wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:40

vond het altijd tof als kleijn kind :D eten! :o
nu ook weer, schattige kleine kindjes....

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:42

sammy1 schreef:
zuidlimburg word het ook gehouden,ik ben met mijn paard sintmaarten er lopen dan een stuk of 100 kids met lampionnen achter me aan,en daarachter een haarmonie,super gezellig met vuur en een verhaaltje met een zwerver op de bank.die ik een mantel geef echt leuk.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

hmm... hartvannederland zie ik een lopende sintmaarten.. op het paard was leuker!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:46

ja ik moest lachen toen ik het filmpje zag op hart van nederland,paard van mij is echt bomproof hij vind het geweldig die aandacht van kinderen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:47

Waar ik nu woon wordt het eigenlijk niet gevierd.. Sinds 3 jaar ofzo wordt vanuit de wijk georganiseerd dat er kinderen onder begeleiding langs de huizen mogen waar een kaarsje in de vensterbank gaat. Hier zijn namelijk erg veel mensen die absoluut geen Sint Maarten vieren.

In Emmeloord deden we er wel altijd aan mee, en dan zat mijn vader ook de hele avond bij de deur om liedjes te luisteren en snoep uit de delen :) Echt geweldig leuk vond ik het altijd!!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:50

Sint Maarten... Vroeger vond ik het al fantastisch en nu nog steeds!
Vroeg eten en dan zoveel mogelijk deuren bij langs om dus -volgens onze tradities- snoep te krijgen.
En nu heb ik voor het eerst gelopen met mijn tweejarige dochter. Menig ooh en aah gehoord.
Een "een is genoeg" en "dankjewel" en "tot volgende keer" zei ze zelf al bij iedere deur :D

Staat daar zo'n klein hummeltje. Met grote rugzak totaal niet bang Sint Maarten te zingen. Ja... Mama vindt het leuk, mama was trots!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:50

Bij ons dus niet (Zuid Holland) :D
Vorig jaar woonden we nog op de grens van Noord en Zuid Holland. Noord Holland werd het wel gedaan en toen was het het ene jaar wel en het andere jaar niet dat ze bij ons ook kwamen:+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:53

Ik wilde eigenlijk zoiets van m'n voordeur maken:
Afbeelding

Zal die verwende ettertjes hier uit de buurt leren! 'Oh, je hebt alleen mars? Volgend jaar even wat meer halen' 'Laat maar, daar ga ik niet voor zingen'

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:57

1234 schreef:
craiester schreef:
eigenlijk heb ik zelf geen idee wat koningshaan is, haha elk jaar wel mee gedaan. :')
het is eigenlijk alle leerlingen van de basisschool mogen meedoen, en de jongens lopen met een kar waar een kooi opstaat met een haan in. de meisjes lopen apart zonder haan. er zijn ook wat oudere mensen mee. als de jongens de meisjes tegenkomen is er een klein gevecht, met confetti :') en dan verder. we gaan een bepaalde route en bellen dan aan bij elke huis.
het liedje gaat als volgt: geef wat aan de koningshaan, spek eieren braadworst. en dat de hele tijd maar dan in het dialect. dus ik denk dat wij dat niet met sint maarten doen, wij doen dat gewoon op een andere datum

Met een levende haan?? Dat vind ik nou echt geen leuke manier om het te vieren dan.
Lijkt me niet prettig voor de hanen? (als het levende hanen zijn, geen nep hanen)
Heb er werkelijk nog nooit van gehoord.

ja met een levend haan, meestal de haan van een van de kinderen. soms hadden we een haan die niet tegen de drukte kon, en die ging dan ook maar een paar straten mee tot iemand hem kwam halen. sommige hanen vinden het allemaal wel best en zitten kei hard door de straten de kukelen, haha heel de buurt begon dan te kukelen :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:58

Sok schreef:
[ Afbeelding ]

Zal die verwende ettertjes hier uit de buurt leren! 'Oh, je hebt alleen mars? Volgend jaar even wat meer halen' 'Laat maar, daar ga ik niet voor zingen'

hier vinden ze alles goed... mandarijntjes zelfs...

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:59

Vind t altijd wat dubbel, echt een groepje moddervette kindertjes aan de deur :+
Ze waggelden rond met hun lantaarntje..
Had ik toch maar manderijntjes gehaald -O-

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:01

unihorses schreef:
Sok schreef:
[ Afbeelding ]

hier vinden ze alles goed... mandarijntjes zelfs...

Ik ben in een dorp opgegroeid, daar ging het inderdaad ook zo! Keurig bedanken voor een mandarijntje of een doosje rozijnen, maar hier in de stad.. BAH :r

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:01

en toch als er iemand staat met mandarijnen of snoep dan pakken mijn kinderen zeker weten een mandarijn!

alleen had niemand hier in de straat mandarijnen :')

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:04

Ja hier ook! Mijn dochter koos en pakte de mandarijn.
Heeft 'm ook al op.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:09

nou... ik koos ook wel mandarijnen... maar 20 mandarijnen das bah

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:12

Er zijn hier vandaag behoorlijk wat kindjes langs geweest!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:14

Jup hier ook.
Laten we nou ook nog in een woonwijk wonen, met ontzettend veel kinderen. Dus ook heel veel kinderen aan de deur.
Ik vind t echt een verschrikkelijk feest, maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik echt niks met kinderen heb. :') Heb toch echt leiver Halloween!

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:16

liever 20 mandarijnen dan snoep hoor voor mijn kids.

moet wel eerlijk zeggen, we leren ze wel: dankJEwel ipv dankUwel.
maar is dat nou zo erg?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:22

Malima schreef:
liever 20 mandarijnen dan snoep hoor voor mijn kids.

moet wel eerlijk zeggen, we leren ze wel: dankJEwel ipv dankUwel.
maar is dat nou zo erg?

Ik wil wel dat mijn kind straks dank u wel gaat zeggen, is toch een stukje respect (verder dan dank komt ze op dit moment nog niet). Ik wil dat ze haar ooms, tantes, opa's en oma's met u aanspreekt. Dus dan mag ze vreemden ook zeker niet met je aanspreken.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:25

oke ja als je vanuit dat opzicht kijkt.

ik heb zelf niks met het woordje u, ben ook niet zo opgevoed, ja u bij vreemden, maar in de familie kring niet. heeft voor mij geen toegevoegde waarde, dus hier leer ik ze dank je wel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:28

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik vind het storend als ik een klein kind een volwassene met je aan hoor spreken. Dat vind ik echt een gebrek aan respect, dus ik leer mijn kind anders.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:44

Ik vind het wat anders als ze 'je' gebruiken in de zin van 'Wil je wat pakken voor mij?' ipv 'Wilt u wat pakken voor mij?', dan wanneer ze dankjewel ipv dankuwel zeggen, want ze bedanken alsnog wel netjes. Dat het nou met het woordje je ertussen is of met u, het is allebei om netjes te bedanken voor iets xD Zo zie ik dat. :P (al werd ik er op de middelbare voor het eerst door de concierge hard op afgerekend als ik dankjewel zei. :o 'ik ben je vader niet?!')
Maargoed dit topic gaat daar niet over xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:54

Hier zijn heel erg braaf onze 11 buurtkinderen tegelijkertijd langs geweest. Ze komen ivm de afstand en de afgelegen donkere weg met de paardentrailer. Heel lief en ook heel erg blij dat er altijd maar 1 groep komt :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:54

hier in friesland (harlingen)
word het zeker gedaan ik had 3 zakken snoep gekocht maar er is niemand geweest :')

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:05

Hier zijn rond de 90 kinderen langs geweest, helaas was ik de gene die de deur open moest doen :')
Ik vind het wel echt een hele leuke traditie, vooral de kleinere kinderen zijn zo schattig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:30

Hier zijn de kindjes wel heel beleefd hoor! vroeger leerde wij wel veel meer liedjes ook nog van de vrije school, tegenwoordig is het alleen maar; sinte sinte maarten de koeien hebben staarten etc :') dat vind ik dan wel weer jammer! en als er alleen maar rozijntjes of mandarijntjes waren was ik daar als kind altijd tevreden mee hoor!