trouwen in 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: trouwen in 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:05

Volgens mij niet. Wij gaan over twee weken in ondertrouw, heb er niks van gehoord dat we dat moesten doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:50

Wordt dat niet automatisch ontbonden van rechtswege?

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:29

Samenlevingscontract niet en geregistreerd partnerschap als het goed is wel.
Samenlevingscontract zeker niet want dat heb ik al nagevraagd voor ons zelf. :j

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:12

Vond het al zo vreemd. .. in mijn omgeving en kennissenkring nooit iets van meegekregen. Tante zal wel in de war zijn met geregistreerd partnerschap dan. Dan kunnen we met een gerust hart een afspraak maken voor de ondertrouw.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:14

Talonius schreef:
Ik kom net van een verjaardag en mijn tante gaf aan dat wanneer je een samenlevingscontract hebt, deze moet laten ontbinden en je daarna pas in ondertrouw kunt gaan. Ik heb al gegoogled, maar kan er niets over vinden en had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Is dit bij jullie bekend?

Samenlevingscontract blijft bestaan inderdaad :)
Geregistreerd partnerschap wordt niet ontbonden, maar omgezet in een huwelijk. (Daarom heb je geen getuigen nodig bij een huwelijk als je al een geregistreerd partnerschap hebt)

Ik wacht nog steeds braaf tot mijn vriend eens voor mij op de knieën gaat... -O- (en nee, ik vraag hem absoluut niet want dat zegt ie 'nee' omdat hij degene is die het wil vragen). Zijn al jaren samen, gaan nu voor het eerst samenwonen (koopcontract ondertekend) en ik wil niets lievers dan zijn vrouw worden 'zucht'. Maar goed, hij wil nu niet alles tegelijk hebben, snap ik ook wel :) aankoop van een huis is al groot, de verbouwing ook (en duur!) := en natuurlijk voor het eerst samenwonen.

Willen het sowieso klein houden; nou ja klein... Hebben nogal een grote familie (en daar zullen wij ook niet iedereen van uitnodigen. ) dus op 40 daggasten zitten wij wel, maar er komt sowieso geen feest. Vinden wij beide niet bij ons passen :). Ben ondertussen gewoon al een beetje aan het rondkijken voor jurken, ringen, locaties samen met hem, om een beetje een beeld te krijgen (en inzicht in de kosten)

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:30

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:32

*
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-09-13 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:34

Man ik droomde over mijn huwelijk vannacht

Wat een horror :')

Gelukkig was het maar een droom

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:35

Raar... In onze vriendenkring meerderen met SLC en nergens is het benoemd en ook niet door hun ontbonden. Gek! En hier, gemeente, zeiden ze ook dat ik er niets aan hoefde te doen. Nog maar eens bellen dan... :D Wie weet zat die muts wel te slapen ofzo <<)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:35

Zei hij 'nee' Jans? :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:36

_SC_ schreef:
Raar... In onze vriendenkring meerderen met SLC en nergens is het benoemd en ook niet door hun ontbonden. Gek! En hier, gemeente, zeiden ze ook dat ik er niets aan hoefde te doen. Nog maar eens bellen dan... :D Wie weet zat die muts wel te slapen ofzo <<)

Je hoeft ook niets te doen :)
Je kan daar beter voor je notaris bellen als je vragen hebt, want daar heb je immers het contract ondertekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:46

vuurneon schreef:
Zei hij 'nee' [***]? :')

Nee.. Maar ik wist de tijd niet, mn jurk had ineens een broek, schoenen kwijt, jurk te kort, auto stuk, allemaal piloten en politie.. Dikke chaos :')

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:30

Samenlevingscontract vervalt idd bij het huwelijk. Of het ook al vervalt bij de ondertrouw weet ik eigenlijk niet. Dus als je bepaalde dingen hebt geregeld in het samenlevingscontract en je gaat niet langs de notaris is dat dus niet meer geregeld als je bent getrouwd.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:49

Weten jullie al of je in gemeenschap van goederen gaat trouwen of onder huwelijkse voorwaarden? Wij zijn er nog niet over uit. Huwelijkse voorwaarden is wel slimmer, maar ook heel onromantisch.....

Wij hebben trouwens een datum: 16 mei 2014!!!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:57

Ik denk dat het bij ons wel huwelijkse voorwaarden wordt. We hebben beiden niet veel :') :D En het ziet er ook niet naar uit dat het veel wordt in de toekomst hahaha. En we delen nu al echt alles. En gezien het karakter van mijn vriend (en hoe het met de scheiding met zijn ex is gegaan) weet ik wel dat mochten we ooit gaan scheiden het geen vechtscheiding wordt.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:04

bedoel je dan niet gemeenschap van goederen Polivy? Wij trouwen onder Huwelijkse Voorwaarden.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:03

O ja sorry. Haha. Zat weer met een schuin oog te kijken, te denken en te typen. Ik ben vandaag echt niet wakker. :') _O- (zoveelste onoplettendheid vandaag. Haha)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:25

Leuk topic! Wij gaan op 19 oktober 2013 trouwen en ben 14 augustus jl. door mijn vriend gevraagd. Lekker snel dus! ;-)

Oh, oeps, ik zie dat dit topic eigenlijk niet eens van toepassing is voor mij... Zag 2014 over het hoofd. Nouja, iedereen gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk! :-)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:30

Ach, maakt niet heel erg uit volgens mij. :) Ik ga pas in 2015 of 2016 trouwen.

Wow, dat is snel bij jullie zeg? Een reden? Of gewoon er vaart achter gezet omdat het kan? :D

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:33

Bij huwelijkse voorwaarden moet je je goed realiseren dat het ook weer geld kost om langs de notaris te gaan om alles vast te laten leggen. Bovendien moet je dan ook echt volgens die huwelijkse voorwaarden leven, dus alles gescheiden houden, ook qua rekeningen. Anders gelden de voorwaarden niet bij een eventuele ontbinding. HV zijn vooral zinvol als er een eigen bedrijf van een van de twee in het spel is of dusdanige bezittingen (extra woningen, flinke verschillen in het spaargeld of misschien zelfs schulden) waardoor het bij verdeling na een scheiding nogal scheef zou gaan lopen. Dat niet de een er 'vandoor' kan gaan met de helft van het bedrijf van de ander of juist wordt opgezadeld met de helft van diens schulden. Zo werd het ons althans toen duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:35

Wij gaan ook onder gemeenschap van goederen trouwen. Hebben alles samen gekocht en een gezamelijke rekening :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:39

Je kan ook onder HV trouwen met sluitend boekjaar. (maw je behoort op 31 dec aan tafel te gaan zitten en ‘vorderingen’ op elkaar te verrekenen. Doe je dat niet dan kun je niet meer achteraf gaan klagen dat je bij een evt. scheiding 5 jaar geleden dat tafeltje heb gekocht voor je partner)

Alles gescheiden houden hoeft zeer zeker niet hoor als je onder HV bent getrouwd. Het gaat er om wat is ingebracht in het huwelijk.

In gemeenschap trouwen zou ik echt nooit doen. En dat zijn die kosten bij de notaris het wel waard.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:43

Klopt Tamara. Ik heb een eigen bedrijf (samen met mijn vader) en nog een hele lijst aan dingen apart van mijn vriend. We hebben dit nu al helemaal vast gelegd bij de notaris in ons samenlevingscontract en testamenten en we moeten dus ook jaarlijks een afrekening maken naar elkaar (hoeft niet ingewikkeld te zijn). Als je enkel trouwt op huwelijkse voorwaarden en je onderhoud het niet is het na 30 jaar niets meer waard. Je moet dan alsnog elkaar bv uitkopen.

Hier is de wedding planner overigens ook een feit. Gisteren hebben we de offerte goedgekeurd en gaat ze voor ons aan de slag!

Edit: Sammie was me precies voor.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:12

Ik vind het wel lastig. We verdienen allebei ongeveer evenveel, maar ik maak het "op" aan mijn paard en mijn vriend spaart dit geld. Het is dus wel zo eerlijk dat dat spaargeld van hem is. Alleen willen we straks misschien ook wel kinderen en dan wordt het een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:23

Ongeacht gemeenschap van goederen hebben we wel afgesproken dat we beiden een deel van ons salaris op gezamelijke hoop gooien. En beiden dus ook een stukje kunnen sparen :)