Leven als vegetariër

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:23

Hier ook een vegetariër! Nu ongeveer vijf jaar alweer haha! :) en die opmerkingen uit de openingspost, zó herkenbaar! _/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:24

Heel interessant Dos_caballos! Ik ben het echter niet met je eens: het feit dat ze geen emotie voelen, doet toch niet af aan het feit dat ze lijden omdat ze stikken?
Niet neerkijkend op jou verder, maar ik kan me gewoon niet vinden in jouw redenering. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Verder zal ik het nog maar eens herhalen...

Magrathea schreef:
Mensen. Nog één keer. *pakt megafoon*

Iemand die zichzelf vegetariër noemt maar wel vis eet, is geen vegetariër!!!!!

Citaat:
de vegetariër zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak: [vexəˈtarijər]
Verbuigingen: vegetariër|s (meerv.)

iemand die geen voedsel eet dat van gedode dieren afkomstig is

Ik kijk op niemand neer. Het zou gewoon fijn zijn als we eenduidige termen gaan gebruiken zodat vegetariërs niet doodleuk een bordje vis voorgeschoteld krijgen en dit óf met een rotgevoel moeten opeten óf de gastheer/vrouw met een rotgevoel moeten opzadelen. :+

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:25

renee16 schreef:
Barroco schreef:
Het grappige vind ik, dat de vegetariërs hier om het hardst roepen 'leven en laten leven' maar vervolgens wel neerkijken op mensen die wel vis eten en geen vlees.
Ieders keuze is zijn eigen keuze en niemand hoeft zich daar toch voor te verantwoorden? Over leven en laten leven gesproken ;)

Je gebruikt mijn tekst met leef en laat leven..

Maar waar laat ik me negatief uit over wel vlees eters?

Ik kan me er niet druk om maken, misschien als er iemand paard eet voor mijn neus, (en dan nog meer om te klieren dan gemeend) maar verder zul je mij niet horen over vleeseters hoor ;)

Nee hoor, niet van jou, volgens mij ben jij geen vegetariër die opmerkingen maakt over mensen die wel vis eten maar geen vlees (staat toch duidelijk in m'n tekst?) ;) onder andere de TS en andere vegetariërs maken hier opmerkingen over waaruit blijkt dat ze het maar raar vinden dat iemand wel vis eet en geen vlees.

Nog een editje; mochten er mensen zijn die zeggen dat ze vegetariër zijn maar wel vlees eten, zal dat eerder zo zijn om het niet ingewikkeld te maken. De meeste vleeseters hebben namelijk geen flauw idee wat een pescotarier is. Ik gebruik die term dan wel eens, maar dat maakt het vaak alleen maar ingewikkelder. Dus ik houd het maar op een simpele; ik eet geen vlees. Is het voor iedereen duidelijk :)
Laatst bijgewerkt door Barroco op 06-11-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:25

Ik kan me soms ook afvragen hoe mensen het volhouden, want ík vind vlees lekker.
Ik zou best vegetarier willen worden, of meer biologisch eten (is helaas te duur nu). Maar ik vind vlees gewoon lekker, en vervangen doe je vooral met peulvruchten toch? Ik hou niet van noten en pinda's, alleen van bonen. Dus hoe moet ik het dan veranderen?

En als je vlees eet, moet je niet één dier niet eten (zoals paard). Dat vind ik gewoon hypocriet. Ik vind koeien en varkens ook leuk, en toch eet ik ze.

Lekker leven en laten leven :).

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:26

liedje89 schreef:
Saarin schreef:
@Dos_Caballos: Interessant! Ik durf me in dit topic nu toch nog vegetariër te noemen, ookal eet ik wel vis. :+ Bedankt dat je dit wilde delen!

Als je jezelf nu gewoon pescotarier noemt bespaar je een hoop vegetariërs schijnbaar irritante vragen :P

Persoonlijk vind ik dat een beetje mierenneuken. Vegetarisme houd voor mij in dat je bewust bezig bent met dierlijke producten. Ieder op z'n eigen manier. Maar om een heleboel van bovenstaande hamerende berichten te voorkomen hield ik wijselijk m'n mond. Dit berichtje van Dos_Caballos gaf me echter toch de moed. :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:28

EskeGirl schreef:
Ik kan me soms ook afvragen hoe mensen het volhouden, want ík vind vlees lekker.
Ik zou best vegetarier willen worden, of meer biologisch eten (is helaas te duur nu). Maar ik vind vlees gewoon lekker, en vervangen doe je vooral met peulvruchten toch? Ik hou niet van noten en pinda's, alleen van bonen. Dus hoe moet ik het dan veranderen?

En als je vlees eet, moet je niet één dier niet eten (zoals paard). Dat vind ik gewoon hypocriet. Ik vind koeien en varkens ook leuk, en toch eet ik ze.

Eet je dan ook hond en kat?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:29

Ik eet geen vlees omdat mijn vriend vegetariër is :+
Eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit, dus als we samen koken is vego gewoon makkelijker.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:30

Wendy schreef:
EskeGirl schreef:

Nee, nooit gedaan. Nou is het ook geen gewoonte hier, als ik in China zou zijn, dan ligt het eraan hoe het is 'geslacht'. Want wat ik weet, is dat ze levend worden gevild en gekookt. Nee, dan doe ik het niet. Maar zoals in Nederland, hersendood en doodbloeden is anders.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:32

Magrathea schreef:
Heel interessant Dos_caballos! Ik ben het echter niet met je eens: het feit dat ze geen emotie voelen, doet toch niet af aan het feit dat ze lijden omdat ze stikken?
Niet neerkijkend op jou verder, maar ik kan me gewoon niet vinden in jouw redenering. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Punt is, Magrathea, dat als je geen emoties kunt ervaren, je niet kúnt lijden.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:35

Magrathea schreef:
Ik kijk op niemand neer. Het zou gewoon fijn zijn als we eenduidige termen gaan gebruiken zodat vegetariërs niet doodleuk een bordje vis voorgeschoteld krijgen en dit óf met een rotgevoel moeten opeten óf de gastheer/vrouw met een rotgevoel moeten opzadelen. :+

Wat een onzin man. Ik zeg altijd ik ben vegetariër. Ik eet sowieso amper vis en guess what, noem het pescotatier of whatever maar ik vind mezelf gewoon een vegetariër. En als ik dat zeg wanneer ik bij iemand blijf eten krijg ik gewoon groenvoer voorgeschoteld. Jij doet gewoon moeilijk om niets. Alleen omdat een paar mensen vis eten gaat het hele woord vegetarier nog niet weg als begrip. Ik heb serieus nog nooit vis voorgeschoteld gekregen toen ik zei dat ik geen vlees at. En ik ben al ruim 13 jaar vegetarier. Ze vragen hoogstens 'eet je wel vis?' en dan zeg je gewoon braaf nee in jouw geval.

Edit en ik vind dat je wel neerkijkt op anderen als je ze niet kunt respecteren. Je hoeft niemand een schuldgevoel goed te praten. En ik geloof dan bijna niemand echt puur vegetarier is, weet je wel hoeveel dieren in ALLES verwerkt worden? Dus tenzij je niets eet doe je gewoon mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:38

Nou, weet je wat het is... Als iedereen een andere definitie erop na houdt, dan blijf je de nare 'awkward' situaties houden, vragen die tot vervelens toe gesteld blijven worden (maar je eet dus wel vis? )... Het is misschien lastig te begrijpen, maar ik ben het behoorlijk zat om altijd maar uit te moeten leggen waarom ik bepaalde dingen uit mijn dieet weer en dingen recht te trekken (ik ken een vegetariër die wel vis eet, dus jij zal ook wel vis eten.. niet? Wat ben jij raar dan zeg...).
Ik ga toch ook niet aan iemand vragen waarom hij een blauwe trui aanheeft, want blauw is toch helemaal niet mooi, ik vind het lelijk, jeetje zeg, ik snap niet hoe je die trui kunt dragen zonder je continue te schamen.

Raar voorbeeld natuurlijk, maar zo voel ik me ondertussen wel als ik weer eens ondervraagd wordt :+

@DC: ik weet het niet. Overduidelijk kunnen vissen wel pijn voelen. Als dieren geen pijn zouden voelen (of beter gezegd: als ze geen last van de pijn zouden hebben) zouden ze snel uitsterven vrees ik :') . Het ligt eraan hoe je 'lijden' defineert... Ik vind het 'last hebben van pijn' wel prima klinken, maar hebben ze dat wel? Of is het gewoon een soort instinct?
Interessant is het zeker :j

@Eske: [VT] Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2! :j
Antwoord op al je vragen.

chimello

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:43

Nou, ik heb dat totaal niet hoor. Als iemand zegt ik ben vegetarier en ik zie ze wel haribo snoepjes naar binnen werken, of eh van die schuimpjes enzo dan ga ik ook niet zeggen ah nee jij bent wel geen echte vegetarier he!
Ik heb dat zelf nooit zo ervaren en niemand heeft me dat ooit gevraagd dus misschien dat jij dat wel vaak te horen krijgt, goed dan kan dat vervelend zijn maar dan nog vind ik het een beetje dubbel. Mensen proberen ten minste wel vlees te minderen of alleen vis te eten, dat is dan in principe uit mijn ogen beter dan ook vlees eten (maar daardoor zijn vleeseters niet minder in mijn ogen, dat zeg ik er even bij).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:44

EskeGirl schreef:
Wendy schreef:

Nee, nooit gedaan. Nou is het ook geen gewoonte hier, als ik in China zou zijn, dan ligt het eraan hoe het is 'geslacht'. Want wat ik weet, is dat ze levend worden gevild en gekookt. Nee, dan doe ik het niet. Maar zoals in Nederland, hersendood en doodbloeden is anders.

Totaal offtopic, maar ik heb het echt gemeden in China :j
Vond de hondjes die overal verkocht werden ook erg sneu, stom he.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:45

Magrathea schreef:
@DC: ik weet het niet. Overduidelijk kunnen vissen wel pijn voelen. Als dieren geen pijn zouden voelen (of beter gezegd: als ze geen last van de pijn zouden hebben) zouden ze snel uitsterven vrees ik :') . Het ligt eraan hoe je 'lijden' defineert... Ik vind het 'last hebben van pijn' wel prima klinken, maar hebben ze dat wel? Of is het gewoon een soort instinct?

Pijn voelen kunnen ze inderdaad, ze hebben zenuwen. Hoe de pijn verwerkt wordt in de hersenen, en dus hoe ze de pijn ervaren (beter gezegd, óf ze de pijn ervaren) is echter een heel andere kwestie. Vergelijk het met je kniereflex. Dat gaat puur automatisch. Dit is vergelijkbaar met de vluchtrespons van vissen. De zenuwen geven de pijnprikkel door aan het ruggenmerg en hersenstam die vervolgens het 'reflex' vluchten veroorzaakt. Zo zie je dat ze niet bewust last hoeven hebben van pijn om te vluchten en dus te overleven (en dus ook niet uitsterven). Het is voor mensen heel moeilijk voor te stellen dat angst niet ervaren wordt, maar dat er wel een respons kan optreden die een gevolg LIJKT te zijn van ervaren angst. Emoties zijn voor reptielen niet nodig om te overleven.

Maar stel dat een soort van 'blinde paniek' wel optreedt bij stikken. Dan nog vind ik het veel minder zielig om vissen te eten, want zij hebben dan alleen geleden op het moment dat ze doodgingen. Ze ervaren in hun leven geen ellendigheid en ongelukkigheid, waarvan varkens en koeien wél in staat zijn om het te ervaren. Dus zelfs al zouden vissen paniek voelen bij het stikken, vind ik het maken van onderscheid tussen vlees en vis alsnog relevant.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:03

@saarin, het kan je sterk lijken maar in de bijbel wordt vlees/vis gegeten en die gelovigen spraken mij hier op aan. Gelukkig heb ik een slimme vriend die op een christelijke school heeft gezeten en hij helpt mij dan uit de brand :)

Wat betreft de discussie vis, die ligt voor mij heel simpel. Een vis heeft oogjes en ik eet geen oogjes. Dat zij blijkbaar primitief reageren geloof ik best, maar toch is het een levend schepsel en de dood van een levend dier wil ik niet op mijn geweten hebben. Wel heb ik er respect voor dat jij zo goed weet waarom je wat wel en niet eet!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:33

Op zich vind ik de dingen die in de bingo staan helemaal niet zo kwetsend. Ben zelf nu ongeveer 8 jaar vegetariër, en de opmerkingen doen me over het algemeen niet veel. Ik hoef ook niet mijn speciale pannetje, en ik vind mensen die vinden dat hun stukje vegetarisch geen vlees aangeraakt mag hebben ook wel een stel mieperds over het algemeen. Ik ben allang blij als mensen niet speciaal voor mij een stuk vlees klaarmaken dat ik toch niet opeet.
Had een poosje terug wel even zin om iemand een klap voor d'r bakkes te geven :') Figuurlijk, want ik zou niet zomaar iemand slaan. Ik had een intro-kamp, en als middageten hadden ze broodje frikadel voor de fleeseters, en broodje kaassoufle voor de vegetariërs. Ik ben toen gaan vragen om een broodje kaassouflé, kreeg ineens naar mijn hoofd gegooid 'goh, gister was je nog niet vegetarisch'. Nee, gister was ik nog niet vegetarisch nee, ik ben gemaakt van vlees en bloed dus dat gaat ook niet gebeuren. Wel heb ik de afgelopen 8 jaar al geen vlees meer gegeten en dat hoeft niemand te gaan controleren. :=

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:06

@Selka: In de Bijbel wordt inderdaad vlees en vis gegeten. Ik doelde er meer op dat God het paradijs perfect geschapen heeft, daar was dus geen dood, dus ook geen vlees. Vlees eten kwam pas na de zondeval, heel simpel eigenlijk. Ik ben het dus niet eens met het argument 'In de Bijbel werd ook vlees gegeten dus 'moeten' wij dat ook'.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:07

Dos_Caballos schreef:
Magrathea schreef:

Pijn voelen kunnen ze inderdaad, ze hebben zenuwen. Hoe de pijn verwerkt wordt in de hersenen, en dus hoe ze de pijn ervaren (beter gezegd, óf ze de pijn ervaren) is echter een heel andere kwestie. Vergelijk het met je kniereflex. Dat gaat puur automatisch. Dit is vergelijkbaar met de vluchtrespons van vissen. De zenuwen geven de pijnprikkel door aan het ruggenmerg en hersenstam die vervolgens het 'reflex' vluchten veroorzaakt. Zo zie je dat ze niet bewust last hoeven hebben van pijn om te vluchten en dus te overleven (en dus ook niet uitsterven). Het is voor mensen heel moeilijk voor te stellen dat angst niet ervaren wordt, maar dat er wel een respons kan optreden die een gevolg LIJKT te zijn van ervaren angst. Emoties zijn voor reptielen niet nodig om te overleven.

Maar stel dat een soort van 'blinde paniek' wel optreedt bij stikken. Dan nog vind ik het veel minder zielig om vissen te eten, want zij hebben dan alleen geleden op het moment dat ze doodgingen. Ze ervaren in hun leven geen ellendigheid en ongelukkigheid, waarvan varkens en koeien wél in staat zijn om het te ervaren. Dus zelfs al zouden vissen paniek voelen bij het stikken, vind ik het maken van onderscheid tussen vlees en vis alsnog relevant.

Het is zeker relevant :j Alleen maak je dus onderscheid in waar je de lijn trekt. Bij mij is dat bij elk dierlijk lijden, bij jou 'lijden' tijdens het leven. Ik snap het wel hoor! Ik zeg ook altijd dat ik vis toch minder erg vind omdat die wel vrij buiten hebben kunnen leven (alhoewel, met kweekvis weet je het ook niet...), meer natuurlijk, niet vergelijkbaar met de bio-industrie.
Buiten dat vind ik het ook niet bijzonder lekker, dus op zich is de kous dan al af eigenlijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:13

Ik vind het echt een ontzettend interessant verhaal, dat van die vissen. Je hoort wel vaak 'vissen hebben toch geen gevoel' maar de onderbouwing/uitleg had ik nog nooit gelezen erbij. Bedankt voor het delen!
(Ik moet zeggen dat ik zelf blijf bij het niet eten van vis, omdat het mij niet alleen om het lijden, maar ook om het nodeloos sterven van een dier gaat. Toch vind ik jouw verhaal heel goed aansluiten op het wel eten van vis, maar niet van ander vlees!)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:17

hier ook een vegetarier! al vanaf mn 4e :o ben net zolang aan tafel blijven zitten tot ze het opgaven :+ . Ik krijg het gewoon niet weg, vindt het echt vies smaken en dan vooral die witte harde stukjes die er dan soms in zitten :r . Ik eet ook geen vis, zelfde verhaal als bij vlees. Vind het niet echt bepaald zielig. Wat ik zelf beledigend vindt zijn mensen die dan vlees eten en helemaal uitgebreid 'hmmmm' roepen en dan vervolgens doen alsof het het lekkerste is wat ze ooit gehad hebben en dan denken dat Ze het me moeilijk en als klapper op de vuurpijl me tot in de details uitleggen wat ik wel niet mis en dat zij nooit maar dan ook nooit zonder zouden kunnen. Nou uhhh... heel erg fijn voor jou, maar moeilijk maak je het me echt niet, hooguit een beetje beschaamd. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. :+ Misschien moet ik het me niet zo aantrekken en dat klopt ook wel maar ik vindt het zelf altijd vervelenden ervaringen, zulke dingen.

Rosalie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:18

Hier ook een veretarier! Al vanaf mijn 7de :D
Die opmerkingen zijn ook echt zo ontzettend herkenbaar! Bij mij wordt ook altijd gezegd: hoe kan jij zonder vlees leven :p

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:44

Op mijn achtste mocht ik eindelijk stoppen met vlees eten. Heb het nooit echt lekker gevonden, maar ik was nog te jong om het zonder vlees te doen vonden mijn ouders. Toen is ook de reportage van Gaia op tv gekomen en zag ik hoe die beesten eigenlijk naar de slacht gingen en dus vegetariër geworden.
Ik heb tot mijn achttiende geen vlees gegeten, maar omdat ik toen kampte met bloedarmoede (door andere omstandigheden) wel weer begonnen met Kip eten.
Nu ben ik 24 en ik eet af en toe een stukje van de frituur (dus een boulet of een frikandel, het échte afval zeg maar) en ik eet eens in de week kip. Het gehakt in de bolognaise saus of op een pizza wil ik ook nog eten, maar ik zal voor mezelf nooit een stuk vlees bakken.

Vroeger dus vegetarisch omdat ik het zielig vond & niet lustte, maar nu voornamelijk omdat ik het niet lust. (Vind het nog steeds zielig hoor, maar ik lust het ook gewoon echt niet!-)
Heb nooit vreemde vragen gehad, nooit mensen die zich ermee gemoeid hebben of geprobeerd hebben me te veranderen, net zoals ik nooit geprobeerd heb andere mensen aan te sporen te stoppen met vlees eten. ' Ieder kijk in zijn eigen bord '

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:35

Op mijn werk is ook een dame die vegetariër is, maar wel vis eet. In de tijd dat zij die keuze maakte bestond het woord pescotariër niet eens, of vegetariër. Je at gewoon geen vlees :+

Dan ga ik echt niet met een megafoon erbij staan; mevrouw... U bent een pescotariër hoor :')

Wat een gemier over een naam :D

Denk dat een groot deel niet eens weet wat een pescotariër is :+

Als mevrouw vis wil, krijgt ze van mij vis. Ook al noemt ze zichzelf vegetariër :) t is mij om het even.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:20

vuurneon schreef:
Op mijn werk is ook een dame die vegetariër is, maar wel vis eet. In de tijd dat zij die keuze maakte bestond het woord pescotariër niet eens, of vegetariër. Je at gewoon geen vlees :+

Dan ga ik echt niet met een megafoon erbij staan; mevrouw... U bent een pescotariër hoor :')

Wat een gemier over een naam :D

Denk dat een groot deel niet eens weet wat een pescotariër is :+

Als mevrouw vis wil, krijgt ze van mij vis. Ook al noemt ze zichzelf vegetariër :) t is mij om het even.

Klinkt eerder als een dinosaurus soort.. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:22

Ik heb de oplossing op de vraag van waarom eet je geen vlees, en daar krijg je écht geen gezeur op:
Ik zeg altijd: De reden dat ik geen vlees eet is een gewetenskwestie. :))
Sinds ik dat zeg heb ik nergens last meer van. _O-