Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:27

Ik snap de gedachte erachter van 'ik behoud mijn baan graag'. Maar het is gewoon niet goed om altijd door te werken zonder pauze.

Een dag, een week..........maar daarna moet het klaar zijn. Heeft te maken met je eigen spanningsboog, concentratie etc.
Er worden fouten gemaakt wanneer men vaak niet even pauze neemt. Het is niet zómaar verzonnen om de werkgever dwars te zitten.

Wat dacht je van oplopend ziekteverzuim.

Prima als jullie het accepteren, ik zou het niet doen. Zelfs wisselende/nacht diensten mogen alleen toegepast worden in een bepaald patroon.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:39

Dimple schreef:
Ik snap de gedachte erachter van 'ik behoud mijn baan graag'. Maar het is gewoon niet goed om altijd door te werken zonder pauze.

Een dag, een week..........maar daarna moet het klaar zijn. Heeft te maken met je eigen spanningsboog, concentratie etc.
Er worden fouten gemaakt wanneer men vaak niet even pauze neemt. Het is niet zómaar verzonnen om de werkgever dwars te zitten.

Wat dacht je van oplopend ziekteverzuim.

Prima als jullie het accepteren, ik zou het niet doen. Zelfs wisselende/nacht diensten mogen alleen toegepast worden in een bepaald patroon.

Pauze is er niet voor niets, dat klopt. Maar bij sommige functies is dat niet altijd mogelijk. En lunchen met kleine kinderen lijkt me nu niet zo zwaar, dat daar oplopend ziekteverzuim door kan worden verwacht. En als de pauze wordt doorbetaald, is het gewoon arbeidstijd, telt door en zal je aan het eind van de dag een half of heel uur eerder naar huis kunnen, dan werknemers die verplicht pauze hebben. Dit wordt niet doorbetaald en telt niet mee.
Nachtdiensten hoeven niet in een bepaald patroon worden toegepast er moet alleen een minimum aantal rusturen tussen zitten. Een patroon heeft wel de voorkeur, maar is vaak helemaal niet haalbaar.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:41

Op grond van lid 6 heeft de werknemer die werkzaamheden verricht zonder enig direct contact met een andere werknemer die vergelijkbare werkzaamheden verricht, als enige geen recht op pauze. Ter compensatie heeft hij recht op een maximale arbeidsduur van 40 uur per week in elke periode van 13 achtereenvolgende weken.

dus hoezo mag het niet?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:57

Waar is er sprake van 'zonder enig direct contact?'

Toch niet bij TS?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:00

little_king schreef:
Op grond van lid 6 heeft de werknemer die werkzaamheden verricht zonder enig direct contact met een andere werknemer die vergelijkbare werkzaamheden verricht, als enige geen recht op pauze. Ter compensatie heeft hij recht op een maximale arbeidsduur van 40 uur per week in elke periode van 13 achtereenvolgende weken.

dus hoezo mag het niet?

Je kan niet zomaar een wettekst van internet plukken. Je kan ook eigenlijk geen oordeel geven, zonder de arbeidsovereenkomst en CAO te kennen :D . Soms zijn er afwijkende regelingen voor een bepaalde beroepsgroep. Wij weten te weinig van de feitelijke situatie om een goed oordeel te vormen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:03

little_king schreef:
Ik heb ook wel eens diensten van 9 uur zonder pauze.
Het wordt wel doorbetaald dat wel.
En soms heb je even 10 minuten niets te doen, soms ben je uren bezig.
Ik denk dat een heleboel beroepen dat wel hebben.

Het ging mij hierom en bovenstaande is een deel van mijn cao.
Dat weer op de reactie van dimple hierboven dat we het zelf maar moeten weten dat we doorwerken maar dat het niet mag.

Tooske

Re: Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:21

Ik werk ook op een kinderdagverblijf ook wij moeten zelf eten mee nemen is ook geen enkel probleem.
Gelukkig mogen wij zelf bepalen wat je erop doet daar hebben wij geen regels over..
Ja ik eet weleens dingen die lekkerder zijn als wat de kinderen krijgen is toch niks mis mee? Dan zeg ik dat is van mij en dan vinden ze het prima zijn ze gewend. We eten regelmatig ook lekkere dingen met de kinderen gebakken eitje, tosti knakworstjes noem maar op komen dus niks tekort.
Wij hebben wel pauze hoor 3 kwartier na het eten is idd verplicht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:23

Tooske schreef:
Ik werk ook op een kinderdagverblijf ook wij moeten zelf eten mee nemen is ook geen enkel probleem.
Gelukkig mogen wij zelf bepalen wat je erop doet daar hebben wij geen regels over..
Ja ik eet weleens dingen die lekkerder zijn als wat de kinderen krijgen is toch niks mis mee? Dan zeg ik dat is van mij en dan vinden ze het prima zijn ze gewend. We eten regelmatig ook lekkere dingen met de kinderen gebakken eitje, tosti knakworstjes noem maar op komen dus niks tekort.
Wij hebben wel pauze hoor 3 kwartier na het eten is idd verplicht.

Deze pauze wordt dan niet doorbetaald, neem ik aan. En is vrij te besteden?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:24

Ja word niet doorbetaald en ik ga vaak lekker even weg. Je mag doen en laten wat je wil.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:28

Tooske schreef:
Ja word niet doorbetaald en ik ga vaak lekker even weg. Je mag doen en laten wat je wil.

Dus kan je ook eten wat je wilt. Lekker shoarma of patatje halen :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:28

Ja LK maar dat is jouw CAO!
Deze regels staan over het algemeen niet in de CAO kinderopvang. Daar moet gewoon pauze worden gehouden.

Waar het me meer om gaat is dat een werkgever van de regels afwijkt en het personeel daar niks van zegt omdat ze bang zijn voor hun baan. Daar heb ik een hekel aan. (snap het wel, maar een werkgever maakt gewoon misbruik van zijn personeel)

Maar dat is allemaal off topic en heeft niks te maken met de vraag van TS.

TS, heb jij al aan de OR gevraagd hoe en wat? Ben benieuwd wat die zeggen!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:36

Ik eet met de kinderen mee we eten al om half 12 en ik begin om 7.15 dus dan heb ik echt al wel trek.
Terwijl als ik thuis ben ik om 1 uur soms nog geen honger heb. Je ritme past zich erop aan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:04

Dimple schreef:
Ja LK maar dat is jouw CAO!
Deze regels staan over het algemeen niet in de CAO kinderopvang. Daar moet gewoon pauze worden gehouden.

Waar het me meer om gaat is dat een werkgever van de regels afwijkt en het personeel daar niks van zegt omdat ze bang zijn voor hun baan. Daar heb ik een hekel aan. (snap het wel, maar een werkgever maakt gewoon misbruik van zijn personeel)

Maar dat is allemaal off topic en heeft niks te maken met de vraag van TS.

TS, heb jij al aan de OR gevraagd hoe en wat? Ben benieuwd wat die zeggen!

Ik dacht dat jij heel algemeen bedoelde dat het niet toegestaan was te werken zonder pauze. Dus bij alle beroepen.

En daar haakte ik (wellicht verkeerd) op in om te zeggen dat er echt wel beroepen zijn waar pauze anders geregeld is dan in de werktijden wet.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:59

Aha! Duidelijk.

Moet zeggen dat ik dat absoluut niet zou trekken hoor! Wat voor werk doe je als ik vragen mag dat er geen pauze valt te nemen?

(lekker off topic maar toch........leerzaam! *D )

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:15

Zouden de pauze tijden niet veranderd kunnen worden zodat je in ieder geval iets op je maag hebt en dat afzonderlijk kan eten?