Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:56

Marije112 schreef:
Ik geef eigenlijk altijd fooi, afronden op de 5 euro.

Ik werk ook in de horeca en ik ontvang fooi voor het vriendelijk/leuk/gepast/gezellig bediening (ligt aan de situatie).
Ik kan ook het bord op tafel flikkeren en zeggen 'Smakelijk' en je daarna de ... laten genieten (om het maar zo te zeggen haha).
Maar juist in de horeca doe je net dat beetje extra je best om aan de wensen van de klant de voldoen...

Vind dit echt onzin, hoe zit het dan bijvoorbeeld bij mensen die in een kledingzaak werken of bij een supermarkt.
Daar gaat het ook om service. Als ik fooi geef zal het zijn omdat het eten goed is niet omdat ik de bediening zo leuk vind.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:58

Ik vergeet altijd om een fooi te geven. :o En ja, ik ben toch echt een heel vriendelijk persoon. :j
Ik heb nu al een paar jaar een vriend die eigenlijk altijd een fooi geeft, tenzij het eten of de bediening niet goed waren. Maar goed, hij is dan ook een Amerikaan en daar is het heel gebruikelijk om een fooi te geven.
Hij zei ook: "If you really wanna piss them off (because the service was very bad), leave them a penny." Dat schijnt een echte belediging te zijn (maar wel eentje die ze zelf uitgelokt hebben).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:59

Wij geven rond de 10% fooi, maar bij een klein bedrag wel meer dan 10% hoor. Ik geef geen/amper fooi als ik het ze niet gun omdat ze hun werk niet goed deden :=

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:38

Cayenne schreef:
Het stomme is dat ik het nog gepint heb ook, dus geen idee waar de fooi uiteindelijk terecht gekomen is :')

Meestal niet bij het personeel helaas (ten minste, dat vertellen vriendinnen van mij altijd die in de horeca werken :) )

Geryon

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:40

Ik vind ook niet dat fooi altijd in zijn geheel naar het personeel hoeft te gaan. Ik ken een bedrijf die elke dag brood en beleg en eens er week naar de snackbar gaat voor zijn personeel (geen horeca). Het fooi dat ze krijgen gaat in de pot en een deel daarvan gaat naar de eigenaar.
Ik vind dat niet meer dan normaal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:41

Yonker schreef:
Waarom is het fooienidee achterhaald?? Je mag mensen toch best wel iets geven als ze goed hun werk doen :)
Ze krijgen betaald ja maar horeca is echt geen vetpot :n Ik vind persoonlijk dat fooi niet achterhaald en maak personeel graag blij met een euro of 2 a 3, dan volgende keer maar een wijntje minder ;)

Ik doe ook goed mijn werk maar heb de pech van niet in de horeca te staan, van wie moet ik dan betaald krijgen? Ik krijg ook geen toploon etc. Mijn vriend geeft meer fooi dan ik, ik rond gewoon af. Die 69 was gewoon 70 geworden.

(Ik werk in een tankstation, dus ook zondagen, feestdagen etc, dat mag dus allemaal geen argument zijn in mijn ogen)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:44

Ik geef eigenlijk haast nooit fooi.. Ben ik nu heel schraal? haha!
De reden hiervoor is dat ik zelf hard genoeg werk voor mijn geld en ik ook geen fooi krijg als ik iemand heel goed geholpen heb :)
Ik pin trouwens ook meestal en als ik met geld betaal dan rond ik wel af (vandaar de haast nooit)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:44

Hier in nederland vind ik het echt onzin om fooi te geven, ik heb zelf in de horeca gewerkt maar ook in andere functies, en je krijgt gewoon een normaal basisloon, die fooi is nergens voor nodig. Ik geef nog liever fooi aan een schoenmaker.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:48

Ik vind het ook enorme onzin om fooi te geven... Ik doe het dan ook niet..
vriendlief was eerst wel van het fooien geven en dat heb ik maar even afgeleerd :')

Mensen voelen zich vaak ook min of meer " verplicht " fooi te geven omdat het zo "hoort" ...
Vorige week zondag waren we met zijn 7en uit eten met mijn ouders.. Op een gegeven moment de rekening en mijn moeder zou betalen, dus ze vraagt hoeveel fooi moet ik nu geven ? rekening was 227. Ik zo euhm niks? Ja dat kan ik ook niet zei ze het hoort er gewoon bij ..

Ze wilde bijna afronden naar 245 :oo Ik ben maar voor haar gaan betalen ( met haar geld :D ), uiteraard zonder fooi.

Ja de bediening was goed, eten was ook goed, maar hey daar hebben we al 227 euri voor betaald!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:06

Bij 'ons' ging het op 1 grote berg en kreeg de bediening allemaal evenveel en een gedeelte naar de eigenaren. De keuken kreeg niks. Dat is later wel veranderd trouwens. Maar daarna ging ik al vrij vlot weg. Ook bizar. Heb eerst jaren in de keuken gestaan. Daarna naar voren en toen pas paste ze het aan -O-

*Ziet Cayenne luid applausieren voor de krantenjongen*

sorry :o beeldmomentje :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:14

Bij mijn vriend zijn werk word het op 1 hoop gegooid en dat word dan verdeeld onder de werknemers. Chefs krijgen natuurlijk meer dan bv de afwasser. 0.5% is elke week toch $50-80 :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:27

En dat vind ik dus zo krom. Gewoon iedereen 't zelfde. Iedereen draagt zijn steentje bij. Zonder afwasser kan de chef ook niet koken..

Als we iemand moeten fooien dan zijn het de schoonmakers ed wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:30

Afwassers zijn vooral vakantie baantjes, diegene die een vaste baan willen werken zichzelf al snel hogerop. Dus nee, ik vind het niet krom. Vakantie baantjes duren daar vaak 1-3 maand op z'n hoogst. Iemand die een chef is en er al langer zit verdient imo meer dan de afwasser die parttime werkt en na 2 maanden weer weg gaat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:33

@Sammie inderdaad. De schoonmakers vergeet iedereen. En een krantenbezorger krijgt hooguit iets extra's rond kerst en oud en nieuw, als hij nieuwjaarskaartjes rondbrengt. De rest van het jaar is er niets extra's.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:39

Maar Anthea, is het niet zo dat de chef sowieso al meer salaris krijgt elke maand. Ik vind het dan ook onzin dat die meer fooi zou moeten krijgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:42

Zoolgangster schreef:
@Sammie inderdaad. De schoonmakers vergeet iedereen. En een krantenbezorger krijgt hooguit iets extra's rond kerst en oud en nieuw, als hij nieuwjaarskaartjes rondbrengt. De rest van het jaar is er niets extra's.

Ja maar dat is voor de receptioniste, de bankmedewerker, de buschauffeur etc toch ook niet zo?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:02

Ik geef geen fooi in een restaurant. Iedereen krijgt gewoon loon en feitelijk betekent dit dat de fooi al in de eindprijs berekend zit. In Amerika wordt wel veel fooi gegeven, maar daar zijn mensen er ook echt van afhankelijk, daar bestaat niet zoiets als minimumloon of een CAO. Hier in Nederland is dat gewoon afgebakend. Ik krijg ook gewoon loon volgens CAO en krijg ook geen fooi. Ik heb een taakomschrijving en die voor ik op de beste manier uit. Dit hoort ook te gelden in de horeca.

Alleen wanneer de bediening exeptioneel is, of het eten uitzonderlijk, dan ben ik geneigd om wat extra te geven. Maar die restaurants zijn echt op 1 hand te tellen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:09

En toch vraag ik me dan af, zouden jullie voor minimumloon 10-12 uur op je voeten staan, met max 20 minuten pauze? Ik was laatst met iemand een dagje mee bij een andere baan en ik was echt verbaasd, koffiepauze, lunchpauze, weer een koffiepauze. pauze tussendoor om te roken, even zitten als je moe wordt, werkdagen van 8 uur. Even gezellig bijkletsen, even privé bellen, extra uitbetaling bij weekend of feestdagen. Wauw dat zijn dingen die je in de horeca echt niet ziet. Laatst hadden we een klacht dat iemand vond dat het personeel bezweet was, wat wil je met +30 graden met een lange broek, driekwart blouse, dichte schoenen, sloof en een riem met knip, dweiltje en handy en dan een werkdruk van 10-15 tafels pp en dan vooral: keep on smiling...

Nee natuurlijk hoef je geen fooi te geven, maar in dit topic wordt er zowat gedaan of we misdadigers zijn dat we het aannemen, nou excuse me.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:10

Ik geef wel altijd fooi maar ook meer omdat het een beetje verplicht voelt. (vind ik zelf dat gevoel heb ik gewoon)
En me zusje heeft jaren in de horeca gewerkt ik weet dat het echt heel hard werken is.

De laatste tijd wordt ik wel apart behandeld in restaurants of misschien toeval.

Allereerste keer uiteten samen met me vriend nam me vriend mij mee.
Met afrekenen bleek de bon op te zijn dus moesten we even wachten.
Ik had het eind bedrag niet gehoord maar paar weken later zei me vriend toen we het over restaurants enz hadden het was wel duur toen het eten bla bla.
Ik zei duur? Het was gewoon grandcafe waar je ook lekker kan eten. Hadden ze het eten gewoon dubbel afgerekend of een verkeerde tafel. Hij durfde er toen niks van te zeggen of het wle of niet klopte.

En een keer ging ik weer met me vriend eten bij een steakhouse hier in de buurt de tafel werd wel afgeruimd maar kregen geen dessert kaart of vragen of we koffie of thee wilde hebben. Half uurtje gewacht zijn we maar gegaan wel afgerekend natuurlijk. Maar je baalt dan wel.

We gingen tapas eten ook samen en eerst werden we niet geholpen en daarna vroeg ik om de tapas kaart kwam maar niet toen aan een 2e persoon gevraagd en drinken moesten we ook steeds om vragen. En op het laatst zeiden ze jullie hebben alle gerechten gehad maar 1 hadden we nog niet gehad.

En pas met me zusje op het terras wilde we lunchen maar niemand kwam bij ons.
Ze zagen ons over het hoofd denk ik. Ook na 15-20 minuten maar naar binnen gelopen en gevraagd of we wat te drinken mochten en de lunchkaart. Er liep gewoon personeel buiten...

Ik denk soms zal het niet aan mij liggen....
Met me vriend uiteten vind ik ook gewoon fijn als het zonder gezeur kan omdat we veel aan ons hoofd hebben. En dan gaan we samen uiteten, wat speciaal is voor ons en dan baal je toch een beetje als je niet goed geholpen wordt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:13

Winged schreef:
Zoolgangster schreef:

Ja maar dat is voor de receptioniste, de bankmedewerker, de buschauffeur etc toch ook niet zo?

Precies, en vergeet de postbezorgers niet... die moeten het hele jaar in alle weersomstandigheden blijven doorwerken. En dat zonder fooi... hoewel, het superlage inkomen van een postbezorger is in feite niets meer dan een fooi... je kunt er niet eens van leven. :')

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:14

het lijkt soms wel of mensen geen interesse meer hebben als ze in een restaurant werken.
heb ik al een paar keer meegemaakt niet dat we super veel uit eten gaan.

zijn 2 maanden geleden bij een beer wezen eten hier in de buurt echt zo had ik al in geen tijden mee meegemaakt
elke keer vragen of het eten smaakte, of alles voldoende was
of we nog wat wilde drinken
of onze jongste zoon goed zat of dat ie geen verhoging wilde.

nee echt super

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:20

Het ligt er een beetje aan hoe de bediening en het eten was. Als het eten prima was, maar de bediening echt waardeloos, dan krijgen ze echt niet meer dan 0,50 cent of €1,-. Als het eten echt super was en de bediening ook en ik daardoor een hele leuke avond heb gehad, dan krijgen ze wel 4-5 euro fooi. Ben ook student dus heel veel zullen ze niet krijgen. 10% vind ik echt veel te veel. Ga je voor 100 euro uiteten en dan ben je ook nog eens 10 euro kwijt aan fooi? Nou daaaaaaag.. :') :evaw:

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:22

Ik geef fooi en veel te veel ook nog :+
In NL zo'n 10 tot 15% ligt aan de mensen, maar als vegetariër ben je al snel lastig en als je dan tot 10x toe wordt verzekerd dat het niks uitmaakt en men gewoon hun best doet om van iedere gang een feestje te maken is dat echt wel wat waard! Dus dan krijg je fooi :)

In de USA (3 wkn op vakantie geweest) was de fooi 20% of meer, maar daar zijn ze ook zoveel beter dan hier in NL gewoon omdat ze het nodig hebben. In geen enkel restaurant van duur tot een diner was de bediening slecht en ja dan krijg je fooi, veel fooi!

Waarom niet aan de andere beroepen hier in NL? Geen idee.. je leert het toch vanaf jongs af aan denk ik. Mijn vader geeft ook nooit minder dan 10%. Misschien toch eens heroverwegen ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:25

Nou Caira, ik heb het zelf 6 jaar gedaan. Tien tot twaalf uur, vijf dagen en zelfs een keer acht dagen achter elkaar gewerkt. Ik was iets van 16 jaar toen.. En toch geef ik geen fooi. Het is niet overal minimumloon trouwens :) En ik zie hier ook niet erg veel reacties voorbij komen dat mensen als een crimineel worden behandeld als je het aanneemt. Als het je aangeboden wordt, neem het gewoon aan. Fijn als iemand het wel geeft, toch? Echter.. ik geef het niet. Want ik ben sowieso van mening dat het dan ook naar al het personeel zou moeten gaan en niet ergens aan de strijkstok blijft hangen plus is ergens geen verschil met iemand anders die z’n werk doet (voor evt. minimumloon) zoals een schoonmaakster bijv. (ook zwaar en nog veel meer ondankbaar werk). Dat werk heb ik ook iets van zes jaar erbij gedaan. Ik heb 1x 5 euro ‘gekregen’ en 1x flink losgeld in een lade gevonden. Maar je staat wel iemand z’n stront uit een wc-pot of van de muren te schrobben (want zij zijn op vakantie dus dan mag dat blijkbaar aan de muren gesmeerd worden), terwijl je baas je uitknijpt met minimumloon, tig wachtdagen bij ziekte dat je al lang weer beter bent, geen uitbetaling reisuren of kilometer vergoeding enz.

Als ik zou moeten kiezen zou ik dus nog eerder de schoonmaakster een fooi geven dan de ober. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 13:07

50 cent fooi geven vind ik dan weer niet kunnen. Dan kun je beter helemaal niets geven denk ik.

En in hotels? Geven jullie de 'loopjongen' of koffersjouwer ook fooi?