Angst voor collega

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:49

fjordie333 schreef:
je blijft van iedereen af die daar geen zin in heeft !

Dan moet iemand wel aangeven er geen zin in te hebben.

Maar <18 blijf je als 18+ sowieso vanaf!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:49

Waarom zou je ook steeds zo aan iemand blijven zitten als diegene daar niet positief op reageert :n Dan doe je het gewoon omdat je dat zelf zo leuk vind, om eraan te zitten. Niet om te versieren oid.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:51

Ik denk eigenlijk dat dingen als 'zou je dat niet willen doen' niet werken.. Hij heeft jou niet voor niets als 'slachtoffer', om het zo maar even te zeggen, uitgekozen. Je geeft zelf aan dat je het moeilijk vind om nee te zeggen, dat straal je waarschijnlijk ook uit. Grote kans dat 'ie je niet serieus neemt als je het zo 'zacht' brengt, of dat hij al weer klaar staat met een weerwoord.
Als ik jou was zou ik van tevoren gewoon een paar bijdehante opmerkingen verzinnen waarmee je hem op zijn plek zet, het liefst nog voor het oog van andere collega's. Denk dat het dan beter aankomt!

belle_boef

Re: Angst voor collega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:54

Gewoon duidelijk je grens aangeven, jij bent hier niet van gediend en daar heeft hij naar te luisteren. Doet hij dat niet direct je leidinggevende inlichten. Meid je wil niet weten hoe je er later mee gaat zitten als je nu niet ok je strepen gaat staan.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:55

Ik heb precies zelfde meegemaakt als jou toen ik bij de sociale recherche werkte bij de gemeente.
Ik was toen ook 18 jaar en hij was 40!
Ik ben toen naar mijn bazin gegaan en het uitgelegd.

Hij moet van jou afblijven.
Je bent daar niet van gediend.
Ik zou zodra je weer op het werk bent gelijk het gaan vertellen.
En dan kunnen hun er wat aan doen.
Zometeen word het erger.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:59

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, excuses als dit al eerder is gezegd:

Wat je kan doen is hem schriftelijk zeggen dat je er niet van gedient bent. bijvoorbeeld via facebook of sms (als je hem al op facebook hebt, niet speciaal toevoegen, dat lijkt me niet handig).
Stel dat hij daar niets van wil weten, dan heb je schrijftelijk bewijs dat je je grenzen hebt aangegeven.

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, maar die collega dacht dat ik hem leuk vond. Dus ik zei dat dat niet zo was, en toen was het ook klaar. Geen problemen mee gehad. Wel had ik me voorgenomen, dat wanneer hij door zou gaan, ik zou zeggen dat hij moest stoppen omdat ik het anders bij de manager zou neerleggen. Gelukkig is het daar nooit van gekomen, en bleek het gewoon om een misverstand te gaan. Hij dacht dat ik hem ook leuk vond, maar dat was dus niet zo.

Je 'moet' er wel iets mee. Je kan je niet onveilig of onprettig voelen op je werk, dat is geen doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:01

eilleen333 schreef:

Wat je kan doen is hem schriftelijk zeggen dat je er niet van gedient bent. bijvoorbeeld via facebook of sms (als je hem al op facebook hebt, niet speciaal toevoegen, dat lijkt me niet handig).
Stel dat hij daar niets van wil weten, dan heb je schrijftelijk bewijs dat je je grenzen hebt aangegeven.

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, maar die collega dacht dat ik hem leuk vond. Dus ik zei dat dat niet zo was, en toen was het ook klaar. Geen problemen mee gehad. Wel had ik me voorgenomen, dat wanneer hij door zou gaan, ik zou zeggen dat hij moest stoppen omdat ik het anders bij de manager zou neerleggen. Gelukkig is het daar nooit van gekomen, en bleek het gewoon om een misverstand te gaan. Hij dacht dat ik hem ook leuk vond, maar dat was dus niet zo.

Je 'moet' er wel iets mee. Je kan je niet onveilig of onprettig voelen op je werk, dat is geen doen.

Is een optie, maar als die kerel wel verkeerde bedoelingen heeft dan weet ik niet hoe verstandig het is als hij door heeft dat ze het niet eens tegen hem durft te zeggen...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:05

Het is al gezegd maar vertel het je ouders echt, vertel het je andere collega en eventueel je baas ook.
Dit gedrag kan echt niet door de beugel en hij weet dat ook wel hoor maar zolang jij niets terug zegt blijft hij proberen. Wat een viespeuk. Die wil niet alleen knuffelen, dat is wel duidelijk.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:05

saskiakefie schreef:
eilleen333 schreef:

Is een optie, maar als die kerel wel verkeerde bedoelingen heeft dan weet ik niet hoe verstandig het is als hij door heeft dat ze het niet eens tegen hem durft te zeggen...

Dat bedoel ik dus, hij ziet Ts waarschijnlijk al als iemand die niet zo weerbaar is (niet vervelend bedoeld!), als ze het dan ook nog via een berichtje stuurt zal dat beeld nog meer bevestigd worden en ik gok dat het dan ook niet veel zal uithalen...

Ik snap dat het lastig is Ts, maar je kan het ook zien als iets wat je moet overwinnen. Als je geen nee kan zeggen is dat heel vervelend en zal het niet de eerste keer in je leven zijn dat je daar last van hebt, dus probeer alle moed bij elkaar te verzamelen en zet hem eens goed op zijn plek! Ik denk dat je later heel trots op jezelf kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:06

Dit valt onder noemertje ongewenst gedrag. Ga naar je leidingevende en vertel dat je wordt lastig gevallen door huppeldepup.

Hij is de enige die verplicht is dit te stoppen en overigens op staffe van. Als zijn gedrag niet stopt is het stalking

Je staat echt oneindig sterk.

Ga eerst naar je leiding gevende en vertel het de jongen waar je mee fiets! Desnoods nog een paar collega's, dan is het zo over.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:09

Bij mij was het inderdaad wel zo dat de opmerkingen van hem al via facebook kwamen, dus het was logischer om op die manier te reageren. Voordeel is wel dat ik meteen bewijs had, en dus ook heel sterk zou staan als hij niet ophield. Ik bedoel, er was echt geen twijfel over mogelijk dat hij iets van mij wilde.

Ik denk wel dat het belangrijk is om echt met zoveel woorden te zeggen dat je niets van hem wil, en dat je niet wil dat hij je aanraakt oid. Dan kan het gewoon geen misverstand zijn. Nu denk ik dat deze meneer heel goed weet dat hij fout bezig is, maar helaas hebben sommige mensen daar lak aan.

Je kan het met je leidinggevende bespreken. Stel dat er meer mensen zijn met dit probleem, dan kunnen er maatregelen worden genomen. Als iedereen zijn mond houd, blijft de situatie onprettig.

Ik kan me er zoaan ergeren, een mensen die zich zo opdringen terwijl je aangeeft het niet te willen... Het blijft altijd lastig hoe je het het best kan oplossen. Zorg in elk geval dat je nooit helemaal alleen met hem bent.

Anoniem

Overigens geen discussie over geen nee durven zeggen, een overmacht van het andere geslacht die 10jaar ouder is, is op die leeftijd nagenoeg niet te overwinnen, dat komt wel.

Dit heeft niets te maken met TS zelf!!

saskiakefie

chimello schreef:
Het is al gezegd maar vertel het je ouders echt, vertel het je andere collega en eventueel je baas ook.
Dit gedrag kan echt niet door de beugel en hij weet dat ook wel hoor maar zolang jij niets terug zegt blijft hij proberen. Wat een viespeuk. Die wil niet alleen knuffelen, dat is wel duidelijk.

heeft ts al gedaan. ;)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:52

Wat ik me nog bedenk: TS heeft dan nog wel niet gezegd 'nee', maar wel laten merken dat ze het niet prettig vindt. Immers: ze heeft niet gereageerd alsof ze het prettig vond (erop in gaan, terugleunen, lachen, neem ik aan tenminste van niet). Daar kan de collega toch ook al wat uit opmaken. Dat je 1x wat probeert, nou ok -al vind ik het niet kunnen op de werkvloer, er zijn ook wel andere manieren om contact te maken-. Maar meerdere keren zonder de gewenste respons te krijgen, dan ben je of dom, of niet van goede wil.

Verder: als je 1x zegt dat je er niet van gediend bent, zijn de acties van hem daarna in ieder geval letterlijk 'ongewenste intimiteiten'. Door dat te benoemen zeg je niets wat het niet is. En de term ongewenste intimiteiten hoef je op de werkvloer maar 1x te laten vallen, die kent iedereen wel, inclusief dat dat nooit toegestaan is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:54

bigone schreef:
Alleen bij een andere jongen die er werkt voel ik me totaal niet prettig : hij begon me een keer spontaan te masseren, tegen me aan leunen, een paar keer 'spontane' knuffels te geven, me lieverd noemen, en een keer ging hij naast me zitten op dezelfde stoel waar ik zat.

Bovenstaande zin uit de openingspost gaat heel wat verder dan onschuldig flirten, diegene die zegt dat er toch nog niets gebeurt is kan zich misschien niet voorstellen wat voor impact dit op een 15 jarige kan hebben, vooral als je totaal geen ervaring met jongens hebt is dit heel bedreigend als je er niet van gediend bent, tussen niets gebeurt en aanranding mag dan een grijs gebied zitten maar dit is imo aanranding, je dringt je zonder toestemming op aan iemand anders.

_/-\o_ Helemaal mee eens

En ts; Islamieten hebben respect voor vrouwen ja, maar dan wel Islamitische vrouwen (zoals iemand eerder ook al zei). Nederlandse vrouwen hebben ze over het algemeen geen greintje respect voor, zekers de jongere Islamieten niet; hun mening is dat we maar gemakkelijke sletjes zijn waar je op kan oefenen voor je naar een Islamitische vrouw gaat. Even heel cru gezegd en tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar helaas is de werkelijkheid wel dat de meeste (jongere) Islamieten zo over ons Nederlandse vrouwen/meisjes denken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:08

Wat overdreven Bigone, dan ben ik in mijn leven al 1000x aangerand :+ :') en nee ik heb geen trauma, dat is dealen met de buitenwereld, daar leer je van en wordt je mondig van....

Ik snap goed dat een 15 jarige in haar schulp kruipt en geen weerwoord/tegengas durft te geven, maar in deze boze buitenwereld zal ze dat toch zelf moeten leren!

Ouders die hun kinderen in een glazen willen kooitje stoppen of overdreven beschermen, komt het kind later niet ten goede ;-) goede raad geven daarin tegen wel...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:09

stefje schreef:
Wat ik me nog bedenk: TS heeft dan nog wel niet gezegd 'nee', maar wel laten merken dat ze het niet prettig vindt. Immers: ze heeft niet gereageerd alsof ze het prettig vond (erop in gaan, terugleunen, lachen, neem ik aan tenminste van niet). Daar kan de collega toch ook al wat uit opmaken. Dat je 1x wat probeert, nou ok -al vind ik het niet kunnen op de werkvloer, er zijn ook wel andere manieren om contact te maken-. Maar meerdere keren zonder de gewenste respons te krijgen, dan ben je of dom, of niet van goede wil.

Mannen zijn sowieso niet goed in het oppikken van onduidelijke vrouwensignalen, maar het is nog erger als het testosteron opspeelt :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:11

listiglistje schreef:
stefje schreef:

Mannen zijn sowieso niet goed in het oppikken van onduidelijke vrouwensignalen, maar het is nog erger als het testosteron opspeelt :P

Vanwege een kind nog wel...

Als hij weet dat de ander het niet per se leuk vind omdat ze er totaal niet op reageert, waarom zou hij dan door gaan? Juist ja, voor zichzelf. Bah

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:22

[***] schreef:
Ik vind het zo iezo echt moeilijk om nee te zeggen, en dan ook nog in deze situatie, ik ben echt bang dat iedereen het dan ook weet enzo, maar dit is natuurlijk ook echt geen leuke situatie.
Mijn zus werkt er ook, en zij heeft echt altijd met hem ruzie, en hij doet van die dingen ook alleen bij mij.

Heb niet het hele topic gelezen en ga ik niet doen ook :) Hoe meer mensen weten dat hij dit flikt hoe beter. Hij is fout niet jij!
Als hij zoiets doet en er zijn mensen in de buurt, hardop zeggen dat je het vervelend vind dat hij steeds aan je zit. Durf je dat niet en ook niet te zeggen aan je leiding gevende, zeg het dan wel tegen je collega's, dan kunnen die er ook voor zorgen dat je niet alleen met hem bent en waarschijnlijk is er dan wel iemand die hem zegt jou met rust te laten. Schaam je hier niet voor en wees ervan bewust dat jij je nergens voor hoeft te schamen. Hij is degene die misbruik maakt van jou.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:34

listiglistje schreef:

Mwah, dat valt wel mee hoor. Alleen, zolang ze ermee wegkomen en er genoeg mensen klaar staat om hun gedrag goed te praten hoeven ze niet te veranderen.

Als het sociaal niet meer geaccepteerd is om dat soort signalen te negeren, zullen heel veel jongens en mannen het alsnog vrij snel leren. En een ander deel loopt uiteindelijk echt tegen ontslag wegens ongewenste intimiteiten aan.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:54

Oi, ik heb dit ook gehad. Maar dan met een leverancier die elke dag karren vol spul bij ons bracht. Ik was destijds 17, en hij toch zeker halverwege de 30.. Zeer intimiderend. Ik durfde er ook niks van te zeggen, maar mijn chef had het gelukkig door, en die heeft het hem zeer duidelijk gemaakt, het was gelijk klaar. Hij is ook van die route gehaald later.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:09

listiglistje schreef:
Wat overdreven Bigone, dan ben ik in mijn leven al 1000x aangerand :+ :') en nee ik heb geen trauma, dat is dealen met de buitenwereld, daar leer je van en wordt je mondig van....

Ik snap goed dat een 15 jarige in haar schulp kruipt en geen weerwoord/tegengas durft te geven, maar in deze boze buitenwereld zal ze dat toch zelf moeten leren!

Ouders die hun kinderen in een glazen willen kooitje stoppen of overdreven beschermen, komt het kind later niet ten goede ;-) goede raad geven daarin tegen wel...

Door op deze manier te reageren geef jij impliciet aan dat ts het niet zo zwaar moet nemen, en als jij al 1000 keer aangerand bent zoals je zegt dan hoop ik dat het inderdaad bij niet-gewenste aanrakingen is gebleven. Als iemand tijdens het donderjagen per ongeluk je billen of borsten raakt schaar ik hier niet onder maar toenadering tot een bleu meisje zoeken op momenten dat er niemand bij is en gewoon proberen haar in de koffer te krijgen is heel wat anders, hij moet gewoon met z'n poten van haar afblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:18

Bedankt voor de reacties iedereen,,
Ik weet dat ik voor mezelf op moet komen, maar dat is gewoon niet zo makkelijk, heb last van faalangst maar op het werk ging het eigenlijk goed, het is meestal heel gezellig met de andere, maar tegen hem durf ik eigenlijk niet van me af te bijten.
Maar ik weet nu echt dat ik het moet doen, en ik vind het echt heel erg moeilijk.
Ik ga alvast proberen te bedenken wat ik moet doen als hij weer aan me zit, dan weet ik dat het iets 'makkelijker' is en dat ik niet op dat moment echt helemaal niks uit kan brengen.
Als hij me probeert te knuffelen moet ik eigenlijk zeggen : Ik ben hier niet van gediend en ik denk dat je vrouw dat ook niet is, denk je wel ? Of iets in de buurt, dat ik heb raak op zijn zwakke plek, en dan hoop ik dat er ook nog andere mensen bij staan.
Maar ik hoop niet dat ik in een reflex hem van me af wil duwen ofzo, maar dat moet juist niet want ik ben toch niet zo sterk als hij.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:19

Je vrouw? Is ie getrouwd?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:22

Ik lees al eventjes mee, maar wil toch even reageren. Hij is dus getrouwd en zit aan een minderjarig meisje? Dat vind ik echt not-done :n Zou toch duidelijk maken dat je er niet van gediend bent, hoe moeilijk dan ook, anders zal hij waarschijnlijk niet zomaar stoppen. Een man van die leeftijd moet toch beter weten, zeker als je getrouwd bent! Als hij niet stopt terwijl jij toch je grens hebt aangegeven, dan zou ik niet twijfelen maar gewoon naar je baas of leidinggevende toe stappen. Dit is immers ongewenste intimiteit op de werkvloer! Kun je desnoods niet de jongen waar je altijd mee terug rijdt in vertrouwen nemen? Dan heb je iemand 'achter je staan' om het zo maar even te zeggen.