Donorweek! Geef je keuze door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:09

Rex_Rolfo schreef:
Bespreek het nu met je familie. Willen ze niet, registreer dan een "nee". Willen ze wel dat jouw organen gebruikt kunnen worden registreer dan een "ja". Dan voorkom je ook dat de familie straks in het ziekenhuis staat met de vraag "wat zou onze dochter (man, moeder enz) eigenlijk zelf gewild hebben?"

Al zou ik niet geregistreerd staan:
Mijn familie zou aan de betreffende arts vragen of ze het goede medische dossier wel voor hun neus hebben.
Zo ja, dan vragen ze of die arts wel goed bij z'n hoofd is om een (voormalig) kankerpatiënt te willen gebruiken als orgaandonor.
Ik heb dus om fouten zoveel mogelijk te voorkomen me laten registreren als niet-donor en dan heb ik meteen alles gedaan om te voorkomen dat mijn organen iemand 'besmetten' met kanker.
Er hoeft immers maar 1 verdwaald kankercelletje te zijn wat niet wordt opgemerkt en de ontvanger zit met de gebakken peren. %)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:11

lor1_1984 schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Bespreek het nu met je familie. Willen ze niet, registreer dan een "nee". Willen ze wel dat jouw organen gebruikt kunnen worden registreer dan een "ja". Dan voorkom je ook dat de familie straks in het ziekenhuis staat met de vraag "wat zou onze dochter (man, moeder enz) eigenlijk zelf gewild hebben?"

Al zou ik niet geregistreerd staan:
Mijn familie zou aan de betreffende arts vragen of ze het goede medische dossier wel voor hun neus hebben.
Zo ja, dan vragen ze of die arts wel goed bij z'n hoofd is om een (voormalig) kankerpatiënt te willen gebruiken als orgaandonor.
Ik heb dus om fouten zoveel mogelijk te voorkomen me laten registreren als niet-donor en dan heb ik meteen alles gedaan om te voorkomen dat mijn organen iemand 'besmetten' met kanker.
Er hoeft immers maar 1 verdwaald kankercelletje te zijn wat niet wordt opgemerkt en de ontvanger zit met de gebakken peren. %)

Dat is wel een hele specifieke situatie ja, vind het heel goed dat jij je niet hebt laten registreren als donor.
Het klinkt misschien hard, maar liever iemand die overlijdt doordat er geen donororgaan beschikbaar is dan iemand die de lijdensweg van kanker moet bewandelen.

Nooor_

Re: Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:26

Ik wist niet dat het kon voor je 18e -ik ben 16-, maar ging gisteren even op de site kijken en het kon wel, dus ik heb gelijk een formulier aangevraagd om me als donor te registreren.
Ik snap mensen die het liever niet hebben dat hun organen overgezet worden naar iemand anders wel, maar voor mij weegt het toch zwaarder dat ik misschien iemands leven kan redden :)
Dus zodra mn formulier binnen is stuur ik 'm op om donor te worden :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:29

Ja het kan al vanaf je 12e!!!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:29

ik zou graag donor willen zijn, maar mijn moeder heeft het daar heel moeilijk mee, en tja, zij gaat toch voor.
wel weten mijn ouders dat ik donor wil zijn, en als ik kom te overlijden maken zij misschien die keuze alsnog wel, maar ik wil mijn moeder geen trauma bezorgen.
Mocht zij komen te overlijden dan vil ik het registratieformulier zo snel mogelijk in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:51

takkie_muis schreef:
En rokerslongen :r , heb je nieuwe longen hoest je de nieuwe longen letterlijk uit je lijf _O-

Ik denk nog over bloeddonatie , alleen ik pulk wondjes open is dat iets wat het tegenhoud? Ik pulk net zolang tot het een litteken is , en dan nog doorpulken en dan zit er geen korst meer op om te pulken.

Toevallig werk ik met mensen met rokerslongen, maar deze komen eigenlijk nooit in aanmerking voor nieuwe. Daar is meestal het lichaam te zwak voor om te opereren.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:38

Heb het net voor de zekerheid even gecheckt en ik ben sinds m'n 15e donor. Ben het pasje kwijt en ik zag dat je heel makkelijk een nieuwe aan kunt vragen, dus dat ook meteen maar gedaan :)
Tanya schreef:
upendo schreef:
Tanya, waar kun je je inschrijven als stamceldonor? Staat niet op het standaard formulier meende ik? :)

http://www.stamceldonor.nl/ik-wil-stamceldonor-worden !

Ik vind het trouwens best lastig als mensen zeggen 'ik vind het geen fijn idee' en zou er het liefst op ingaan of tegenin gaan, maar dat is toch een discussie die nooit eindigt.. Als je dood bent merk je toch niks meer.. Heb gelukkig wel mijn moeder kunnen overtuigen, die is nu ook geregistreerd.. Nu nog mijn vader.

Ik herken het, die neiging heb ik zelf namelijk ook. Heel vervelend, aangezien je er toch geen mensen van kunt (en moet willen!) overtuigen.. Als mensen er echt over nagedacht hebben en goede redenen hebben vind ik het weer anders, maar ik ken ook wel mensen die gewoon niet denken en geen zin hebben om zich te registreren..
verootjoo schreef:
takkie_muis schreef:
En rokerslongen :r , heb je nieuwe longen hoest je de nieuwe longen letterlijk uit je lijf _O-

Ik denk nog over bloeddonatie , alleen ik pulk wondjes open is dat iets wat het tegenhoud? Ik pulk net zolang tot het een litteken is , en dan nog doorpulken en dan zit er geen korst meer op om te pulken.

Toevallig werk ik met mensen met rokerslongen, maar deze komen eigenlijk nooit in aanmerking voor nieuwe. Daar is meestal het lichaam te zwak voor om te opereren.

Ik weet niet hoe jij het bedoelt: krijgen mensen met rokerslongen geen nieuwe longen, of krijgen gezonde mensen geen rokerslongen? Het bericht van takkie lees ik anmelijk als "een gezond iemand die rokerslongen krijgt", maar dat lijkt me sterk, ik neem aan dat die niet hergebruikt worden..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:52

Volgens mij gaat het in beide gevallen niet op :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:54

chelle_dora schreef:
Ik ben en word geen donor. Denk dat er weinig bruikbaar is van mijn kant en ook al zou er een kans zijn dat ik er mensen mee help, bestaat er ook een kans dat het mensen zieker maakt, imo zou je eerst door de hele medische mallemolen heen moeten om er zeker van te zijn dat je niet juist iets slechts doorgeeft door je organen af te staan.

Ik vind de opmerking van Cubone ook erg moeilijk:
Citaat:
ik denk dat er ergens een punt moet zijn waarop je gewoon moet accepteren dat je dood gaat.

Want wanneer bepaal je of iemand dan dood moet gaan of wanneer iemand door kan leven? Wanneer is het 'genoeg'? Dat vind ik dus een beetje moeilijke kwestie want dan moet je 'God' gaan spelen als het ware.

Moest ik het nodig hebben dan zou ik er ook echt heel dankbaar voor zijn hoor, dat voorop gesteld. Maar ik zou het niet prettig vinden als iemand m'n organen zou krijgen en diegene zou er vervolgens zieker door worden.

Iemand in leven houden die anders dood gegaan was is evenzeer voor god spelen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:15

Ayasha schreef:

Als die gene liever dood wil wel, maar meestal ligt die keus toch bij de patient, het "voor god spelen" gaat toch meer om de keus weg halen bij de patient zou ik zeggen....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:20

Ik ben van al m'n organen al orgaandonor, maar niet levend, zou dat voor familie wel doen anders niet. Ik ben daarnaast ook bloed- en stamceldonor :)

Allemaal al járen :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:25

liedje89 schreef:
Ayasha schreef:

Als die gene liever dood wil wel, maar meestal ligt die keus toch bij de patient, het "voor god spelen" gaat toch meer om de keus weg halen bij de patient zou ik zeggen....

Dan speelt de patient voor god, maar de controle 'nemen' over zo'n situatie is voor god spelen. Euthanasie is ook 'voor god spelen' ondanks dat die patiënten er toch zelf voor kiezen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:40

imd schreef:
Citaat:

Ik weet niet hoe jij het bedoelt: krijgen mensen met rokerslongen geen nieuwe longen, of krijgen gezonde mensen geen rokerslongen? Het bericht van takkie lees ik anmelijk als "een gezond iemand die rokerslongen krijgt", maar dat lijkt me sterk, ik neem aan dat die niet hergebruikt worden..

Oh, ik zie nu pas hoe ze het bedoelde... :')

Maar wat ik bedoelde; mensen die rokerslongen hebben krijgen over het algemeen nooit donorlongen. En rokerslongen worden idd niet hergebruikt, maar geen een orgaan van mensen met rokerslongen ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:45

Ik ben al járen donor en hoop van harte dat deze week weer een hoop nieuwe donoren op gaat leveren!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:48

Ayasha schreef:
Dan speelt de patient voor god, maar de controle 'nemen' over zo'n situatie is voor god spelen. Euthanasie is ook 'voor god spelen' ondanks dat die patiënten er toch zelf voor kiezen.

uuhm, iedere situatie waarin je de controle neemt speel je god? Ik vind dat een beetje een rare redenatie, je moet dus gewoon maar alles laten gebeuren omdat je anders voor god speelt? Bovendien waarom is het kwalijk om "god te spelen" over jezelf?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:51

Neen, met koffie te kiezen ipv cola ben ik geen god, maar door voor leven te kiezen terwijl ik in de natuur zou doodgegaan zijn heb ik voor god gespeeld. (ik zie trouwens niet echt in wat er mis is met "voor god spelen", heb ook nergens beweerd dat daar iets mis mee is geloof ik, ik vind het juist een kul argument omdat ik er het slechte niet perse van in zie. Of je iemand in leven houdt, of hem er juist uit verlost, indien dat de keuze van diens persoon is zie ik niet in waarom je dan een zware "ethische discussie" moet gaan voeren... De mogelijkheden zijn er, waarom zou je ze niet aangrijpen als dat kan. Het ging mij er meer om dat de persoon waarop ik reageerde het idee gaf dat enkel het besluiten dat "het genoeg was" voor god spelen is, terwijl besluiten dat het nog wel even kan hetzelfde is alleen "the other way around" zeg maar. )

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:54

Ik ben ook donor, ze mogen van mij alles gebruiken :)
Als bloeddonor konden ze mijn bloed helaas niet gebruiken, maar dat was ik eerst ook. Kreeg laatst een beetje een vage brief, dat mijn bloed een fout positieve uitslag gaf waardoor ze het niet konden gebruiken. Nouja, dan houdt het op. :) (hoefde er niet meer naar een arts oid, het was niets om me zorgen over te maken)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:05

wat versta je precies onder rokerslongen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:30

Ik ben ook al enkele jaren donor, alles behalve mijn 'ogen' mogen ze hebben..
Ik wou eerder al bloeddonor worden maar toen ik voor mijn test mocht komen na enkele maanden nadat ik mij had aangemeld had ik net een tattoo laten zetten.. Dus mij maar opnieuw aangemeld, al wil ik binnenkort weer een tattoo laten zetten..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:33

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:34

Ik woon in België, ik ben dus automatisch donor.
Ze mogen van mij alles gebruiken waar ze iets mee kunnen doen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:53

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... coma.dhtml

Dit is voor mij de voornaamste reden om geen donor te zijn. Ik krijg zeker na dit nieuws ( en de documentaire) steeds meer het gevoel dat als je donor bent er minder moeite voor je gedaan word. Je organen lijken belangrijker dan jou leven zelf.

Daarnaast vind ik persoonlijk donororganen geen oplossing. Het DNA komt niet overeen in leeftijd in de meeste gevallen en de telomeren kunnen dus ook al veel korter zijn wat tot snellere celdood lijd. Vaak genoeg hoor je toch dat een orgaan ondanks alle moeite word verstoten of dat mensen na een paar jaar alweer een nieuw orgaan nodig hebben.
Helaas groeien organen nog niet aan bomen, maar ik denk dat kweekorganen met patient DNA de toekomst gaat worden. Dan heb je geen leeftijdsverschil meer in organen of het risico tot afstoting.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:01

miss_lizje schreef:
hVaak genoeg hoor je toch dat een orgaan ondanks alle moeite word verstoten of dat mensen na een paar jaar alweer een nieuw orgaan nodig hebben.
Die kans is zeker aanwezig, maar je hoort ook vaak genoeg dat het wél aanslaat.

Het is maar net hoe je naar de informatie kijkt. Ongetwijfeld zullen er wel harde cijfers van zijn. Daarintegen denk ik dat elk leven er één is. :)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:09

miss_lizje schreef:
http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... coma.dhtml

Dit is voor mij de voornaamste reden om geen donor te zijn. Ik krijg zeker na dit nieuws ( en de documentaire) steeds meer het gevoel dat als je donor bent er minder moeite voor je gedaan word. Je organen lijken belangrijker dan jou leven zelf.

Daarnaast vind ik persoonlijk donororganen geen oplossing. Het DNA komt niet overeen in leeftijd in de meeste gevallen en de telomeren kunnen dus ook al veel korter zijn wat tot snellere celdood lijd. Vaak genoeg hoor je toch dat een orgaan ondanks alle moeite word verstoten of dat mensen na een paar jaar alweer een nieuw orgaan nodig hebben.
Helaas groeien organen nog niet aan bomen, maar ik denk dat kweekorganen met patient DNA de toekomst gaat worden. Dan heb je geen leeftijdsverschil meer in organen of het risico tot afstoting.

Dit meisje is juíst gered doordat ze donor was! Volgens alle protocollen in Denemarken was ze opgegeven. Als ze geen donor was geweest hadden ze haar laten sterven. Maar omdat ze donor was, werd ze aangesloten op de ECMO, die haar hart en longfunctie overnamen. Die extra tijd heeft iets voor haar gedaan waardoor ze ging herstellen. Zonder die tijd aan de machine had ze het niet overleefd. Toen ze haar van de machine afhaalde kwam ze dus bij.

De fout hier ligt dus in de diagnose :"Hersendood". Omdat ze haar hadden opgegeven door uitslagen van de test gingen ze haar behandelen als donor, wat haar uiteindelijk heeft gered. De manier van vaststellen wat hersendood is, is in elk land anders. Daarom gaan zie nu in Denemarken die protocollen herzien, om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurd en dat ze een geval als dit meisje volgende keer aan de machine aansluiten om haar leven te redden en dat ze niet bij geluk omdat ze donor is aan die machine wordt aangesloten.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:11

Je kunt het toch ook zien als levensverlengend? Net als bij chemo's enz? Dan zeg je toch ook niet 'ondanks dat ik met deze behandeling een paar jaar langer kan leven doe ik het niet, want daarna ga ik toch dood'...
Had graag mn schoonmoeder langer bij ons gehad hoor, ookal was het maar een paar jaar langer..