Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:05

Je zou een dessert kunnen maken van sorbetijs met fruit, of iets met gekarameliseerde appeltjes of ananas.
Je zou ook een trio van appel kunnen doen: appelsorbetijs, gekarameliseerde appeltjes. Als ze wel boter mag (is het de lactose of koemelkeiwit?) zou je een appelcrumble kunnen maken.
Je zou uitgeholden sinaasappels of citroenen kunnen nemen en die vullen met sorbetijs (citroen wordt wel snel zuur)
Even een paar ideeen zo...

Dit is ook een mooi gerechtje, de chocolade kun je zonder problemen weglaten: http://www.sligro.nl/inspiratie/recepte ... slolly.htm

Bellefleur: klopt, maar ik ging eigenlijk van zelfmaak uit. Als je in de winkel koopt zou ik altijd controleren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:17

Monster_tos schreef:
Oeh heb je recept van je amuse? Die lijkt mij ook wel wat!
Foto's van mijn bol zal ik binnenkort even opzoeken! Bok steeds mobiel dus dan wil het niet :k

Ik ben nog steeds benieuwd.
Ik heb besloten idd gesloten bollen te nemen, gevuld met onderin waarschijnlijk een laagje met iets van ijs, daarop een mousse en getopt met vers fruit. Dit geserveerd in een vogelnestje van gesponnen suiker.
Dat is tot nu toe het idee iig :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:06

secricible schreef:
Monster_tos schreef:
Oeh heb je recept van je amuse? Die lijkt mij ook wel wat!
Foto's van mijn bol zal ik binnenkort even opzoeken! Bok steeds mobiel dus dan wil het niet :k

Ik ben nog steeds benieuwd.
Ik heb besloten idd gesloten bollen te nemen, gevuld met onderin waarschijnlijk een laagje met iets van ijs, daarop een mousse en getopt met vers fruit. Dit geserveerd in een vogelnestje van gesponnen suiker.
Dat is tot nu toe het idee iig :)

Jij kan goed koken, niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 22:11

Ik kan goed recepten volgen :) zelf dingen ontwikkelen ben ik minder goed in.
Mijn vorige pogingen tot gesponnen suiker waren overigens een giga ramp, ik heb 3 pannen van mijn moeder vermoord :o
Maar ik weet iig wat ik fout deed nu :p dus wil wel weer een herkansing proberen.

Ik probeer meestal maar wat uit, en vaak gaat er ook wel minstens 1 ding fout, maar dat maakt het ook wel leuk met kerst :D

Daarnaast heb ik door mijn vak redelijk wat warenkennis (dietist), wat ook wel helpt

BelleFleur

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:19

Nou, ik denk dat ik 4 dagen in de keuken sta en tien keer alles moet afwassen als ik jouw menu wil maken. Zou het wel graag kunnen, overigens!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 08:13

BelleFleur schreef:
Nou, ik denk dat ik 4 dagen in de keuken sta en tien keer alles moet afwassen als ik jouw menu wil maken. Zou het wel graag kunnen, overigens!

Hihi, volgens mij alt het wel mee :D het klinkt spannender dan het is. Meestal doe ik alles op de dag zelf. Nu had ik bedacht een paar dingetjes vooraf te doen, o.a. De kommetjes, de tuilles en dat soort dingen. Dat geeft me wat meer rust *\o/*

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:50

Dit is niet de mooiste, maar was vergeten foto te maken dus moest nog even snel :P Ook echt het lelijkste schoteltje dat ik heb, maar nu heb je een idee :)

Afbeelding

Ik ben echt nog helemaal blanco qua ideeën. Omdat wij met een grote groep eten maak ik graag iets wat iedereen lekker vind, dus wordt in ieder geval weer meerdere hoofdgerechten, iets met vis, vlees en nog wat gerookte dingen.

Zag vandaag wel een lekker recept voor witte chocolade sinaasappels truffels. Dat leek mij wel wat voor een grand dessert.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:59

Hier ook alweer aan het nadenken.. vorig jaar deed ik het nagerecht en heb ik een chocobakje met witte chocolade mousse gemaakt.

Dit jaar wil ik graag voorgerecht en een bijgerecht maken. Jullie hebben me geïnspireerd en denk dat het borrelbrood sowieso een goede kans maakt. Verder ben ik op zoek naar een goed recept voor aardappelpartjes uit de oven met lekkere kruiden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:14

Monster_tos: ik zie hier niet de warme chocoladsaus. Werkte dat principe wel?
Ik zag toestraks ook een recept waarbij ze brandende saus er overheen goiten, vond ik ook wel hip, maar niet echt iets voor mij :p

Verder vind ik de mousse er een beetje zacht uitzien, of lijkt dat maar zo?

Zit nu te denken aan de bol van melkchocolade met bosvruchtenbavarois, bosvruchten, munt, eventueel wat karamel en een gesponnen karamelmandje. Dan misschien van binnen nog iets met karamel maar dan wordt het wel heel heftig. Eventueel dan als warme saus vanillesaus, maar als ik de kommetjes dun kan maken dan wil ik het zonder saus doen denk ik...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:40

Ja dat werkte super! Had de bollen dicht, en de saus smolt echt een gat in de bovenste bol.
Mouse stond hier al een tijdje buiten de koelkast, dit was namelijk al na het diner. Toen bedacht ik dat ik nog een foto wou, dus van de restjes nog 1 in elkaar gezet :)

Denk dat je idee nu iets te is, persoonlijk vind ik karamel en bosvruchten niet een hele denderede combinatie, en de vanille saus maakt het helemaal te veel ben ik bang.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 18:04

Ik denk dat het er vanaf hangt wat je denkt bij karamel.

Afbeelding
Enkele jaren terug heb ik bovenstaande gemaakt, de kleuren van dit plaatje zijn wel dramatisch onrealistisch. Dat was een meringue, met bosvruchten en carameldraden met vanilleslagroom. En dat was erg lekker, vandaar dat ik die smaakcombinaties overweeg.
Ik denk dat een dikke vanillesaus idd over de top is, ben nog aan het kijken voor iets lichters met vanillesmaak, maar wil eigenlijk een dun bolletje dat gewoon open te tikken is zodat ik het warme achterwege kan laten.

Het karamelnestje is voornamelijk omdat ik iets zoek waardoor de bol rechtop gaat blijven staan. En een licht gesponnen karamelnestje lijkt me dan het meest passen.
Hoe heb jij er voor gezorgd dat het bolletje bleef staan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 18:13

Afbeelding
Hier staat het op een crumble, ook een idee..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:24

Ik heb de mouse als lijm gebruikt, gewoon een beetje mouse op het bord, en daar de bol 'ingezet'. Vind die crumble ook wel erg leuk! Zit ook te denken aan een koffie/mokka achtig iets. Mijn stiefvader houd niet van chocola, alleen van witte. Had voor hem vorig jaar ook een witte bol gemaakt :)
Zag bij Masterchef ook nog iets heel gaaf, een sneeuwpop van 3 verschillende bolletjes, 1 ijs, een truffel achtig iets en nog wat. En van granita met champagne was sneeuw gemaakt. Vond ik ook erg leuk en mooi!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 18:29

Die heb ik ook gezien idd, maar vond het er niet erg chique uitzien persoonlijk. Volgens mij wel een hele lekkere smaakcombinatie.
Een granita om het in te zetten is ook wel een leuk idee, maar ik vraag me af of dat werkt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:38

Heb niet gezien hoe het er uiteindelijk uit zag :P

Vind granita wel erg leuk om iets mee te doen. Misschien met wat bloedsinaasappel sap, dat het mooi rood wordt. Moet alleen nog even bedenken wat daar dan bij zou moeten..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 18:40

Afbeelding

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:45

Hmm niet echt mooie opgemaakt.. Had zelf een beetje beeld voor me als met het snowegg, dus in een glas. Denk dat het dan al stuk mooier lijkt!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 19:02

Dat zou idd al mooier zijn :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:01

Count me out voor al dat moeilijke spul; ik kijk mijn ogen uit! Ik zal wel een AllerHande ter hand nemen oid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 08:03

Allerhande vind ik ook altijd geweldig! Vorig jaar was voor het eerst dat ik het echt flut vond, met jamie oliver.
Ik hou van jamie oliver, maar niet met kerst..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:49

secricible schreef:
Allerhande vind ik ook altijd geweldig! Vorig jaar was voor het eerst dat ik het echt flut vond, met jamie oliver.

Nee, idd die AH sloeg nergens op. Heb er echt niets uitgemaakt en direct bij het oud-papier gelegd.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:28

secricible schreef:

Hier idem.
Haal ook vaak inspiratie uit de Allerhande. Gewoon ook lekker makkelijk omdat alles gewoon bij de AH is.

Idd Jamy Oliver vond ik niks vorig jaar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:38

grappig, die vond ik juis erg goed, maak er nog regelmatig iets uit. Niet voor Kerst, maar de groentengerechten (witlof, pompoen) waren erg geslaagd.

Hier is nog helemaal niet duidelijk wie wat waar met kerst, dus ook nog geen plannen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:02

Jaa jaa jaa, thanks to somebody die mij dit topic linkte O:)

Ik mag dit jaar voor het kerstdiner gaan zorgen. Het is als traditie hier dat als je 16 wordt, dat jaar het kerstdiner mag gaan verzorgen :P
Maar ik ben hopeloos qua eten. Dus ik ga dit topic even doorlezen en hoop dat mensen nog tips hebben :D

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:54

Ik ga dit topic ook volgen.

Ik wil dit jaar ook eens uitpakken voor vriend en mijn ouders, ik ben alleen niet zo'n super kok als de dames die hier voorbij komen. Wat hebben jullie mooie/lekkere dingen gemaakt zeg! Qua ideeën ben ik nog blanco, de enige eis is dat het koemelk/melkeiwit vrij is omdat mijn moeder daar een zware allergie voor heeft. Ik ga straks al de links van TS eens doorspitten.