blij zijn dat iemand überhaupt nog zoiets zegt :')
En daarbij vind ik het ook stom we altijd 'u' zouden moeten zeggen (uit beleefdheid dan) tegen ouderen ofzo. Zijn die dan belangrijker dan? Zolang je voor de rest netjes praat, vind ik dat ge en gij (of je en jij zoals bij jullie) echt geen probleem zou moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:29

Air schreef:
Rowdine schreef:

Nou dim even zeg :)
Ik vind het knap als jij het verschil tussen een 16jarige rn een 20jarige kan zien, bij velen zie je dat namelijk niet.

Daarnaast ben ik, en ken ik mensen die vaak jonger worden geschat en er zijn ook genoeg mensen die ouder worden geschat. Heeft geen bal te maken met de kwaliteit van je ogen hoor :')

Ik maak geen verschil tussen een 16 jarige en een 20 jarige? Ik maak wel verschil tussen bijv een kassameisje/zaterdag hulp en een 12jarige. En dat verschil zie je echt wel!
En er is niets te dimmen, als je het verschil niet ziet dan vind ik dat idd bijzonder raar :) (en dan heb ik het over het verschil 12 jarige en bijv kassameisje die vanaf 16+ werken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:30

Damned schreef:
Ik zeg altijd danku, of dank u wel. (ben 16). Niet omdat ik dat het 'beleefdst' vind, maar omdat dat gewoon mijn Belgisch dialect is :P wij zeggen veel meer 'u' en 'ge of gij' ipv je en jij. Bijvoorbeeld; hebt gij u boek al gelezen?
Persoonlijk vind ik het nogal belachelijk dat het een respectvoller zou zijn dan het ander, tegenwoordig mogen we al blij zijn dat iemand überhaupt nog zoiets zegt :')
En daarbij vind ik het ook stom we altijd 'u' zouden moeten zeggen (uit beleefdheid dan) tegen ouderen ofzo. Zijn die dan belangrijker dan? Zolang je voor de rest netjes praat, vind ik dat ge en gij (of je en jij zoals bij jullie) echt geen probleem zou moeten zijn.

Ik snap dit nooit zo goed: U gaat niet om belangrijker maar om het uiten van respect en beleefdheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:32

Geryon schreef:
Rowdine schreef:

Omdat je geen vriendinnetje bent! Wat mij betreft straal je met u een stuk meer respect uit dat wanneer je iemand aanspreekt met je.

Haha te intiem, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar als je het hetzelfde vindt voelen als een jongen die je aanspreekt met schatje, kan ik me voorstellen dat je er niet van houdt _O-

Maar waarom wil je dat diegene (meer) respect uitstraalt richting jou Rowdine? Ik snap gewoon niet waarom mensen dat zo graag willen..

Niet zo zeer meer, maar wel respect en beleefdheid.
Ik ben geen vriendin van ze, en dus wil ik ook niet zo behandeld worden.
En daarmee voel ik me geen haar beter dan degene die me tutoyeert, of die me vousvoyeert, maar ik vind het echt een uiting van respect/beleefdheid en fatsoen. En met een minimale inspanning kan je dat wat mij betreft prime bereiken.

Ik uit, vind ik, ook respect of fatsoen naar mijn advocaat als ik hem met u aanspreek, en vice versa. Als mijn advocaat me met JE zou aanspreken zonder dat eerst aan mij te vragen, dan zou ik ten zeerste twijfelen aan zn professionaliteit.

Edit: Typo's :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-13 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:34

Air schreef:
Urielle schreef:

U! Het is een vreemde voor me, dus zij is U, ook de zestienjarige zaterdaghulp.

Dat vind ik dus ook weer niet fijn :+
Ik wordt ook wel eens met u of mevrouw aangesproken door een volwassene... heel aardig maar ik ben nog maar 23! :')

Maar die 16-jarige is op dat moment in functie, in een volwassen functie waarin ze gelijk is aan haar volwassen collega's. Dus is ze ook u voor mij op dat moment.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:47

Hmm en ik heb van mijn moeder geleerd dat ik alles mocht zeggen, maar de manier waarop ik het zei maakte veel meer uit. Dank u kan vele malen onbeleefder uitgesproken worden dan dank je.
Het is de toon die de muziek maakt zeg maar, er wordt bedankt en daar gaat het toch om?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:51

KingMarco schreef:
Hmm en ik heb van mijn moeder geleerd dat ik alles mocht zeggen, maar de manier waarop ik het zei maakte veel meer uit. Dank u kan vele malen onbeleefder uitgesproken worden dan dank je.
Het is de toon die de muziek maakt zeg maar, er wordt bedankt en daar gaat het toch om?

vind ik ook :j

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:51

Damned schreef:
KingMarco schreef:

vind ik ook :j

+1 zoiets kan alles veranderen

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:05

Op school ben ik de enige in de klas die altijd dankjewel zegt. De rest zegt het niet eens. Meestal zeg ik dankjewel en niet dank u wel en daar zijn de docenten al blij mee.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:10

Tegen mensen die ik niet ken zeg ik 'u'. Of dat een caissière van 17 jaar is of de bloemist van 60 maakt voor mij niet uit. Ik ken ze niet dus spreek ik ze aan met u. Ik verwacht ook door de caissière of bloemist met u aangesproken te worden.

Vrienden/familie/kennissen spreek ik aan met je. Ik moet wel zeggen dat ik het erg afstandelijk vind klinken om je ouders met u aan te spreken.

Overigens vind ik het van kleine kindjes niet erg als ze dankjewel ipv dankuwel zeggen. Tot op een bepaalde leeftijd dan.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:22

Als iemand in functie is doet de leeftijd er inderdaad niet toe, vind ik.

Hoe een kind familieleden aanspreekt hangt in mijn ogen vooral af van de ouders van het kind en van de betreffende persoon, wat zij willen. Ik spreek mijn ene oma aan met u en de andere oma met je. Voor mij is dat een heel logisch en zou het bij beide niet passen om het anders te doen.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:26

Geryon schreef:
finally schreef:
dank U wel,

ik iriteer me eraan als ik in de winkel afreken en er dankjewelllll,tegen me word gezegd alsof ik een vriendinnetje ben :o

Maar waarom wil je per se merken dat ze je 'meer' vinden dan gewoon een vriendinnetje?? :?

Al spreek ik ouderen en vreemden altijd aan met 'u' omdat dat als beleefd wordt beschouwen en ik natuurlijk wel beleefd ben :D

Ik vind het niet netjes staan,onbeleefd als je tegen een oudere persoon JE zegt als je diegene niet kent,zo ben ik opgevoed,zelfs op mijn 44e zeg ik nog steeds tegen onbekenden van mijn leeftijd en ouder U. als ze dat niet nodig vinden om U te zeggen dan wordt wel gezegd .
Dat heet respect voor ouderen.
Alleen mijn kinderen mogen jij/je tegen me zeggen.
En als je me langer kent dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:29

Ik zeg gewoon bedankt, dat kan meestal in alle gevallen. Maar tegen (oudere lees: oudtantes etc) familie zeg ik meestal wel u, tenzij er gezegd is dat het 'je' mag zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:59

Vinden sommige mensen dat niet ontzettend lastig dat je de ene wel "je" mag noemen en de andere niet. Ik krijg vaak te horen "zeg maar je hoor". Op den duur weet ik toch niet meer wie "u" is en wie "je" is. En om nu van dezelfde mensen keer op keer te horen zeg maar je hoor, zou ik me helemaal ongemakkelijk voelen. Word er nooit op aangesproken dat ik weinig u zeg dus dat is voor mij toch een stuk makkelijker.