"Mensen helpen elkaar niet meer"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:35

Uiteraard had ik geholpen, hey, ik heb een voor schapendrijven getrainde bordercollie :D .

Wij wonen hier op het ijslandse platteland, en we zouden ons kleine hobbyboerderijtje (ruim 100 ooien) niet kunnen drijven zonder burenhulp, en dat gaat over en weer.
In dit seizoen halen we de schapen van het hoogland, en dat is een collectieve inspanning.

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:37

k zou gewoon gaan helpen..

paar jaar geleden viel ik van mn shetlander af.. mensen stonden me gewoon uit te lachen, vroegen niet eens van gaat t ? ofzo

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:38

Tja, van het weekend nog. Liep er een hond op de 80 weg. Allemaal auto's toeteren naar het beest en remmen. Maar even uitstappen en het dier in veiligheid brengen ho maar. Dus ik kwam aan fietsen en heb het diertje gelokt, kwam gelijk enthousiast aanrennen en kon haar gelukkig zo optillen. Het enige wat ik kreeg was boze blikken van bestuurders. Waarschijnlijk hadden die de conclusie al getrokken dat het mijn hond wel zou zijn. Vervolgens opzoek naar de eigenaar, gevonden maar daar kwam ook met moeite het woord bedankt uit.. fatsoenloos.

Heb ook wel eens gehad dat er in de stad een hek omviel, iedereen liep gewoon verder en ik en mijn vriend hebben het samen maar weer overeind gezet terwijl er honderden mensen daar voorbij kwamen. Wat is dit voor mentaliteit?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:39

En toch bestaan er nog welgemanierde, beschaafde helpende mensen hoor. Ik was een tijdje geleden op het idiote idee gekomen om samen met mijn twee zoontjes even boodschappen te doen op de fiets, geen probleem zou je denken, nee niet als je niet iets teveel hebt ingekocht en je 1 zoon voorop,de andere achterop je fiets hebt en je fietstassen niet blijven hangen door het gewicht....1e verkeersdrempel was het raak, pats fietstas eraf, dan moet je afstappen, de tas zien te fatsoeneren terwijl je je fiets met 1 hand vasthoudt want die knullen zitten er nog op,tas erop,tas er weer af, er stopt een auto naast me, man stapt uit en vraagt of hij moet helpen, ik zeg nog nee hoor bedankt ben bijna thuis, loop het laatste stukje wel even.Nee hoor zegt tie kerel, geef die tassen maar ( was auto van lokaal bedrijf) gooit ze achter in de bak van zijn wagen en is achter me aan gereden naar huis, heeft de tassen keurig bij mijn deur neergezet.
Heb de man hartelijk bedankt want ik stond ook best wel te stuntelen met die tassen, vond het echt super!
Aan de andere kant help ik ook wanneer ik kan maar vond het best wel super om geholpen te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:41

Ik had ook geholpen maar veel mensen zien het niet als hun verantwoordelijkheid helaas.
De andere kant is dan ook weer dat niet iedereen het kan waarderen als je helpt, dus ik heb voor mezelf ook wel afgeleerd om iedereen te willen helpen, als het een 'klein' dingetje is zoals met deze schapen of iemand is gevallen dan stop ik, maar verder ben ik wel een beetje genezen van mensen helpen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:42

Vanessa24 schreef:
Hoe is het verder afgelopen, want een achtergelaten fiets met tas klinkt wel eng.

De politie bleef maar weg... nog een keer gebeld "Ja, we sturen er iemand op af, maar rij maar gewoon verder hoor... je hoeft niet te wachten" :') Dus er lag een fiets, met boodschappentassen er nog aan, niet op slot, in het bos.... en we moesten gewoon netjes overal van afblijven en konden het beste maar gaan.... Nooit meer iets van gehoord (wel het nieuws in de gaten gehouden, maar daar ook nooit iets gelezen) dus na al die jaren weten we het nog steeds niet...

Het rare is dus ook dat ik echt wel iets gehoord zou moeten hebben als er iemand nog "dichtbij" was geweest.... Want ben toch wel wat het bos ingelopen.... Maar het was gewoon stil.... (Weet ook niet wat ik anders gedaan heb... want het leek achteraf gezien, in eerste instantie dachten we nog iemand van de fiets gevallen.... net of er iemand van zijn fiets afgetrokken is... Klaarlichte dag... wel donker stuk ivm bos, maar niet dat je zegt "wow, hier komt niemand langs :S Vandaar ook dat ik er in eerste instantie geen gevaar in zag...)

Volgende keer vragen we netjes of ze ons terug willen bellen... (blijf hopen dat het een dement oud vrouwtje was die even afgeleid was door een vogeltje en verder te voet is gegaan ofzo... Heel naïef... )

AdnerB

Re: "Mensen helpen elkaar niet meer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:46

jeetje wat een vreemd verhaal..en jammer dat je niks weet van de situatie!

helaas hier ook een paar keer 112 moeten bellen..gegevens laten noteren en beloofd op de hoogte te worden gehouden..maar nooit wat gehoord..jammer is dat..

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:52

De boer heeft inderdaad gelijk.
Ik zou ook stoppen,
Paar weken geleden waren er 2 pony's ontsnapt en liepen langs de N57, samen met een vriendin 2 halsters gepakt en er als een gek naar toe gefietst.. Meer dan een half uur achter de pony's aangelopen (samen met de eigenaren) voor de rest is iedereen doorgefietst.. Ik had niet willen weten wat er was gebeurd als de pony's de weg op waren gevlogen.. het is een 80 weg.. Persoonlijk vind ik het dan vrij normaal om even te gaan helpen
Laatst bijgewerkt door V_eraa op 08-10-13 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:52

mensen durven ook vaak niet te vragen om hulp.
Ik liep in mijn eerste jaar van school naar het station. er kwam een jongen aan met zijn been in het gips in een rolstoel(zo een die je zelf kan voortduwen). omdat hij de weg niet zo over durfde te steken(waarschijnlijk ging dat te langzaam ofzo) stapte die van zijn rolstoel af, rolde zijn rolstoel naar de overkant en hinkelde er zelf achteraan. :P ik was al te laat om mijn hulp aan te bieden, maar hoe veel eer schaad het je nu om even te vragen of iemand je naar de overkant wil duwen :')

dit is een stukje bij TED talk van Amanda Palmer(zangeres) over het vragen van dingen.
http://www.youtube.com/watch?v=xMj_P_6H69g

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:53

Bij mij ligt het aan de situatie of ik iemand help.
Gister bij het ziekenhuis, was de gratis fietsenstalling opeens 40 cent geworden, en heb ik een dame die haast had voor der afspraak dat geld gegeven.
Laatst een oudere dame die gevallen was overeind geholpen.
Dan vind ik het helemaal niet erg.

Laatst liep er hier in de buurt een paard van een manege op de weg terwijl ik op buitenrit was.
Ik was te paard, en vroeg aan een voorbijkomende fietser of hij de manege eigenaar wou halen.
Ging fietser doen, maar eigenaar kwam maar niet.
Balen!!
Uiteindelijk heb ik mijn paard aan een voorbijganger gegeven.
Aan een andere voorbijganger gevraagd of hij die ene in de gaten wilde houden, niet dat er straks iemand weg is met mn paard....
Toen loslopende paard gevangen.
Nou kon geen dankjewel vanaf daar he.
Dan heb ik het gelijk wel weer gehad.

Bij mij hangt het wel af van de situatie. Als er iets gebeurt waarbij ik lastig kan helpen, wil ik niet mezelf in gevaar brengen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:54

Mijn vader is ook zo'n type dat echt niets doet. Volgens mij snapt die het ook niet. Denk dat het nu bijna 1 jaar geleden is maar toen reed hij op een 80 km weg vlak buiten het dorp. Het was 's ochtends al op tijd was nog donker en rende er in een keer 3 paarden op de weg. Dus ik vraag en wat heb je gedaan dan? Ja niks. Ik zei nog tegen hem jij ben lekker zeg jouw hoef ik ook niet te bellen als die van mij uitbreekt. Ik vind het af en toe gewoon asociaal. In dit geval met die paarden gaat het ook niet alleen om dat die paarden in gevaar zijn maar ook andere weggebruikers als je ze te laat ziet en ze springen op je auto dat is toch levensgevaarlijk. Ik kan sommige dan ook echt niet begrijpen ik zou de hele dag niet op me gemak zitten als ik gewoon door zou rijden.
Paar maanden terug hier ook een loslopende hond die echt voor de auto ging staan. Was schuw beestje dus lokken dat ging niet maar daar deed de dierenbescherming ook niets aan. Probeer maar te vangen meer doen ze er niet aan. Uiteindelijk heeft een Belgische asiel de hond na een dag of 5 denk ik gevangen. Toch te gek voor woorden dat een Belgisch asiel dat op moet lossen als de hond gewoon in NL rondloopt. Dus ook daar zijn ze niet echt behulpzaam of bezorgt.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:59

Lianne86 schreef:
Vanessa24 schreef:
Hoe is het verder afgelopen, want een achtergelaten fiets met tas klinkt wel eng.

De politie bleef maar weg... nog een keer gebeld "Ja, we sturen er iemand op af, maar rij maar gewoon verder hoor... je hoeft niet te wachten" :') Dus er lag een fiets, met boodschappentassen er nog aan, niet op slot, in het bos.... en we moesten gewoon netjes overal van afblijven en konden het beste maar gaan.... Nooit meer iets van gehoord (wel het nieuws in de gaten gehouden, maar daar ook nooit iets gelezen) dus na al die jaren weten we het nog steeds niet...

Het rare is dus ook dat ik echt wel iets gehoord zou moeten hebben als er iemand nog "dichtbij" was geweest.... Want ben toch wel wat het bos ingelopen.... Maar het was gewoon stil.... (Weet ook niet wat ik anders gedaan heb... want het leek achteraf gezien, in eerste instantie dachten we nog iemand van de fiets gevallen.... net of er iemand van zijn fiets afgetrokken is... Klaarlichte dag... wel donker stuk ivm bos, maar niet dat je zegt "wow, hier komt niemand langs :S Vandaar ook dat ik er in eerste instantie geen gevaar in zag...)

Volgende keer vragen we netjes of ze ons terug willen bellen... (blijf hopen dat het een dement oud vrouwtje was die even afgeleid was door een vogeltje en verder te voet is gegaan ofzo... Heel naïef... )

Heel vreemd...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:02

Hier zagen we eens een paard over de weg racen met een huifkar achter zich aan (niemand erop). Niemand die zich ermee bemoeide, niemand die probeerde het paard wat te remmen. En wij waren echt heel wat auto's achter die kar.

Het paard kwam uiteindelijk bijna tot stilstand doordat het door een slagboom heen ging (werd naar beneden gedaan voor het paard) maar iedereen van alle auto's voor ons reed gewoon door, eromheen.. Wij natuurlijk het paard gepakt terwijl wij een trailer+door het gebeuren heel onrustig paard hadden en niemand kwam helpen terwijl wij zichtbaar handen tekort hadden.

Je kan mij niet wijs maken dat ze allemaal allergisch of angstig waren oor paarden.. Veel mensen hebben gewoon een rot instelling.

Uiteindelijk kwam er na 5 minuten iemand aan die met die paarden te maken had, we deden de paarden onze halsters om. Die hebben we ook gewoon na lang zeuren pas terug gehad :n

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:02

Citaat:

Tegenwoordig hoor je ook verhalen, dat mensen een fiets neerleggen op een verlaten weggetje, in de hoop dat je uitstapt, en ze je zo kunnen overvallen of iets dergelijks, dus ik snap jou wel dat je uiteindelijk door bent gereden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:13

Jka dat wou ik net zeggen. Of een kinderwagen langs een rustige weg of zo. :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:22

Als ik met mijn goede kleren naar iets belangrijks ga ga ik geen schapen vangen als de eigenaar er al bij is.
Met mijn oude kloffie geen probleem.
Er van uit gaande dat het op een rustige boerenweg is

eerste hulp verlenen bij letsel of echt hulpbehoevend iemand natuurlijk wel, dat vind ik een heel verschil.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:32

Ik moet zeggen dat het voor mij ook van de situatie afhangt hoor.
Ik heb tot m'n 21ste in de randstad gewoond. En daar deden ze nog wel eens alsof ze waren aangereden, en als je dan uitstapte om te helpen (vaak vergeet je in zo'n situatie je auto op slot te doen) roofde andere die erbij hoorde je auto leeg.....

Wat dat betreft leven we in een zieke wereld.
En ik moet eerlijk bekennen net zoals bv dat bystander filmpje van die man met dat meisje.... Ik als vrouw alleen zou daar dus echt niet snel op afstappen. Maar goed dat is misschien mijn wantrouwen, voor het zelfde geld heb ik een mes tussen m'n ribbel of een geweer op m'n hoofd.....
Niet dat ik doorloop, maar zou dan eerder de politie bellen dan zelf ingrijpen.....

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:35

Ga ik even advocaat van de duivel spelen, iets om over na te denken misschien... O:)

Ik lees hier veel mensen die aangeven dat ze best willen helpen, mits ze de tijd hebben. Want onderweg naar werk/school/afspraak, dan is er geen tijd om te helpen. Maar er wordt ook gesproken over de verharding van de maatschappij en de ikke-ikke-ikke-cultuur. Natuurlijk snap ik dat als je een tentamen hebt, een sollicitatiegesprek of een andere, hele belangrijke afspraak, dat 'geen tijd' dan een legitieme reden is. Maar 'gewoon' naar je werk (wat ook niet voor iedereen even gewoon is, laat ik dat vooropstellen, de een heeft meer verantwoordelijkheden dan de ander), is dat dan genoeg excuus om iemand met problemen te laten staan? Of valt dat dan eigenlijk onder die verharding van de maatschappij? Want het feit dat jij naar je werk moet (ikke-ikke?) stel je dan dus boven het feit dat iemand anders danig in de knoei zit en er in zijn eentje niet uitkomt.... En ja er zijn heus bazen die het niet direct in dank af zullen nemen dat je te laat bent omdat je een kudde schapen terug in het weiland hebt gedreven... Maar is die reactie dan ook niet het gevolg van die verharding? Tijd=geld?

En nogmaals, snap dat voor iedereen de situatie anders is, dat niet elke baas coulant reageert, ik kan ook niet altijd en overal maar te laat komen, zit er een klas zonder juf. Maar even kijken wie er verder durft te denken..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 22:42

little_king schreef:
Als ik met mijn goede kleren naar iets belangrijks ga ga ik geen schapen vangen als de eigenaar er al bij is.
Met mijn oude kloffie geen probleem.
Er van uit gaande dat het op een rustige boerenweg is

eerste hulp verlenen bij letsel of echt hulpbehoevend iemand natuurlijk wel, dat vind ik een heel verschil.

Ik heb geen schaap aangeraakt hoor, alleen de weg en berm wat geblokkeerd. Boer aan de ene kant, ik aan de ander, boertje allemaal: kom maar, kom maar, stop! Links, kom maar ;)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:43

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je zelf naar de wereld kijkt. Ik zie namelijk nog heel vaak mensen die een ander helpen. Bijvoorbeeld iemand die met kinderwagen de trein uit moet, er was meteen iemand die aanbood om even de voorkant aan te pakken... Mijn vriend plakt mijn fietsband ( :p ) en ik hoor zonder dat ik het kan zien tig mensen van onze flat vragen "lukt het, heb je hulp nodig?"

Zelf help ik ook wel eens iemand, een oudere dame die van de fiets was gevallen, een mevrouw waarvan de regiotaxi niet op kwam dagen... Ik hoor vaak mensen klagen dat niemand meer helpt.. Maar in mijn eigen omgeving zie ik toch heel anders? Vraag me dan altijd af waar dat aan ligt...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:45

Kinke schreef:
Lijkt me niet meer dan normaal om die boer te helpen met z'n schapen. En op m'n werk moeten ze dan maar een half uurtje wachten (of minder). Bijna iedereen heeft wel een mobiel bij zich, dus een telefoontje naar het werk kan vast wel.

Dat ik een mobiel bij me heb wil toch niet zeggen dat na een belletje dan maar te laat kan komen??
Staan er toch mooi 30 leerlingen voor een dichte deur, wordt niet gewaardeerd hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 22:52

Half uurtje? K ben Max vijf minuten bezig geweest

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:58

zucht...je moet hier ook alles tot in den treure uitleggen....Er zijn genoeg mensen die best even iets te laat kunnen komen. En half uurtje...ik dacht, ik neem het maar ff ruim :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:10

Goof schreef:
Kinke schreef:
Lijkt me niet meer dan normaal om die boer te helpen met z'n schapen. En op m'n werk moeten ze dan maar een half uurtje wachten (of minder). Bijna iedereen heeft wel een mobiel bij zich, dus een telefoontje naar het werk kan vast wel.

Dat ik een mobiel bij me heb wil toch niet zeggen dat na een belletje dan maar te laat kan komen??
Staan er toch mooi 30 leerlingen voor een dichte deur, wordt niet gewaardeerd hoor.

Maar als je daarmee een kudde schapen en eventuele automobilisten kan behoeden voor een ongeluk dan zullen ze dat wel snappen toch? Dit zou voor mij prioriteit hebben.

Wij hebben hier trouwens laatst een hond opgevangen die de overburen gevangen hadden omdat hij op de weg liep, hond heeft 5 dagen bij ons in pension gezeten, stond nergens als vermist geregistreerd (was ook niet gechipt) na een advertentie van ons zelf is hij opgehaald, mensen hadden geen halsband bij zich en wilden hem meenemen naast de fiets, omdat dat ons geen goed idee leek hebben we een halsband van ons zelf mee gegeven die de volgende dag terug gebracht zou worden, we zijn inmiddels een paar weken verder en het halsbandje is niet terug gebracht..
Dus dat is 5 dagen gratis opvang in het pension en een halsband te leen en dan niet het fatsoen hebben om dat halsbandje netjes terug te brengen..
Hondje zagen we later weer loslopen maar was niet te vangen.
Wat ons betreft is het klaar en mochten we hem wel weer tegen komen en kunnen vangen dan gaat hij via de Dierenambulance naar het asiel, mogen ze die gaan betalen, wij vangen hem in ieder geval niet meer op.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:20

Tuurlijk had ik geholpen, zeker als er dieren bij betrokken zijn gaat dat een soort van automatisch.

Een tijdje geleden stond ik op m'n dooie gemakje bij de bushalte op de bus te wachten, toen ik in de verte opeens een paard in volle galop aan zag komen denderen.
Nadat ik mezelf eerst even op m'n hoofd krabte onder het mom van "what the...?", ben ik er toch maar even op af gegaan en heb ik het dier van de weg geplukt. De eigenaresse kwam er achteraan geraced op een quad en was me zeer dankbaar :D
Ik kreeg nog complimenten toen ik weer terug bij de bushalte was, maar het hele gebeuren ging voor mij helemaal automatisch, heb er geen seconde bij nagedacht :')

Maar, vorige week nog, stond er op Amsterdam CS een man met rollator vast op de trambaan. De man was psychisch duidelijk niet helemaal in orde (en dus voor veel mensen 'eng', helaas) en stond te schreeuwen om hulp. Ik was de enige die opstond om hem een handje te helpen.
Dus ja, de boer heeft wel een beetje gelijk, vrees ik.