En dan is het over...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:20

takkie_muis schreef:
sallandval schreef:
Ts toch, wat naar voor je :n

Ik ben bang dat het moeilijk wordt voor een ander om je te helpen, je geeft zelf al aan dat je het fijn vindt om een ander boos te maken. Dat kan ik me ergens wel voorstellen, je bent zelf immers ook zo vreselijk gefrustreerd en boos (om alles?) dat je dan misschien het idee hebt dat ze dan voelen hoe jij je voelt? Bovendien krijg je nu altijd wat je wilt, je maakt anderen boos, je wordt zelf boos en nog bozer en vervolgens willen mensen je niet meer en kun je zeggen "zie je wel?".

Volgens mij kan de cirkel pas doorbroken worden als je zélf bedenkt of je zo verder wilt. Als je zo verder wilt moet je dat doen. Wil je echter iets anders moet je een andere omgeving zoeken, ver wég van je ouders, familie en oude vrienden die het schijnbaar niet is gelukt om je een veilige omgeving te bieden waar je je lekker kunt voelen. Helemaal opnieuw beginnen en afkijken bij fijne mensen hoe het ook kan. Want dit leven vol frustratie en woede verdient niemand. Er zijn andere manieren van omgaan met boosheid en agressie, ook met PDD-NOS. Maar ik ben bang dat je nog nooit andere methoden aangereikt hebt gekregen.

Er zijn dus twee mogelijkheden; zelf op zoek gaan of doormodderen.

Klopt als ik hem boos maak dan kan mijn boosheid er ook uit , ik wordt heel druk en dan slaat de vlam in de pan en dan ben ik ook boos en na een tijdje voel ik me zo lekker weer als hij boos is geweest en ik ook...

Ik zou graag aan de andere kant van het land willen beginnen , of gewoon op een onbewoond eiland. Liefst mijn leven resetten , ze beloofden veel maar kwam er niet van of zo ik snap nooit veel van hun. ze praten als brugman maar komt nooit wat van..

Wie bedoel je met 'ze'?

Misschien geef je eigenlijk al een antwoord op je eigen vragen met het stuk wat ik dikgedrukt heb gemaakt. Als je een ander boos maakt 'kan jouw boosheid er ook uit' volgens mij zou je al een heel eind verder zijn als je een manier zou kunnen vinden om jouw boosheid 'eruit' te krijgen zonder dat er iemand anders voor nodig is. Anders blijf je altijd afhankelijk van een ander om van je boosheid af te komen (en waarschijnlijk hou je daarna dan nog heel veel boosheid over dus heb je er nog niet heel veel aan gehad).

Je zegt dat je boos wordt als mensen niet luisteren, daar haal ik uit dat er in het verleden maar heel weinig naar je geluisterd is (misschien wel nooit) klopt dat?

Nummus

Re: En dan is het over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:08

Wat vuurneon zegt is misschien wel heel fijn voor je om nu te doen TS! :j

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:29

milou123 schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wat ik vooral lees, en niet alleen hier, is een gigantische schreeuw om hulp.
TS, je wil verhuizen zeg je naar de andere kant van het land, hoe serieus ben je hierin en je ouders?
Anders kan ik evt. bij mijn werk wat rondvragen, maar dan moet ik wel weten of je een zorgindicatie o.i.d. hebt (mag per PB).

En zoek een goede hulpverlener die je kan helpen, ik weet zeker dat je ouders je daarbij willen helpen.
Naast veel structuur en duidelijkheid ga je denk ik ook veel baat hebben bij iemand die oplossingsgericht te werk gaat.
Wat gaat er goed, ga je ook wel eens anders/goed om met je woede en wat doe je dan?
Wat gebeurd er wanneer het je teveel is? Hoe is dat te voorkomen en hoe kan je leren daarmee op een constructieve manier om te gaan etc.

Voor de mensen die roepen dat het allemaal lekker makkelijk als excuus gebruikt wordt, ik weet dat het vaak zo lijkt en soms is het ook echt zo, maar jullie hebben geen idee dat het een dagelijkse (!!) strijd is en sommige dingen niet zo vanzelfsprekend zijn en anders werken dan bij een 'normaal' mens. TS had waarschijnlijk niets liever gewild dan 'normaal' zijn, niets liever.

+:)+

Ik wil eraan toevoegen dat ik ook een handicap heb en het inderdaad een dagelijkse strijd kan zijn. Vandaag de dag niet meer, maar vroeger wel. Dat begon bij het uit bed komen en eindigde wanneer je in slaap viel, om daarna weer opnieuw te beginnen. Dag in, dag uit, week in, week uit, jaar in, jaar uit en dat je leven lang. Ik denk dat wat TS nodig heeft is regels, duidelijkheid, een UITLAATKLEP, goede begeleiding, zoals al gezegd een boksbal om af te reageren, veel plezier en liefde. Wie weet slaat haar hele persoonlijkheid dan om. Natuurlijk is iemand met autisme naar en lastig in de omgang waneer ze zo boos is en ze er geen hulp bij krijgt.
TM, je hebt zoveel kwaliteiten zoals ieder mens. Doe er wat mee, voor jezelf, en werk aan je verbeterpunten!

Liefs, succes en sterkte in de toekomst TM. Het komt goed en ik geloof in je, maar je zult er wel hard voor moeten werken. :)

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:11

Ik heb vaker topics van je gelezen, TS, en het valt me iedere keer weer op dat je enorm in een slachtofferrol kruipt. 'Zij doen dit', 'zij doen dat'... wat andere mensen doen is geen reden om voor jou 'door te draaien' en tikken te gaan uitdelen. Andere mensen slaan uit onwetendheid is nooit goed.
Kan best begrijpen dat je het niet makkelijk hebt, dat het lastig is om met andere mensen om te gaan maar bedenk je wel: hoe mensen naar jou kijken en zich naar jou gedragen is hoe je het zelf hebt gemaakt. Zo te lezen heb je het erg bont gemaakt bij je begeleiders waardoor zij geen andere keus hadden om jou te moeten vragen hen te verlaten misschien wel voor de rust en veiligheid in de rest van het huis.

Ik hoop dat het bij je door gaat dringen dat jij de enige bent die je leven mooi kan maken. Jij zult je dus ook moeten aanpassen en moeten inzien dat het niet altijd andermans schuld is. Ik hoop voor je dat er nog begeleiding voor je is die je nog willen helpen en je nogmaals een kans willen geven.

Bedenk maar zo: iedere dag is een feestje, maar je moet wel zélf de slingers ophangen.

Veel succes TS, ik hoop dat je binnenkort weer een plekje bij begeleid wonen hebt en je jezelf beter gaat voelen en jezelf niet meer zo in de weg zit.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:31

Je problematiek brengt met zich mee dat je je niet in kan leven in een ander, dat is een aparte wereld. Jou wereld is niet de wereld om je heen. Maar er bestaan wel bepaalde fatsoens normen waar je je aan behoort te houden meid. Jij moet leren om te gaan met je woede. Spreek af hoe je dat mag uiten als je ergens tegen aan gaat lopen. Zoals ik het lees kun je het woordelijk niet uitten. Dit probleem van nu heb je zelf zover laten komen. Ik hoop dat je een goed nieuw plekje krijgt met juiste begeleiding en grenzen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:12

Geryon schreef:
Ze heeft echt niet voor niks dit 'labeltje' gekregen. Wat een walgelijke en kortzichtige reacties lees ik hier. Die zouden bestemd moeten zijn voor iemand die 100% goed functioneert.

Ik hoop dat je eruit gaat komen TS.. Maar hoe en wat kan ik je niet bij helpen :(:)

Inderdaad

http://www.dehulplijnvoormensenzonderps ... nl/mobiel/

:')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:40

Ik vind dat hier over het algemeen enorm, maar dan ook enorm lomp gereageerd wordt door zogenaamd mensen zónder labeltje..
Zo dat is eruit, en dat zei de Asperger!
TS ziet heus dat ze fout is, maar nu is het zaak om te zorgen dat ze bij de juiste mensen terecht komt die haar kunnen helpen.
Desnoods eens met medicijnen, al is het maar tijdelijk om orde in je leven te krijgen Tak. :)
Bij mij heeft antipsychotica daar erg mee geholpen, vooral omdat ik het beestje toen een naam kon geven. (ofwel; ik eindelijk wist waar het probleem zat)
Als ze in de slachtofferrol schoot had ze dit hele topic niet geopend want waarschijnlijk had ze niet verwacht dat het hele topic vol zou staan met positieve dingen waar ze geen moeite mee heeft om die punten aan te pakken.

Zelf ben ik een aantal jaar depressief geweest naast mijn Asperger, psychische klachten, veel pijn lichamelijk en het werd eigenlijk van kwaad tot erger.
Het zat allemaal tussen mijn oren volgens de profs, tot dus 3 maanden geleden bleek dat ik al 4.5 jaar Lyme heb, applaus!
Ik heb zelf een hoop gedaan en inmiddels ben ik ontzettend opgeknapt zonder proffessionals die er altijd naast hebben gezeten.
De profs vonden dat ik er maar mee moest leren leven namelijk.
Helaas heeft niet iedereen dat geluk of die ondersteuning van thuis die ik wel gekregen heb voor 100%, en veel reacties vind ik dus ook ronduit lomp.

Ik heb ook een hoop problemen gekend, en bepaalde zijn er nog steeds, maar je kunt hieruit komen hoor Tak.
Je moet alleen de juiste instelling vinden die bij jou past, en die je koppie óók aan het werk houdt. :j
Want een niet dom persoon in een groep met de intelligentie van 6 jarigen pleuren gaat nergens over.
Grijp je kans Tak, en als je je ei kwijt wil mag je pb'en en krijg je mijn eerlijke mening zonder direct de grond in getrapt te worden.

Mijn hemel, wat ben ik toch blij dat ik een Asperger ben ineens. :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:48

Medicijnen en misschien een psychiater zouden kunnen helpen, ik heb een poos antidepressiva geslikt vanwege mijn woede uitbarstingen in combinatie met een psychiater heeft me dat heel erg geholpen.

Maar dan nog is het niet nodig om je te verschuilen achter wat dan ook, het leven gaat niet over rozen, en er zitten genoeg instantie tussen die geen hulp bieden, moet je dan maar bij de pakken neer gaan zitten en alles op andere afschuiven?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 01:07

Sjonge.. Ts doet hier wat goeds. Ze zoekt hulp.. Een kreet om hulp.. Zoals hier gereageerd wordt vind men het dan nog gek dat er steeds meer zelfdodingen zijn momenteel? En dan vinden we het allemaal ineens zooo vreselijk.. De zorg rondom dit soort dingen laat nog steeds flink te wensen over, en dan krijgen die gevallen ook deze kous nog op hun kop. Ik zou hier zo zwart/wit moeten zien, terwijl de stempellozen nu lekker zogenaamd sociaal tegen ts aan schoppen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 06:46

jeetje zeg hoe de "normale"mensen hierop kunnen reageren zeg.-:(- -:(- -:(- -:(-

jullie zouden eens in haar schoenen moeten staan ( dus een denkbeeldige vergelijking maken, met de situatie en met hoe ze werkelijk is, ook kwa beperkingen)

en dan eens moeten reageren, ik weet zeker dat mensen er dan wel eens over kunnen gaan nadenken.

@ TS, heel veel sterkte, is het niet mogelijk om via de instantie een huisje van hun te krijgen, ( waar je desnoods alleen in kunt wonen, maar ambulante begeleiding ( desnoods 24-uurs) krijgt? :) :) :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:25

We zullen haar de volgende keer allemaal een aai over de bol geven en vertellen dat het inderdaad niet allemaal bij haar ligt maar bij de instelling :(:)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:35

TM ik vrees dat je jezelf echt moet gaan veranderen. Maar dit kan je niet alleen. Zoek hier goede hulp bij. Ik weet eventueel wel wat maar dat is behoorlijk uit de richting. Dan moet je maar even een pb sturen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:40

Mossel schreef:
We zullen haar de volgende keer allemaal een aai over de bol geven en vertellen dat het inderdaad niet allemaal bij haar ligt maar bij de instelling :(:)

Nou, mijn idee. Ik vind juist dat sommige mensen in dit topic juist veel te lief zijn en hun hand boven haar hoofd houden. TS mag best weten dat ook zij fout zit!! Op deze manier wordt alleen maar bevestigd dat het idd aan de instelling ligt en dat TS er niks aan kan doen. Jullie lezen maar 1 kant van het verhaal en ik gok dat het verhaal van de instelling nog een tikje erger is en dat ts wat dingen weg heeft gelaten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:45

Ik heb het idee dat sommige mensen totaal geen verstand hebben van een autisme gerelateerde stoornis.
Mensen met autisme kunnen veel langer boos blijven en er zijn veel meer woedeaanvalldn bij deze stoornis.

Ik keur het gedrag niet goed. Want daar moet gewoon iets aan gebeuren. Maar een beetje netter mag wel vanuit hier.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:48

Misschien is dat wel zo en het is heel sneu voor TS, maar zó raar wordt er niet gereageerd hoor. Gewoon netjes, geen schelden oid. Maar niet iedereen zegt Aahh wat zielig, dat klopt. Maar verder wordt er naar mijn inziens niet heel absurd gereageerd.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:49

Jelleee schreef:
Misschien is dat wel zo en het is heel sneu voor TS, maar zó raar wordt er niet gereageerd hoor. Gewoon netjes, geen schelden oid. Maar niet iedereen zegt Aahh wat zielig, dat klopt. Maar verder wordt er naar mijn inziens niet heel absurd gereageerd.

Ik bedoel met netter ook niet schelden oid hoor :) maar probeer meer vanuit het autisme te kijken dan vanuit een 21 jarige :D

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:54

Weet eerst maar eens wat deze stoornis inhoud, en kijk en lees dan nog eens, want dan is het wel degelijk hard. Ik zeg niet dat ze alles goed doet, en heb ook opbouwende kritiek gegeven. Maar wel met in het achterhoofd haar stoornis. Zij denkt en voelt niet zoals jij en ik. Haar wereld is anders dus ook haar belevingswereld. Bepaalde fatsoensnormen zijn aan te leren, maar het zal bij ts niet zo zijn dat waar wij meteen kunnen denken en voelen: , dit had ik niet moeten doen want nu heb ik iemand gekwetst is bij ts minder sterk/niet zo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:57

moonfish13 schreef:
Sjonge.. Ts doet hier wat goeds. Ze zoekt hulp.. Een kreet om hulp..

TS krijgt al jaren hulp aangeboden, en begeleiding, en doet daar tot op heden niets mee.
Dat TS hulp zoekt is prima, maar ik zag dit topic meer als uitlaatklep van haar onvrede over de begeleiding. Als TS hulp zoekt, moet TS ook de begeleiding aannemen en daarmee aan de slag gaan.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:59

" gelukkig" hoef ik me niet in te lezen op de stoornis van ts want ik heb m zelf ook, en er is genoeg aan te doen, maar dan moet ze het wel accepteren dat ze het "stempeltje" heeft en niet als een puber overal tegen aan schoppen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:02

Daarom zei ik ook dat ts niet foutloos is :) maar dat sommige mensen hier totaal niet weten wat het inhoud :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:18

Weet je, woede komt vaak voort uit machteloosheid. Ik herinner me dat gevoel heel goed van toen ik zelf een puber was. Overigens zijn er gelukkig wel behandelingen voor over hoe je met woede moet omgaan en ik heb gezien dat het een heel stuk kan helpen. Agressie voelt heel bedreigend.
Mensen vallen vaak terug in een patroon. Bijvoorbeeld: als jij je ergert en bijvoorbeeld harder gaat praten denkt de rest van de wereld al weer dat je een woedeaanval gaat krijgen. Dat gebeurt dan ook juist, vooral omdat de rest er op die manier op reageert.

Ik lees hier dat je altijd anderen de schuld geeft; toch klink je alsof je eigenlijk prima weet wat wel en niet jouw schuld is.

Wat mij vooral in jouw posts opvalt, is dat je erg slecht over jezelf denkt. Ik kan me voorstellen dat het het niet beter maakt als iedereen om je heen negatieve dingen over je en tegen je zegt. Dat komt voor een deel uit onbegrip; zij weten niet hoe ze met je om moeten gaan en jij geeft hun vaak de kans niet om daarachter te komen.

Bedenk eens wat er wel goed aan jou is, volgens jouzelf, niet volgens anderen. Dat zal niet makkelijk zijn, want je hebt al veel te lang en veel te vaak gehoord wat er allemaal niet deugt. Bedenk verder eens - wat hier ook al eerder is gezegd - wat je graag zou willen, voor jezelf. En niet alleen wat je graag zou willen om deze situatie te ontvluchten, maar gewoon, wat zou je willen doen, wat vind je leuk, waar zou je over bijvoorbeeld 3 jaar willen zijn?

Voel je niet te schuldig en te slecht, we hebben allemaal onze fouten.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:54

Jelleee schreef:
Mossel schreef:

Nou, mijn idee. Ik vind juist dat sommige mensen in dit topic juist veel te lief zijn en hun hand boven haar hoofd houden. TS mag best weten dat ook zij fout zit!! Op deze manier wordt alleen maar bevestigd dat het idd aan de instelling ligt en dat TS er niks aan kan doen. Jullie lezen maar 1 kant van het verhaal en ik gok dat het verhaal van de instelling nog een tikje erger is en dat ts wat dingen weg heeft gelaten.

Hier ga ik dus echt volledig in mee. Zal mooie boel worden als we dit bij iedereen doen met een beperking. Dan worden ze toch nooit 'beter' of leren ze er mee omgaan? En ja dat zegt en persoon wie zelf een beperking ook heeft, maar niet gaat zeggen wat. Zoals de reclame onder andere ook aan geeft. Ik ben geen kind, wil het alleen duidelijker uitgelegd gekregen. Misschien moeten de mensen niet schuilen achter hun beperking. Ja, misschien vervelend. Nee, "wij" zonder wie het niet snappen weten beter hoe we jullie dingen moeten uitleggen of zijn geduldiger. Maar ik vind in dit geval gewoon een gevalletje respect.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:00

Yonker schreef:
suikermeisje schreef:
Dus het ligt alleen aan anderen en niet aan jou?

Dat is wel typisch voor een PDDnoser he ;) Zie ik bij mijn broer namelijk ook.
Maar ga idd eens uit van jezelf... en probeer niet alles op een ander af te schuiven.....

PDDnoser of niet... Iedereen weet dat als je schoenen naar iemand gooit, of iemand een tik verkoopt dat je daarvoor word gestraft..
Ongeacht of die tik nou hard was of niet, het blijft toch iemand aanvallen door te slaan.

Blijkbaar vinden ze jou te agressief om onderdak aan te bieden. En ik geef ze gelijk, ze moeten zorgen voor de veiligheid van hun bewoners en ook van zichzelf.

Ik zou vooral aan de slag gaan met je agressie probleem.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:01

Hmm vind ook dat er niet heel heftig gereageerd wordt. Mijn ervaring is dat iemand met PDD-nos gewoon het veel minder erg ziet in zijn/haar ogen als het om die persoon zelf betreft maar als het over een andere persoon gaat dan wordt het gelijk aangedikt. Wat ik me wel afvraag is of de instelling echt haar handen ervan afgetrokken heeft want dat kan ik eigenlijk niet zo heel goed voorstellen. Ik snap dat het voor TS ook moeilijk te behappen is dat ze door iemand wordt begeleidt die jonger is dan haar. Dat is in haar ogen oneerlijk. Maar als je gaat slaan omdat iemand aan je spullen zit.... Dat vind ik best ernstig, zij zit aan mij spullen dus geef ik haar een tikje..... Ik weet niet maar aan mensen zitten is veel erger dan aan spullen. Het lijkt me verstandig als je iig hulp gaat zoeken in de vorm van psycholoog, weet niet of dit er al is? Ga aan jezelf werken ipv andere mensen altijd maar de schuld te geven. Laat zien dat je wilt dan is er al genoeg mogelijk :)

En Pascal ik ben het heel erg met je eens, maar soms is het voor die mensen ook niet zo makkelijk helaas.....
Maar ik wil ook zeggen kom eens van die luie reet af en werk aan jezelf.... maarja, dan klink ik weer hard want ze heeft een beperking.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:18

Wat ik vooral grappig vind is dat de bokkers met een beperking hard reageren, ' want ik heb ook wat en ik kan er wel mee omgaan.' ... Het lijkt mij dat juist iemand die zelf ' in een hokje' zit, weet dat niet ieder persoon dezelfde beperking heeft, en ook niet ieder persoon er mee om kan gaan. De ene autist is de ander niet en de ene persoon is ook de ander niet :) . Ik werk met autistische, soms verstandelijk beperkte, mensen met agressie en ik weet uit ervaring dat sommige mensen op dat moment niet kunnen denken: ' ik gooi een schoen dus ik wordt gestraft' . Als iedereen dat zou kunnen bedenken had ik geen werk ;) .