en die opmerkingen uit de openingspost, zó herkenbaar!
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Magrathea schreef:Mensen. Nog één keer. *pakt megafoon*
Iemand die zichzelf vegetariër noemt maar wel vis eet, is geen vegetariër!!!!!Citaat:de vegetariër zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak: [vexəˈtarijər]
Verbuigingen: vegetariër|s (meerv.)
iemand die geen voedsel eet dat van gedode dieren afkomstig is
renee16 schreef:Barroco schreef:Het grappige vind ik, dat de vegetariërs hier om het hardst roepen 'leven en laten leven' maar vervolgens wel neerkijken op mensen die wel vis eten en geen vlees.
Ieders keuze is zijn eigen keuze en niemand hoeft zich daar toch voor te verantwoorden? Over leven en laten leven gesproken
Je gebruikt mijn tekst met leef en laat leven..
Maar waar laat ik me negatief uit over wel vlees eters?
Ik kan me er niet druk om maken, misschien als er iemand paard eet voor mijn neus, (en dan nog meer om te klieren dan gemeend) maar verder zul je mij niet horen over vleeseters hoor
onder andere de TS en andere vegetariërs maken hier opmerkingen over waaruit blijkt dat ze het maar raar vinden dat iemand wel vis eet en geen vlees.
. liedje89 schreef:Saarin schreef:@Dos_Caballos: Interessant! Ik durf me in dit topic nu toch nog vegetariër te noemen, ookal eet ik wel vis.Bedankt dat je dit wilde delen!
Als je jezelf nu gewoon pescotarier noemt bespaar je een hoop vegetariërs schijnbaar irritante vragen![]()
EskeGirl schreef:Ik kan me soms ook afvragen hoe mensen het volhouden, want ík vind vlees lekker.
Ik zou best vegetarier willen worden, of meer biologisch eten (is helaas te duur nu). Maar ik vind vlees gewoon lekker, en vervangen doe je vooral met peulvruchten toch? Ik hou niet van noten en pinda's, alleen van bonen. Dus hoe moet ik het dan veranderen?
En als je vlees eet, moet je niet één dier niet eten (zoals paard). Dat vind ik gewoon hypocriet. Ik vind koeien en varkens ook leuk, en toch eet ik ze.
Wendy schreef:EskeGirl schreef:Ik kan me soms ook afvragen hoe mensen het volhouden, want ík vind vlees lekker.
Ik zou best vegetarier willen worden, of meer biologisch eten (is helaas te duur nu). Maar ik vind vlees gewoon lekker, en vervangen doe je vooral met peulvruchten toch? Ik hou niet van noten en pinda's, alleen van bonen. Dus hoe moet ik het dan veranderen?
En als je vlees eet, moet je niet één dier niet eten (zoals paard). Dat vind ik gewoon hypocriet. Ik vind koeien en varkens ook leuk, en toch eet ik ze.
Eet je dan ook hond en kat?
Magrathea schreef:Heel interessant Dos_caballos! Ik ben het echter niet met je eens: het feit dat ze geen emotie voelen, doet toch niet af aan het feit dat ze lijden omdat ze stikken?
Niet neerkijkend op jou verder, maar ik kan me gewoon niet vinden in jouw redenering. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Magrathea schreef:Ik kijk op niemand neer. Het zou gewoon fijn zijn als we eenduidige termen gaan gebruiken zodat vegetariërs niet doodleuk een bordje vis voorgeschoteld krijgen en dit óf met een rotgevoel moeten opeten óf de gastheer/vrouw met een rotgevoel moeten opzadelen.
. Het ligt eraan hoe je 'lijden' defineert... Ik vind het 'last hebben van pijn' wel prima klinken, maar hebben ze dat wel? Of is het gewoon een soort instinct?

EskeGirl schreef:Wendy schreef:Eet je dan ook hond en kat?
Nee, nooit gedaan. Nou is het ook geen gewoonte hier, als ik in China zou zijn, dan ligt het eraan hoe het is 'geslacht'. Want wat ik weet, is dat ze levend worden gevild en gekookt. Nee, dan doe ik het niet. Maar zoals in Nederland, hersendood en doodbloeden is anders.

Magrathea schreef:@DC: ik weet het niet. Overduidelijk kunnen vissen wel pijn voelen. Als dieren geen pijn zouden voelen (of beter gezegd: als ze geen last van de pijn zouden hebben) zouden ze snel uitsterven vrees ik. Het ligt eraan hoe je 'lijden' defineert... Ik vind het 'last hebben van pijn' wel prima klinken, maar hebben ze dat wel? Of is het gewoon een soort instinct?
Interessant is het zeker

Figuurlijk, want ik zou niet zomaar iemand slaan. Ik had een intro-kamp, en als middageten hadden ze broodje frikadel voor de fleeseters, en broodje kaassoufle voor de vegetariërs. Ik ben toen gaan vragen om een broodje kaassouflé, kreeg ineens naar mijn hoofd gegooid 'goh, gister was je nog niet vegetarisch'. Nee, gister was ik nog niet vegetarisch nee, ik ben gemaakt van vlees en bloed dus dat gaat ook niet gebeuren. Wel heb ik de afgelopen 8 jaar al geen vlees meer gegeten en dat hoeft niemand te gaan controleren.
Dos_Caballos schreef:Magrathea schreef:@DC: ik weet het niet. Overduidelijk kunnen vissen wel pijn voelen. Als dieren geen pijn zouden voelen (of beter gezegd: als ze geen last van de pijn zouden hebben) zouden ze snel uitsterven vrees ik. Het ligt eraan hoe je 'lijden' defineert... Ik vind het 'last hebben van pijn' wel prima klinken, maar hebben ze dat wel? Of is het gewoon een soort instinct?
Interessant is het zeker
Pijn voelen kunnen ze inderdaad, ze hebben zenuwen. Hoe de pijn verwerkt wordt in de hersenen, en dus hoe ze de pijn ervaren (beter gezegd, óf ze de pijn ervaren) is echter een heel andere kwestie. Vergelijk het met je kniereflex. Dat gaat puur automatisch. Dit is vergelijkbaar met de vluchtrespons van vissen. De zenuwen geven de pijnprikkel door aan het ruggenmerg en hersenstam die vervolgens het 'reflex' vluchten veroorzaakt. Zo zie je dat ze niet bewust last hoeven hebben van pijn om te vluchten en dus te overleven (en dus ook niet uitsterven). Het is voor mensen heel moeilijk voor te stellen dat angst niet ervaren wordt, maar dat er wel een respons kan optreden die een gevolg LIJKT te zijn van ervaren angst. Emoties zijn voor reptielen niet nodig om te overleven.
Maar stel dat een soort van 'blinde paniek' wel optreedt bij stikken. Dan nog vind ik het veel minder zielig om vissen te eten, want zij hebben dan alleen geleden op het moment dat ze doodgingen. Ze ervaren in hun leven geen ellendigheid en ongelukkigheid, waarvan varkens en koeien wél in staat zijn om het te ervaren. Dus zelfs al zouden vissen paniek voelen bij het stikken, vind ik het maken van onderscheid tussen vlees en vis alsnog relevant.
Alleen maak je dus onderscheid in waar je de lijn trekt. Bij mij is dat bij elk dierlijk lijden, bij jou 'lijden' tijdens het leven. Ik snap het wel hoor! Ik zeg ook altijd dat ik vis toch minder erg vind omdat die wel vrij buiten hebben kunnen leven (alhoewel, met kweekvis weet je het ook niet...), meer natuurlijk, niet vergelijkbaar met de bio-industrie.
ben net zolang aan tafel blijven zitten tot ze het opgaven
. Ik krijg het gewoon niet weg, vindt het echt vies smaken en dan vooral die witte harde stukjes die er dan soms in zitten
. Ik eet ook geen vis, zelfde verhaal als bij vlees. Vind het niet echt bepaald zielig. Wat ik zelf beledigend vindt zijn mensen die dan vlees eten en helemaal uitgebreid 'hmmmm' roepen en dan vervolgens doen alsof het het lekkerste is wat ze ooit gehad hebben en dan denken dat Ze het me moeilijk en als klapper op de vuurpijl me tot in de details uitleggen wat ik wel niet mis en dat zij nooit maar dan ook nooit zonder zouden kunnen. Nou uhhh... heel erg fijn voor jou, maar moeilijk maak je het me echt niet, hooguit een beetje beschaamd. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Misschien moet ik het me niet zo aantrekken en dat klopt ook wel maar ik vindt het zelf altijd vervelenden ervaringen, zulke dingen. 

t is mij om het even. vuurneon schreef:Op mijn werk is ook een dame die vegetariër is, maar wel vis eet. In de tijd dat zij die keuze maakte bestond het woord pescotariër niet eens, of vegetariër. Je at gewoon geen vlees
Dan ga ik echt niet met een megafoon erbij staan; mevrouw... U bent een pescotariër hoor![]()
Wat een gemier over een naam
Denk dat een groot deel niet eens weet wat een pescotariër is![]()
Als mevrouw vis wil, krijgt ze van mij vis. Ook al noemt ze zichzelf vegetariërt is mij om het even.