Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:44

Je kunt toch je reguliere AI gewoon laten doorlopen? Dan moet je alleen de naheffing (die ze volgens mij in 1x innen als je geen betaalregeling treft) storneren.

Het lijkt mij verstandiger dat je alvast belt met Essent om een maandelijkse betaalregeling te treffen (ik meen dat die apart van je AI afgeschreven wordt) en vervolgens in conclaaf gaat met je huiseigenaar. Zonder tegenbewijs ben jij nml gewoon aansprakelijk voor het verbruik.

Brainless

Re: Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:00

Je kunt beter een betalingsregeling treffen.
Zodra je hem nl stoneert zien ze dat gelijk als een achterstand en na enkele maanden mogen ze je (theoretisch) afsluiten.

De betalingsregeling wordt gelijk geïncasseerd met je standaard maandbedrag.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:02

Ik heb een appartementje van 60m2, energielabel E/F. Ik heb alleen nog een gashaard in mijn woonkamer, verder geen CV. En mijn jaarverbruik was 805m3, dat is dus behoorlijk minder dan dat jij hebt terwijl dit mijn enige warmtebron is. Dus ik denk ook niet dat het kan liggen aan het fijn dat jou gashaard gebruikt word. Daarnaast slaat dan ook de CV uit bij jou dus zou het die kosten ook al schele. Ik ben ook best veel weg en in de zomer staat mijn gashaard alleen op een waakvlammetje.

Zou het niet kunnen dat de zus verwerkt zit aan jou teller? Dat jullie hem delen? Of wonen ze niet langs jou?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 11:35

Chubby schreef:
Je kunt toch je reguliere AI gewoon laten doorlopen? Dan moet je alleen de naheffing (die ze volgens mij in 1x innen als je geen betaalregeling treft) storneren.

Het lijkt mij verstandiger dat je alvast belt met Essent om een maandelijkse betaalregeling te treffen (ik meen dat die apart van je AI afgeschreven wordt) en vervolgens in conclaaf gaat met je huiseigenaar. Zonder tegenbewijs ben jij nml gewoon aansprakelijk voor het verbruik.

Dat kan idd, maar ik heb deze tips van een Essent medewerker gekregen. Dus ik moet eerst storneren en daarna pas bellen voor een betalingsregeling. Eerder kon dat niet volgens deze mevrouw. Dus daar hou ik me maar even aan.

ChantalSmook schreef:
Ik heb een appartementje van 60m2, energielabel E/F. Ik heb alleen nog een gashaard in mijn woonkamer, verder geen CV. En mijn jaarverbruik was 805m3, dat is dus behoorlijk minder dan dat jij hebt terwijl dit mijn enige warmtebron is. Dus ik denk ook niet dat het kan liggen aan het fijn dat jou gashaard gebruikt word. Daarnaast slaat dan ook de CV uit bij jou dus zou het die kosten ook al schele. Ik ben ook best veel weg en in de zomer staat mijn gashaard alleen op een waakvlammetje.

Zou het niet kunnen dat de zus verwerkt zit aan jou teller? Dat jullie hem delen? Of wonen ze niet langs jou?

Ik heb geen gashaard, maar een gewone openhaard. Dus het lijkt me niet dat daar het gasverbruik vandaan komt.

De zus heeft een nieuw huis laten bouwen 2 straten bij ons vandaan. Dus ook dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:42

Wij hebben een grote oude woonboerderij.
In de woonkamer hebben wij een gaskachel.
Wij zijn met 3 volwassen mensen in huis, waarvan mijn moeder thuis is.
Snachts hebben wij de gaskachel uit.
Maar mijn moeder en ik zijn kouwkleumen waardoor hij best veel stookt.
Wij verbruiken amper 2000 per jaar aan gas??

(Houten vloer met kieren, houten plafon, geen geïsoleerde woning. Boven kijken wij tegen een plaatje aan wat tegen de dakpannen zit.)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:49

Jargeau schreef:
Klopt de begin en eindstand die Essent gebruikt wel? Misschien dat daar wat fout is gegaan? Extra cijfertje doet natuurlijk ook veel.

Dat heb ik dus bijna dit jaar gehad; komt er een opnemer langs en leest het nummer op en voert die in. Ik gelukkig zo helder om snel even te checken (meneer liep de deur alweer uit namelijk) en bleek hij even 2 cijfers te hebben omgedraaid; zou ik bijna voor 200 kuub extra kunnen gaan betalen, omdat meneer de stand verkeerd invoert.
Man ook gelijk teruggeroepen en het laten corrigeren.

Maar 2700 euro bijbetalen?? Idd onder normale omstandigheden is dat onmogelijk. Helemaal omdat ts aangeeft dat ze nauwelijks thuis zijn. Denk dat iemand gebruik maakt van jullie stroom middels aftappen.

Wel apart dat er hier in het topic zoveel mensen zijn bij essent met ook een hele hoge jaarafrekening. Bij ons was het namelijk juist andersom; heb tot 1 januari 2012 bij Greenchoice gezeten. In totaal daar 4 jaar bij gezeten. Kreeg ieder jaar een pittige jaarafrekening; gemiddeld 360 euro bijbetalen ieder jaar. Ja ik weet het; heel wat minder dan sommigen hier (over ts maar helemaal niet te vergelijken), maar ik vond het bijzonder pittig. En ook echt ieder jaar weer gewoon. Toen ik daar weg ging betaalde ik 165 euro in de maand voor gas en licht terwijl we nauwelijks thuis waren.
Overgestapt naar essent en nu 2 keer een afrekening gehad; krijg hem hier in mei al namelijk. Eerste was sowieso een flinke meevaller, want tja die liep maar van 1 januari tot eind april, en kreeg een aardig bedrag terug; toch nog 80 euro. Dit jaar heb ik wel bij moeten betalen, maar dat was maar 62/65 euro. Zit nu op een maandbedrag van 110 euro voor gas en licht dus ik ben wel happy met essent. Bovendien hebben zij ons bij de overstap super geholpen door ons eerder te laten overstappen doordat Greenchoice ons een poedersuiker flikte die bijna uitdraaide op afsluiting van zowel gas als licht..en dat midden in de winter. Wij zouden namelijk pas 1 februari overstappen, omdat dan mijn contract bij Greenchoice afliep.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:44

Nu kan je op een vrije (weekend)dag gemakkelijk zien of er een lek is.
- Je noteert de meterstand vooraleer ook maar iets op te zetten dat gas verbruikt (geen verwarming, geen warm kraantjeswater, geen douche), eventueel hele ketel afzetten.
- Je wacht 4 uur in de kou (tv kijken onder een dekentje!).
- Je noteert de meterstand opnieuw --> veranderde meterstand = lek in een leiding. Geen veranderde meterstand = probleem ketel.

Ter bevestiging:
- na die 4 uur: Je doucht, neemt warm water, zet ketel terug aan etc.
- Je noteert de meterstand opnieuw --> veranderde meterstand = zeer hoog verbruik ketel, mogelijk door lek in ketel (dit hoef je niet per sé te rieken als de afvoer naar buiten goed is).

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 12:48

Dat veel mensen een heel hoge eindafrekening hebben viel mij ook al op. Ik had eerder dan ik dit topic opende ook al gekeken op google. Er stonden allemaal topics van kassa e.d. over mega hoge rekeningen van Essent. Alleen was er niets recents te vinden dus heb ik hier maar een topic geopend. Ook omdat ik nergens bedragen vond die ook maar in de schaduw van mijn bedrag kunnen staan.

Ik heb gister even gebeld met mijn ouders omdat ik nu echt niet meer weet wat ik moet doen. Het bedrag is gestorneerd en ik heb aan alle verzoeken voldaan van mijn huurbaas. Echter is er nog steeds geen oplossing. Mijn vader dacht dat het misschien wel handig was om een ingebrekestelling te versturen aan hem omdat hij niet met oplossingen komt, laat staan ons terugbelt. Ik heb de brief al helemaal opgesteld, maar ga hem nog even niet versturen. Mijn vriend wilde de huurbaas nog 1 kans geven en heeft hem gister letterlijk non stop gebeld. Uiteindelijk belde de huurbaas zelf maar terug. We hebben afgesproken dat hij maandagavond bij ons langs komt om dit allemaal te bespreken, mocht hieruit nog niets constructiefs komen dan zal ik de ingebrekestelling naar hem opsturen. Ook zijn we van plan om vanmiddag even met onze advocaat te bellen om te vragen hoe het zit met onze rechten en plichten in dit geval. Ik denk dat dit een verhaal met een lang staartje gaat worden.

Och! En voor ik het vergeet, ik heb gister ook nog met Cogas (netwerkbeheerder) gebeld om te vragen hoe en wat en welke kosten er verbonden zitten aan het laten ijken van de meters. Zij konden mij vertellen dat er in de afgelopen jaren überhaupt geen standen zijn doorgegeven en dat er altijd schattingen zijn gemaakt. Alleen toen wij er vorig jaar in kwamen zijn er dus standen doorgegeven en natuurlijk in augustus door mij. Ook zoiets vreemds. In 2011/2012 is er 4400m3 gas doorheen gegaan.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:40

Dan kan deze hoge gasrekening dus wel kloppen. Dit hadden wij namelijk ook vorig jaar oktober. Hier was ook altijd alles geschat. toen wij er in kwamen wel alle standen doorgegeven. Ze gaan dan verder met DIE standen. pas met jullie eindafrekening, krijgt essent van de netbeheerder de DAN werkelijk gebruikte standen door. als de netbeheerder altijd TE lage geschatte standen heeft gehad, Dan trekken ze dat nu recht. Het probleem is nu dus dan bij je huisbaas. Ga na wat een normale gas stand zou zijn voor jullie gebruik. schroef dat ietsje op, vanwege de strenge winter, en dat is wat jullie moeten betalen. trek daar de voorschotten van af. de rest van de rekening is voor de huur baas. (hij zou dat weer kunnen verhalen op vorige bewoners, omdat dat hun verbruik is. en niet die van jullie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:18

Dan begint het toch steeds meer te lijken op een oude, gas slurpende ketel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:06

Euh... Bij begin en einde huur geef je standen door. Je gaat niet verder op de standen van de vorige huurder.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 15:08

Nee, wij gelukkig niet. Ik heb bij begin van de huur ook alles netjes doorgegeven.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:13

Jawel, je geeft de standen door bij essent. die hebben dan wel de juiste standen. Echter bij de officiele netbeheerder kunnen wel andere standen staan. dat trekken ze dan op een gegeven moment gelijk. Hier is dat ook aan de hand geweest. doordat het eerder ook bij de vorige bewoners vaak geschat is. Nu was er bij ons nog wel een probleempje waarom het zo duur was, en dat is daardoor aan het licht gekomen (de buurman die in een huurhuisje zit heeft dus ook Gas van ons. daar zijn we toen dus achter gekomen.)

Het is verbruikt in de afgelopen jaren. maar niet allemaal bij jullie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:16

je zegt dat je 3 x moest storneren voor regeling maar dat is niet zo
ik moest dit jaar 600- bijbetalen voor gas bij essent
Ik heb meteen gebeld, en geregeld dat dit niet automatisch afgeschreven mocht worden. Week erna sta ik aan de kassa.... pieppppp geen saldo
Bleek het toch te zijn afgeschreven.
Meteen laten storneren ( via internet kan dat) en gebeld en regeling getroffen
je moet het in max 4 keer betalen, als je 10 maanden termijn wil, moet dat aangevraag dowrden ( was bij mij in elk geval zo)
Nu betaal ik 10 maanden lang 60- euro extra bovenop mijn verbruik wat nu ook omhoog is gegaan, Ik betaal nu 250- voor vrijstaande woning met HR ketel, alleen zolder is geisoleerd, muren ( nog ) niet en dubbele beglazing

Ik woon er nu al 4 jaar en eerste jaar dat mijn verbruik ineens zo hoog was, schrok me al rot van 600- euro
volgens essent was ik niet de enige en was dit te wijten aan lange en koude winter
Ik laat zowieso het huis isoleren ( spouwmuur) dit jaar en ben benieuwd wat ik dan ga besparen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:13

wendyenbram schreef:
Jawel, je geeft de standen door bij essent. die hebben dan wel de juiste standen. Echter bij de officiele netbeheerder kunnen wel andere standen staan. dat trekken ze dan op een gegeven moment gelijk. Hier is dat ook aan de hand geweest. doordat het eerder ook bij de vorige bewoners vaak geschat is. Nu was er bij ons nog wel een probleempje waarom het zo duur was, en dat is daardoor aan het licht gekomen (de buurman die in een huurhuisje zit heeft dus ook Gas van ons. daar zijn we toen dus achter gekomen.)

Het is verbruikt in de afgelopen jaren. maar niet allemaal bij jullie.

Ik snap jou niet? Je hebt de netbeheerder (is niet wisselbaar) en je hebt de energieleverancier (wel wisselbaar). Die laatste levert het GWL (of soms alleen GL) en aan hén betaal je je verbruik. De netbeheerder betaal je voor de aansluiting en dat is meestal een vast bedrag. BIj bedrijven betaal je voor een min en max aan te voeren G(W)L. Ik weet niet of dat ook bij particulieren is.

Essent is de energieleverancier van ts en die werkt dus met vaste standen. De netbeheerder (Cogas) komt bij de rekening hier niet om de hoek kijken?

Elk huis behoort zijn eigen aansluiting te hebben. En bij het afsluiten en opzeggen van contract begin en eindig je met standen. Ts heeft zelf de correcte standen opgegeven (begin? en eind dus daar kan het niet aan liggen)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:27

Toch wel, Bij ons is het Liander wij krijgen het gas en stroom van Energy direct. maar het vastrecht is van het Liander. Bij hun zijn de officiele standen bekent. alle hun konden dus ook precies zien welke meterstanden er doorgegeven zijn, en waren in het verleden. Ze konden ook precies zien hoeveel er elk jaar gebruikt was. En ook konden ze zien dat er een aantal keer geschat was. En ook konden ze zien dat wat IK aan meterstanden doorgegeven heb Meer was dan dat hun laatste stand was.. Dus mijn beginstand was zeg maar 5 en mijn eindstand was 10. heb ik 5 verbruikt, en denk daar dus over te moeten betalen... echter dan blijkt dat er eerder steeds geschat was. en bij hun dus de laatse stand op 2 bekend was. dat verschil van 2 naar 5 rekenen ze bij mij door. Ik kan aantonen dat bij mij de beginstand 5 was. dus dat verschil is dan voor anderen. Maar het is wel verbruikt, en jij bent de huidige bewoner dus ze komen bij jou.
Wij hebben dat verschil met de oude bewoners rechtgetrokken.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:49

Viel mij ook al op dat er erg veel klachten op internet staan over essent, over de afrekening van dit jaar. Wel makkelijk van essent om dat allemaal af te schuiven op de lange en strenge winter. Dan nog zijn sommige bedragen wel erg hoog vind ik. Wij moeten onze standen nog steeds doorgeven, ben ook wel benieuwd waar ze bij ons mee komen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:21

Valt inderdaad heel erg op, bovendien als ik heel eerlijk ben vond ik de winter absoluut niet lang en streng. Kon bijvoorbeeld maar anderhalve week echt goed geschaatst worden (op natuurijs). Twee winters terug was het veel kouder (bijna elfstedentocht) en zijn minder klachten van te vinden. Dus tsja, ook dat argument gaat eigenlijk niet op.

Wij hebben ook een redelijk hoog maand bedrag, hoefden nagenoeg niet bij te betalen, 2 euro ofzo. Halverwege het jaar de ketel laten vervangen dus ben benieuwd wat het komend jaar gaat worden. Ketel kan zoals al zovaak gezegd hier wel degelijk heel veel uitmaken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:27

risje schreef:
Valt inderdaad heel erg op, bovendien als ik heel eerlijk ben vond ik de winter absoluut niet lang en streng. Kon bijvoorbeeld maar anderhalve week echt goed geschaatst worden (op natuurijs).

Dan heb je het over de piektemperaturen. Over het algemeen is het veel langer koud geweest. In december hadden we al flink vorst en sneeuw en in april sneeuwde het ook. Tot half mei hebben we vorst gehad.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:36

Alleen al als je kijkt naar dit voorjaar (2013), waren er ruim 250 graaddagen meer dan in het voorjaar van 2012. Op een jaargemiddelde van 3000 graaddagen, komt dat dus neer op bijna 10% meer (gasverbruik) dan normaal.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:50

Heb niet alle reacties gelezen, maar wat ik gelijk heel vreemd vind is dat de huurbaas gelijk al zij dat de vorige huurder het ook had.
Als eigenaar van het pand had hij de boel na moeten laten kijken, hij is eigenaar van al dat soort dingen.

Dat hij rijk is hoeft niet te betekenen dat hij betrouwbaar is, veel mensen worden rijk over de rug van een ander.
Daarnaast zal essent nu ook bekennen dat er waarschijnlijk iets mis is, want 2 keer achter elkaar bij verschillende huurders zo'n hoge afrekening en verbruik is natuurlijk niet normaal.

Sterkte want zo'n hoge narekening boven je hoofd te hebben hangen lijkt me niet fijn, plus alle drukte en stress die het met zich meebrengt.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:44

Nou, onze huurbaas is inmiddels een half uurtje weg. Het heeft bijna 3 weken geduurd maar morgen komt er een installateur om de gasleidingen en eventueel de elektriciteitsleidingen na te kijken. Hij dacht serieus dat we alleen maar wilden praten om te zeggen dat we de rekening aan hem zouden sturen. Dit heb ik nooit gezegd, dus hoe hij daar bij komt? Het enige waar ik constant op heb gehamerd is dat dit verbruik niet normaal is en dat er ergens toch echt iets fout moet zitten.

Zijn houding naar mij was ook een beetje vreemd, hij wilde alleen maar met mijn vriend praten. Hij zal wel flink gebaald hebben dat ik alle cijfers netjes op orde had e.d. en daar niet tegen hebben durven gaan. Maar goed, ik ben al lang blij dat we op weg zijn naar een oplossing. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van morgen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:44

nou, hou ons op de hoogte, ik ben erg nieuwsgierig, ik hoop voor je dat het mysterie wordt opgelost en de rekening ook straks wordt vernietigd!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:08

bridgetF schreef:
nou, hou ons op de hoogte, ik ben erg nieuwsgierig, ik hoop voor je dat het mysterie wordt opgelost en de rekening ook straks wordt vernietigd!

Nou, als er een installateur langs komt en die constateert ergens een defect in de ketel of een lekkage, dan is het raadsel van het hoge verbruik wel opgelost, maar dan gaat de energieleverancier echt niet de rekening vernietigen, hoor. Dan kun je hooguit proberen de verhuurder aansprakelijk te stellen.
De energieleverancier zal alleen een rekening aan passen als er iets niet deugt aan de meterstanden. Anders niet.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:53

Dat begrijp ik. Mocht het defect daar zitten dan zijn we ook van plan om dat te proberen. We gaan morgen wel zien waar het zit.