de vrouw alle huishouden doen of samen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

de vrouw alle huis houden doen of samen

samen.
271 (92%)
nee de vrouw alles laten doen. + koken.
21 (7%)
ja.
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 294

Themba

Re: de vrouw alle huishouden doen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:33

Hier doe ik het meeste... Ik begin vaak pas met werken vanaf 2 uur in de middag dus als de kleine slaapt doe ik de afwas en de was. Stofzuigen tussen neus en lippen door en de grotere dingen doe ik in het weekend. Vriendlief zorgt er dan wel voor dat de tuin netjes is en als ik het vraag helpt hij met liefde mee.. Als ik in de avond aan het werk ben dan wast hij af bijvoorbeeld.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:04

Vriend en ik zijn beide even n rommelig. Wanneer we beide werken pakken we één dag in de week om samen alles te doen, dan zijn we zo klaar. Nu ik thuis zit probeer ik zoveel mogelijk bij te houden, maar als ik dat geen energie voor heb doen we t alsnog samen. Ik ga er altijd met hem uit en smeer zijn brood, anders neemt ie niks mee. Als hij laat is zorg ik day zijn kleren klaar liggen. Meestal ga ik nog ff paar uur liggen. Hij kookt eigenlijk altijd, tenzij ie erg laat is en ik zorg dat de keuken daarna netjes en schoon is. Gaat hier automatisch en dat werkt super. Wanneer de één de ander om hulp vraagt doen we dat uiteraard altijd. Er zijn totaal geen ergernissen. De één laat z'n sokken slingeren en de ander wel weer iets anders. We ruimen dit gewoon voor elkaar op ipv ons eraan te ergeren. Gaat ideaal zo, heerlijk! Ik snap niet waarom dit soort dingen zo'n issue kunnen zijn...

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:34

mijn man mag zelf zijn sokken in de wasmachine gooien. die pak ik voor geen goud op.
met de kattebak. helaas moet ik het vaak zeggen. na 1 a 2 dage ruik ik het (meneer is werken) tja dan pist de poes wel in het hoekje de kamer.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:53

Verdeling : Vriendlief werkt volledige werkweek, ik werk 16 uur plus nog 2 avonden lesgeven.

Man ---> werk en gras maaien, 's avonds als de kinderen op bed liggen naar de babyfoon luisteren :D
Ik --> Zorg voor de kinderen en man (want tja, hij is chronisch ziek (reuma) en zijn lijf is versleten (nog geen 40), ook 's nachts, zorg voor het huis (van repareren tot schoonmaken etc) en buitenshuis (vooral het schoonmaken/plantjes wieden, knippen en scheren van de heggen), voor de beesten (want ook de hond moet uitgelaten worden), de was, het eten, de boodschappen. Werk 2 volledige dagen waarbij ik om 7 uur van huis vertrek en 's avonds om 7 weer thuis ben daarna door les geven. Of het me wel eens frustreert, ja :+ , maar goed, er moet wat te klagen blijven he 8-)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:58

Heb niet gestemd omdat mijn antwoord er niet tussen staat. Momenteel werken mijn man en ik minimaal 40 uur perweek. Ik doe het grootste gedeelte van het huishouden, maar betrek hem er wel bij hoor. Kan niet alles alleen doen. Dat red ik gewoon niet..

Wij hebben de afspraak zolang we allebij werken doen we samen het huishouden. Helaas moet ik hem nog regelmatig van de bank af trekken maar het gaat steeds beter.
Zodra we kinderen krijgen en ik minder ga werken zal ik automatisch het huishouden volledig op me nemen.
Misschien ouderwets maar ik vind het niet kunnen dat mijn man na het werk thuiskomt en dan nog voor zn eigen eten moet gaan zorgen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:00

@ jojootje84: Dit soort kleine dingen zijn op zich geen issue, maar wel als die kleine dingen opgestapeld worden :)
Ik ben ook niet zo'n stijfkop die gewoon voorbij zijn vuile was loopt als ik net een machine was ga insteken :o Als ik de was ga doen, ga ik ook even naar de slaapkamer om te kijken of er nog iets van hem ligt. (soms ligt er nl. ook nog een paar sokken van mij van de avond voordien) Zijn hemden was ik sowieso en sokken of ondergoed zal ik ook even oprapen als ik het zie liggen, maar ik ga niet op zoek naar vuile was en ik ga al helemaal niet zijn hele hoop kleren opruimen.(vaak ligt er een hoop met broeken, sweaters, hemden, sokken,...) Als er in de living nog iets ligt dat ik over het hoofd heb gezien, moet hij niet boos zijn op mij omdat het niet gewassen is, want dan is het zijn eigen schuld, dat weet hij ondertussen gelukkig al. :+

Voor mij is het 'probleem' dat ik zo veel energie steek in het opruimen en schoonmaken, dan vind ik het niet leuk als hij gewoon alles laat rondslingeren. Ik moet niet op ELK moment van de dag alles opgeruimd hebben, maar over het algemeen wil ik wel een proper en opgeruimd huis. Het kost veel minder moeite als ieder zijn dingen opruimt (zoals tandpasta of haargel terug in de kast zetten na gebruik, schoenen even in de berging ipv voor de zetel, vuile kleren even in de wasmand,...) dan als 1 persoon de spullen van ons beide moet gaan opruimen.

@ Fee: Haha jij laat ook de tandpasta zonder dop liggen _-:( :D Mag ik je vragen waarom je dat doet? Je verliest daar heus geen tijd mee hoor :P Ik denk persoonlijk dat het slechts een gewoonte is, want luiheid is het eigenlijk ook niet, want het kost écht geen extra moeite om even het dopje erop te draaien en de tube in de kast te zetten :+

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:02

Hier 2 vrouwen in 1 huishouden (woon met mijn zus) en ik ben degene van de administratie en schoonmaak. Enigste dat mijn zus af en toe doet is stofzuigen beneden en de was wegwerken. Tot zeeer grote ergernis van mij overigens. -O-

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:04

Wij doen gewoon alles lekker samen. Mijn man is voor zijn werk altijd een week in het buitenland. Maar is ook altijd dan lekker een weekje thuis. Hij doet dan het hele huishouden, en de boodschappen, en zelfs koken. Alleen de badkamer laat hij altijd voor mij over, daar heeft hij een hekel aan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:10

Ik werk 32 uur en mijn man op papier 40 (is vaak minimal 50). Ik doe denk ik zo'n 80 % van het huishouden. Hij stofzuigt 1x per week, strijkt zijn eigen overhemden en draait zo nu en dan een wasje. We hebben een redelijk onderhoudsvrije tuin, die houdt hij bij. Dingen als koken, vaatwasser uitruimen, boodschappen doen e.d. doen we samen.

Ik zie hier trouwens redelijk vaak dingen voorbijkomen als "Ik heb twee paarden dus ben ook druk zat" Ik vind dat persoonlijk geen excuus om minder in het huishouden te doen, je hebt zelf toch gekozen voor die hobby?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:13

Hier thuis was het altijd zo verdeeld:
Mijn vader haalde het geld binnen en werkte >40 uur per week.
Mijn moeder bleef thuis met mijn 2 broers en zus en mij en deed ondertussen het huishouden en kookte, de boodschappen deden ze altijd samen en mijn vader was van de dingen als vuilniszakken leeghalen en dergelijke. De tuin deden we altijd met z'n allen. De vaatwasser werd uitgeruimd door mijn broertje.

Toen mijn moeder ook wat ging werken en weer heel erg ziek werd, moesten mijn zus en ik strijken, regelmatig koken en stofzuigen en dergelijke.
Ondertussen leeft mijn moeder niet meer en werkt mijn vader heel erg veel nog steeds en is het ongeveer als volgt verdeeld;
mijn zus strijkt de overhemden en bloezen en het beddengoed, ik de broeken/t-shirts/truien/overig, meestal vouw ik ook het vouwgoed weg (soms mijn vader), maar mijn broertje vouwt de handdoeken.
Ik kook van maandag t/m vrijdag bijna altijd, mijn vader kookt in het weekend. Mijn broertje ruimt de vaatwasser uit, mijn zus ruimt hem vaak in (degene die kookt hoeft niet te helpen), mijn broertje doet 2x per week de kattenbak, ik doe de badkamer. Boodschappen doet mijn vader altijd. Stofzuigen doet mijn broertje of ik eigenlijk altijd, en mijn broertje die dweilt af en toe.

De was in de wasmachine doen en aanzetten doen zowel mijn vader, als mijn zus, als ik. Ik ben meestal de banketstaaf om de was op te hangen, bah. daar heb ik echt een hekel aan, vind dat de vreselijkste huishoudtaak. :')

Mijn broertje en ik doen beide een opleiding en mijn zus werkt parttime. Ik heb vaak lange dagen (half 8 in de trein - 5/6 uur thuis), maar ben dinsdag vaak wel vrij. In het weekend doe ik niets want dan moet ik heel veel huiswerk maken/zelfstudie doen/hockeyen, mijn zus die rijdt nog heel veel paard en is daar druk mee en mijn broertje kickbokst.
Er zit bij ons dus niet echt regelmaat in omdat we allemaal best wel drukke dagen hebben. het enige dat vaststaat is dat ik eigenlijk altijd kook doordeweeks.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:34

Wij werken beide fulltime en wonen op een appartement. Na het werk spreken we altijd af op stal om samen paard te doen, dus dat loopt ongeveer gelijk. M'n vriend doet koken en poetsen, ik doe wassen en strijken. Boodschappen wisselt af, of doen we samen op vrijdagavond. Het werk is dus niet helemaal gelijk verdeeld, m'n vriend doet meer in het huishouden en soms zorgt dat een keer voor wrijving. 'Probleem' is dat hij 's avonds vaak nog heel energiek is en dat ik helemaal uitgeteld ben na werk + paard, en dan al een keer sneller zeg 'ik ga even zitten' terwijl hij nog wat doet..

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:06

@ Sander_Lotte, het was ook in het algemeen bedoelt hoor. Maar misschien komt het omdat we beide net zo rommelig zijn en dus ook regelmatig elkaars bende opruimen. Als we elkaar al eens ergens op aanspreken is het van 'ja als jij dan .....' dan is het van beide kanten dat we dat doen, gaat dan een week goed en vervolgens doen we beide precies zoals voorheen. Denk dat het daarom nooit issues zijn, we weten van onszelf ook dat we niet perfect zijn en nemen elkaars dingen dan ook op de koop toe. Kan me wel indenken dat het heel anders is als de één altijd op ruimt en de ander nooit

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:09

Hij doet de was, ik kook en de rest doen we samen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:09

Ook wij doen het samen, waarvan hij vaak nog wel meer doet dan ik. Als ik bv aan mijn studie zit 's avonds pakt hij nog weleens wat op. Boodschappen doen we eigenlijk altijd samen. Ik pluis van tevoren wel alle folders uit en maak een boodschappenlijst. Mijn vriend kookt bijna altijd. Vindt het ook echt super leuk. Ik strijk, want dat vindt hij echt niks en dan vouw ik de was meteen ook en ruim het op. Maar ik haat ramen lappen, dus dat doet hij dan weer. Evenals de badkamer, ik kan namelijk echt niet tegen dat bleekwater waarmee hij de douche mee schoonmaakt (dan ga ik echt bijna over mijn nek en krijg bijna geen adem meer). Hij doet zeker meer dan ik, maar hij is ook echt super poetserig. Hahaha. Ik heb dat toch echt minder. :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:16

Als mijn man niet zoveel zou opruimen, zou het hier echt een bende zijn. We denken er nooit zo over na en hebben ook geen afspraken gemaakt, het loopt zoals het loopt. Ik doe boodschappen en kook vaak, hij zorgt eigenlijk voor alle andere dingen, behalve de was. Verder komt er hier een werkster voor het grove werk.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:55

Joolien schreef:
Wat is dat toch met sokken? Waarom moeten alleen mannensokken in het hele huis liggen en vrouwensokken hebben dat nooit!

Hier liggen zowel zijn als mijn sokken door het hele huis. Overigens zijn ze wel schoon want ze worden door de kat van het wasrek geplukt en overal als 'cadeautje' neergelegd :D

Hier in huis doe ik ook het meeste. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en werkt in rustige tijden 6 dagen, 60 uur per week (en meestal dus veel meer). Ik werk 36 uur per week en geef op de zaterdag paardrijles dus ook wel een full time dienstverband. Op maandag heb ik mijn part time dag en dan doe ik bijna alles qua poetsen, wassen en schoonmaken.

Koken doe ik ook zelf. Mijn vriend probeert het een keer per jaar wel eens en dan prijs ik hem de hemel in (ook al is zijn brouwsel niet te hachelen). Mijn vriend heeft wel een paar verantwoordelijkheden: hout regelen voor de open haard, de kliko aan de weg zetten (want ik vergeet het) en de afwas (want ik heb immers gekookt).

Wat ik een paar keer heb gelezen: 'ik ben langer van huis want ik heb paarden dus moet hij meer helpen' gaat hier niet op. Ik heb twee paarden maar hij een stalen ross waar hij graag flink wat km mee maakt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:36

snelle manier van slingerende sokkenproblemen oplossen...
een hond in huis hebben... laat je je sokken slingeren op de benedenverdieping? dan ben je ze kwijt...punt :')
maar dat geld ook voor vaatdoekjes, thee en handdoeken etc :+
boven laten slingeren betekend niet wassen ,

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:37

Ik doe alles het liefst zelf :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:44

ik het liefst samen. is gezellig en je weet van elkaar waar alles ligt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:52

Ik werk op dit moment niet -O- Hopelijk kan ik volgende maand wel beginnen, maar ik vind het nu niet meer dan logisch dat ik het huishouden en boodschappen doe. Koken doen we vaak wel samen :j

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:06

Qua schoonmaken doe ik het meeste in huis.
Als ik het vraag wilt hij ook best stofzuigen, maar meestal doet ie t maar half.
De afwas doe ik zelf, maar soms doet hij het zelf ook wel uit zichzelf :)
Het enige wat ik niet/nauwelijks doe, is koken. Ik vind het niet leuk.
Terwijl hij het hartstikke leuk vind en graag nieuwe dingen op tafel zet, dat wil ik hem niet ontnemen.
Stiekem is het ook wel makkelijk hoor :+

De laatste tijd verrast ie me wel vaker.
Dan heb ik s middags de wasmachine aangezet, en ga dan naar mijn werk.
Zo van; dat hang ik vanavond wel even op.
Kom ik thuis, hangt het al lang en breed over de waslijn *\o/*

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:27

Toevallig dat ik gister in bed lag met migraine, maar ook dan draait ons huishouden gewoon door, vriendje heeft gekookt, wasje gedraaid en opgehangen, hond uitgelaten... Erg fijn dat hij dat doet zonder te hoeven vragen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:38

Sonja_vR schreef:
snelle manier van slingerende sokkenproblemen oplossen...
een hond in huis hebben... laat je je sokken slingeren op de benedenverdieping? dan ben je ze kwijt...punt :')

Heel herkenbaar! :j
Wij wonen gelijkvloers en onze jongste hond sjouwt alles van mijn man door het hele huis heen als hij de kans krijgt.
Levert vaak komische opmerkingen op met visite als ik een boxershort niet heb zien liggen in de mand met speeltjes...

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:39

sander_lotte schreef:
@ Fee: Haha jij laat ook de tandpasta zonder dop liggen _-:( :D Mag ik je vragen waarom je dat doet? Je verliest daar heus geen tijd mee hoor :P Ik denk persoonlijk dat het slechts een gewoonte is, want luiheid is het eigenlijk ook niet, want het kost écht geen extra moeite om even het dopje erop te draaien en de tube in de kast te zetten :+

Gemakzucht. Ik heb mijn tandenborstel in mijn rechter hand, met links smeer ik er tandpasta op. Ik kan prima die tube met links terug leggen. Maar vraag mij niet om met links die dop er weer op te doen. :D

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:51

Mijn vriend en ik werken allebei 40 uur, soms werkt mijn vriend wel iets langer of nog even thuis in de avonduren. Het meeste in het huishouden doe ik zelf zoals ontbijt maken, koken, schoonmaken, wassen, opruimen (vriend laat echt alles slingeren en weet de vuilnisbak niet te vinden ;) ) enzo.

Mijn vriend wast wel af (ik kook dus hij wast af) en strijkt zelf zijn overhemden.
Ook kookt hij wel is om mij te verrassen of als ik moe ben ofzo.